צ׳יטוט איך יוצרים מותג שהוא אנטי־מותג? שיחה עם ניל כהן על CON

אחרי עשרות סטוריז שראינו עם מותג האופנה המסתורי העונה לשם CON, החלטנו שהגיע הזמן לפתוח בחקירה עיצובית מעמיקה ולפצח מי ומה עומד מאחורי כל היופי הזה

היי ניל! אז הנה סוף סוף תפסנו את האחראי לכל הקון הזה, וקודם כל אני חייב להגיד שזה פשוט נראה אש! אז אולי נתחיל בזה שתספר לנו קצת על הפרויקט הזה, איך הוא התחיל?
האמת שאני לא יודע ממש מאיפה זה התחיל ברמת הטריגר או איזה אירוע מכונן, אבל נראה לי, כשאני חושב על זה עכשיו, שזה מגיע קצת בניגוד למה שהיה שנה שעברה, בה יצרתי פרויקט ששם אותי במעמד של אילם.
על איזה פרויקט מדובר?
הכוונה היא לפרויקט צורני איורי שקראתי לו Peculiar Shapes (צורות מוזרות/משונות בעברית).

כן, כמובן, אני זוכר את זה. זה היה נהדר! רגע, אבל אפשר להגיד שאז זה היה פרויקט שנמצא על הסקאלה שבין עיצוב גרפי לאמנות, לעומת מה שאתה מוציא עכשיו שהוא כבר מאוד גרפי, עם הרבה טיפוגרפיה ואיזה אמירה משמעותית גם על מסחור, אני צודק?
תודה! זה היה פרויקט שנולד בקורונה והיה מושלם למצב הרגשי והסיטואציה שחוויתי בזמנו, ולגבי החדש – כן בדיוק, אני חושב שהכי תמציתי זה לתאר את קון כמותג ארס־פואטי, אחד שעוסק בעצם היותו מותג. וכדי לעשות זאת צריך בעצם לפרק את הקליפות והבלוף שאורז כל מותג או לפחות לתת לצופה, או לצרכן במקרה שלנו, דלת פתוחה לאמת שנמצאת מתחת לסיפור החזותי שמתלווה למותגים.
זה מגיע מתוך איזשהו תסכול מהתחום? או שאולי דווקא הפוך, רצון לשנות משהו? לעשות מהפכה?
כמובן שאני מסתכן בנפילה פה לתוך סיסמאות או הכללות, אבל מותג הוא כנראה אחד הדברים המרתקים בכמה ׳אין׳ שיש בו, מותג הוא אסופה של החלטות חזותיות, אסטרטגיות ותוכניות שבאות לייצר דימוי שתומך לרוב בפעולת מכירה או באיזשהוא נסיון ליצור הסכמה – Con-sent לפעולת רכישה. שמע, במקרה הייתי הערב עם מתן יונטף, הטיפוגרף המוכשר, אצל דוד טרטקובר בשביל להביא לו חבילה, ואני אומר את זה כי יש לי זכרון מאוד צלול של משפט שהוא אמר על ההשפעה של כרזות על מציאות או תודעה, הוא אמר שהוא עושה את הכרזות יותר בשבילו מאשר כל דבר אחר, ואני מאוד מתחבר לזה. זאת אומרת שהוא יוצר כדי להוציא את מה שהנפש שלו רוצה להגיד על מה שהוא רואה וחווה סביבו דרך מה שהוא יודע ואוהב לעשות. אז בקצרה, הדרייב שלי ליצור מגיע מהצורך שלי להגיד את מה שאני מרגיש בכלים שמסבים לי הנאה ועונים על הצרכים של הנפש היצרנית שלי. אגב את המשפט שדיברתי עליו מקודם הוא בכלל אמר בהרצאה לפני כמה שנים. במפגש הבאתי לו כמה מוצרים של קון ודיברנו עליהם ועל ההשפעה שהייתה לו עלי ובעקיפין גם עליהם. אני קצת מתפזר פה אבל נראה לי שטרטקובר הוא דוגמא ללהגיד את מה שעל ליבך בלי חשבון, ולעשות זאת ביחס למרחב שאתה נוכח בו.
טרטקובר הוא בהחלט דמות לחיקוי בלא מעט דברים שקשורים לעיצוב גרפי ישראלי, ובפרט בעניין הזה של להגיד את מה שחשוב לך במרחב הישראלי, אבל בוא נחזור רגע לסיבה שלשמה התכנסו, ברשותך, אז תוכל לספר לנו מה בעצם כולל המותג Con Worldwide?
אז בוא נתחיל מהשם של המותג, המשמעות של המילה Con באנגלית היא הונאה, שימוש נפוץ של המילה הוא Con artist שהוא אמן הונאה או אמן תחבולות. וקון היא גם ההברה הראשונה של שתי מילים חשובות בהקשר הצרכני Consume ו־Consent, השני הוא התנאי לראשון. והכי פחות מעניין אבל זה גם ראשי התיבות של שמי - *Co*hen *N*eil
ואי! אני הייתה בטוח שזה בכלל בספרדית, יענו ״עם״ בתרגום לעברית.
מעולה, אז הנה לך עוד משמעות.
מעולה, אז אתה בעצם מדבר על המקום של הונאה צרכנית, דרך העיצוב הגרפי?

תראה אני צרכן, מי שמכיר אותי יודע שאני אדם עם הרבה חפצים, אני לא איזה מינימליסט סגפן, אני גם מאוד סנטינמטלי לחפצים, אז הונאה זאת מילה מורכבת וקצת מצטדקת מבחינתי. כי כל פעולה במותג היא הזדמנות להגיד משהו, וזה התחיל מהקמפיין מהשבועות האחרונים, כששלחתי את האתר, מעגל אחרי מעגל, לאנשים שבחרתי לחשוף לדבר כדי לייצר סקרנות. וגם המעטפה ששלחתי לאנשים למשל, היא מחווה לפישינג אימיילס שאומרים לך שנבחרת מבין 8 מיליארד איש לזכייה במשהו.

כן ראיתי את זה, ועובדה שזה עדיין גרם לאנשים להרגיש שהם מיוחדים :)
בחר זה פועל מאוד יהודי, וזה שעשע אותי לשים את זה על מעטפה ועוד לחתום עליה במשולש (חותמת צהלית) ולציין למטה בתרגום האנגלי וערבי שזה happy.
ונבחרת על ידי כהן זה בכלל יהודי! :) בהקשר של המעטפה, שמתי לב לעוד פרט – למה שנראה כמו לוגו של המותג: הספירלה בשחור לבן, וזה מיד זרק אותי לרפרנס שמאוד קרוב אליי –הלוגו של האולימפיאדה במינכן ב־72, שמאוד דומה, אתה מכיר?

בהחלט, לגבי החבילה, אבל יותר מזה נראה לי שזה גרם לאחרים לפתח יותר סקרנות וזאת הייתה המטרה. לגבי הלוגו, כמובן שאני מכיר וזה מאוד מחמיא שחשבת על זה. אוטל אייכר הוא מעצב גאון ויש לי את ספר המותג של האולימפיאדה הזאת. אבל בפועל הסמל גם הזכיר לי מערבולת או תעלה מעולמות ההיפנוזה אבל בתכלס זה סמל לכיול לוחות דפוס, וגם סימון שמשמש לבדיקת פוקוס או פיקוס של מצלמות.
זה גם זורק אותי למתח שבין עיצוב גבוה לעיצוב מסחרי ״נמוך״ וראיתי שיש גם כמה פאנצ׳ים על חלק מהחולצות שאולי גם נמצאות על הרצף הזה כמו למשל תיק ״המבצע״ שעיצבת.

ממש ככה, אני לא יכול שלא לגלגל עיניים לכל הסיסמאות הסתמיות שמפרסמים משתמשים בהם כדי למכור לנו משהו...

לדוגמה, איך יש לקוחות כל־כך חסרי מודעות לחשוב שדבר כזה כמו הטאג ליין ״כמה קל להיות מאושר״ רלוונטי לחיים של מישהו בישראל או בכלל. יש יותר מידי כאלה דברים במרחב הציבורי והדיגיטלי, ואנחנו אוהבים מאוד דברים חדשים, אז כתבתי למשל ׳חדש׳ בגדול! ואז מתחת אני בעצם אומר אין חדש.

בהחלט מעניין. ולאן המותג הולך? זה אומר שעכשיו הוא בשלב התחלתי למעשה?
בימים הקרובים אפתח את הגישה לאתר ואז הרעיון הוא בעצם להשתמש במוצרים כדי לדבר על מה שמעניין אותי. כל עמוד מוצר הוא בעצם בלוג קטן ותמציתי ככל שהתאפשר שמסביר למה לעזאזל יש פלאפלים (החל מדרגת רב־סרן בדרגות צה״ל) מסודרים בעיגול על חולצה, או סווטשרט שנקרא ״המחיר״ עם הגדלה של מדבקת מחיר שגם מסבירה לנו מאיפה הגיע הדבר ומחקר חזותי קצר על הנושא.

מעולה!! אז למעשה יש פה גם לא מעט הומאז׳ים לעיצוב גרפי ישראלי מפעם עם הסברים וקישורים, זה נהדר, ממש קניה נבונה ומחכימה!
תודה מן! איזה כיף :) ובהמשך לשאלתך מקודם, בדומה למותגים אחרים בקון עונות הם לא הדרייב. אני לא שואף להיות מותג אופנה במובן המסורתי, אני מותג שמוכר מוצרים, אבל האירוע שמניע עיצוב במקרה של קון הוא משהו לדבר עליו באמצעות עיצוב.
אתה נוגע פה בנקודה מאוד מהותית שתיכננתי לשאול אותך עליה – אני רואה לא מעט מעצבים גרפיים ישראליים שפונים לעיצוב אופנה ברמה של יצירת מותג, שהוא הרבה מעבר לליין טישרטס. אתה חושב שיש מקום לפתוח את היריעה לכיוונים של עיצוב טקסטיל, או אולי לימוד יותר מעמיק של אופנה במסגרות הלימוד השונות בעיצוב הגרפי?

המסרים שאני לרוב פוגש באופנה הם קונצנזואליים, או מתוקים ונוגעים בהבטחות של החיים הטובים, וזה ממש הגיוני שרוצים לדבר מאוד רחב ולמכור מלאיים לכמה שיותר אנשים אנשים. בגלל זה אני עושה כמות קטנה, ממוספרת באיכות גבוהה ובמחיר לצרכן שמאפשר חוויה שהיא לא סטנדרטית מבחינתי, חווית המוצר היא גם כן הזדמנות לאמירה מבחינתי. ולגבי השאלה על לימודי עיצוב אופנה, אז אני לא סיימתי לימודים באף מסגרת כי זה פחות עבד עבורי. ולכן קשה לי לנסות ולייעץ למוסדות אקדמים, אבל אני כן חושב שמקסימום כלים ומגוונים ככל שניתן זה דבר שיוצר תוצאות מעניינות וחיבורים מעניינים ברמה האמנותית.
אני לגמרי מבין אותך, אבל סתם תוהה איתך אם מרגיש שפתאום עיצוב גרפי עושה מאשאפ עם אופנה וטקסטיל, ויוצאים דברים מרתקים, כמו אצלך...
אשאל שאלה מאוד פרקטית לסיכום - איפה נוכל להמשיך ולעקוב אחרי השקה של המותג ולרכוש דברים שיעיפו אותנו? לטובת קוראינו המסורים 😝
לעקוב אחרי המותג באינסטגרם זה המקום להתעדכן, זאת רק ההתחלה מבחינתי. instagram.com/con_worldwide
מה עוד מצפה לנו? תן לנו קצת סקופים 🤩😯
יש לי המון מחשבות לתכנים שהמותג הולך לשתף ולעסוק בהם. יש עוד שני מוצרים יתומים (כל אחד בעל סיפור עצמאי) שיעלו בחודשים הקרובים לאתר, ויש המון אפמרה מהלבנט ומישראל שתעלה בעמוד, אני אַרְכִיבַאי ואספן הרבה לפני שאני מעצב :) בקיצור, יש מלא בקנה כמו שאומרים...
מדהים! אנחנו גם מאוד אוהבים אוספים (ואולי זה גם הסימן בשבילנו לחזור לזה), ועם הנימה הסופר־אופטימית הזאת, אפשר בהחלט לסיים ולאחל לך מלא בהצלחה עם המותג המרענן הזה.
תודה לכם! והיי, קנו לעצמכם משהו You're worth it...

www.con.fail