בוגרים.ות פֿיבונאצ׳י – פונט פרמטרי אקספרימנטלי שעיצבה בוגרת שנקר

שיר נידם התמודדה בפרויקט הגמר שלה עם עיצוב פונט פרמטרי חדש, כאשר העקרונות שהובילו את תהליך העיצוב היו שני סדרות מתמטיות – סדרת פֿיבונאצ׳י ויחס הזהב

במסגרת פרויקט הגמר שלי עיצבתי פונט עברי פרמטרי־אקספרימנטלי, על בסיס חוקיות מתמטית, עליה ארחיב מיד. למעשה יצרתי משפחה של אותיות בעלת היגיון מתמטי נוקשה, אשר בו־בזמן שומרת על צורניות אורגנית וזורמת.

מתוך העניין הרב שמצאתי במהלך התואר במערכות היחסים בין אותיות, ובינן לבין החלל הנגטיבי שהן יוצרות, עלה בי הרצון לעצב אותיות שמקיימות ביניהן הרמוניה בכל אותם הממדים. במהלך פרויקט הגמר מצאתי השראה בתבניות שקיימות בטבע, ובדרך שבה הטבע שואף להסתדר בצורה היעילה ביותר. למשל גרעיני רימון שמסתדרים בתוך הקליפה שלהם בצורה הרמונית. אחרי העמקה בנושא, הגעתי לחקור את סדרת פֿיבונאצ׳י ויחס הזהב.

"עיצבתי אותיות בעזרת צורות בסיסיות – עיגול ומלבן, ושמרתי גם גדלים ובפרופרציות על יחס הזהב"

סדרת פֿיבונאצ׳י היא סדרה מתמטית אינסופית שבה כל איבר שווה לסכום שני האיברים הקודמים לו. זו סדרה המציגה דרך יעילה לבצע תהליך של שכפול והתפתחות ויש לה מופעים שונים ורבים בטבע. לדוגמה, מספר עלי הכותרת בפרחים ומספר הגרעינים בחמניה בדרך כלל יהיה מספר מתוך הסדרה. עוד מאפיין של הסדרה הוא שבחלוקה של איבר באיבר הקודם לו מתקבל מספר ששואף ליחס הזהב המוכר – יחס שמייצג הרמוניה ונמצא ביסוד העיצובי של יצירות מופת רבות מתחומי האמנות והאדריכלות.

אתר הפרויקט

בתחילת העבודה בניתי גריד, שבו ערכי רוחב הטורים ורוחב הריווחים ביניהם נלקחו מתוך ערכי הסדרה. בניתי את האותיות בעזרת צורות בסיסיות – עיגול ומלבן, ושמרתי גם בגדלים וגם בפרופרציות שלהן על ערכים מיחס הזהב. שטח האות ממלא בצורה מקסימלית את החלל של הגריד – כל אות בנויה על שני טורים והחיבורים הדקים בניהם יוצרים קונטרסט חזק בין חלקי האות.

העבודה על גבי הגריד איפשרה לי ליצור לפונט גמישות בעזרת משתנים, פרמטרים, שאפשרו שינוים של התארכות והתרחבות בכל אות. הגמישות הזו מייצרת מספר רב של מצבי ביניים מעורבים. בנוסף, עבדתי בצמוד לעיקרון מנחה של שמירה על חלל פנימי אחיד ומינימלי, הזהה גם לרווח בין אות לאות הסמוכה לה. החלל הנגטיבי נשמר גם כשהפרמטרים משתנים, והעיקרון הזה מאפשר ליצור יחידות מורכבות.

הפונט הוצג על פוסטרים בטכניקת דפוס משי שנוטה לאי־דיוקים, כקונטרסט לרעיון העומד בבסיס הפונט

בחרתי להציג את הפונט על פוסטרים שהודפסו בטכניקה של דפוס משי, טכניקה ידנית שנוטה לאי־דיוקים, כקונטרסט לרעיון העומד בבסיס הפונט. בדרך זו גם חשפתי חלקים מתהליך העבודה והמחשתי את ההתנהגויות השונות של הפונט על מגוון האופציות שהוא מאפשר. כהרחבה של הפרויקט עיצבתי אתר אינטרקטיבי וגלויות מודפסות שסריקה באפליקצית מציאות רבודה מאפשרת לראות ממד נוסף של הפונט. שניהם מעניקים טעימה נוספת מהיכולות הטמונות בגמישות ובתנועה הטיפוגרפית הייחודית של הפונט.

אל אתר הפרויקט

צילום: סטודיו בעלי המלאכה



3 תגובות