בוגרים.ות איך בונים תיק עבודות מנצח שיפתח לכם דלתות

סיימתם ללמוד? מזל טוב! עכשיו הגיע הזמן לבנות תיק עבודות ולהוציא את הכישרון שלכם אל העולם. אבל מאיפה מתחילים?

פורטפוליו הוא חלון הראווה שבו אתם מציגים את היכולות והניסיון שלכם בעיצוב גרפי. לפני שאתם מתחילים לבנות את תיק העבודות שלכם, חשוב שתנסחו לעצמכם מיהו קהל היעד שלכם. ובמילים אחרות, לאיזה סוג של עבודה אתם מכוונים? מיתוג, איור, טיפוגרפיה, מושן גרפיקס, אינטראקטיב וכו׳. ושאלו את עצמכם האם אתם מחפשים עבודה כפרילאנסרים או כשכירים. כדאי להדגיש בתיק העבודות את הצד החזק שלכם. תיק העבודות שלכם הוא פרויקט בפני עצמו, וכמו כל עבודה טובה בתקשורת חזותית, הוא זקוק לעריכה מוקפדת, עיצוב אסתטי, טקסטים קלילים ומסרים מדויקים.
נסו להיות הכי אוביקטיביים שאתם יכולים.

איזה עבודות נכנסות לתיק העבודות?

הכינו רשימה של כל העבודות – החל משנה א׳ ועד היום ואז בחרו את הטובות ביותר. רוב העבודות בשנה א׳-ב׳ יהיו לא רלוונטיות, וכאן הכי חשוב להיות ממוקדים וקרים ולא להתמלא בנוסטלגיה, כי תיק העבודות אמור למצוא לכם עבודה. נסו לחשוב כמו הלקוח העתידי שלכם וזכרו שמי שצופה בתיק העבודות שלכם כנראה לא היה בהגשה שלכם, והוא לא יודע איזה סוג של ביקורת קיבלתם, לטוב ולרע. סמכו על הטעם האישי שלכם.
את כל העבודות שבחרתם לפורטפוליו המושלם סדרו ברשימה, לצד כל עבודה ברשימה כדאי לרשום מה צריך לעשות כדי להפיק אותה (לצלם, להוציא מהבוידם של אמא, להדפיס מחדש, לשחרר מערבות וכו׳).

מוקאפים או צילומים?

הרבה מהעבודות שלכם צריכות צילום או הפקה מחדש. כשהיינו סטודנטים הכנו את המוצר, הדפסנו, ארזנו יפה יפה והגשנו באהבה – אבל, יכול להיות ששכחנו לצלם. או שצילמנו עם הסמארטפון בתאורת פלורסנט. אז מה עושים עכשיו? יש שתי אופציות: לשכור צלם או להכין מוקאפים. צלם מקצועי זה אידיאלי, אבל גם מוקאפים זה אחלה. בכל אופן, אם יש לכם מצלמה מקצועית ואתם יודעים איך להשתמש בה אתם גם יכולים לצלם לבד, אבל לפעמים עדיף להשקיע כמה מאות שקלים ופשוט לשכור צלם או צלמת שיעשו את העבודה בצורה הכי טובה.

סדר על המחשב

אחרי שכתבנו רשימת עבודות, הכנו מוקאפים וצילמנו יפה את העבודות, כדאי לעשות סדר. זה הזמן לפתוח תיקיה חדשה במחשב ולקרוא לה בשם היצירתי: Portfolio. בתוך התיקיה, נחלק את הפרויקטים לתיקיות נוספות, כל תיקיה בשם של הפרויקט. לכל תיקיית פרויקט נעביר את הקבצים הרלוונטים פלוס מסמך וורד/טקסט עם תיאור הפרויקט. זה נשמע מאוד פשוט וטריויאלי, אבל הרבה מאיתנו נותנים לעבודות להסתובב ברחבי המחשב, זה סתם מבולגן, ומאוד מתסכל ברגעים שאנחנו צריכים לשלוף את העבודות. בצורה הזו נוכל להעלות הכל אל האתר בקלות.

טקסט לכל פרויקט

כשגולשים סקרנים יכנסו אל האתר שלכם, אתם הרי לא תהיו שם ליד העבודות כדי להסביר להם על כל פרויקט. לכן חשוב שתכתבו כמה משפטים תמציתיים על כל עבודה. אם אתם לא חזקים בכתיבה נסו לגייס חבר או קרוב משפחה עם ניסיון בכתיבה שיעזורו לכם לכתוב ולערוך. בנוסף אל תשכחו שאתם צריכים לכתוב על עצמכם עבור עמוד האודות שלכם.

סדר בסדר

יופי, עכשיו כל העבודות והטקסטים נמצאים בתיקיות שלהן, הכל נראה טוב ומשמח את הלב. לפני שמעלים את העבודות לאתר אני מציעה לעשות קצת סדר בעבודות: לסדר את תיק העבודות לפי נושאים, ולחשוב שוב אם יש משהו מיוחד שהייתם רוצים להדגיש. למשל, אם היית רוצה לשים דגש על הקליגרפיה הנפלאה שלך שנמצאת בכל פרויקט מיתוג, אך לא מקבלת במה משל עצמה, אפשר לעשות תיקייה רק לקליגרפיה, לאחד את כל הקליגרפיה הטובה שעשית, אולי גם מחוץ לפרויקטים וכשזה בתיקיה נפרדת שתהפוך לעמוד נפרד באתר.

לפני שעולים לאויר

וויקס, קרגו, אדובי, סקוורספייס... יש המון פלטפורמות מוכנות שעליהן תוכלו להקים את תיק העבודות שלכם. לא מזמן כתבנו כתבה על ההבדלים בין הפלטפורמות השונות. הם כולם נפלאים ומאוד פשוטים לתפעול אז נשאר לכם רק לבחור. למדנו ארבע שנים תקשורת חזותית, אנחנו נצליח לעשות את זה.

ואם אתם רוצים ממש להרשים, תשקלו לקנות דומיין. אני מודה שאני לא בטוחה איך בדיוק קונים דומיין, אבל אין דבר שמשדר יותר רצינות מאשר להגיד לאנשים: כן כנסו לאתר שלי, כי אני מעצב־רציני־דוט־קום.

לפני שאתם מעלים את האתר לאוויר, זה זמן טוב להשראה, תסתכלו על תיקי עבודות של מעצבים שאתם מעריכים, של חברים לכיתה, אפילו של הנמסיס שלכם בכיתה. תלמדו מהם איזה אפשרויות יש לכם, מה אפשר לשפר, מה משותף לכולם וכו׳.

!And... We're Live

עכשיו תחזרו לרשימה המפוארת של העבודות ותתחילו להעלות את העבודות. אם תיקיית תיק העבודות שלכם מסודרת זה יהיה קלי קלות – מעלים תיקייה אחר תיקייה, ולאט לאט האתר מתמלא בעבודות יפהפיות. אל תשכחו עמוד אודות ופרטי יצירת קשר.

הכל באוויר! איזה כיף! זה הזמן לשלוח לחברים להתייעצות, הם יגידו מה עובד ומה לא עובד, ימצאו באגים קלים ויציעו לכם הצעות לשיפור האתר. איזה פאן.

עכשיו רק נשאר לכם למצוא לקוחות. בהצלחה!

 

שמונה טיפים למעצבים/ות בתחילת הדרך