״הנקודה שלנו״ - מה הסיפור עם סימן הנקודה בתעמולת הבחירות?

אפשר להתחיל את הדיון הגרפי-פוליטי הזה מתמונת הנושא שפירסמו יועציו של ראש הממשלה בדף הפייסבוק שלו. לא עוד "חזק מול החמאס" (2006) ו"חזק בביטחון. חזק בכלכלה" (2009). גם לא "הכוח להנהיג" (2013). פתאום גם אנשיו של ביבי מוותרים על כל הכוח והחוזק הזה ואומרים (על פי הסיסמא בפייסבוק): "ברגע האמת נתניהו." נקודה.

elections4

אנשים בעלי זיכרון למרחקים בינוניים זוכרים ודאי את הסיסמא של אהוד ברק מהבחירות ב־2009: "ברגע האמת ברק." עם נקודה החלטית בסוף. אמנם אצל ברק הנקודה הייתה אדומה, ואצל נתניהו היא בכחול ציאן, אבל חוץ מזה אין כמעט הבדל בסיסמאות (ולא שזה עזר אז לברק שהגיע עם מפלגתו למקום הרביעי בלבד). נדמה שככל שתוכפות עלינו מערכות הבחירות, מצטמצם המגוון ואוזלים הגימיקים והצבעים. אפשר לראות גם בסלוגנים של ציפי לבני מ"התנועה" ושל מופז מ"קדימה" (בחירות 2013) את אותן הנקודות האדומות האמורות לחזק את המסר. המסר עצמו פחות חשוב.

ממציא הנקודה האדומה הזו - המהווה מעין חותמת אישור למנהיג תקיף וחזק - היה ראובן אדלר המעצב, הפרסומאי והיועץ המקורב של אריק שרון. והיו מומחים שחשבו אז, בבחירות 2003, שהנקודה האדומה בסוף הסיסמא "העם רוצה שרון" - נקודה שלכאורה נראית די בנאלית - היא שהכריעה את הבחירות ההן לטובת שרון והליכוד.

במערכת הבחירות של 2009 ברק כבר היה "לא סחבק (נקודה) מנהיג (נקודה)" נתניהו היה חזק בביטחון (נקודה). חזק בכלכלה (נקודה)", ורק "ליברמן אני מאמין לו" לא הסתפק בנקודה אלא הציב סימן קריאה ענק, אלכסוני (ואדום!).

elections

אם הנקודה התקבעה סופית כאייקון של החלטיות ומנהיגות, חשבתי שכדאי - לקראת מערכת הבחירות הבאה, זו שתבוא ודאי בעוד שנה או שנתיים - להכין חוברת עם דוגמאות של מסרים גרפיים אחידים וקצרים. וכך לא יצטרכו היועצים והפרסומאים לחפש כל פעם סלוגן חדש. בעמוד הראשון תופיע הסיסמא הכל-מפלגתית: "ברגע האמת" עם שם המפלגה בפונט בולד חזק.
 השתמשתי לצורך הדגמה בנרקיס בלוק הקלאסי, אבל מי שיירצה יוכל לגוון בפונטים מודרניים יותר. רק חשוב להקפיד להטות את הפונט קדימה, כמו רוב המפלגות. לא כמו לוגו "העבודה" המוטה בטעות לאחור (ניסיון להטות גם את לוגו העבודה קדימה עשה עמיר פרץ בבחירות 2006 ללא הצלחה גדולה, והמנהיג ה"לא-סחבק-נקודה" שבא אחריו החזיר את ההטיה לאחור).
בדף הלוגואים החדש אפשרתי למתמודדים לבחור את צבע הנקודה, כדי שתישמר אבחנה כלשהי בין המפלגות, אבל ברור ששם המפלגה עצמו יהיה כפי שהתקבע במערכות האחרונות בצבע כחול כהה.

election2

בעמוד השני של "המדריך לפרסומים המפלגתיים" לבחירות 2017 נעשה ניסיון נוסף: בחרתי שם מפלגה גנרי - "אנחנו", אותו תוכל כל מפלגה להחליף בשם שלה. את הסיסמה המוצלחת "ברגע האמת" נשאיר לכל המפלגות, ודווקא לנקודה של שרון ואדלר אני מציע כמה חלופות מקלדת חדשות: סימן קריאה ! סימן שאלה ? סולמית # וכרוכית @ - סימנים המאפשרים לכל מפלגה לשים את הדגש במקום המתאים לה. מפלגות פחות מגובשות יוכלו לבחור גם את סימן הפלוס-מינוס, הטילדה, הקופירייט ועוד. ולמפלגות שובבניות במיוחד שמורים הפסיק וה"נקודה-פסיק".
נדמה לי שעם דף מסרים כל־כך מפורט לא תימצא אף מפלגה ללא לוגו וללא אפיון. נקודה.