אם אי פעם שאלתם את עצמכם מה הערך המוסף של לוגו מונפש על פני לוגו רגיל, אתם לא לבד. למרות שזהו פורמט קסום ואהוב לרבים, יש לפעמים יש ערפול וחוסר הבנה מה בעצם הוא רוצה להגיד. אז ניסיתי לברר את הנושא ובחרתי לרדת לעומקם של כמה לוגואים מונפשים המוכרים לכולנו - וגיליתי שלכל אחד יש סיפור, אם רק נצא רגע מהלופ ונתבונן במה שהתנועה מנסה לספר לנו.
רייזאפ
אני מניחה שכבר נתקלתם במיתוג מחדש של רייזאפ, שנעשה בסטודיו Awesome, ואולי אפילו בלוגו המונפש שמלווה אותו. זו הזדמנות מצוינת להמחיש לספקנים שבינינו מה לוגו מונפש יכול לתת שאין בלוגו רגיל - וזה - לספר על המותג בדרך חוויתית דרך האלמנטים שמתעוררים לחיים. בחלק המרכזי של האנימציה, העיגול (של האות i) נכנס תוך כדי גלישה על רמפה (האות U) ובכוח התנופה קופץ בחינניות ומתמקם למעלה. הבחירה לשים את הפוקוס על תנועת העלייה ולהשתמש באות U כ"פלטפורמה לקפיצה", ממחישה בעיניי את ההבטחה המרכזית של רייזאפ - שבעזרתה תוכל לצמוח ולעלות. יחד עם האופי הקליל והמשחקי של האנימציה, המסר הזה נעטף בחוויה ידידותית ונגישה.
קרדיטים: עיצוב - הדר בן שלום, מושן - אוראל לוי, נעשה כחלק מצוות בסטודיו Awesome - a Deloitte business.
סלו
באופן לא מפתיע, גם הלוגו המונפש השני שבדקתי הוא של סטודיו Awesome. כשראיתי לראשונה את הלוגו המונפש של סלו, לשעבר סלופארק, התרשמתי מרמת ביצוע שאני רואה בעיקר אצל יוצרים מחו"ל, עד שהייתי חייבת לוודא שזה אכן נעשה בארץ (הפתעה נהדרת!). הקונספט עצמו די בסיסי - אנימציה שמחקה את התנועה הקליגרפית של הצטיירות האותיות. אך הבחירות האנימטיביות שנעשו כאן, הן אלו שהופכות את התנועה למלהיבה וייחודית.
למשל, הבחירה "לפצל" את הקו שמוביל את התנועה לכמה צבעים. זהו מוטיב שלקוח מתוך השפה הגרפית של המותג, והתרגום שלו למימד התנועה - קווים צבעוניים שנעים יחד בחפיפה קטנה זה מזה, יוצר עניין ומגביר את הדינמיות. יחד עם תזמון מדויק שמשלב "האצה" ו"האטה" במקומות הנכונים, ומחוות קטנות שמדגישות את גמישות האותיות, מתקבלת תנועה זורמת וכיפית שאפשר לצפות בה בלופים.
קרדיטים: עיצוב - עומר בינדר, מושן - הילה דהן, נעשה כחלק מצוות בסטודיו Awesome - a Deloitte business.
MONDAY.COM
בלוגו של מאנדיי צריך לצפות כמה פעמים בכדי להבין מה קורה, והוא עוד מופיע כאן בהילוך איטי ב25% מהמקור. מאנדיי, שמתחזקת במדיה תדמית היפר צבעונית ואנרגטית, מבטאת גם בהנפשת הלוגו את רוח המותג. הוא מהיר, הוא פאן והוא עושה חשק להתחיל למלא גאנטים (לפחות לי). בתחילת ההנפשה אנחנו זוכים להצצה למקור הטיפוגרפי של האייקון, ורואים את האות M בתהליך הפיכתה לאייקון המופשט והמוכר.
הלוגו ממשיך ונחשף ב"סוווש" קסום, תוך כדי היצבעות של האלמנטים בצבעי המותג. בעוד מותגים רבים מעולמות התוכן של מאנדיי מסתפקים בהופעה סולידית של הלוגו בסוף הפרסומת - מאנדיי זוכה לבידול ולהעצמה של תכונות כמו רעננות, דינמיות וכיף. הרבה מעבר למה שאפשר לצפות ממערכת ניהול משימות.
The New Yorker
במהלך שיטוטיי הרבים שמחתי גם לגלות לוגו מונפש קצת אחר מהנוף המקומי. הניו יורקר, שמשקיע בתכני דיגיטל מעמיקים ואיכותיים השקיע גם בפתיח עם לוגו מונפש. תרשו לי לפרט ברמה של תסריט בתיאור של ההנפשה העדינה הזו? מעולה, יופי, תודה: ההנפשה נפתחת במסך שחור. אור שנכנס לפריים מסיט את הצללים וחושף את הדמות המזוהה עם הניו יורקר - אינטלקטואל חבוש מגבעת מתבונן בפרפר מבעד לעדשה (תזכרו את הפרפר!).
אז, בתנועת מצלמה חדה - הפריים גדל ונחשף בפנינו הלוגו המלא, עם הדמות משולבת בתוך ה־O. ההנפשה נחתמת כשהפרפר הקטן ממשיך לרפרף ומתיישב בעדינות על אחת האותיות. התנועה העדינה והמינימליסטית הולמת במדויק את רוח התוכן שהיא מייצגת, והרושם שמתקבל הוא פואטי, מעודן ומתוחכם. ממש כמו המותג.
NOKIA
אחרי יותר מארבעים וחמש שנים עם אותו לוגו, יצאה נוקיה במהלך מיתוגי מתוקשר והשיקה כיוון חדש לחברה, המלווה בלוגו חדש ומונפש. התנועה פשוטה וואולי נראית מעט מכנית: כל אות נכנסת ויוצאת דרך משבצת בלתי נראית שמקיפה אותה. במבט ראשון נזכרתי באפקטים של מעבר שקופית בפאוור פוינט ("מעופף פנימה" אני מדברת עליך!).
רק במבט שני הערכתי את העוצמה שבבחירה הזו: התנועה הזו מעניקה את כל הבמה לעיצוב הלוגו, בלי קישוטים מיותרים. מכיוון שהאותיות עברו תהליך הפשטה צורני - כאשר הן יוצאות מהמסגרת ונכנסות אליה, בכל רגע נתון מתקבלת קומפוזיציה מסקרנת מחלקי אותיות, ונוצרת ציפייה עד להופעת הלוגו המלא. נראה שהתנועה הולמת את הערכים שמבטא הלוגו החדש: "סמל של נוקיה נמרצת, דינמית ומודרנית". עם זאת, לא אשכח את דבריו של מורה יקר שלימד אותי בבצלאל: "לא עושים עבודה משעממת על שעמום."