אוכלים עם העיניים: תערוכה חדשה על אוכל במוזיאון העיצוב

מוזיאון העיצוב בחולון השיק תערוכה חדשה בנושא אוכל, המנסה להבין למה הוא כל כך חשוב עבורנו, ובעיקר על הקשר שלו לעיצוב, ומאי הייתה שם בשביל לסקר

אוכל הוא מרכיב מהותי בחיינו במאה העשרים ואחת. מעבר לכך שאנו זקוקים לו כדי להתקיים ברמה הפיזית, אין מנוס מלהודות שפיתחנו איתו מערכת יחסים רגשית מפותחת. ובמקום שבו ישנו נדבך של תשומת לב לרגשות נכנס לתפקידו המעצב. כשאנו הולכים בסופרמרקט בין המדפים העמוסים, אנחנו קולטים בשניות איזה מותג מייצג מוצר זול ומשפחתי ואיזה יוקרתי ונחשק.

מסתבר שחוש הטעם הוא החוש האחרון לקבוע את ההחלטה ״האם אני מעוניינת לאכול את זה?״

כמעצבת בעלת בעיה בוויסות החושי, התקשיתי לאורך השנים להסביר מדוע אני לא אוכלת מאכלים מסוימים, כאשר הסיבה המרכזית היא הנראות שלהם. מסתבר שחוש הטעם הוא החוש האחרון לקבוע את ההחלטה ״האם אני מעוניינת לאכול את זה?״. ראשית ישנה הקביעה של חוש הראיה, שמשפיע המון על ההחלטות הקולינריות שלנו.

מוצרים עם צבע מאכל אדום המופק מכנימות

למשל צבעי מאכל לרוב בכלל לא משפיעים על הטעם, אך משפיעים מאוד על הבחירה שלנו להכניס לפה את המזון. רוצים דוגמא? הקולה הידועה של פפסי שפשטה את צבעה כחלק ממהלך מיתוג במטרה להיראות בריאה יותר. הקולה נותרה אותה משקה, אך שקוף, ובכל זאת הצרכנים לא קנו את הטריק והמהלך כשל נחרצות.

צבעים שכנראה לא תראו על הצלחת שלכם הם כחול, סגול ושחור, מהסיבה הפשוטה שהם מזכירים לנו ריקבון

ולכן, צבעים שכנראה לא תראו על הצלחת שלכם הם כחול, סגול ושחור, מהסיבה הפשוטה שהם מזכירים לנו ריקבון. הגוף שלנו דוחה מאכלים בצבעים האלה ברמה הגנטית, כדי להגן עלינו ובעצם למנוע מאיתנו לאכול דברים שלא טובים לנו. עיצוב אוכל הוא חלק ממלאכת הפיתוי. אוכל נועד למשוך אותנו, ואם מעצבים ואורזים אותו נכון, הוא ימשוך קהל רחב. מזון מעוצב לרמת הביס המושלם ומנה שתגרום לנו לפרסם סטורי עם תיוג של המקום. בעולם שבו לא ברור האם אנחנו מה שאנחנו אוכלים, או מה שאנשים אחרים רואים שאכלנו ברשתות החברתיות, התערוכה הזו מעוררת למחשבות מעמיקות על תעשיית המזון והקשר הברור שלה לעיצוב.

צבעי ילדים אכילים המופקים מפירות, ירקות ודונג

התערוכה עוסקת בתרבות סביב האוכל של הכאן ועכשיו, ומוצגים בה מעל למאתיים דימויים שונים במדיומים נרחבים החל מחפצי יום־יום, מלאכות מסורתיות, עבודות אמנות ותקשורת חזותית קלאסית. בין היתר תוכלו לראות חלק שלם העוסק בצבעי המאכל והשימוש החזותי בהם, בתהליך הייצור של המזון. בחלק נוסף תוכלו למצוא ספקולציות אוכל עתידניות בעזרת בינה מלאכותית דרך מעבדת חושים.

התערוכה ״אוכל״

מוזיאון העיצוב חולון, פנחס אילון 8פתיחת התערוכה 22/5 - נעילת התערוכה 14/10

שעות פתיחה: ראשון – סגור / שני – 10:00-17:00 / שלישי – 10:00-20:00 / רביעי – 10:00-17:00
חמישי – 10:00-18:00 / שישי – 10:00-14:00/ שבת – 10:00-20:00

זמני האכלת המכונה Cloaca: בוקר 10:25 / אחה"צ 16:00