האינסטגרם הפך מזמן לבית שני למעצבים וקליגרפים – מקום שבו דיו, פיקסלים ורעיונות נפגשים. בין אם אתם חובבי אותיות מושבעים או סתם צריכים השראה שתעשה לכם חשק לפתוח סקצ׳בוק, קבלו אוסף חשבונות טיפוגרפיים שמוכיחים שהשפה שלנו חיה, נושמת ומתחדשת בכל ריענון של הפֿיד.
אנטולי חונין sebin_design@
אנטולי חונין הוא קליגרף ומעצב שמפציץ בחשבון שלו בעבודות יד אקספרסיביות שלא מפחדות ללכלך, לשבור, ולזרום – לפעמים בדיו, לפעמים בפחם, לפעמים דיגיטלית. סגנון חופשי, אנרגטי ואישי לגמרי. אנחנו במיוחד נדהמנו מהסיור התלת־ממדי הזה שיצר בטיפוגרפיה מרחפת.
כדאי לעקוב כי השראה של קליגרפיה אקספרסיבית זה חלק משגרת חיים תקינה והכרחית.
אוספים osafim__@
עטיפות, תוויות, שלטי בטיחות, כריכות ספרים, מסמכים רשמיים ועוד. החשבון הזה אוסף אוביקטים יומיומיים בעברית מעוצבת, כאלה שרובנו היינו זורקים לפח בלי לחשוב פעמיים. יש שם פונטים נשכחים, סידורי טקסט מפתיעים, והצצה לעיצוב המקומי כמו שהוא באמת – שימושי, מגוון ומלא אופי.
כדאי לעקוב כי למרות שזה עדיין חשבון צעיר וקטן, אנחנו בטוחים שהקוראים שלנו ידעו לפרגן ולעזור לו לגדול. מגיע לו.
עטיפות יפות atifot_yafot@
מדובר על חשבון יחסית חדש שמוקדש לאחת הפינות הכי נשכחות של העיצוב הגרפי בישראל – עטיפות ספרים. נריה לחיאני, מעצב גרפי ומוזיקאי, אוסף ומציג עטיפות קליגרפיות, טיפוגרפיות ואיוריות מהעשורים האחרונים, שמצליחות לשלב בין צניעות של דפוס ישן למקוריות מושכת־עין. זה פרויקט קטן אך מוקפד שמחזיר עטרה ליושנה ומזכיר שעיצוב ספרים בעברית היה פעם שדה יצירתי ורחב־יריעה.
כדאי לעקוב כי אולי אם נעודד אותו מספיק הוא יאסוף ויצלם עוד ועוד עטיפות.
דוּלֶש du_lesh@
החשבון הזה מוקדש לאחת השאלות הכי מסקרנות בטיפוגרפיה עכשווית: איך אפשר לשלב שפות שונות בעיצוב דו־לשוני. זה מקום שמפגיש בין פונטים, תרבויות ואסתטיקה – עם פוקוס על עבודות של טיפוגרפים וקליגרפים ישראלים שמייצרים דו־שיח חזותי בין מערכות כתב. בינתיים עוד לא ראינו עברית עם גאורגית או סינית – אבל מי יודע, אולי זה כבר בפייפליין.
כדאי לעקוב כי זה המקום לראות איך שפות מדברות זו עם זו – לא רק במילים, אלא בקווים, קונטרסטים וקומפוזיציות.
נריה בן־משה nerya_benmoshe@
אם עוד לא יצא לכם להכיר, נריה בן־משה הוא מעצב גרפי וגם יזם מקומי בתחום העיצוב הגרפי שכבר הספיק להרים כנס עיצוב לא קטן בכלל באמצע המלחמה הזאת. בין כל היוזמות יש לו זמן לשתף ביצירות קליגרפיות וטיפוגרפיות שלו שמגיבות הרבה פעמים על האקטואליה, בדרך מינימליסטית ומיוחדת.
כדאי לעקוב כי תהיו הראשונים לדעת על כל כנס או ערב עיצוב גרפי חדש שהוא ירים, בין כל הקליגרפיה והטיפוגרפיה היפה שהוא משתף.
משה סטאריק starik.studio@
משה (נועם) סטאריק הוא קליגרף ומעצב גרפי שחי ופועל בוינה, ויוצר בשלוש שפות – עברית, אנגלית וגרמנית – עם יד בטוחה וראש שמחבר בין מסורת לעיצוב עכשווי. לצד טיפוגרפיה מוקפדת ועבודה קליגרפית עם שורשים יהודיים עמוקים (שמושפעת מרקעו הדתי), הוא מצליח לייצר שפה חזותית אישית, מוקפדת ומלאת אופי.
כדאי לעקוב כי לצד טיפוגרפיה מרהיבה ומחקר חזותי מרתק, יש כאן חיבור יפהפה בין עבר להווה, ובין רוח לאות.
ספריית אותיות לטיניות letterlibrary@
מה שמיוחד בחשבון הזה הוא שלא תראו בו רק פוסטרים או פונטים באנגלית, אלא את הדבר עצמו: אותיות עץ, אבני דפוס, שאריות של עולם דפוס אנלוגי שנשמרו כמו אוצר. אלה לא הדפסים – אלא טיפוסי האות הפיזיים, כפי שהיו פעם בבתי דפוס. וזה רק טעימה ממה שמחכה בארכיון האמיתי, שנמצא בעיר ויימאר שבמרכז גרמניה – יעד חובה לכל חובב טיפוגרפיה.
כדאי לעקוב כי אין עוד מקום שנותן כזו הצצה מוחשית לחומר שמאחורי האות – לפני שהוא נעלם לגמרי.
עמוד מ״מים amud.memmim@
סתיו ברמן, בוגר מתמטיקה מהטכניון, פתח עמוד ממים מסוג אחר – לא בדיחות רשת שטוחות אלא מחווה חכמה ויצירתית לאות מ״ם, שהוא כותב ומעצב במגוון טכניקות וסגנונות. התוצאה? שילוב מפתיע בין היגיון מתמטי לרגישות קליגרפית.
כדאי לעקוב כי גם למתמטיקאים מחוננים מהטכניון מגיע לעשות קליגרפיה.


















תגובה אחת
היה מעניין לראות. לא התרשמתי מהיצירות של אנטולי חונין, הכתב לא קריא ולכן מבחינתי לא!!