הספריה מדף הספרים של אלעד יאנה

החלטנו להתחיל במדור חדש. בכל כמה זמן אנחנו נבקש ממעצבים ויוצרים שאנחנו מעריכים לשתף אותנו בחמישה ספרי עיצוב שמרגשים אותם ומעוררים בהם השראה

כידוע, כל ההתחלות קשות, אז בכדי להתניע את מדור ״הספריה״ החדש, בחרתי כמה ספרים אהובים עליי ממדף העיצוב. הרי הם לפניכם.

 

The Story of Graphic Design

הספר הזה, שמתהדר בכותרת המשנה: From the Invention of Writing to the Birth of Digital Design, הוא לדעתי אחד הספרים המשמעותיים ביותר בשדה ההיסטוריה של העיצוב הגרפי. כמו בכמה ספרי היסטוריה אחרים מהתחום, גם מחבר ספר זה נושא בשני הכובעים, תיאורטיקן ומעצב גרפי. את ההבדל רואים בעיקר בתשומות הלב הקטנות לחלק הטכני בעבודות המעצבים בתקופות המתוארות בספר. אחת מנקודות החוזק המהותיות של הספר היא החלוקה הברורה בין שני צירי היסטוריה: ציר האות (טיפוגרפיה) והדימוי (מהאיור ועד הוידאו והאנימציה). לבסוף, ככל הנראה בשל היות המחבר אנגלי ובעל קשרים טובים במוזיאונים וארכיונים ברחבי האי הבריטי, הספר רווי בדימוים מרתקים ונדירים מימי הבינים ועד כה, שנחשפו בפניו וצולמו להנאת כולנו.

למי זה טוב: למעצבים מעמיקים שרוצים לקבל מושג תאורטי (בסיסי) טוב יותר לגבי ההיסטוריה של המקצוע שלהם.

 

 

Iron Fists: Branding the 20th Century Totalitarian State

אחד המרשימים מבין ספריו של תאוריטיקן העיצוב הגרפי החשוב, סטיבן הלר. מתוך עשרות ספרים שכתב, ניכר שהנושא קרוב לליבו, ובעיקר החלק העוסק בעיצוב הגרפי של המשטר הנאצי. בשלושת השערים האחרים העוסקים במשטרים רודניים במהלך המאה ה־20: קומוניזם, מאואיזם (סין) ופאשיזם איטלקי, מפרט הלר בעזרת מאות דוגמאות צבעוניות את דרכי המיתוג השונות של המפלגות החשוכות. פוסטרים, ספרים, דגלים, שלטי הכוונה, סיכות דש ועוד ועוד, ממחישים היטב כמה מותגים מעוצבים הם לא נחלת עולם הפרסום מסוף המאה ה־20, אלא התחילו אי שם בתחילתה, בדיקטטורות עריצים שהבינו היטב את כוחו של העיצוב הגרפי.

למי זה טוב: לסטודנטים שחושבים לעסוק בפרויקט הגמר שלהם בתקופות החשובות האלו, או למעצבים גרפיים בעלי רגישות פוליטית גבוהה.

 

 

100 ideas that changed graphic design

במאה כפולות המחולקות לעמוד שמאלי שכולו דימוי, וימני שבו מתואר הרעיון החדשני שהשפיע על עולם העיצוב הגרפי עד היום, מצליח הספר לפרט מאה רעיונות, טכניקות ומושגים שונים שהומצאו והשפיעו על הגרפיקה כפי שאנו מכירים אותה בתחילת המאה ה־21. הספר מסודר באופן כללי על ציר כרונולגי כך שניתן גם לבחון את ההתפתחות הגרפית מבחינת הפן הטכני והקריאטיבי. מעבר לכך, וכאן נמצאת נקודת חוזק משמעותית של הספר, הוא גם סוקר לעיתים רעיונות ומושגים מסויימים בכמה נקודות זמן בהן הם מופיעים ומתייחס להבדלים בעיצוב הספציפי בין הנקודות השונות.

למי זה מתאים: למי שמחפש רפרנסים לטכניקות שונות, או רעיונות שיתאימו לפיצוח בריפ בשיטות הטובות והידועות, בעיקר כשהמוזות שותקות.

 

 

Sagmeister: Made You Look

הצצה לראש הסופר־יצירתי של המעצב האוסטרי סטפן סגמייסטר ולדרך בה הוא מבצע את המניפולציות הרגשיות איתם הוא מנסה ללכוד את עיני הצופים בעבודתיו הגרפיות. ברוח העיצוב הטוטאלי של המחבר, גם כריכת הספר הוכנסה למעטפת PVC אדום, המאפשרת לראות פרטים נוספים בכריכה או בין דפי הספר דרך הפלסטיק האדום־שקוף. גם עיצוב ועימוד הספר מעבירים את סגנונו היחודי של סגמייסטר, ו"מפריעים" לעיתים להתמקד בקריאת הטקסט התיאורטי שכתב פיטר הל, על המסע היצירתי שעובר סגמייסטר בכל עבודה שלו.

למי זה טוב: למעצבים שמחפשים את דרכם הייחודית, ורוצים לקבל זריקת מוטיביציה משמעותית לבחירה ויצירה של סגנון שיאפיין את כל עבודתם. וכמובן, גם לכאלה שרוצים להתכונן היטב לקראת התערוכה שלו שתוצג בקיץ במוזיאון העיצוב בחולון.

 

 

Isotype: Design and Contexts 1925-1971

ספר זה הוא פרי מחקר מקיף בן שלוש שנים על קבוצת העיצוב ISOTYPE, שנערך באוניברסיטת רידינג במחלקה לטיפוגרפיה ותקשורת חזותית. מחלקה זו גם מחזיקה בארכיונה את אוסף העבודות המקיף ביותר של הקבוצה. כרך עב־כרס זה כולל חומר חזותי שלא נראה קודם לכן, ומתעד את התפתחותה של מערכת האיזוטאפ מלידתה בווינה לפני מלחמת העולם השנייה, דרך המעבר הזמני להאג ועד ולהשתקעות בלונדון בו המשיך המכון לעצב בשיטה זו עד לאמצע שנות ה־70. הספר הוא אסופה של מאמרים אקדמים המשובצים בחומרים חזותיים נדירים, ומתעד את השפעת המערכת החזותית של הקבוצה בעולם, כולל השימושים הפונקציונלים והחינוכיים שלה בארצות הברית, רוסיה הסובייטית ואפריקה.

למי זה טוב? מעצבים וחוקרים המעוניינים להבין טוב יותר את מקורות העיצוב האינפוגרפי, או שמעוניינים לעצב אינפוגרפיקה מתוך הבנה עמוקה יותר של עשייה זו.



2 תגובות