שו״ת השאלון עם דני מירב (הטייס)

"אני עושה אותיות אופטימיות, גופנים שמשמחים אנשים. מישהו היה צריך לקחת את השיט הזה על עצמו, לא‫?‬"

אנחנו שמחים להשיק את "השאלון" - פינה חדשה בה נארח מדי שבוע מעצבי גופנים מכל גווני הקשת. אנחנו גאים לפתוח את הפינה עם הטייס (דני מירב), אחד המעצבים האהובים עלינו. עם ישראל איתנו בעניין הזה, ועל כך יכולים להעיד 5,638 הלייקים בעמוד הרשמי של הטייס בפייסבוק, נכון לרגע שאילת השאלון. הטייס שותף, יחד עם מיכל סהר, בקואופרטיב מעצבי הפונטים המצליח "הגילדה". בנוסף הוא מלמד עיצוב פונט ועיצוב לוגו בשנקר.

דני, איך הפכת לטיפוגרף?

אז קודם כל צריך להדגיש שאני לא טיפוגרף - אני מעצב אותיות וכמובן גם מעצב גרפי. טיפוגרף הוא מי שעובד עם טקסט. אני מעצב לוגו ושפה גרפית וכהרחבה של זה אני גם מעצב אותיות להנאתי.

הטייס בכניסה לסטודיו שלו ברחוב השפלה, ת״א

‫‬התחלתי לעבוד על גופנים בשנה ג' ללימודי בבצלאל, אז נסעתי להולנד לחילופי סטודנטים באקדמיה המלכותית בהאג. באקדמיה שם לומדים שנתיים קליגרפיה קלאסית ורק אז מתחילים לעצב אותיות. מדהים. זה כמו קומפוזיטור שלמד לנגן וספג מוזיקה במשך שנים ורק אז ניגש בפשטות להלחין יצירה משלו.

התחלתי לעצב שם אותיות לטיניות ללא שום ידע קלאסי ונראה לי שדי זעזעתי אותם, או אולי בעצם שעשעתי אותם. בסוף הסמסטר כבר ממש רציתי לחזור לארץ ולהתחיל לעצב אותיות עבריות בטירוף וזה בדיוק מה שעשיתי.

מה הגופן האהוב עליך שאתה יצרת ומדוע?

לרוב הגופן האהוב עליך יהיה האחרון שעשית... עכשיו זה קרטיב. הוצאתי אותו יחד עם אינפרא שהיה יותר אהוב עלי בזמנו והתאהבתי בקרטיב רק אחרי שסיימתי אותו והתחלתי לראות אותו חיי בעצמו. מאז הוא הפייבוריט… בינתיים. יש בו משהו זורם, עגלגל וקליל מצד אחד וגם קריספי וקשיח יותר מצד שני וזה שילוב מנצח.

גופן קרטיב - מימין ספסימן, משמאל בשימוש על שער טיים אאוט

מה הגופן האהוב עליך שלא אתה יצרת ומדוע?

ארבל הגילדה של מיכל סהר שותפתי האהובה. עוד לא נתקלתי בהחייאה של פונט עברי טוב מהעבר שחודש בצורה כל כך מדויקת ומרעננת. הוא עדכני ורלוונטי ובעל מקצב נעים שעובד נהדר בטקסט. אני מעריץ אותו בפליאה רבה.

מה הדבר הכי חשוב שתרצה להגיד לטיפוגרף בתחילת דרכו?

לא רק לטיפוגרף אלא לכל אחד: לך עם הלב שלך.

מה מאפיין את ספריית הגופנים שעיצבת כמכלול?

אני מניח שהמשיכה הבלתי מרוסנת שלי לחידוש סגנונות אותיות עבריות מהשנים הראשונות, השניות וגם קצת השלישיות של המדינה.

קרטיב, אינפרא, כוס חלב וחברים במוזיאון העיצוב בחולון

קרטיב, אינפרא, כוס חלב וחברים במוזיאון העיצוב בחולון

האם אפשר להגיד שאתה נוטה יותר לצד המשעשע של הטיפוגרפיה ופחות לצד הרציני?

אל תגזים, אני בן אדם מאוד מאוד רציני [נקרע מצחוק]. ובלי להעליב! [מחייך]. הייתי אומר שאני עושה אותיות אופטימיות, גופנים שמשמחים אנשים. מישהו היה צריך לקחת את השיט הזה על עצמו, לא‫?‬

מה בקנה? על איזה גופנים אתה עובד כרגע?

כרגע דווקא על פרוייקט מאוד רציני [הבעת "אתה רואה!"]. אני מרחיב את משפחת רענן בשני בני דודים. הראשון הוא רענן אקסטנדד (מורחב) - גופן בעל פרופורציות מלבניות אמנם, אבל הרבה יותר רחבות מבן דודו רענן. הוא יעבוד נהדר בכותרות בעלות רוחב לב וכותרות משנה פתוחות ונקיות. השני הוא רענן קונדנסד (מוצר) שיוצא ממש מגניב וכמובן יעבוד יותר בכותרות צפופות וכמובן בכותרות משנה חסכניות במיוחד. כיף.

רענן קונדנסד (מוצר) - מתוך תהליך העבודה

רענן קונדנסד (מוצר) - מתוך תהליך העבודה

מה זה השם הזה - "הטייס"?

למה? לא מתאים לי?

הטייס בקוקפיט

הטייס בקוקפיט. צילום: שי בן אפרים. מתוך התערוכה מעצבים פלוס עשר, מוזיאון העיצוב חולון


הוסף/י תגובה

5 תגובות

אני מעצבת איזה שהוא ממשק לגני ילדים שכולו מנוקד אני משתמשת בפונט המקסים של אלף אך לצערי ישנה בעיה שלא הצלחתי לפתור.. כאשר אני מקבלת מילה כגון: שָּׁנָה עם דגש בתוך האות ובנוסף דגש מצד ימין אז הניקוד מועבר לצד שמאל יש למשהו רעיון איך לפתור את הבעיה אני מעדיפה לא להחליף את הכתב..