שו״ת השאלון עם מאיר סדן

מאיזה חומר עשויה האות?

והפעם בפינתנו "השאלון" אנו מארחים את אחד מחלוצי הטיפוגרפיה העברית ברשת, מאיר סדן. מאיר הוא מעצב גרפי בוגר בצלאל, בעל האתרים "העוקץ" ו"הפונט" המציעים פונטים ומידע על טיפוגרפיה עברית. הוא מרצה לעיצוב פונט במנשר, סמנכ"ל קריאייטיב בחברת התוכן הדיגיטלי feelternet ובשנה האחרונה יוזם ומפעיל את טייפספוטינג האדיר, משחק רחוב טיפוגרפי בסגנון חפש את המטמון, בשיתוף עם עופר להר. כמו כן הוא חתום על אתרים שונים כגון פונטף של מעצב הפונטים ינק יונטף ואתר האינטרנט של הסופרת אור ארנסט. בין שלל הנושאים הטיפוגרפיים שמאיר חוקר בולט במיוחד נושא החומריות של האותיות.

מתי התחלת ליצור גופנים ואיך זה קרה?

כשהייתי בן 16 התחברתי לאינטרנט ושם לחבורת גיקים צעירים של עיצוב מכל העולם שהתאגדו תחת קולקטיב אינטרנטי בשם swanky. חלק מהיוצרים בקהילה הזו התעסקו בין השאר בעיצוב פונטים. חלקנו הערצנו את מעצבי הפונטים שהיו דומיננטיים אז ברשת (ובמידה גם היום) - צ'אנק דיזל, ג'ושוע דארדן (שהיה אז ממש ילד בעצמו), האוס אינדסטריז ואמיגרה בין רבים אחרים. הם היו כמו כוכבי רוק בשבילנו, ובשלב כלשהו החלטתי שאני רוצה לנסות לעצב פונט בעצמי. באותה תקופה הסגנון הרקונסטרוקטיבי של דייויד קרסון היה בשיא האופנה וכולנו התעסקנו בשיבוש, לכלוך, כיפוף וריסוק אותיות באופנים שונים. הפונט הראשון שלי היה מבוסס על סטנסיל שלקחתי מכיתת המלאכה בבית הספר. לאחר מכן התחלתי בניסויים שכללו עיבוד פוטושופי של פונטים קיימים, ולמעשה התחלתי לצייר פונטים בעצמי רק בשלב מאוחר יותר.

הפונט הראשון - Meiry - בעזרת סטנסיל מכיתת המלאכה

הגופן הראשון – Meiry – מבוסס על סטנסיל מכיתת המלאכה

מה הגופן האהוב עליך שאתה יצרת ומדוע?

את כל הפונטים שקיימים באתר יצרתי לפני הלימודים בבצלאל, וככאלה אני מטפח מערכת של יחסי אהבה-שנאה איתם. לא חסרות בהם בעיות ריווח, מבנה ופורמט, אבל רבים מהם מייצגים בבסיסם גישה שאני עדיין מזדהה איתה, של בחינת סטנדרטים של קריאה ושל התעסקות עם המבנה וההיבט החומרי של האות ("מאיזה חומר עשויה האות?"). פונט שאני גאה בו במיוחד הוא שמשון, שמורכב מקווים ישרים בלבד. האל"ף שלו נראית כמו H. מגזין DJ העיר השתמש בו כפונט כותרות למעלה משנה. סיפרו לי שכשמעצב וותיק כלשהו ראה את הפונט הוא אמר שמי שיצר אותו לא מבין מה הוא עושה, ואני לוקח את זה גם כביקורת וגם כמחמאה. כשאתה מספיק בטוח לעשות משהו, על אף שסמכות כלשהי של ידע קובעת שהוא טעות, זה אומר שאתה מקדם איזשהו תהליך של שינוי, של מהפכה. מתוך התהליך הזה יכולות להיווצר צורות חדשות שאולי אינן נכונות באותו רגע, אבל אם תדע לנמק את עצמך כראוי, תוכל להשפיע ולשנות.

האהוב - גופן שמשון בתשעה משקלים

האהוב – גופן שמשון בתשעה משקלים

מה הגופן האהוב עליך שלא אתה יצרת ומדוע?

קשה לי לבחור גופן אחד אהוב מפני שאני מעריך את רוב הפונטים הקלאסיים בעברית (אין הרבה מהם). הפונט השימושי ביותר בעיני הוא נרקיס בלוק; אני תמיד בוחר אותו כשצריך לכתוב טקסטים קטנים וקצרים, והפרטים הקטנים שלו עובדים טוב גם בגדול. הפונט החדש ביותר שאני מעריך הוא ימים ולילות - פרויקט הגמר של בן נתן, שהושק לפני כמה ימים בתערוכת הבוגרים של בצלאל. בן עשה בעיני עבודה מעולה ומושכלת בהתייחסות לאיטליק - הסגנון הנטוי - העברי, החל מההיבט הרחב - התפקיד שהוא ממלא בטקסט ובשפה - ועד להיבטים הצורניים הקטנים ביותר.

בלטינית אפילו קשה יותר לבחור. הפונט האהוב עלי מהקלאסיים הוא קלארנדון (Clarendon) - פונט סריפי מרובע בעל אסתטיקה חדה, מדוייקת, ממש אגרסיבית בפרטים הקטנים ועם זאת בעל תחושה נעימה וביתית. פונט חדש יותר הוא Scala, עבודה מאלפת של מרטין מאיור (Martin Majoor) שכולל גם סנס וגם סריף, ומגדיר בעיני בצורה הטובה ביותר מהו פונט עכשווי, פוסט-מודרני: כזה שמתוך מודעות לאובדן החומרי שמתרחש בימינו מנסה לקחת ולהציל פרטים מהאתסטיקה ההיסטורית, החומרית יותר, ולהלביש אותה על מסגרת אבסטרקטית, כמעט מתמטית לחלוטין. עוד יותר חדש? כל דבר של underware. ואני מת על  הטרנד של אקספרימנטל סנס.

אתה אבן פינה בטיפוגרפיה העברית משנת 1998. לאן אתה חושב שהתחום צריך להתפתח? מהן נקודות החוזק והחולשה שלו?

אני חושב שאנחנו דווקא מתפתחים יפה - יש יותר ויותר מעצבים גרפיים טובים וחכמים עם השכלה טובה, שחלקם אף מוכנים לבדוק גבולות ולהכניס השפעות חדשות לתחום. מה שיכול להשתפר הוא היצע הפונטים - צריך עוד ועוד פונטים טובים בעברית, שירחיבו את ההיצע הסגנוני והאפליקטיבי. צריך שהשיח סביב פונטים וטיפוגרפיה ילך ויעמיק. צריך עוד אירועים מקצועיים סביב התחום - ימי עיון, סימפוזיונים, הרצאות, קבוצות דיון...

האתרים שלך (העוקץ, הפונט) גדושים בתוכן - אם היית צריך לבחור 3 דפים מומלצים במיוחד, מה הם היו?

האתרים לא התעדכנו כבר הרבה זמן... אני עובד על זה (באמת!), ובסופו של דבר יהיה עדכון משמעותי. אבל עד אז זה מה שיש... שלושה פייבוריטים:

  • מבט טיפוגרפי על תעמולת בחירות 2009 - אמנם השפעתה של הטיפוגרפיה במסע בחירות על תוצאותיו קלושה, אם בכלל קיימת, אך שימו לב למסקנות המשתמעות מהניתוח הזה כשמסתכלים על תוצאות הבחירות ההן...
  • כסף קטן - פוסט על מטבעות ושטרות לרגל יציאתו של מטבע שני השקלים החדש
  • מבט על דפוס בלט - ביקור בבית דפוס ירושלמי שהחזיק מגירות של דפוס בלט

 

אתה אוהב ניסויים ומחקרים טיפוגרפיים. ספר לי על הניסויים שאתה עורך.

גם כאן מדובר בפרוייקטים עתיקי יומין. דו"ח עדות טיפוגרפית היה ניסיון לתת "סנאפשוט" טיפוגרפי של ספר (ובהמשך אולי זה היה מתפתח לעיתון, מגזין, פוסטר...) ע"י תיעוד של פרמטרים טיפוגרפיים שונים. אין לו הרבה משמעות כרגע כי הוא לא פותח מספיק. החזון היה להקים מאגר מידע שיוכל להצביע על טרנדים, סגנונות, best-practices וכיו"ב. סאונד אוף פרינט היה טייק-אוף על פרוייקט דומה שנעשה ב-swanky, בו יוצרים גרפיים נקראו לעצב יצירות גרפיות ופונטים על בסיס יצירות מוזיקליות שונות. היצירות הוויזואליות נאצרו באתר "קונספציה" שהיה הדומיננטי בזמנו בתחום העיצוב והיצירה (וקידם דיון ברמה שלא נראית היום ברשת הישראלית). הפונטים המעטים שעוצבו במסגרת הפרויקט רוכזו באתר שלי.

איזה עבודות טיפוגרפיות אתה מכין לנו כעת?

הלוואי ויכולתי להגיד שיש משהו ספציפי בתנור. האמת שיש לי כמות גדולה ובלתי נסבלת של סקיצות במגירה שמחכות שאעשה איתן משהו. יש לי אמנם משהו קטן וחמוד להציג משנה שעברה: סקיצה לפונט blackletter (גותי) שציירתי במסגרת סדנת עיצוב פונטים שהשתתפתי בה באיטליה. כמו כן, צפו למשחק טייפספוטינג נוסף בסתיו!

 

סקיצה לפונט גותי מן הסדנא באיטליה

סקיצה לגופן Jackdawz מן הסדנא באיטליה

 

מאיר מצייר אותיות

מאיר מצייר אותיות

מאיר ב-feelternet

מאיר ב-feelternet