הגדות גרפיות ששווה להכיר – חלק א׳

לקראת ליל הסדר הממשמש ובא בחרנו את ההגדות שיעשו לכם פסח טיפוגרפי

כבר מגיל צעיר ליל־הסדר היה עבורי ערב מיוחד. כל שנה הגעתי לשולחן בציפייה לשוב ולפגוש בהגדות שריתקו אותי. נמשכתי אל הצבעים, הסגנון, הכתב, האיורים השונים, ומגוון הפרשנויות שהם הציעו לאותו סיפור. בסוף תמיד בחרתי עם איזה מהן להעביר את הערב לפי הכפולה של עשרת הדיברות. רק כשנחשפתי לעולם העיצוב והטיפוגרפיה, יכולתי להגדיר במילים מה ריתק אותי: האלמנטים הטיפוגרפים, היחס אל הדימויים השונים, סגנון הטקסט והסידור שלו. לכבוד החג המתקרב חזרתי לתחביב הישן שלי, ויצאתי לחפש הגדות שוות במיוחד.

 

הגדת ראשי הציפורים

הגדת ראשי הציפורים נוצרה בגרמניה בסוף המאה ה־13 והיא ההגדה העתיקה ביותר שנשתמרה בשלמותה. כיום היא מוצגת במוזיאון ישראל. שמה של ההגדה הוענק לה בשל האיורים שמקשטים אותה, בהן מופיעות דמויות אנושיות עם ראשי ציפורים. האיורים הצבעוניים משתלבים בטקסט הקליגרפי, ושני דפים  כוללים ציורים בלבד. חלק מהאיורים מתארים מאורעות מסיפורי התנ"ך כמו עקדת יצחק, יציאת מצרים וקבלת לוחות הברית, וחלקם את סממני חג הפסח כמו ארוחת הסדר, נטילת הידיים והצפנת האפיקומן.

לפני מספר שנים מוזיאון ישראל ודפוס קורן, עיצבו והדפיסו גרסה מיוחדת של ההגדה בגרסת פופ־אפ. אפיית מצות, עשר המכות, חציית ים סוף ואירועים מרכזיים נוספים קופצים מבין הדפים להנאת הקוראים.

127019b

הגדה חדשה לפסח בעיצוב עודד עזר

כשעודד עזר נשאל על ידי יובל סער איך מתחילים לעצב הגדה של פסח הוא משיב ״באימה גדולה״. עזר נענה ליוזמה של הסופר האמריקאי ג׳ונתן ספרן פויר לעצב הגדה של פסח בעריכתו, שתתבסס על טיפוגרפיה ללא איורים. בראיון עם סער הוא מספר שחשב בעצמו להוציא הגדה כזו, ופתאום זה התחבר.

כיאה לעבודות של עודד עזר, העיצוב כולל טיפוגרפיה מורכבת ועושה שימוש נהדר באלמנטים, דימויים וצילומים. ההגדה מורכבת מהתוכן המסורתי ומכפולות הרחבה ופרשנות. הטקסטים נפרסו על פני מספר רב של כפולות, החלטה שאיפשרה פיתוח של פסקאות רבות, שמשלבות פרשנויות טיפוגרפיות ברוח נסיונית. כל כפולה עוצבה תוך שימוש בסגנון, חומר, דימוי וטכניקה אחרים. את ההשראה לעיצוב קיבל עזר מהסביבה, ומהאלמנטים והעזרים השונים שהיו באותו זמן בסטודיו שלו: דיו, פנדה, פלסטלינה, שבבי עצים ושאר פריטים. את ההגדה מוליך ציר זמן, שעוקב ומתאר את התפתחות החג ואת והדרכים השונות בהן הוא נחגג לאורך תקופות שונות בהיסטוריה.

IMG_3204 copy

IMG_3209 copy

IMG_3219 copy

 

 

הגדת המאיירים של אסופה

לפני ארבע שנים החליטו אנשי אסופה להזמין 40 מעצבים ומעצבות להציע פרשנות אישית כפולת עמודים בהגדה של פסח. מאז המסורת נשמרת, ומדי שנה מוציאים באסופה הגדה מאויירת; עד היום לקחו חלק ביצירה למעלה מ־180 מעצבים. ההגדות כוללות מגוון רחב של עיצובים, איורים ודימויים. העשייה המתמשכת מעניקות להגדה רובד נוסף של עניין, היות ומדי שנה מוצעת פרשנות חדשה לטקסט המוכר.

גם השנה קיבלו 45 מעצבים, טיפוגרפים ומאיירים בהם אלון ברייאר, סטודיו דב אברמסון, לילך רמתי, גל בן דוד, יוסי מדר ועוד רבים וטובות חופש יצירה ופעולה מלא. השנה נוכל סוף־סוף לשיר חג־גדיא עם החברים מחו״ל או לשלוח עותק לדודים באמריקה, שכן ההגדה מעוצבת השנה גם בפורמט דו־לשוני.

הגדות בהוצאת ׳אסופה׳

כפולה שאיירה נעם וינר

 

כפולה שאייר עובדיה בנישו

 

הגדה של אנגלמאייר

את ההגדה של אנגלמאייר אפשר לזהות במבט ראשון. הסגנון היחודי מזנק מהעטיפה: משה רבינו בלוק השרירן היהודי מוכיח שכבר אז הוא היה היפסטר (כולל הכובע התואם). הסגנון המובהק של אנגלמאיר מלווה את ההגדה לכל אורכה, כולל כתב היד והפרשנות ההומריסטית המופרעת.

ההגדה כוללת את הטקסט המסורתי המלא, לצד איורים וקולאז׳ים שעושים שימוש בארמיתלצד שפת רחוב. כמו עבודות אחרות של אנגלמאיר היא מצליחה לשמור על אסתטיקה לצד ׳בלאגן׳ עיצובי. עשרת המכות, לדוגמה, נפרשות על פני שלוש כפולות וכוללות שימוש בצילומים מסרטים אמריקאיים ישנים ואיורים מפרסומות, לצד רקעים מספרי לימוד וטבע.

IMG_3175 copy

IMG_3178 copy

 

הגדת ח. גצלר

הגדה מסורתית שצויירה ונכתבה כולה בידי האמנית ח. גצלר. הטקסט המסורתי נכתב בכתב קליגרפי במספר סגנונות, משקלים ועוביים, וחלקו מעוטר בציורים פנימיים. הטקסט מעוטר באיורים, עיטורי ציפורן, רישומי דיו והירוגליפים. מרהיבה במיוחד היא הכפולה שעוסקת בעשרת המכות, בשל השילוב בין הטקסט המשני בחשיבותו לציורים הללו מהווים מסגרת לכפולה וממלאים את רוב שטחה. הציורים מלאי העוצמה מתייחסים לכל הרצף ומציגים פרשנות לכל אחת מן המכות בדיו שחור בלבד.

את ההגדה אפשר למצוא בחנות הספרים האחים גרין.

IMG_3185 copy

IMG_3190 copy

 



תגובה אחת