שלשום בצהריים אילון מאסק צייץ על כך שהוא רוצה למתג מחדש את חברת ״טוויטר״ ולשנות את שמה לאות "X" הלטינית. האות שהוא אוהב להשתמש בה שוב ושוב בשמות של החברות, המוצרים ואפילו הילדים שלו. וככה הוא צייץ לפני כמה ימים: "בקרוב ניפרד מהמותג טוויטר ואז בהדרגה מכל הציפורים. אם הלילה יתפרסם לוגו X טוב מספיק, מחר נעלה אותו לאוויר העולם".
מבין כל העיצובים המאולתרים והחובבניים שהגיבו לו, מאסק החליט לבחור באחד ולהפוך אותו לסמל הרשמי של החברה – במקום הציפור הידועה. מיד אח״כ הוא שלח אימייל מפתיע לעובדי טוויטר המבשר להם על כך שהחל מרגע זה החברה תהפוך מ־Twitter ל־X Corp, ושזו הפעם האחרונה שהוא שולח להם אימייל מהכתובת twitter.com.
אנחנו צופים לראשונה בתהליך מיתוג בשידור חי. סוג חדש של ריאליטי. זה לא תהליך מיתוג סטנדרטי בשום קנה מידה שהכרנו קודם
לגבי הלוגו החדש, מאסק העלה GIF של לוגו X (בקאבר הכתבה) שנראה כאילו נעשה בכמה דולרים בודדים ב־Fiverr, שהועלה על־ידי משתמש בשם Sawyer Merritt שהציע את הלוגו. לדברי Sawyer זה עיצוב ישן של פודקאסט הטכנולוגיה שלו ושל חברו Alex Tourville. הסמל מבוסס על תו היוניקוד המתמטי (U+1D54F) 𝕏 שהוא גם שם הפודקאסט. מכיוון שהפודקאסט כבר לא פעיל ומכיוון ששניהם מעריצי טסלה הם ציינו שישמחו לתרום את הלוגו למאסק ללא תשלום. מאוחר יותר אמר מאסק שזה הלוגו שהוא בחר כי הוא אוהב את סגנון הארט־דקו והמינימליסטי שלו, ושכנראה יבצע שינויים כדי לחדד אותו בהמשך. מאז, לוגו ה־X החליף את הלוגו של טוויטר בגרסת האינטרנט, ובקרוב גם ככל הנראה בגרסאות הנייד של האפליקציה.
בעוד כמה מעריצי מאסק מברכים על השינוי, או לצורך העניין, כל דבר שהאיש הגחמני עושה – משתמשי טוויטר ותיקים רבים לא מתלהבים מהשינוי וחלקם אף ציינו את בעיית ה־UX של הלוגו שעלול להידמות לכפתור סגירה של החלון או התפריט. אחרים טענו שהסמל החדש לא מספיק מקורי וייחודי ונראה כמו האות X מהפונט Special Alphabets 4.
מאוחר יותר באותו היום מאסק הכריז שהחל מעכשיו X.com מפנה ל־Twitter.com.
X.com היה בנק דיגיטלי שהקים מאסק בשנת 2000 עד שהתמזג ל־Paypal. בשנת 2017 מאסק קנה את הדומיין בחזרה ב־Paypal ונראה שתכנית־העל שלו היא ליצור לעצמו אימפריית X גדולה, בדומה לאימפריית האל״ף של אאא. ;)
למאסק יש חיבה מיוחדת לאות "X" שנמצאת בשם החברה שלו SpaceX, בשם של רכב הפנאי/שטח של טסלה, חברת הבינה מלאכותית שלו xAi ואפילו באות הראשונה של השם של אחד הילדים שלו: X Æ A-12.
הסיפור של הלוגו ממשיך
נראה שאנחנו צופים לראשונה בתהליך מיתוג בשידור חי. סוג חדש של ריאליטי. זה לא תהליך מיתוג סטנדרטי בשום קנה מידה שהכרנו קודם. מאז פורסם הלוגו החדש, מאסק הספיק להחליף אותו עם גרסה חדשה ומשופרת בעלת קווים עבים יותר, ואז הוא אף חזר בו ואמר שיבטל את השינוי. "אני לא אוהב את הקווים העבים יותר, אז נחזיר לגרסה הקודמת", כותב מאסק בטוויטר, "הלוגו יתפתח עם הזמן." הלוגו המעודכן כמובן מופיע בעמוד הבית של האתר.
אימפריית ה־X
בראיית המקרו נראה שהמטרה של מאסק היא לבנות מותג־על סביב האות X שתכלול את כל החברות שלו. מיתוג מחדש של האתר היא הצהרה ברורה של מאסק על כך שטוויטר היא כבר לא אותה רשת חברתית שהיתה לפני שרכש אותה בשנה שעברה בסכום של 44 מיליארד דולר ומאז הציג שורה של שינויים. בין היתר הוא פיטר כ־80% מעובדי החברה, ביטל את מערכת המודרציה של הפלטפורמה והגביל את המשתמשים במספר הפוסטים שהם יכולים לצפות ביום.
מהלך המיתוג הפזיז של מאסק מספק לא מעט בידור, אך בהיבט העיצובי חבל שהוא בוחר לוותר על האייקון המצויין של הציפור המצייצת – בעלת ותק של 15 שנים ומוניטין בינלאומי – לטובת סמל סתמי. החלפת מיתוג היא תמיד מהלך מסוכן מבחינה שיווקית לכן נדיר לראות חברות שעושות את זה, ובטח שלא בצורה שנראית כאיפולסיבית כל־כך. וכל זאת בזמן שהתחרות בעיצומה מול אפליקציית Threads של פייסבוק. אבל היי, אם גם לנו היו רבע טריליון דולר היינו בטח עושים שטויות כאלה, פשוט כי אפשר.
שאלה נוספת שעולה היא איך אנשים יקראו לאתר, כי המילה ״אקס״ או ״איקס״ לא ממש מתגלגלת על הלשון כמו המילה טוויטר. ו״לצייץ״ (to tweet) היא פעולת שירת הציפור שהפכה לשגורה בכל העולם ועכשיו שמאסק פיטר את הציפור נשארנו עם ״לפרסם פוסט באקס״. גם לזה נצטרך להתרגל.
הערך של עיצוב בעידן ה־AI
מאסק חוסך לעצמו זמן והרבה כסף ומתייחס לעוקביו בטוויטר כאילו הם עובדים בשבילו. הציוץ שלו הוא כמו שורת פרומפט של מחולל לוגואים קולקטיבי
מאסק כמובן לא המציא את רעיון העיצוב מבוסס מיקור המונים (Crowdsourcing). אנחנו מכירים תחרויות עיצוב: כרזות לעמותות, לוגואים לפיצריות ושטרות למדינת ישראל. בדרך־כלל יש תנאי סף להשתתפות, לוח זמנים, ועדת שיפוט ותקנון משפטי. לעומת זאת מאסק טועה לחשוב שהוא חוסך לעצמו זמן וכמה גרושים ומתייחס לעוקביו בטוויטר כאילו הם עובדים בשבילו. הציוץ שלו הוא כמו שורת פרומפט של מחולל לוגואים קולקטיבי. אחרי שהוא לוחץ אנטר נשאר לו רק לבחור מתוך מה שמציעים לו בתגובות כאילו היה בבופה של מלון הכל כלול. מושגים כמו תגמול, זכויות יוצרים ומקוריוּת פינו את מקומם לטובת ערך ה״כאן ועכשיו״. כשהכל זמני והמציאות משתנה בלי הרף – מאסק לא מעוניין להתחיל תהליכי מיתוג שאורכים חודשים רבים מול משרדי מיתוג.
האם יתכן שמאסק נותן לנו הצצה על איך יתבצעו תהליכי עיצוב בעתיד? נקווה שלא. אנחנו עדיין נמצאים בתור הזהב של תחום העיצוב הגרפי. לפני כמעט שני עשורים סטיב ג׳ובס סיפר בהרווארד על איך לימודי הקליגרפיה שלו הם שהפכו את הממשקים של Apple ליפים כל־כך ונוחים לשימוש. פחות או יותר מאז – מספר בוגרי לימודי עיצוב עולה בהתמדה בכל שנה בצורה מעריכית. אך בעידן של מחוללי עיצוב ותמונה מבוססי AI, כל אחד יכול לחולל לעצמו עיצוב במינימום במאמץ – תחום התקשורת החזותית מן הסתם יעבור שינויים. האתגר הבא של המעצבים/ות הוא ללמוד לשלב את הבינה המלאכותית ככלי בארגז הכלים באופן שמשמר את העליונות של היצירתיות והדמיון האנושי. לפחות עד היום שאילון מאסק ירכוש אותנו וישנה את השם שלנו ל־XXX.
4 תגובות
כתבה מעולה, נהנתי לקרוא.
המהלך גדול יותר ממה שנדמה; ת'רדס תקח את המקום של "רק טוויטר". השינוי לx ידוע כבר המון זמן והמטרה הוא ליצור פלטפורמה מקבילה לwechat הסינית, שהיא בעצם שילוב של הסושיאל מדיה, הוואטסאפ, ארנק התשלום, אתרי הסחר, תוכנות הניווט- הכל בממשק אחד.
והחזון הגדול יותר: שים לב שמדובר ב X Corp. גם העוקבים של מאסק וגם המשקיעים יודעים שהתאגיד מצייר עולם עתידני של תאגיד על ממשלתי, בינלאומי, ובין כוכבי (ספייס אקס). הם בונים את העתיד שראינו בסדרות מצויירות וסרטים.
תודה דניאל, חידשת לנו. יש קישור לעוד מידע בנושא?
לגמרי תקופה מעניינת, מלאה בתפניות.
מרתק לאן זה יקח אותנו - המתקשרים החזותיים. אני כבר משלבת את הבינה המלאכותית בארגז הכלים, לא כתחליף למעצב אלא כ"כובע קוסם" שממנו אני שולפת כל מיני אלמנטים ויזואליים שלא קיימים במרחבים הגרפיים. הבינה עוזרת לי להתקרב כמה שיותר לרעיון שאני רואה בעיני רוחי.
🙏❤️ תודה על כתבה מעניינת.
שמחים שאהבת, וכן, חייבים להתחיל להתיידד עם הרובוטית הזאת. :)