האור אינו רק אמצעי פונקציונלי – הוא חומר שמעצב מרחב, מטיל צללים ומייצר חוויה. מתוך מפגש בין קבוצת אאא לחנות היפואית אסופה נולד הרעיון לתערוכת ערב חד־פעמית לכבוד חג החנוכה. הזמנו יוצרים מתחומי עיצוב שונים – מוצר, גרפיקה, טקסטיל, איור ואדריכלות – וביקשנו מהם ליצור גוף תאורה שישתלב במרחב הטבע־העירוני של גן־יעקב, בלב תל־אביב.
התוצאה: פירוק והרכבה מחודשת של מושג גוף התאורה. המעצבים והאמנים יצרו אובייקטים מוארים – פיסוליים, אינטראקטיביים ולעיתים גם הומוריסטיים – שמציעים נקודת מבט חדשה על העיר ועל המקום שתאורה תופסת בחיים היומיומיים שלנו.
בערב אחד בלבד הפך גן־יעקב לבמה של אור, עיצוב וקהילה. זה היה מפגש חד־פעמי שבו שפה חזותית פגשה חומרית, ושיתוף פעולה בין דיסציפלינות הוליד חוויה גדולה בהרבה מסך חלקיה.
משתתפים
אסף וינברום, עזרי טרזי, גפן רפאלי, הטייס, עדי קרליץ, מיקי אוחנה, ענבל צייזלר, כרם קמינסקי, רון יוסף ובועז מנדל, אלכס חייקין, מעין גוטפלד, סטודיו ויהי, עמית סטרולזי, עידן נויברג וגל בולקא, דורי אורין, אוהד בנית, דקלה ליברסקו, רחלי חבה־שרפשטיין, לירון שאקי ודניאל שמי, טל מור, הילה שמיע, טלי יאלונצ'קי, ג'ני מייליכוב, האחיות K, גלי ויזל, אלון ביטון, עודד ובמן, בשמת אונגר ויהונתן צור, אדם שרז
אוצרת
לימור יוסיפון־גולדמן
מפיקים
ליאור ימין, לימור יוסיפון־גולדמן ואברהם קורנפלד
תודות
אפיק נעים, עידו אדן, יובל חי, חזי יעקב, אדר מוריץ, טל מור, שפרה קורנפלד דב אלפון, ליטל סמוק־פביאן, תמר הירשפלד רעות לביא, טל ועופר מלאבאיט, אלישבע גברא, אמיר הלל.
פירוט העבודות
רון יוסף ובועז מנדל / מעצבי מוצר
"Rodtrip" – גופי תאורה פלורסנטיים, מוטות אלומיניום. משפחה של גמלונים מאירים שהשתיישבו בגן־יעקב.
אלכס חייקין / מעצבת מוצר
״אלכס תופרת אור״ – צמד גופי תאורה תפורים באותיות אל"ף. חומרים: פורניר וחבל אדום.
עמית סטרולזי / מעצב מוצר
״_בטיפוס״ – גוף תאורה המשלב את הגירלנדה המוכרת, עם עולם הצומח. ע״י הפשטה של קווי המתאר של העלים והוספת לדים על גבי חוט חשמל המדמה ענפים, ״_בטיפוס״ נותן אור אווירתי רך ונעים ולא משתלט על סביבתו. תודה רבה ל־3dfactory על כך שלקחו חלק בפרויקט והדפיסו את המחברים בין הלדים לפרספקס.
סטודיו ויהי / מעצבי מוצר
״רוח״ – אהיל פורניר מייפל/אדר, שכיפופו העדין יוצר מעגל מתמשך. האור החם ואופייה הטבעי של המנורה משרים קסם ואינטימיות בחלל.
״קקון״ – מנורת אווירה עצמאית בה פורניר מלופף בתנועה ספירלית, יוצר כיסי אור היקפיים. הכבל משמש כזנב, והנחתה החופשית מייצבת אותה בזווית לאלומת אור אלכסונית.
מיקי אוחנה / מאייר
״דובים״ – צמד קופסאות־אור המאירות דרך בד שחור בריקמה לבנה. רישום חופשי במכונת תפירה. 45x45 ס״מ.
הטייס / מעצב גרפי
״התרוממות רוח״ – הומאז׳ לפסל ״התרוממות״ מאת האמן הישראלי מנשה קדישמן המוצב בכיכר הבימה.
ענבל צייזלר / מעצבת מוצר
"UnderPress Light" – שני פמוטים וחנוכיה המתבססים על עבודת מכבש של צינורות פליז בציפוי זהב.
כרם קמינסקי / מעצבת מוצר
"DUETS" – סדרת גופי תאורה המייצרת דיאלוגים שונים בין עץ גושני המתפקד כגוף המנורה לבין יריעת הפורניר המתפקדת כאהיל.
מעין גוטפלד / מעצבת טקסטיל
״מישהו בבית״ – 50% כותנה ו־50% אוויר, בטכניקה של תפירה וניעור. האנונימיות של העיר, שהיא הבד־הלבן, מתפוגגת מהאור, כאשר מישהו נמצא בבית.
עדי קרליץ / מעצבת גרפית
״אֶרֶצזָבַת״ – "אֶל אֶרֶץ טוֹבָה וּרְחָבָה, אֶל אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ" (שמות ג' 8). קפסולות זרחניות כתרופה לכל בעיה בריאותית או פוליטית.
עידן נויברג וגל בולקא / מעצבי מוצר
"Halo" – את ההשראה ל־Halo שאבנו מגורדי השחקים הנצפים בכל עיר גדולה. זהו אובייקט הנע בין חנוכייה לגוף תאורה, הניתן להעמדה בתצורות שונות ומשתמש באור הנרות כדי לברוא עיר זעירה ומלאת קסם. בכך הוא מהדהד את מצוות פרסום הנס, וכשהנרות כבים – נדמה שהעיר הקטנה שוקעת בשינה עד ליום הבא.
דורי אורין / מעצב מוצר
״גחליליות״ – יצורי LED קצרי־ימים, שחייהם כחיי סוללה: נדלקות, נעלמות, שבות ומכבות.
אוהד בנית / מעצב מוצר
״קִיטוּב״ – קִיטוּב הוא תכונה של גלי רוחב במרחב תלת מימדי. קִיטוּב הינו אחד מהמאפיינים העיקריים של התאורה. החיבור בין קִיטוּב לכיתוב מתבקש על אחת כמה וכמה באירוע פונטי מואר. חומרים: עץ אלון מלא. מוט פליז. נורת פחם.
דקלה ליברסקו / מעצבת מוצר
"אורי כדורי" – גוף תאורה בעל בסיס בצורת חצי עיגול הגורם לו להתנהג כמו ״נחום תקום״. חומרים: שעם וגבס.
רחלי חבה שרפשטיין / מעצבת מוצר
״ים־יבשה״ – פיסול, חריטה ומניפולציות בספוג פרחים ירוק.
לירון שאקי ודניאל שמי / מעצבות מוצר
״ח-נ-ו-כ-י-ה״ – חנוכיה טיפוגרפית. חומרים: עץ מייפל בחיתוך CNC וזכוכית אקרילית.
טל מור / מעצב מוצר
"Eclipse" – גוף תאורה צמוד קיר המחקה מצב של ליקוי חמה. חומרים: לבד תעשייתי, תאורת לד.
עזרי טרזי / מעצבי מוצר
"Light YourSelf(ie)" – אובייקט המורכב משני בדים תלויים: האחד כרקע, השני עם תאורה מובנית שמאירה את הפנים לצילום. העבודה מהדהדת את מכונות הפספורט הציבוריות של פעם, ומציבה את הסלפי כמחווה מוחצנת ואינטראקטיבית במרחב העירוני.
בשמת אונגר ויהונתן צור / אדריכלית ומעצב מוצר
עלים זוהרים מעשי ידי אדם המתמזגים עם הסביבה הצמחית של הגן. חומרים: נורות לד, נייר שרטוט וחוט תפירה.
הילה שמיע / מעצבת מוצר
״לכבוש את ההר״ – גופי תאורה הבנויים מסלעים אשר בתוכם נעוץ מוט פליז מאיר.
טלי יאלונצ'קי / מאיירת
׳ליפה׳ ההופכת ללהבת־אש ויוצרת דימוי טבעי, משעשע ובעל שקיפות וטקסטורה.
ג'ני מייליכוב / מאיירת
״מכתב אהבה״ – צייר צרפתי כותב מכתב לאהובתו והחתול מנגן שירים רומנטים.
האחיות K / אדריכלית
"Smartlight" – העבודה בוחנת את החנוכייה בעידן הדיגיטלי, נרות שאינם כבים או נשרפים, אלא נדלקים בלחיצת אייפון. היא שואלת על הרלוונטיות של המסורת, ובו־בזמן מצביעה על מציאות עכשווית עצובה.
אסף וינברום / מעצב מוצר
״כדורים״ – גוף תאורה הנעשה משילוב בין שני חומרים המצויים בסביבת הנגר: הראשון עדכני מאז ועד היום – עץ אלון, ואילו השני – פורמייקה בטקסטורת גרניט שבעבר הרחוק היתה מאוד עדכנית אך כיום נדירה. השילוב המוזר הזה ביחס לאור סקרן אותי.
גלי ויזל / אדריכלית
״מלנכוטופיה״ – מבנה אדריכלי העוסק בחווייה שהאור יוצר כאשר הוא חודר אל תוך חלל חשוך. הצמחים ניטעים בקומה השנייה של המבנה, בחבקי בטון, ושורשיהם גדלים אל תוך קומת הקרקע. בחלל זה מתגלמת חוויית האור והחושך בעוצמה רבה.
אלון ביטון / מעצב מוצר
״מנורות ג'ריקן״ – הפרויקט עוסק בחיבור בין תעשיית הפלסטיקה לבין מלאכת קראפט ידנית. בתהליך העבודה, הג'ריקן הפלסטי - המשמש כמייצג של פריט תעשייתי וחד פעמי - הופך ממוצר אריזה של יצור המוני לפריט עבודת יד נחשק שנכנס לסביבת מחייה שונה לחלוטין מזו שיועד לה. חומרים: בטון, פליז מצופה זהב. טכניקה: יציקות ועיבוד ידני.
עודד ובמן / מעצב מוצר
״אי!״ – מנורה מקונסטרוקציה קלה של נייר ועץ. המנורה היא קונוס של 20 ס"מ גובה ו־26 ס"מ קוטר רוחב. מחוברת למוט עץ שאותו יהיה אפשר לתלות או לנעוץ באדמה.
גפן רפאלי / מאיירת
"Lunarama" – אנלוגי הופך לדיגיטלי ובחזרה. 10 איורים מוצגים במכשירי תצוגה אנלוגיים. האיורים נעשו בטכניקה אנלוגית בהשראת צילומי אינסטגרם בחלק מפרויקט ה־Daily Doodlegram.












