הסמל הפוליטי שנולד במקרה והקשר שלו למגזרות נייר יהודיות

ראיון עם דוד פישר בעקבות סמל שנת ה־75 שעיצב ומבלי שהתכוון לכך עורר סערה פוליטית, בשל הדימיון הלא מתוכנן בין הספרות 5 ו־7 למילה "לֵךְ"

דוד פישר הוא מעצב גרפי ירושלמי ותיק. יחד עם אשתו, נעמי פישר, הם מנהלים סטודיו משפחתי קטן בשם ״סטודיו פישר״. שניהם עוסקים בעיצוב כבר למעלה משלושים שנה ובין היתר מעצבים כבר כשני עשורים את הצדדים המיתוגיים של פרס א.מ.ת היוקרתי, וכן עיצובים רבים לקרן מנדל. הראיון איתו התקיים בעקבות סמל שנת ה־75 למדינת ישראל שעיצב עבור חברת ג׳ודאיקה אמריקאית שעורר סערה ברשת.

דוד פישר בסטודיו שלו בירושלים.

באיזה מסגרת עיצבת את הלוגו של 75 לישראל, ומה בעצם היה הבריף?

אחד מלקוחותינו החשובים הוא JudaicaWebStore, אתר גדול למכירה של מוצרי יודאיקה ליהדות העולם. לפני כחמש עשרה שנה כשישראל חגגה 60 שנה לעצמאותה, התחלנו בעיצוב ליין ייחודי של סדרת חולצות בדגש על ישראל, במהלך השנים עיצבנו מאות עיצובים שונים בעיקר לחולצות. בצניעות אפשר לומר שהאתר הפך למעין מרכז הסברה קטן של מדינת ישראל בתפוצות. מדובר בפרוייקט ציוני שמתנהל במהלך כל השנה, עליו אני עובד בשיתוף פעולה עם הצוות של ג'ודייקה וובסטור ומידי שנה אנו יוצרים קולקציות לחולצות, פוסטרים ושאר מוצרים הנמכרים ברחבי העולם וזאת על מנת לקרב ולחזק את הקשרים של יהודים ונוצרים תומכי ישראל בעולם עם מדינת ישראל.

ג'ודייקה וובסטור משתפת פעולה רק עם אמנים ויצרנים מקומיים מישראל כשהשיא זה עיצובי יום העצמאות. לקראת השנה עיצבנו לוגו מיוחד עם הספרות המייצגות את השנה לייסוד המדינה. החולצות נמכרות היטב במהלך כל השנה, וסביב יום־העצמאות יש באז גדול וגרף המכירות נוסק מעלה.

תוכל לשתף אותנו בתהליך העבודה על הסמל ואולי גם על השראות ביצירה שלו?

השנה היה לנו ברור שצריך לתת בראש, בכל זאת – שבעים וחמש שנה למדינת ישראל זאת נקודת ציון חשובה ביותר. כשאני ניגש לעצב לוגו, אני מתיישב מול המחברת ומשרבט לי בעיפרון סקיצות אין־סופיות. השנה הקדשתי לנושא יותר שעות מהרגיל, ולאחר מספר ימים הגעתי ללוגו המיוחל. הרגשתי שמבחינה עיצובית, למרות פשטותו, הוא עונה על כל הדרישות של לוגו סמי־ממלכתי. יש לו זרימה נהדרת בין הספרות 5 ו־7 שמשתלבות נהדר עם הפסים של הדגל. וכמובן המילה ישראל בעברית ובאנגלית (לקהל היעד שמעבר לאוקיינוס שלרוב אינו קורא עברית).

סמל שנת ה־75 שעיצב דוד פישר עבור אתר JudaicaWebStore שעורר סערה פוליטית.

כשסיימת את העיצוב, היית מודע לכך שה־75 נקרא גם כ"לך"?

האמת שמיד כשסיימתי להעביר את השרבוט מהמחברת למחשב זה הבזיק לי, המילה ״לך״ נוכחת כאן במלוא צניעותה והדרה. אני חייב לציין שבכל מה שקשור ללקיחת צד פוליטי, אני נוקט בגישה של הפרדה מוחלטת בין האמנות שלי לדעותי הפוליטיות. מעולם לא חשפתי ברבים את ההשתייכות שלי לשום צד. לכן מבחינתי אין כאן שום "לקיחת צד". מה גם שזה לא הסמל הרשמי של מדינת ישראל לשנת ה־75, אלא עבודה ללקוח פרטי.

מה הרגשת עם הגילוי והפיצוץ ברשת סביב המטען הפוליטי שהסמל מכיל כעת?

אני שומר שבת ולא הייתי ער להתפוצצות שקרתה ברשתות החברתיות. מיד בצאת השבת התקשר אלי בהתרגשות אריק בראל, אחד מהבעלים של חברת ג׳ודייקה וובסטור, ועדכן אותי בבאז שמתחולל ברשתות החברתיות סביב החולצה, ובהחלט התרגשתי מאוד. אני חושב שזאת הזדמנות מצוינת דווקא לבקש משהו חשוב בנושא האחדות בעם. כבן לניצולת שואה, אני מבקש להזכיר לכולנו משני צידי המחלוקת, שרק לפני פחות משמונים שנה קמנו שבורים וחבולים מתוך אפר הכבשנים, בורות ההריגה, הגטאות והמחנות. למרות כל הסיכויים והסיכונים הקמנו כאן מדינה לתפארת. הבה נשמור עליה מכל משמר, כי אין לנו ארץ אחרת.

על מה עוד אתה עובד בימים אלה?

במקביל לעיסוק שלי בעיצוב גרפי, פיתחתי תחביב של מגזרות נייר יהודיות, ובהדרגה תחביב זה הפך לעיסוק המרכזי בחיי. כיום אני מתחזק מספר חנויות מקוונות בהן אני מוכר את מגזרות הנייר שלי בכל העולם (ובמיוחד לארצות הברית). חשוב לי להזכיר, בעיקר בשבוע של יום הזיכרון לשואה ולגבורה, וכבן לניצולת שואה, שיצרתי פרויקט מגזרות נייר בשם ״בתי הכנסת האבודים״. הפרויקט מנציח קהילות שהושמדו בשואה באמצעות מגזרות נייר עם אלמנטים שונים מבתי הכנסת שחרבו אז, ואני מאוד גאה בפרויקט הזה.

לאתר של דוד פישר


הוסף/י תגובה

33 תגובות

12
דוד פישר

שלום לקוראי המגזין הנפלא, אני מזכיר בכתבה את אמי ניצולת השואה, מבקש להודיע בצער רב על פטירתה של אימי מרים פישר ז״ל, מקדיש את עיצוב הסמל הזה לזכרה ולכבודה!

17
חן הורק

מפאת כבודו של המעצב, שבתגובות לכתבה הוא מציין שאימו ניצולת השואה נפטרה רק אתמול.
אומר רק כמה קשה לי לקרוא את הדברים האלה.
חברה מקצועית שנמצאת בחוד החנית בעולם העיצוב, מהם אני רוכשת בעצמי מוצרים, מספרת לנו סיפור שלא ניתן לבלוע אותו.
חברים, לקחת את סמלי המדינה שכל כך קדושים לכולנו, לשתול בהם בכוונה או בטעות מסרים פוליטיים, ולספר שזוהי דמוקרטיה... האם יש דבר לא דמוקרטי מזה?

אני יום יום עושה מדיטציה ומלמדת זכות על מובילי משתתפי ותומכי המחאות, מתוך שיש להם כנראה כוונה אמיתית וטובה. אבל מתקשה להבין, איך במשך שנים יש מי שבטוח ש"המדינה זה אני" נכתב עליו. ולא מסוגל לראות איך המעשים האלה מדירים חלקי עם שלמים.

וסלחו לי על החפירות, אבל להתקדם בעולם העיצוב והאמנות בישראל כאמן ימני זה גם ככה מאתגר, אז להכניס את הפוליטיקה כל כך עמוק? עד שסמל המדינה כבר לא נותר נייטרלי ומאחד...

ברמה האישית, שולחת כמובן תנחומים למר פישר.
כמובן שכאדם פרטי זכותו המלאה לעצב איזה מסר שהוא רוצה, ואף למכור אותו.

אבל האם בעיניי זה מסר מאחד? מדובר בביטול של דעות של אנשים, שבחרו באופן דמוקרטי את הדרך שלהם. וכמובן התעלמות מוחלטת משיקול דעתם.

ולכם, כחברה, יש גבול דק בין לספר על יצירה לבין לקחת צד. אנא שמרו על המקום שלנו כלקוחות, ואל תייצרו מערך לא מאוזן עבור מי שמפרנס אתכם.

19
חן

האם עלה על דעתכם שיש לכם לקוחות שנפגעים מפרסום כתבות כאלה? לא-כולם-תומכים-במחאה. אומרת לכם כלקוחה ששילמה לכם כסף. אם תקחו צד בסיפור הזה, אפסיק לרכוש מכם. אם האמן רוצה לתרום את יצירתו והדגל של המדינה שמטרתה לאחד את ישראל, ולא להיות צד פוליטי בה, זו זכותו. אבל מכאן ועד להאדיר את הדבר מבלי לקחת בחשבון שאתם עסק שמשרת את כל הקשת הישראלית, ושוב כתמיד לדחוק דעות ימין לשוליים, אני פשוט לא אקבל את זה.

עצוב לי מאוד.

21
דבורה

כל אחד מפרש את הסמל על פי ראות עיניו , שמחתי לזהות בסמל 75 למדינת ישראל את האותיות ישראל , ישראל מבחינתי היא כולם , ואם כולנו נסתייג מפלגנות , הסתה , וגזענות נוכל להמנע משנאת חינם שבגללה נחרב בית שני. בואו נשמור על הבית הזה שיהיה חף מרוע ומאנשים שרוצים להרוס אותו . אני מאמינה שלאומן לא היה מסר פוליטי , תמיד יהיו כאלה שיקחו צד . בכל אופן לא לזה התכוון האומן כשעיצב את הסמל , הסמל מעוצב כל כך יפה , הייתה חשיבה מאחוריהן והביצוע הגרפי שלו מושלם

22
נצחי'ה

המילה "לך" בעל משמעות סימלית כבר מהמקרא "לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ." משפט חזק ותומך

27
יוני

אני מעדיף את הלוגו של 73 :)
וברצינות, לוגו זה לא דבר בשלוף
אני מאמין שהשקיע מחשבה רבה על הלוגו והחליט להשאיר את ה-לך כי זה טרנדי מה לעשות הרבה יותר שוווווה להיות בצד "הנכון" ו"צודק" כמו שאתם באאא החלטתם לעשות..
מקווה שתהיו דמוקרטיים ותפרסמו את התגובה שלי

28
ז'אק

למרות שאני מכבד את זכות המעצב להביע את עצמו בצורה יצירתית, אני רוצה להסביר מדוע אני מוצא את הלוגו הזה לא הולם.

דגל ישראל הוא סמל של אומה ואנשיה, המייצג את ההיסטוריה, התרבות והזהות שלנו. שימוש בו בצורה לא מכבדת יכול להיראות כעלבון לחלק מהאוכלוסיה. בנוסף, יצירת לוגו עם כיתוב מעליב יכולה להיראות כמקדמת דברי שטנה ואפליה, שאינה מקובלת בשום הקשר.

כמעצב גרפי, יש לך אחריות להשתמש בכישוריך וביצירתיות שלך בצורה חיובית ומכבדת. השימוש בהם ליצירת תוכן פוגעני עלול לפגוע במוניטין ובאמינות שלך. חשוב להיות מודע להשפעה שיכולה להיות לעבודה שלך על אחרים. למרות שאולי התכוונת להיות הומוריסטי או פרובוקטיבי, ייתכן שהעבודה שלך עלולה לגרום נזק ולפגוע באחרים.

בעולם מגוון וגלובלי חשוב לקדם הבנה וכבוד לתרבויות ואמונות שונות. יצירת לוגו שמעליב את דגל אומה ואנשיה יכולה להיראות כמנוגדת לעיקרון זה.

אני מקווה שאתה יכול להבין מאיפה אני מגיע ולקחת את המשוב הזה בחשבון בעבודה העתידית שלך.

    30
    אריק גיל

    רואים שזה צילום מסך מפוברק... אין קבוצה כזו ואי אפשר לצרף יותר מ־1024 משתתפים לקבוצת וואטסאפ... Busted!
    זה מה שאתה עושה ביום הזיכרון בשעה 1:30 בלילה?

33
אהבת חינם

תנחומים על מות אמך. הבחור יצר אומנות והאומנות התגלגלה בעולם ואימצו אותה לכל מני דברים.
כמו שיש 70 פנים לתורה, אפשר לפרש בהרבה דרכים. הוא יצר את האומנות ללקוח פרטי ומי שלא רוצה שלא יקנה. במקום שמגבילים אומנות אחר כך פוגעים באנשים. יש זכות הבעת דיעה, כמו שאתם מביעים דיעות על כל מני נושאים.
לא לכבד את האחר זה חילול השם