בוגרים.ות איך לשרוד ראיון עבודה בסטודיו לעיצוב

מזל טוב. הוזמנתם לראיון בסטודיו לעיצוב. מה עכשיו? אנחנו כאן כדי שתבואו אליו מוכנים.

תקתקתם פרויקט גמר מדהים, הרכבתם את הפורטפוליו המושלם והשגתם ראיון עבודה בסטודיו שווה. עכשיו, נשאר רק לעבור אותו. רגע לפני שאתם נכנסים לפאניקה, שבו ושתו כוס מיץ עננים צונן (מים) וקראו את המדריך שלנו - איך לעבור בשלום ראיון עבודה בסטודיו לעיצוב.

הכי חשוב - להגיע בזמן

נכון שאנחנו חיים במדינה ששמה קצוץ על השעון, ונכון שיש פקקים ושאי אפשר לסמוך על האוטובוסים, אבל תצטרכו להתגבר על זה אם תרצו להתקבל לעבודה. מבין מנהלי הסטודיו שאיתם שוחחנו לצורך הכתבה הזאת, כמעט כולם חזרו והדגישו את החשיבות של להגיע בזמן לראיון. כי לא משנה עד כמה תיק העבודות שלכם מרשים, אם ייבשתם את המעסיק הפוטנציאלי שלכם ונתתם לו לחכות לכם אפילו 5 דקות - זה פשוט לא נראה רציני. אז כדי לא לאחר, צאו מוקדם. אפילו תגיעו לפני הזמן. חכו כמה דקות מחוץ לסטודיו וצעדו פנימה בדיוק על הדקה. המעסיק שלכם יעריך את זה. אה אל תשכחו לכבות את הסמארטפון (גם לא מצב רטט).

עשו מחקר

חשוב להתאים את עצמכם לסטודיו שאליו אתם הולכים. מה מייחד את הסטודיו הזה? מה הם מחפשים? מה האופי של הפרויקטים של הסטודיו? אבירן רווח מפומיקה נותן כמה טיפים מועילים בנושא:

"לפני הראיון - קראו על החברה והגדרת התפקיד, הציצו באתר וקראו על השירותים שהיא מעניקה. למדו מי הם לקוחותיה וצפו בכמה עבודות נבחרות באתר. תציצו בפייסבוק ובאינסטגרם של החברה - אפשר לקבל רושם וכיוון ראשוני מתמונות ותגובות של עובדים. ככל שתדעו יותר - תגיעו יותר מוכנים ותדעו להתאים את תיק העבודות שלכם, ולהדגיש את התכונות החזקות שהסטודיו מחפש בראיון עצמו - כך תראו לי כמראיין על רצינותכם".

סער פרידמן מ־Open מוסיף שכדאי לבוא מוכנים עם ידע על המשרד ועם שאלות שמעניינות אתכם:

"והכי חשוב להרגיש את המקום ולשאול את עצמך: האם הייתי רוצה לבוא לכאן כל בוקר?"

אם אתם מכירים מעצבים שכבר עובדים בסטודיו - דברו והתייעצו איתם. אין כמו מקור פנימי בשביל ללמוד על המקום והאם הוא מתאים עבורכם.

תבואו רעבים

תראו שאתם חיים, נושמים, שותים, ואוכלים עיצוב, שאתם פתוחים לרעיונות ועפים על אתגרים חדשים. אל תתביישו להראות את ההתלהבות והרעב שלכם. ערן בכרך, טיפוגרף ב־אאא ושותף ב־Bee Creations נותן את הטיפים שלו:

"תן למראיין את התחושה שיש לך יכולת למידה ומוטיבציה להתפתח. אל תגיע עייף, ואל תנסה להראות שאתה יודע כבר הכל".

אבירן רווח מוסיף כי עובדים אצלו אנשים מלאי מוטיבציה, אחראיים, סקרנים מאוד שאוהבים עיצוב ואת הדרך שהוא פותר בעיות, ולדבריו:

"אופקים רחבים ויכולת למידה עצמית גם חשובה מאוד אצלנו. כל הזמן עובדים על תחומים חדשים וטכנולוגיות חדשות, והמעצבים צריכים לדעת להיכנס לעולמות שמשתנים כל יום."

מצד שני, אבירן מוסיף שכדאי להיות כנים עם היכולות שלכם:

"התלהבות (אמיתית) ממה שאתם מציגים אף פעם לא תזיק. דעו את החוזקות שלכם והציגו רק עבודות שאתם עומדים מאחוריהן. אם את לא חזקה בקונספט אבל כן תותחית באנימציה, אל תנסי להציג את עצמך כאשפית קונספט. גם אם תצליחי להעביר את זה בראיון זה יצוף מהר מאוד בעבודה."

כולם מחפשים מעצב ורסטילי

הסטודיואים נוטים להעדיף מעצבים ורסטיליים ששולטים במספר תחומים. ככל שתראו שליטה בתחומי עיצוב מגוונים יותר וביותר תוכנות מחשב כך היתרון שלכם על פני מועמדים אחרים יגדל. מעיין פרוינד מ־Awesome TLV מדגיש:

"תראו שיש בפורטפוליו שלכם מספיק מגוון כדי שנוכל להתרשם מהיכולות שלכם".

סטודיואים לעיצוב יעדיפו מעצבים מולטידיסיפלינרים - כאלה שיוכלו לחשוב בכמה מישורים של עיצוב. ככל שתחומי ההתמחות שלכם מגוונים יותר, כך תחזיקו בקלפים חזק יותר אל מול המתראיינים האחרים. ואם יש לכם יכולת מתחומים אחרים שיכולים לתרום לעיצוב - כמו תיכנות, עיצוב מוצר, ניהול, הפקה, הבנה ברשתות חברתיות וכו׳ - אז בכלל תרשימו את המראיינים שלכם.

תדעו למכור את עצמכם

תתכוננו מראש לראיון, עדיף מול חברה או חבר, ותחשבו מה אתם רוצים להגיד על עצמכם והעבודות שלכם - וכדאי שזה יהיה מרתק ומדויק. בראיון מצפים מכם שתדעו להציג את ולשווק את עצמכם. אל תשתקו במהלך הראיון ואל תאלצו את המראיין שלכם לדלות מכם את התשובות. אל תצפו שישאלו אתכם יותר מידי שאלות ממוקדות. רוב הראיונות מתחילות ב: "אוקיי, ספר/י על עצמך.."

אבירן רווח מוסיף:

"הפרויקטים שלכם יכולים להיות מדהימים, אבל הם לא עומדים בפני עצמם. חשוב לדעת להציג את עצמכם ואת העבודות, להיות מסוגלים לספר את הסיפור והקונספט של כל עבודה".

לדעתו של ערן בכרך, מומלץ לדבר רק על פרויקטים מסוימים:

"עבודת צוות היא מרכיב מאד חשוב, אך יחד עם זאת בראיון קבלה חשוב להתמקד יותר בפרויקטים שביצעת באופן עצמאי מתחילתם ועד סופם".

למרות שלא תמיד יבקשו מכם להביא קורות חיים, דוב אברמסון ממליץ כן להביא אותם לראיון ולא לסמוך רק על הפורטפוליו:

"תתפלאו מאוד איזה דברים יש שם שמעידים על המועמד/ת לא פחות (לפעמים יותר) מתיק עבודות או גיליון ציונים".

והכי חשוב: תהיו אתם

כמו בכל פגישת עסקים - חשוב מאד שתיצרו כימיה עם המראיין ושתהיה בניכם אווירה טובה. בואו בגישה חיובית - ממוקדים, בטוחים, ערנים ואופטימיים. אם אתם קצת לחוצים לפני הראיון, זכרו שהרי הזמינו אתכם לראיון על בסיס תיק העבודות שלכם ועכשיו כל מה שנשאר לכם זה לספר עליו ועל עצמכם. המראיין רוצה לדעת מי אתם. בכל מקרה לא תרצו להתקבל לסטודיו שלא מתאים לכם - זה רק יגרום לסבל ויוביל בסופו של דבר לעזיבה.

אמנון אילוז מ־Re-Levant מדגיש עד כמה זה חשוב:

"כל מי שמגיע אלינו לראיון כבר עבר את מבחן תיק העבודות כלומר מוכשר למדי. עכשיו נשאלת השאלה של ההתאמה ההדדית לעבודה משותפת. אם תתחבאו מאחורי מסיכות אולי תתחילו לעבוד אבל אלו דברים שיצוצו מיד בהתחלה ואז חבל כי אנחנו רגישים, ושונאים פרידות."

יש מאות סטודיואים שם בחוץ וכל סטודיו מחפש אנשים עם אופי קצת שונה. פומיקה מחפשים אנשים עם יכולת אנליטית, ב־Bee Creations יהיה לכם יתרון אם יש לכם טעם מוזיקלי משובח, וב־Awesome TLV מחפשים אנשים כיפיים. על אף המחקר שעשיתם לא תמיד תוכלו לדעת מה בדיוק הם מחפשים ולכן תמיד תהיו עצמכם.

 


יש לכם עוד טיפים?
אולי סיפורי זוועה מראיונות עבודה? או סיפורי הצלחה מהממים? אל תתביישו, שתפו אותנו. ואם ניסיתם את כל הטיפים ולא התקבלתם למקום חפצכם - אל ייאוש - תמיד יש עוד סטודיואים. וכמובן תמיד תוכלו להחליט שאתם מנסים את מזלכם כמעצבים עצמאיים.


יש לכם משהו להגיד? השאירו תגובה למטה או הצטרפו לדיון בעמוד הפייסבוק שלנו.