פלוני ופלוני־יד — פונטים תאומים

פלוני ופלוני־יד הם פונטים תאומים, המשלימים זה את זה. הם עוצבו ופותחו במקביל, והם מְתַפְקְדִים כפונטים עצמאיים, אבל כשמשתמשים בהם ביחד הם צֶמֶד־חֶמֶד של ממש

פלוני הוא פונט סנס בסיסי, גיאומטרי וניטראלי בעל תמיכה מלאה ב־146 שפות לטיניות. פלוני־יד הוא פונט עברי שמח ומוחצן שנוצר מֵהַכְלָאָה של כתב־יד (כתב רהוט) וכתב דפוס (כתב מרובע). שניהם חולקים רכיבים אנטומיים דומים שהופכים אותם ל״פונטים תאומים״: ראשית שניהם מבוססים על צורניות זהה – אותיות סנס־סריף עגולות ובסיסיות. שנית, לשניהם 8 משקלים זהים בְּגַדְּלָם וּבְעֳבְיָם. מכיוון שהם ״תאומים״ ניתן להחליף בין אותיות, מילים ומשפטים ליצירת אינסוף שילובים (דוגמאות בהמשך). לכל אחד מהפונטים אופי מעט שונה: פלוני הוא פונט ״ניטראלי״ ואילו פלוני־יד הוא פונט ״אקטיבי״.  האחד שקט ומכובד ואילו השני מוחצן ונלהב. פלוני לא ישתלט על העיצוב שתרקחו בעזרתו ואילו פלוני־יד יוסיף המון שמחה וכיף לעיצובים שלכם.

פלוני ופלוני־יד נולדו מתוך אותו תהליך עבודה ומתוך אותה גישה צורנית.

כשעיצבתי את פונט פלוני המטרה שלי היתה לעצב פונט סנס עגול ובסיסי. במהלך ששת שנות הפיתוח של פלוני עיצבתי אינספור סקיצות – חלק מהאותיות היו סולידיות וניטראליות ואחרות משונות, מוזרות ומוחצנות. מכיוון שפלוני יועד להיות פונט ניטראלי, האותיות המשונות מצאו את עצמן בחוץ. אבל, היה לי קשה להיפרד מהאותיות ״המשונות״. חלקן נגע בתפר הדק שבין אות ״דפוס״ (״ריבועית״) לאות כתב־יד. כשהתחלתי להבחין שמתוך האותיות המשונות – שמצאו את עצמן מחוץ לפלוני – יש פונט חדש שרוצה לפרוץ החוצה, התחלתי להשתמש בהן כבסיס ליצירת פונט חדש: פלוני־יד. כך נולדו שני פונטים מתוך אותו תהליך העבודה. פונטים תאומים.

 

עוד כתבות בסדרה:
על אודות פונט פלוני דו־לשוני
על אודות פונט פלוני־יד

 

משקלים
לפלוני ופלוני־יד עֳבָיֵי משקלים זהים כדי שיהיה ניתן להשתמש בהם יחד בצורה מושלמת במגוון רחב של שימושים ושילובים:

 

פיסקאות קצרות
אמנם פלוני־יד לא מיועד לכתיבת טקסט־רץ אך ניתן להשתמש במשקלים רגיל עד בולד לפיסקאות קצרצרות וחינניות – בגודל 12 פוינט ומעלה. פלוני, לעומת זאת, משמש כפונט טקסט־רץ גם בגדלים קטנים מאד. כאן ניתן לראות אותם מתפקדים זה לצד זה בבלוקים קצרים של טקסט. לצפייה אופטימלית – צפו בספסימנים (לינקים לקובצי pdf בסוף).

 

שילוב מילים כחלק מקטע טקסט
פלוני־יד יכול להוסיף המון עניין כאשר משתמשים בו להדגשה של מספר מילים בתוך בלוק טקסט של פונט פלוני. שימו לב ששילוב זה פחות מתאים להדגשה של מילה בודדת מכיוון שהשינויים באותיות עלולים להיות לא מספיק מובחנים, אלא אם משנים גם משקל או צבע כדי להבליט את השינוי.

 

שילוב מילים
עֳבָיֵי המשקלים של פלוני ופלוני־יד זהים כדי שתוכלו להחליף בין מילים וליצור שילובים מרעננים. פלוני־יד יוסיף עניין ו״כיף״ ואילו פלוני ירגיע ויאזן.

 

סיכול אותיות
מתחשק לכם להחליף את ה־ח של פלוני ב־ח׳ של פלוני־יד? נו פרובלם. תוכלו להחליף בין אותיות בודדות ולעשות אינסוף שילובים מפתיעים. הנה שתי דוגמאות:

 

שילוב אותיות ומילים בין פלוני English לבי פלוני־יד עברית 
פלוני־יד הוא פונט עברי, ואילו פלוני הוא פונט דו־לשוני הכולל תמיכה מלאה בעברית, אנגלית ו־140 שפות לטיניות. מכיוון שהם הותאמו זה לזה – ניתן למעשה לשלב בין פלוני־יד לבין כל התווים של פלוני – אנגלית, מספרים, סמלים, סימני פיסוק וכו׳.

 

 

קישורים פְּלוֹנִיִים

פלוני
עמוד הפונט
על אודות פונט פלוני
צפייה ב־specimen

פלוני־יד
עמוד הפונט
על אודות פונט פלוני־יד
צפייה ב־specimen

 



תגובה אחת