בראש ובראשונה, זהו ספר עב־כרס. במבט מהיר ואולי בנשיאת היד אי־אפשר להתעלם מ־380 העמודים הנפרשים על פורמט של אלבום גדול, מעין היה זה ספר שולחן קפה. אך הספר הזה הוא הכל חוץ מ״ספר מתנה״ כפי שנוהגים לקרוא לספרים גדולי פורמט שכאלה. בדפדוף מהיר אי אפשר שלא להתפעל ממבחר הדימויים הטיפוגרפיים והגרפיים שנבחרו בקפידה מתוך הארכיון העשיר שהותיר אחריו צבי נרקיס, אותו זכה לחקור המחבר - הטיפוגרף יהודה חפשי. התעמקות אקראית נוספת בכל אחת מכפולות הספר, חושפת גריד מורכב ששימש בידי נעם שכטר ואיל זקין לעיצוב הספר, שמכבד את המורכבות והעומק שניתן למצוא בעבודתו הענפה של נרקיס.
החוויה הגרפית הזו היא תוצר של מחקר שהחל במאי 2003, אז ראיין חפשי את צבי נרקיס למאמר שכתב לספר ״לוגו וסמל״ בישראל. בתום אותה פגישה אמר לו נרקיס: "איש טרם הציע לכתוב עלי ספר"
החוויה הגרפית הזו היא תוצר של מחקר שהחל במאי 2003, אז ראיין חפשי את צבי נרקיס למאמר שכתב לספר ״לוגו וסמל״ בישראל. בתום אותה פגישה אמר לו נרקיס: "איש טרם הציע לכתוב עלי ספר". המשפט הזה הטריד את מנוחתו של יהודה במשך חודשים, עד שהגיע לכדי החלטה שעבודתו הענפה של טיפוגרף ומעצב עברי בסדר גודל שכזה חייבת להיות מתועדת למען הדורות הבאים. החל משנת 2006 נפגשו נרקיס וחפשי במשך כשנה וחצי - פגישות שבועיות במעונו בנווה שולמית בירושלים. בשנת 2010 נפטר צבי נרקיס, ולמעשה רק בשנת 2014, לאחר גיוס המונים בהדסטארט, החלה עבודת הכתיבה של הספר שיוצא לאור כעת.

צילום ארכיון של אחת הפגישות שהתקיימו בין צבי נרקיס (מימין) ויהודה חופשי (משמאל)
הספר בנוי מארבעה שערים - הראשון מציג את חמשת הגופנים המכוננים ביותר שלו: נרקיס בלוק, נרקיס לינוטייפ, נרקיס תם, נרקיס חדש, ונרקיסים, הנסקרים בפרקים נפרדים בחלק זה. השער השני עוסק בנושאים טיפוגרפיים הקשורים לעבודתו של נרקיס - גופנים לטקסט משני, אות נטויה, גופנים בגודלי אות זעירים המשמשים לרוב להערות, עיצוב טיפוגרפי דו־לשוני, לטרינג, ואם נשאר לכם עוד קצת כוח, אז הפרק האחרון בשער זה עוסק במחקר ולימוד בהם היה נרקיס מעורב כגון חלופות לניקוד העברי.
בשער השלישי של הספר חוקר יהודה את עיצובם של שני ספרי התנ״ך שיצר נרקיס - חורב וכתר ירושלים. לטובת כל אחד מספרי התנ״ך עיצב צבי גופן ייחודי, ושניהם יחדיו מהווים מעין פסגה מקצועית אליה הגיע נרקיס. בשער הרביעי והאחרון נחקרו עבודות העיצוב הגרפי שאינם טיפוגרפיים גרידא. מרבית עבודות אלו נושאות אופי ממלכתי, למרות שלא כולן הוזמנו מגופים בעלי ציביון זה. בין דפי הספר תוכלו למצוא גם טורי צד שיעשירו את ידיעותכם במושגים מקצועיים, שחלקם קשורים לדפוס ולמלאכות הקשורות לתחום שאינן שכיחות עוד כיום.
תודות לתיעוד הדקדקני שנאסף על ידי נרקיס בארכיון המכיל אלפי פריטים נדירים, וביניהם מתווים ותהליכי עבודה מיצירת גופניו, אנו נחשפים לתיעוד מרהיב של עבודת רב־אמן טיפוגרפי הנפרשת על כחמישה עשורים. כל זאת לא היה יכול לקרות, כמובן, ללא מחקרו המעמיק של יהודה חפשי בחומרים אלו וכתיבתו הרבה אודותיהם.
ואחרית דבר, יש הטוענים כי הורתו של הספר הייתה ארוכה, אולי ארוכה מדי. אך כשמביטים על פרי כתיבתו בן מאות העמודים של יהודה אחרי כל השנים האלו, מתחוורת העבודה המופלאה, שמכבדת את זכרו של נרקיס ובעיקר את עבודתו העיצובית של אחד מגדולי הטיפוגרפים שקמו לנו בישראל.
ניתן לרכוש את הספר כאן.

מתווה בעפרון וטוש לתחרות עיצוב בול ״שלום״, 1978

מתווה בעפרון וטוש לתחרות עיצוב בול ״שלום״, 1978

סקיצה מתקדמת לתחרות עיצוב בול ״שלום״, עם הסמליל שלום שעיצוב נרקיס, 1978

צבי נרקיס















6 תגובות
הכתבה מאוד מעניינת, היכן אוכל לרכוש את הספר?
תודה רבקה! הקישור לרכישה נמצא במילה כאן במשפט האחרון של הכתבה, אבל הנה הוא שוב לרשותך:
yhofshi.co.il
מסר ליהודה חופשי: כדי לקנות את הספר, צריך לדעת אם המחיר 290 שח כולל משלוח. ואם לא, אז איפה אפשר לאסוף את הספר
היי דוד, העברנו ליהודה. תודה!
ניתן למצוא את זה ב20₪ פחות כולל משלוח:
https://www.asiapublishers.co.il/product-page/%D7%A6%D7%91%D7%99-%D7%A0%D7%A8%D7%A7%D7%99%D7%A1-%D7%98%D7%99%D7%A4%D7%95%D7%92%D7%A8%D7%A4%D7%99%D7%94-%D7%95%D7%A2%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%91
שלום,
הזמנתי את הספר דרך הלינק שמופיע פה בכתבה, ואמנם קיבלתי חשבנוית, לא קיבלתי שום מידע לגבי משלוח. בנוסף, המספר שמופיע לבירורים לא תקין ושייך למישהיא שטוענת שאין לה שום קשר לדבר. מה נסגר??