משואה לתקומה באינפוגרפיקה של קום המדינה

לפני כשבעים שנה, אוטה וליש קיבל משימה לאומית — לעצב חוברת נתונים על ארץ־ישראל עבור קרן היסוד והקרן הקיימת לישראל. החוברת הזו הגיעה לידינו

השנה היא 1947, והמדינה שבדרך ותושביה היהודים רק מתחילים לתפוס את גודל הטראומה של השמדת יהדות אירופה וחלק מיהדות צפון־אפריקה. במקביל, עם ההבנה של ההזדמנות הלאומית להקמת מדינה באישור האומות המאוחדות, פועלות שתי הקרנות המובילות לגיוס כספים עבור יהדות התפוצות וארץ ישראל – קרן היסוד והקרן הקיימת לישראל – במבצע גיוס כספים ענק.

לשם כך מחליטים ראשי הקרנות להוציא חוברת מהודרת שתציג את הישגי היישוב היהודי בתמיכתן, בעשורים שקדמו לקום המדינה. הסטודיו שנבחר למשימה החשובה הוא "וליש - מכנר", בבעלות המשותפת של אוטה וליש, אחד מן המעצבים המצליחים והמובילים בשנים אלו, שבמקביל עמל גם על עיצוב השטרות החדשים של המדינה שבדרך, ויתכן שאף מעצב את מגילת העצמאות באותם ימים. את החוברת הוא מעצב בסגנון האינפוגרפי של קבוצת ה־ISOTYPE שייתכן שנחשף אליו בבית הספר לעיצוב בפראג שלימד על פי יסודות הבאוהאוס.

בכפולה הראשונה בחרו קרן היסוד והקק"ל להציג את מימדי האסון הנורא שפקד את העם היהודי בשואה,  בעזרת מפה גיאוגרפית־סטטיסטית על פי הנספים בכל מדינה, ובחרו בכותרת המטלטלת "After the Storm". אי אפשר שלא לחשוב על אוטה שמעצב את הכפולה הזו, ורואה בין המספרים את חבריו ומשפחתו הגדולה שנשארו מאחור, ולא ישובו עוד.

לעיון בחוברת ניתן לפנות אלינו בכתובת הזו: [email protected]