מאל״ף ועד פונטימונים

מה ההבדל בין אאא לבין פונטימונים? למה צריך עוד חברת פונטים? ועוד תשובות לשאלות שאולַי רציתם לשאול

הסיפור הזה מתחיל מהאות הראשונה של האלפבית העברי. בתחילת שנת 2011 אספתי יחד חמישה מעצבי פונטים עצמאים סופר־מוכשרים, ובחנוכה של אותה שנה עלינו לאויר באירוע השקה חגיגי. ההתרגשות היתה גדולה. אפילו כתבו עלינו באיזה מקומון תל־אביבי חביב. קבוצת אאא סימנה את ההתעוררות מהתרדמת שעולם הטיפוגרפיה העברית היה שרוי בה בתקופה ההיא. עבדנו בשקדנות ובדקדקנות והגדרנו מחדש מהו פונט עברי מקצועי, ועל הדרך הכנסנו המון פֿאן וחדשנות לעולם העיצוב והטיפוגרפיה כאן בארץ.

צילום: דקלה בודנהיימר. (לא, זה לא פוטושופ)

הסיפור הזה של האל״פים תפס. ההתלהבות שלנו היתה מידבקת ואותיות אל״ף התחילו לצוץ בכל מקום. כלומר, הן תמיד היו שם, אבל פתאום לאן שלא הסתכלתם ראיתם אותן: בצלליות של עמודי חשמל, בין העננים, ביבשה באויר ובים. אנשים אכלו אל״פים, חלמו על אל״פים וקיעקעו על עצמם אל״פים. בשנה ההיא תינוקות נולדו עם סימני אל״ף.

חוץ מהעיסוק העיקרי שלנו – עיצוב ופיתוח פונטים – הפקנו במהלך השנים עשרות אירועים: השקות פונטים, תערוכות עיצוב, מסיבות עיצוב, ירידי עיצוב, הקרנות סרטים וערבי הרצאות. הקדשנו משאבים לחיזוק קהילת העיצוב הגרפי הישראלי. חילקנו פרסים ומלגות לסטודנטים ולמעצבים. קיימנו אינספור שיתופי פעולה עם המעצבים הטובים במחוזותינו: מעצבים גרפיים, מאיירים, צלמים, מעצבי מוצר, מעצבי טקסטיל ואמנים. חקרנו וכתבנו על טיפוגרפיה במגזין אות־אות־אות.

ואז, לפני שנתיים, החלטנו להתרחב ולהוסיף תחום חדש. הקמנו את מחלקת החפצים (שפרה אחותי, מעצבת המוצר, הצטרפה לכוח). רצינו להשתעשע קצת עם מרצ׳נדייס טיפוגרפי וגם להגיע להכנסות קצת יותר הגיוניות (כי מפונטים, אהמ… בואו נגיד שלא מתעשרים). תפרנו קלמרים, ארנקים וכריות של אותיות. ייצרנו בוחשנים, מגנטים, תיקים, עציצונים, כוסות, חנוכיות ומה לא. הכול על טהרת האותיות של אאא והכול בייצור מקומי. אבל, כמו הרבה דברים טובים, פרויקט החפצים הגיע לסיומו. לפחות בשלב זה (מתברר שייצור מוצרים רווחי אפילו פחות מפונטים).

עכשיו שכבר אין מלאי חפצים אנחנו לא באמת צריכים סטודיו. כדי לצמצם עלויות סגרנו את הסטודיו התל־אביבי ועברנו לפורמט של משרד וירטואלי. כל אחד עובד בביתו או במשרדו ואנחנו נפגשים כשצריך ו/או כשמתגעגעים.

היישויות השונות של אאא נכון לשנת 2017. כך נראית התפזרות.

ואז... זה הכה בי:

כשסגרנו את מחלקת החפצים, פתאום הבנתי שני דברים חשובים על עצמי ועל אאא:

הדבר הראשון שלמדתי הוא שנכון, זה כיף ליזום מיזמים ולהפיק הפקות, אבל יותר מכל אני אוהב לעצב – לשבת עם עצמי ולעצב פונטים. אולי זה גם עניין של תקופות אבל עיצוב פונטים זה הדבר שאני עושה הכי טוב וזה הפאשן האמיתי שלי, פאשן שהתחיל עוד כשהייתי נער מתבגר וכתבתי מגילות ומזוזות עם קולמוס על קלף יחד עם אבי שהיה אז סופר סת״ם.

הדבר השני שלמדתי מכל העניין הזה הוא ש־אאא התחילה להתפזר ליותר מדי תחומים ושהגיע הזמן להתמקד בפונטים ולוותר על ההפקות, האירועים, החפצים וכל מה שלא קשור לפונטים בצורה ישירה.

אז למה בעצם צריך ״עוד״ חברת פונטים?

רשימה חלקית של החברות המשתמשות בפונטים שלנו

אאא התבגרה מאוד מאז 2011. יש לנו כבר לקוחות גדולים, והקהל שלנו מצפה מאיתנו להתנהג כמו חברה גדולה וממוסדת למרות שאנחנו לא חברה גדולה ולא ממוסדת אלא בסך־הכל קבוצה דינמית של אנשים שרוצים ליצור וליהנות מהעשייה. אבל, כנראה שחלק מהתפתחות טבעית של חברה הוא שהיא גדלה ונהיית רצינית, וזה בסדר גמור, ואפילו רצוי.

עם זאת, כדי שלא נשתעמם מהעשייה היומיומית וכדי שנישאר צעירים ובועטים, החלטתי לפתוח את המטריה של אאא ולהוסיף תחתיה את הפונטימנים. מהלך זה יאפשר ל־אאא להתפתח ולהשתבח, ובמקביל יאפשר לנו לחזור לשחק ׳בגואש ובפלסטלינה׳ דרך הפונטימונים. בסופו של דבר, כל אחד צריך לשמור על החלק הצעיר שלו, ואת זה סטיב אמר!

מה ההבדל בין אאא לבין הפונטימונים?

מצד אחד, אאא תהיה פלטפורמה לפונטים שהם ״סוסי עבודה״, כלומר מרובי שפות, מרובי משקלים ומרובי אופן־טייפ פיצ׳רז. אלה הם פונטים מורכבים מאוד לעיצוב ולפיתוח שדורשים אינסוף זמן עבודה ומתומחרים בהתאם לכך.

מצד שני, פונטימונים יהיה פלטפורמה נפרדת לגופני ראווה ולכותרות. אלה הם פונטים אקספרימנטליים יותר באופיים, בעלי פיצ׳רים בסיסיים וללא משקלים רבים. הפונטימונים הם בשפה אחת – עברית. בפונטימונים אנחנו מלקטים פונטים מקוריים שעוצבו במסגרות אקדמיות או באופן עצמאי בידי מעצבים צעירים ומוכשרים. מבחינת המחיר, מדובר בלואו־קוסט.

כדי לעשות סדר, הנה טבלה של ההבדלים בין הפונטים של אאא לבין הפונטימונים:

שפות פונטים מרובי שפות רק עברית
פיצ׳רים המון אופן־טייפ פיצ׳רז פיצ׳רים בסיסיים
משקלים פר משפחה 5± משקלים 2± משקלים
משך פיתוח פונט 6+ חודשים 2-3 חודשים
מחירים פרימיום לואו־קוסט
ייעוד הפונטים טקסט־רץ וכותרות רק כותרות
כמות תווים לפונט 500± 100±

נכון, לא *כל* הפונטים שנמצאים כיום בקטלוג של אאא עונים על הקריטריונים שבטבלה, אבל זאת ההתכווננות שלנו לשנים הבאות. במהלך החודשים (והשנים) הבעל״ט נשדרג את הפונטים של אאא (מי שרכש אותם יקבל שדרוג ללא עלות) או שלחלופין נעביר אותם לקטלוג הפונטימונים.

לוגו פונטימונים (עיצוב: חן מכבי)

קצת על הַפֿוֹנְטִימוֹנִים

בפרויקט הפונטימונים אנחנו מלקטים פונטים מוצלחים שלרוב התחילו את דרכם במהלך הלימודים האקדמיים של המעצבים. אנחנו עוזרים למעצבים לפתח, לפנש את הפונט ולהפוך אותו לפונט אמיתי, חי ובועט. לבסוף אנחנו אורזים אותו יפה־יפה (את הפונט, לא את המעצב), ואחת לחודש משיקים פונטימון חדש. כיאה לגופני כותרות, המחירים של הפונטימונים משתלמים במיוחד – החל מ־65 ₪ למשקל.

המעצבים

נכון לזמן העליה לאויר קבוצת הפונטימונים מונה אחד־עשר מעצבים ומעצבות סופר־מוכשרים. כל אחד מהם עיצב פונט (או יותר) שמתאים לגישה הפונטימונית. מעת לעת יצטרפו חברים נוספים והקבוצה תגדל ותשתבח. אלו הם חברי הקבוצה נכון להיום:

מימין לשמאל: עמיר גלברד, דבורית אדלר, אלעד משען, איל באומרט, גלית גולדמן, ליאור ליפשיץ, מיכל רוט, נֹעם וינר, רן שאולי, שני איבגי ויהלי זיו. כן, תמיד יש משבצת פנויה.

פֿוֹנְטִיטוּנים

הפונטיטונים. (איור: רונלי פאר, בעיקר)

כל פונט מגיע לעולם יחד עם הַפֿוֹנְטִיטוּן (FontiToon) שלו. הפונטיטוּן הוא יצור מאוייר המלווה את הפונט. לעיתים זו חיה, לעיתים דמות אנושית ולעיתים רובוט או כוכב־על. הפונטיטוּן נושא את שמו של הפונט בצירוף הסיומת טוּן (toon). לדוגמה: במברגרטוּן הוא ה־toon של פונט במברגר. יחד הם פֿוֹנְטִימוֹן.

הפֿוֹנְטִיגְרַם

כחלק מפרויקט הפונטימונים אנחנו מוצאים בכל שבוע טאלנט/ית צעיר/ה, שישתלטו לנו על חשבון האינסטגרם. כמו כן, בכל שבוע מתפרסם באתר הפונטימונים שאלון היכרות עם הטאלנט/ית. חשוב לנו לקדם יצירה גרפית צעירה שעומדת בסטנדרטים הגבוהים של אאא. אפשר בהחלט לומר שאנו רואים בכך את אחד הערכים המובילים של פונטימונים.

מוּנָּחוֹן

לפניכם כל המונחים שחשוב להכיר. כן, הבנתם, הכל מתחיל עם ״פונטי״!

הַפֿוֹנְטִימוֹנִים — פונטים לכותרות. קיצור של ״פונטים להמונים״.
פֿוֹנְטִיטוּן — יצור מאוייר המלווה את הפונט לכל אשר ילך. הֶלְחֵם של פונט ו־Cartoon.
פֿוֹנְטִילֶטֶר — הניוזלטר החודשי שלנו...
פֿוֹנְטִימֶסֶר — טופס יצירת הקשר עם הפונטימונים.
פֿוֹנְטִיגְרַם — עמוד האינסטגרם של הפונטימונים, בו בכל שבוע משתלט מעצב צעיר מוכשר אחר על הפרופיל שלנו ומחולל סערה עיצובית.
פֿוֹנְטִיבְּלוֹג — כן, זה הבלוג שלנו (בקרוב).
״הַ״ — היוצר של הפונט המשמש כהורה שלו (the).
סְפֵּסִימוֹן — מסמך המציג את מפרט הפונטימון.

קרדיטים

הרבה אנשים מוכשרים עבדו ועובדים על ההקמה ועל התפעול של פרויקט הפונטימונים. בלעדיהם כל הכיף הזה לא היה קורה. ואלו הם:

שביט יעקב הגאון הוא חלק מפונטימונים ממש מההתחלה. חן מכבי עיצב את הלוגוטייפ והוא שותף לדרך, תמיד. רונלי פאר היא האמא של הפונטיטוּנים (אולי יום אחד נעשה מהם פוגים). ירונימוס הוא העורך האגדי של הפונטיגרם. ראובן קרסיק – ילד פלא של העתיד וההווה והמתכנת מספר אחת בארץ. זוהר כהן היא מי שבתכל׳ס מנהלת פה את העניינים. יפעת דרורי היא עורכת הלשונית המצויינת שלנו. ויש עוד הרבה אנשים טובים באמצע הדרך. אנשים טובים מאד.

 

אפילוג

׳פונטימונים׳ היה השם הראשון שעלה בשלב הבריינסטורמינג לפני שלוש שנים. עוד שמות שעלו לאורך הדרך ונפסלו היו: אאא אקספרס, פונטשוּק (תכל׳ס שם חמוד) וכותר־אות. לקח שלוש שנים להקים את פרויקט הפונטימונים, שזה לא מעט זמן. אבל אם ניקח בחשבון את העובדה שבמקביל עבדנו על אאא ועל פרויקטים נוספים, זה הגיוני, וזה כנראה משך הזמן שהיה צריך לתת לפרויקט כדי להבשיל ולהיות מוכן כראוי. פונטימונים הוא פרויקט דינמי, חי ונושם, ממש כמו ש־אאא ממשיך להשתנות ולהתפתח. חשוב לבדוק את עצמנו כל הזמן כדי לראות שאנחנו נמצאים במקום הנכון, ולעשות התאמות ושינויים אם צריך.

חלפו שבע שנים מאז שהקמתי את אאא. זהו פרויקט החיים והבייבי שלי ותמיד כיף לראות איך שכל כך הרבה אנשים אוהבים אותנו ושמחים על כך שאנחנו קיימים. אז היום יש לי שני בייביז. ואני אוהב את שניהם. הם חלק ממני. וחלק מכל האנשים הכישרוניים שלוקחים חלק בעשייה. ואני מקווה שגם פרויקט הפונטימונים ייכנס ללבבות של אנשים.

עם פונטימונים יש לי את אותה תחושה שהיתה לי בתחילת הדרך עם אאא. יש את המשהו הזה באויר.

fontimonim.co.il


הוסף/י תגובה

11 תגובות

    02
    נח גליק

    אין דרך לתאר כמה שהתרגשתי לקרוא את כל העובדות הנ"ל. מעריץ שלכם ושל הרעיון. ואברהם.. אתה כותב ומסביר כל כך יפה. אין כמוכם בכללי כזה.

03
אסף חגאג

האמת שנורא מרגש לקרוא. זה לא ברור מאליו שקיימת קבוצה של מעצבים צעירים שמנסים לעשות ולקדם את עולם העיצוב בישראל מעבר לאקדמיה. אני אוהב נורא את מה שאתם עושים ותמיד עוקב ונדהם מהנחישות להמשיך. שיהיה המון בהצלחה עם פונטימונים ובכלל.

אברהם היקר,
הפוסט הזה מעורר המון מחשבה על עיצוב, קריירה, יזמות, ובעיקר על החיים עצמם.
מכל הדברים הנפלאים שאתה וחברי אאא מביאים לעולם העיצוב הישראלי, אני מתפעל במיוחד מהאנגייג׳מנט המדויק-בטירוף שיצרתם עם הקהל שלכם, ואני מאוד רוצה לקוות שזה ימשיך, הגם אם בלבוש קצת אחר.
אנחנו אוהבים אותך מאוד. ♥️

11
אריאל גנון

וואו מרתק, יש לי כמה הצעות שיעזרו לפונטים לעמוד בנתונים שהצגתם אבל לשיקולכם:
1. להעביר את שלוק לפונטימונים, כי גם יש לו רק משקל 1 וגם (וזו הסיבה העיקרית) שלוק הוא פונט כותרת זורם, מגניב עם תנועות רעננות ונעים לעין שזה מה שמשדר קטלוג פונטימונים בעוד שקטלוג הפונטים של אאא משדר (וזה לא פחות או יותר טוב) רשמיות רצינות משהו עסקי כזה
2. הייתי עושה משהו קצת הפוך הייתי לוקח את פונט ארצי ומעביר אותו לאאא מרגיש לי פשוט שזה הבית שלו אולי אפשר לעשות לו קצת יותר משקלים ואז זה יעמוד בהכל אבל בגדול זה לדעתי טוב יותר כאן בשבילו
3. פלסיבו יכול להיות הרבה יותר מתאים לאאא פשוט רואים את זה עליו
אגב רק אומר שעם עוד כמה משקלים גם אוסקר יוכל להתאים בערך לאאא אבל כל מה שאמרתי זה רק הצעה אז מה שתחשבו