איך לא לאבד את היצירתיות העיצובית בתקופת קורונה

הקורונה משנה את שגרת החיים והעבודה ולרבים מאיתנו הדף הלבן נראה מאיים מתמיד. אז איך בכל זאת אפשר למצוא את המקום היצירתי והפרודוקטיבי שבנו בתקופה מורכבת מתמיד

תקופת הקורונה משפיעה על כל תחומי החיים ונראה שהיא עומדת להיות ארוכה יותר ממה שציפינו. הדבר נוגע בכל אחד ואחת בצורה אחרת. כמעצבים וכיוצרים, המציאות החדשה הזו יכולה לאיים ולהשפיע על דרכי העבודה שלנו. אנחנו פתאום מוצאים את עצמנו עובדים יותר לבד, נוטים להתייעץ פחות עם קולגות (חוץ מאשר בזום) ולפעמים בכלל לא יודעים מאיפה להתחיל. אספנו כמה טיפים שיעזרו לכולנו להוציא היצירתיות העיצובית שלנו בתקופת קורונה.

1. להכיר במצב

קודם כל חשוב להבין שאנחנו בזמנים משונים מאד, וכל אחד פוגש אותם אחרת. אמנם אנחנו כבר חצי שנה עמוק בתוך המצב הזה, אבל זה טבעי שעדיין תהיה תקופת הסתגלות למציאות החדשה שנקלענו אליה, כיוצרים וכאנשים. לעבוד מהבית, או מהמשרד באופן מצומצם, לנהל פגישות בזום, כל אלו הם דברים שצריך להתרגל אליהם. זה לוקח זמן וזה בסדר.

2. לחפש השראה

כשיושבים לבד בבית ומנסים להתחיל לעצב, הדף הלבן יכול להיראות מאיים מתמיד. קצת כמו תמיד, חיפוש רפרנסים ומקורות השראה יכול להיות נקודת התחלה טובה ומרגיעה. אפשר להסתכל על עבודות של מעצבים שאתם אוהבים, לחפש כיוונים חדשים ברשתות החברתיות או במגזיני עיצוב, לשוטט ברחוב או אפילו ללכת למוזיאון (לא לשכוח את מסכת הפנים).

אפשר להסתכל על פרויקטים שמתייחסים לקורונה ולתקופה. כמו תחרות הכרזות להרגעת הפאניקה הלאומית של אאא, יומן הקורונה של יואב עינהר, התיעוד המאוייר של דניאלה שניצר, או הכרזות הפוליטיות של להב הלוי להפגנות.

3. להגדיר שעות עבודה

כשעובדים מהבית, שעות העבודה ושעות המנוחה זולגות זו אל זו. מפתה לתת לשעות להיות גמישות לחלוטין, לישון ביום ולעבוד בלילה ולקחת הפסקות ארוכות. ההתנהלות הזו יכולה להקשות עלינו וליצור תחושה של עומס וחוסר עמידה במשימות. קביעת מסגרת, אפילו מסגרת גמישה, יכולה לייצר תחושה של שגרה בתוך התקופה הלא צפויה הזו. חשוב לעבור מראש על המשימות שנדרשות מכם, לתכנן זמנים ולשער כמה זמן יקח לבצע כל משימה. וברור שצריך לא לשכוח להגדיר זמנים גם להפסקות. הפסקה זו לא התבטלות, זו אפשרות להתרענן ולחזור אל הדברים עם נקודת מבט חדשה.

איור: אור סגל

4. לסדר פינת עבודה קבועה

פינת העבודה היא נקודת מפתח חשובה בכל מה שקשור לעבודה מהבית. סביבת עבודה נקיה, נוחה ונעימה יכולה לעזור לנו להיות יותר יעילים ויותר יצירתיים. סביבת עבודה קבועה היא דרך להגיד לעצמנו שעכשיו זה זמן עבודה. רק אתם יכולים לדעת בדיוק איזה סביבה אתם צריכים. יש אנשים שזקוקים לשקט מופתי מול העיניים ויש אנשים שדווקא עוזר להם להקיף את עצמם ברפרנסים, תמונות ופוסטרים אהובים. העבודה מהבית, בניגוד למשרד, מאפשרת לכם לקבוע איך בדיוק תיראה פינת העבודה שלכם ולהתאים אותה לצרכים שלכם.

5. לתקשר עם הסביבה

בין אם אתם עצמאיים או עובדים במשרד, שיתופי פעולה, התייעצות ופשוט סמול טוק עוזרים להתמקד ולהרגיש חלק מסביבת עבודה (ופחות בבועה). מפגשים עם מעצבים אחרים תמיד נותנים השראה, גם אם זה בזום. בנוסף, רגשות של בדידות, שרבים מאיתנו חווים כרגע, יכולות להשפיע על העבודה ועל האפקטיביות שלנו. העבודה יכולה להיות פתח לתחושה של ביחד ושל כניסה לעולם החיצוני, גם אם בפועל עושים אותה מהבית.

איור: אור סגל

6. ללמוד משהו חדש

הקורונה היא הזדמנות להחליט לעשות משהו שלא עשיתם אף־פעם, וללמוד משהו חדש לחלוטין. זה יכול להיות תחום התמחות שתמיד הרגשתם שחסר לכם במקצוע או העשרה נטו, שגם היא משמעותית. קורס הקליגרפיה שסטיב ג׳ובס למד הוביל אותו להכניס פונטים איכותיים למקינטוש. אז מי יודע לאן למידה תוביל אתכם.

7. להיות אמיצים

הקורונה אמנם יוצרת הרבה מגבלות אך גם מפנה לנו זמן, הרבה זמן. אפשר להשתמש בזמן הזה כדי לעבוד על פרויקטי צד שלא חשבתם שתספיקו להוציא לאוויר־העולם, להיענות לקולות קוראים, ליזום וליצור עבור עצמכם. במובנים מסויימים, יכול להיות שזה הזמן שלנו לזרוח. לפעמים מתוך התקופות הכי קשות והנקודות הכי מורכבות, יוצאים הקונספטים והפרויקטים הכי מעניינים.