אדריאן פרוטיגר (Adrian Frutiger), מהטיפוגרפים החשובים בעולם, הלך לעולמו ב־10 בספטמבר, בגיל 87. למרות שהוא כבר לא עמנו, הגופנים המבריקים שלו עדיין נמצאים כאן איתנו, ולאן שלא תביטו תראו אותם מתנוססים מולכם.
פרוטיגר נולד בעייריה השוויצרית Unterseen ב־1928. כבר בילדותו החל להתנסות בעיצוב כתבי־יד חדשים, אך חשב שכשהיה גדול יהיה פסל או ארכיטקט. היקום קשר נגדו קשר - גם אביו וגם בית ספרו הניאו אותו מהרעיון ועודדו אותו לעבוד דווקא בדפוס. בראיון למגזין "Eye" מ־1999 סיפר פרוטיגר כי היה בר מזל לגלות שהוא רואה את העולם בדו־ממד כבר בגיל מוקדם: "כשאני מנסה לפסל, זה נראה כמו ספר שפותחים וסוגרים. הייתי נעשה ארכיטקט גרוע בגלל שהחשיבה שלי היא לא תלת־ממדית ואין לי חוש צבע טוב". הוא הוסיף כי הוא מעריך צבע בדפוס, ועם זאת "כבר בגיל שש עשרה ידעתי שהעבודה שלי תהיה בשחור ולבן". חייו האישיים של פרוטיגר לא היו פשוטים: אשתו הראשונה נפטרה כשילדה את בנו הבכור בשנת 1954 ושתי בנותיו מנישואיו השניים שמו קץ לחייהן בגיל צעיר. למרות זאת עבודתו שגשגה: הוא יצר עשרות פונטים, כתב כמה ספרים, וזכה באינספור פרסים כולל הכרה מה־European Design Hall of Fame בשנת 2009.
הגופנים שלו ידועים כמינימליסטיים ומתוחכמים, אך עם דגש על שימושיות וקריאות.
עבודתו של פרוטיגר השפיעה במיוחד על הטיפוגרפיה הדיגיטלית, מאמצע המאה העשרים ועד היום. הגופנים שלו ידועים כמינימליסטיים ומתוחכמים, אך עם דגש על שימושיות וקריאות. שלושה מהם זכו להכרה עולמית במשפחת הסנס סריף: Univers, Frutiger ו-Avenir. פרוטיגר יצר את יוניברס במסגרת עבודתו בחברת Deberny Et Peignot בפריז. הוא התבקש לעצב משפחת פונטים גדולה שתתחרה ב-Futura האלמותי. העיצוב הנוקשה של פוטורה לא מצא חן בעיניו, והוא שכנע את הבוס שלו שהפונט החדש צריך להיות מבוסס על המודל הראליסטי (ניאו־גרוטסקי). למזלנו הבוס שלו הסכים. יוניברס יצא לאור ב־1954 וזכה להצלחה אדירה, שניה אולי רק לפונט סנס סריף אחר שנוצר שלוש שנים לאחר מכן גם על ידי מעצב שווייצרי: Helvetica. "הלווטיקה הוא פונט ה-"ג'ינס הכחולים", אמר פרוטיגר באותו ראיון, "כנראה זה יהיה הפונט שיבטא את המאה שלנו, מכיוון שאפשר לעשות הכל עם הלווטיקה. זה לא טוב, זה לא נפלא, זה פשוט הלווטיקה". הוא אמר כי "לעומת הלווטיקה, יוניברס הרבה יותר עדין והרמוני, ונוטה להיות קצת יותר מסוגנן. זאת הסיבה בגללה הייתי מעדיף שלא להשוות ביניהם. הם פשוט שני עולמות שונים לגמרי". פרוטיגר המשיך לעבוד עד יומו האחרון. הפונטים שלו עוד ילווו אותנו גם בדפוס וגם על המסך.
אדריאן פרוטיגר בעבודה