11 עטים קליגרפיים וכלים מומלצים לכתיבה קליגרפית מקצועית

תמיד אמרו לאביב שיש לו ״כתב של בת״. את הכתב המיוחד שלו הוא הפך לתחביב רציני וגם למקצוע. במדריך מיוחד הוא משתף אותנו בידע שלו ובכל מיני טיפים שימושיים לקליגרפיים מתחילים ומנוסים

תמיד אמרו לי שיש לי ״כתב של בת״, כלומר: יפה ומסודר. לא נעלבתי. אכן, אהבתי להשקיע בכותרות יפות במחברת ודאגתי שהקווים יצאו ישרים, אסתטיים, צבעוניים ומיוחדים. שמחה שוטפת אותי כשאני ליד חנויות לכלי כתיבה. אני אוהב להתעסק עם כלים קליגרפיים ולנסות ליצור איתם דברים חדשים, לגלות את האפשרויות הגלומות בכל כלי ואת הערך שהוא נותן לאותיות ולכתיבה.

כמו במפגש של מכורים, יש לי וידוי: קוראים לי אביב מלכי, אני מעצב גרפי עצמאי כבר 8 שנים, בוגר בית ספר 'גורן' - עם התמכרות לכלי כתיבה. לפני כשש שנים, חבר נתן לי (חינם, כמו כל מנת סם ראשונה) עצה: ״חפש Lettering and Calligraphy ביוטיוב״. מאז, לא עובר יום שאני לא עוסק ב״כתיבה תמה״, לגוף ולנשמה.

אז הנה המנה הראשונה בשבילכם, כמה דברים שחשוב לציין לפני שמתחילים להתאמן בקליגרפיה:

כמה טיפים לפני שמתחילים

  1. התחילו מהשראה: למזלנו אנחנו אוטוטו ב־2020, מוקפים בהשראה בכל רחבי הרשת. חוץ מזה יש גם ספרים טובים שדרכם תוכלו לשטוף את עיניכם בקליגרפיה מעוררת השראה מרחבי העולם. ספר מעניין בעברית שאני ממליץ עליו הוא ״קליגרפיה״ מאת נח אופיר, בהוצאת אבן חֹשן. לאחרונה גיליתי חשבון אינסטגרם משובח בשם old_hebrew_bookcovers@ שמציג כריכות ספרים ישנים בעברית. אם אתם מחפשים השראה קליגרפית של ספרים באנגלית המבחר גדול פי כמה.
  2. סביבת עבודה מסודרת ונקייה: לא משנה מה כיוון הכתיבה וכמה בלגניסטים אתם, היד צריכה מקום פנוי ונוח להתקדם אליו. רק ככה אופיו של הקו יהיה אחיד ונטול עצירות. אז תורידו את הטלפון וכל מיני פיצ׳יפקעס מהשולחן ותתמקדו באותיות.
  3. טכניקה: קליגרפיה מתחילה בנשמה, אבל דורשת טכניקה. היד צריכה להיות מונחת בקלילות על הדף, התנועה יוצאת מהכתף ולאו דווקא משורש כף־היד. התאמנו על יד יציבה, ישיבה זקופה ונוחה, ועל הזווית שבה אתם מחזיקים את הכלי. וכמובן הכי חשוב: Practice, Practice, Practice.
  4. ניסוי וטעייה: לכל עבודה יש אופי אחר וכל כלי יכתוב את אותה מילה עם אופי אחר. אימון וניסוי יתנו לכל אחד שפה ייחודית משלו, וגם עם האימון אתם תראו שיפור עם הזמן.

עכשיו שסידרתם לעצמכם סביבת עבודה נוחה, בואו נתחיל עם המלצות לכלים טיפוגרפיים. ההמלצות ברשימה הזאת הן מתוך ניסיון אישי בלבד. יש עוד הרבה כלים וסגנונות שם בחוץ, אז אם השתמשתם בכלים מוצלחים ואתם רוצים להמליץ עליהם – אשמח אם תספרו בתגובות.

 

הכלים הבסיסיים

אם הכלים הבסיסיים שלכם הם איכותיים, הם ירימו לכם את הקליגרפיה.

נייר איכותי – אני אוהב לכתוב על ניירות לצבעי מים בעיקר. הם עבים, והדיו מחזיק עליהם לאורך זמן בלי לנזול או להיספג. המרקם המחוספס שלהם מקנה לתוצאה הסופית אופי ועניין.
ניירות מומלצים לרכישה

עיפרון – אני ממליץ להשתמש בעיפרון קשה (H) לסימון קווים מנחים, קל למחוק אותו והוא לא נמרח או מלכלך.
טיפ: כדאי לנסות לחבר שני עפרונות בדבק או בגומייה (תמונה מימין), וכך מקבלים שני עפרונות היוצרים קו אחד. זאת התחלה מעולה לתרגול קליגרפיה: לא מלכלך ולא יקר, אפשר לטעות כמה שרוצים והתוצאה לרוב טובה. למתקדמים: נסו לחבר שלושה וארבעה עפרונות ביחד ליצירת קו עבה יותר, חברו עיפרון רך ועיפרון קשה ליצירת קו כפול עם אופי ועובי שונה, חברו עיפרון ועט.

סרגל – האמת, כל סרגל עובד (כל עוד הוא ישר), אבל אני ממליץ על Rolling Ruler — סרגל המיועד לקליגרפיה, שניתן בעזרתו לשרטט קווים מקבילים בקלות רבה וקווים אנכיים מקבילים ובקווי עזר בזווית.

מרקרים עם ראש שטוח – היתרון הבולט שלהם הוא שלא מתעסקים עם דיו גולמי. מגוון המרקרים הוא רחב, וגם מגוון הצבעים. אני ממליץ להתחיל עם מרקר/עט ברוחב של 3-5 מ״מ מותגים ממומלצים Zig וגם ה־Zig הזה.
טיפ: מרקרים של צבע, כמו Posca ודומיהם, ניתנים לכתיבה על משטחים חלקים לא סופגים (Non-Porous Surfaces) כמו זכוכית, פלסטיק ומתכת. חלקם גם מחיקים אז תבחרו חלון זכוכית בבית, ותכתבו עליו. משטח גדול מגדיל את רוחב התנועה שלנו, מה שמקנה לקו אופי יותר בטוח ויציב.

 

עכשיו שסקרנו את כלי הקליגרפיה הבסיסים, נעבור לכלים המקצועיים שכל קליגרף רציני צריך להכיר.

 

רשימת הכלים הקליגרפיים המקצועיים

פיילוט פרלל (Pilot Parallel)

בשביל זה התכנסנו כאן, לא? לדעתי, העט הכי נפוץ והכי נוח לכתיבה קליגרפית. הוא נוח לשימוש ומתאים להרבה סגנונות בהרבה שפות. בפיילוט פרלל, כמו ששמו מרמז, הדיו זורם לדף דרך שתי לוחיות מתכת צמודות ומקבילות, מה שיוצר קו אחיד, ללא נזילות, ואין צורך לטבול בדיו חיצוני. העט מגיע בארבעה גדלים, החל מ־1.5 מ״מ ועד 6 מ״מ, עם שתי מחסניות דיו מותאמות וניתנות להחלפה. התחילו עם גודל 6 מ״מ, ועם הזמן תתקדמו לקטנות יותר. ככל שהתנועה קטנה, היא מחייבת יותר תשומת לב לפרטים. הפרלל הוא הכלי הקליגרפי הכי שכיח אצלי. אני ממליץ עליו לכל אחד, בשביל החוויה ובשביל התוצאה. ניתן למצוא חלופה מעניינות כאן.

כדאי לנסות: שמרו את המחסניות הריקות של הדיו ומלאו אותן בדיו לבחירתכם בעזרת מזרק עם צינור מתכתי אך שימו לב - הדיו שמגיע עם הפרלל מותאם לו, והוא לא מתייבש על לוחיות המתכת, מה שמאפשר שימוש רב פעמי - סוגים שונים של דיו עלולים לסתום את הלוחיות ויש להקפיד לנקות היטב ביניהן. הפרלל מגיע עם שני אביזרים לניקוי, חתיכת פלסטיק שטוחה לניקוי בין הלוחיות, ומשאבת ואקום ידנית לניקוי העט. נסו להשתמש במשאבת הניקוי כמחסנית לצבע מים מיוחד, למשל צבע אקוורל מטאלי עם קצת מים לדילול. זה דורש ניסוי, וקצת ללחוץ, וגם הרבה כתמים ונזילות - אבל התוצאה שווה ביותר. הצטיידו במגבונים לחים.

לרכישת עטי פרלל

 

 

עט אוטומטי

מה אוטומטי בו? היד שלי אוטומטית הולכת אל העט הזה כשאני רוצה לקלגרף. זהו כלי שמיועד לטבילה בדיו, עשוי מקצה מתכתי המחובר למוט פלסטיק/עץ. העט קצת יקר, אבל האיכות שלו בהתאם. הראש עשוי מתכת אל חלד, שמסוגלת לאגור כמות גדולה יחסית של דיו, ולא נותנת לו לנזול וללכלך את הדף – אלא אם מעוניינים בכך. צריך ללמוד כל עט ולהבין איתו מה הדרך הכי טובה לטבול אותו בדיו. המגוון רחב, הן בגדלים והן באפשרויות. ניתן למצוא גרסאות עם שני קווים, שלושה ויותר, ורוחב של עד 2-3 מ״מ. כל אלה מייצרים טקסטורות שונות וניגודיות גבוהה בעוביים ובאופיים של הקווים.

כדאי לנסות: תתלכלכו! תערבבו צבעים, תכתבו על ניירות בטקסטורות שונות, עובי שונה, צבע שונה. זה הכלי שהופך קליגרפיה לאמנות של ממש. מומלץ להתחיל עם עטים ברוחב של 5-10 מ״מ, בעלי קו אחד.

עט אוטומטי מומלץ

 

 

ציפורן וראשי כתיבה מתחלפים (Nibs)

בהמשך ישיר לעט האוטומטי, בעטים האלה המגוון רחב גם כן, יש טובים יותר ויש טובים פחות. היתרון הוא שמדובר בעט אחד וראשים מתחלפים, ובדרך כלל החיבור הוא אוניברסלי, וכל ראש ציפורן יתאים למחזיק אלגנטי (נטוי או ישר).

כדאי לנסות: נייר חלק ומותאם לקליגרפיה של ציפורן יעזור לעט להחליק על הדף בנוחות ולא יהרוס או ישחק את הקצה.

ציפורן מומלצת לרכישה

 

 

מכחול שטוח

שיטה די בסיסית, אמנם, אבל משובצת כאן כי המכחול הוא רך וגמיש, והשליטה עליו דורשת קצת ניסיון לפני השימוש. מכחול קצר יתאים לקליגרפיה אמנותית, אקספרסיבית, עם טקסטורות מעניינות, לעומת מכחול ארוך יותר שמותאם לציור אותיות (Lettering).

כדאי לנסות: אם המכחול לא יקר מאוד, גזרו את השערות שלו לאורך קצר יותר (הגמישות תיעלם, והקו יהיה יותר יציב), או חתכו זווית כדי לקבל מראה מסותת לאותיות (chiseled).

מכחול שטוח קצר/ארוך מומלץ לרכישה באמזון

 

 

עטי מברשת (Brush Calligraphy)

קליגרפיה היא לא רק מרובעת ורצינית, היא יכולה להיות גם מהנה, אקספרסיבית, צעקנית, פרועה, אישית וייחודית. בסגנון המודרני הזה אפשר להגיע ליצירות מרהיבות. את עטי המברשת אחלק שוב לסוגים למתחילים ולמתקדמים.

למתחילים: עטי מברשת עם ראש סינטטי/לֶבֶד על בסיס מים. יתרון: אלסטיות וקשיחות בו־זמנית, קל להרגיש איתם את הדף, והשליטה בהם קלה. כותבים איתם על נייר איכותי המיועד לצבעי מים, בעל טקסטורה חלקה יחסית. צבעים על בסיס מים ניתנים לערבוב וליצירת מעברי צבע מעניינים. נייר טוב ישמור על ראש העט מלהישחק. מותגים שאני ממליץ להתנסות בהם – Tombow, Lyra, Ecoline, Zig, Karin, Pentel

למתקדמים: עטי מברשת בעלי שערות בודדות סינתטיות. השערות רכות, ולכן השליטה על העט קשה יותר. אנחנו מקבלים מעט מאוד פידבק מהדף על עוצמת הלחיצה. העטים האלה בעיקר מייצרים כיתוב אקספרסיבי אישי עם טקסטורה של מריחה. ממליץ לנסות את זה ואת זה.

טיפים לשימוש בעטי מברשת:

טיפ #1 הכלל הכי חשוב בסגנון הבראש באנגלית הוא שכל קו יורד הוא עבה, הנעשה בלחיצה חזקה של העט על נייר, וכל קו עולה הוא דק ומופעל פחות לחץ. בעברית, נסו לעבות את הקווים האלכסוניים היורדים של האות. ונסו לכתוב את האותיות בזווית חדה לכיוון הכתיבה. הקושי העיקרי שנתקלתי בו בעברית, כמי שכותב ביד ימין מימין לשמאל (כמו רוב האנשים), הוא שהאיכות והצורה של האות העברית קצת נפגעת. יש כל מיני דרכים לפתור את זה: למשל, סיבוב הדף 90 מעלות נגד כיוון השעון, וכתיבה מלמעלה כלפי מטה, או כתב מראה (המצריך הרבה אימון) כשהאותיות האנגליות משמשות כטמפלט בצורתן לאות העברית (למשל, סקריפ z יכולה בקלות להיות ג׳) – ועל כך אולי ארחיב בעתיד למתעניינים.

טיפ #2 נסו ״לנשק״ בין שני עטים – חברו את קצותיהם של שני עטים אחד לשני בניצב. הצבע יזרום מעט אחד לשני, ואז כשנכתוב יהיה מעבר צבעים מעניין.

טיפ #3 עוד שיטה לגרדיאנט מגניב - קשקשו על משטח פלסטי עם כמה צבעים, ״נגבו״ עם אחד העטים את הצבע, וכתבו איתו על הדף.

 

לסיכום

השימוש בכלים הקליגרפיים תלוי בצורה רבה באימון ובטכניקה שתפתחו לעצמכם. אל תפחדו לנסות שיטות/פתרונות יצירתיים שיתאימו לסגנון שלכם: סובבו את העטים, נסו זוויות אחרות לכתיבה. ואם הזמן, הלב והכיס מאפשרים – שפצרו את הכלים לטובתכם, העיקר שתיצרו ותכתבו קליגרפיה מרשימה.
ואם הידיים שלכם נראות ככה בסוף – סימן שהצלחתם!

עִקבו אחרי אביב מלכי:

fb.me/avivmalki
instagram.com/avivmalky


הוסף/י תגובה

16 תגובות

06
אילאיל סיטון

מילדות הייתי פריקית של קליגרפיה. בשנות ה-20 לחיי גם עסקתי בכך מקצועית בכתיבת כתובות ועוד (כאישה הלוקה בנידה, אני "טמאה" ואסורה בכתיבת דברי קודש כמו סופר סתם וכתיבת מזוזות), חלקן על קלף עם איורים. בתחילה עבדתי עם הציפורן אבל הפריעה לי הטבילה החוזרת בדיו והאפשרות לנזילה. נדרשתי לדיוק מופתי בגלל החומר היקר (הקלף). לימים גיליתי עט נובע יקר - פליקן עם ראש קטום. היו לו בסה"כ 3 ראשים שרק שניים מהם היו קטומים. רוחב הראש היה קטן מאוד, ובכל זאת רק בעט הזו הסכמתי לכתוב. בתחילת שנות ה-80 הגיע המחשב - הנקי מכולם. העטים שכבו מיותמים בקופסאת מתכת מכבדת. אחרי כ 10 שנים, לפני כ-15 שנה הייתי באיזו הרצאה במכון הטכנולוגי בחולון, שם ישב לידי בחור צעיר שסיפר שהוא פריק של הקליגרפיה והעטים. בשימחה נתתי לו את כל האוסף שלי ואולי הוא כאן קורא את הכתבה.

09
אורלי

הי אביב. איזו חוויה של כתבה. מזכיר לי את ימי התיכון. ומאוד רוצה לחזור לזה שוב. הערכת כתיבה הישנה שלי עדיין אצלי כדי לזכור ולהיזכר ואולי שוב לחזור לכתוב איתה באחד הימים. תודה!

    14
    אביב מלכי

    היי!
    יש בלוקים שמיועדים לקליגרפיה של strathmore
    אני אישית אוהב לעבוד על נייר לצבעי מים, הוא עבה ומחזיק את הדיו מבלי שהדיו ימרח, לא יתפשט וגם נותן טקסטורה מעניינת
    את יכולה לנסות גם נייר שמיועד למרקרים
    אני משתמש בcanson, 70 גרם

15
‫איידי וייס‬‎

איזה מאמר משובח!
ניסיתי להכנס עכשיו ללינקים, לא כולם מעודכנים.
יש לי אהבה רבה לקליגרפיה, וחשק לא קטן להתנסות או לכל הפחות לקחת השראה מהכלים שאתם מציעים.
האם אפשר לבדוק את הלינקים, ולעדכן את מה שיצא מהקולקציה?

תודה.