בוגרים איך לא לבנות פורטפוליו גרוע? 11 טיפים שעושים את כל ההבדל

ברכות! סיימתם את הלימודים ועכשיו אתם יוצאים לדרך חדשה. בין אם אתם שואפים לעבוד במשרד עיצוב או אם אתם גיבורי־על שמתחילים לעבוד כפרילאנסרים – אתם צריכים שיהיה לכם תיק עבודות מהוקצע

אחרי שבחרתם את האתר שבו אתם רוצים לבנות את הפורטפוליו שלכם, הגיע הזמן לבנות את האתר. במהלך השנים יצא לנו לעלעל באלפי תיקי עבודות של מעצבים צעירים ויש לנו כמה מסקנות חשובות. דייקנו אותן לכדי 11 הטיפים החשובים ביותר שיעזרו לכם לבנות את הפורטפוליו האופטימלי:

1. כל המוסיף גורע

כמו שאמרו אבות אבותינו "less is more". רוב האנשים יקדישו לאתר שלכם לא יותר מחצי דקה ואם בזמן הזה הם במקרה נכנסו לפרויקטים הכי פחות טובים שלכם פיספסתם אותם. ערכו סינון קפדני – רק פרויקטים טובים צריכים להיכנס לתיק העבודות שלכם. בין 8 ל־10 פרויקטים זאת כמות טובה לפורטפוליו ראשון, אבל אם יש לכם רק 5 פרויקטים טובים – תציגו רק אותם. ההזמנות שעיצבתם לחתונה של אחותכם, תרגיל קומפוזיציה אקספרימנטלית מנגזרות נייר משנה א׳ וכרטיס הביקור שעיצבתם לסטודיו הפילאטיס השכונתי – כל אלה צריכים להישאר בחוץ. ויחד איתם, למען האמת, כל מה שעשיתם בשנה א' ו־ב'. סורי. בנוסף, גם אם אתם צלמים בחסד עליון – הבוק שעשיתם לחתול על הסירה בזנזיבר לא מתאים לתיק העבודות העיצובי שלכם, למרות שקיבלתם עליו טריליון לייקים באינסטגרם. תשאירו את הפורטפוליו העיצובי שלכם ממוקד ותמציתי.

2. את ההגשה תשאירו בכיתה

ותרו על צילומים של הפרויקט מההגשה בכיתה. תאורת הפלורוסנט והספוטים לא מצטלמת טוב ולא עושה כבוד לפרויקט שלכם.

נכון, הפרזנטציה שלכם בהגשה נראתה מליון דולר, אבל ברוך השם ההגשה מאחוריכם ועכשיו הפרויקט שלכם צריך להיראות טוב בפורמט אינטרנטי – כסדרת דימויים. חשוב להקדיש את הזמן ליצירת דימויים מעולים שיגרמו לעיצוב שלכם להיראות מצויין בדו־ממד. הכינו הדמיות מהממות, היעזרו בצלם מקצועי, עצבו gif־ים מדליקים. גייסו את יכולות הפוטושופ שלכם ותהיו יצירתיים. לא צריך להראות את כל הזוויות האפשריות של הפרויקט, אלא כאן נדרשת עבודת עריכה, סינון וליטוש. בתור כלל אצבע, כל פרויקט צריך כ־5-6 דימויים. יותר מידי דימויים ואתם מתקרבים לטריטוריית החפירה, ופחות מידי עלול להרגיש דל ולא למצות את איכויות הפרויקט. אם מדובר בכרזה או לוגו, דימוי אחד או שנים יספיקו, ולעומת זאת פרויקטים מורכבים כמו אריזות, ספרים ומיתוגים זקוקים לעיתים למעט יותר מ־6 דימויים. וכן, אל תעלו צילומים של ההגשה עצמה כפי שהיא הוצגה בכיתה. התאורה (כמעט) תמיד תהיה לא טובה לצילום ולא אטרקטיבית במיוחד.

פשוט כתבו למטה "התעצלתי לצלם אז שתלתי את הכרזה שלי במוקאפ שמצאתי בגוגל".

3. מה הדרך הנכונה לכתוב על הפרויקטים שלכם?

אנשים רוצים לראות שיש לכם מה להגיד על מה שעשיתם. ולא, "העבודה מדברת בעד עצמה" הוא לא טיעון קביל. אלא אם אתם מציגים ב־MoMA. על כל פרויקט כתבו בדיוק שני משפטים בהם אתם מסבירים מה הקונספט, מה עומד מאחוריו ואולי עוד משפט על התהליך. אם תכתבו יותר מידי זה עלול להתקבל כטרחני ומרתיע, ואם תכתבו פחות מידי זה ייראה דל ולא מלומד. אם אתם מתקשים בכתיבה פשוט התחילו בלהוציא את המילים על הדף – כתבו במילים שלכם כאילו אתם מספרים על הפרויקט, בעל־פה, לחבר קרוב. תופתעו כמה טוב זה עובד. זה המקום לציין שאלא אם אנגלית היא שפת האם שלכם, יהיה לכם הרבה יותר קל לתחזק אתר בשפה עברית, ואם ממילא קהל היעד שלכם מורכב מ־99% דוברי עברית למה לעשות כאילו אנחנו אמריקאים? באמת שאלו את עצמכם האם נחוץ שהאתר שלכם יהיה באנגלית.

4. אל תשכחו לתת קרדיט למי שמגיע

במידה והפרויקט נעשה במסגרת לימודית – ציינו את זה. אפשר גם בסוף הטקסט באופן לא בולט. מי שצופה בתיק העבודות שלכם בלאו הכי יבין אם זה נעשה במסגרת אקדמית, ואם לא תציינו את זה, ייתכן שייראה כאילו אתם מנסים לגרום לפרויקט להיראות כמו קמפיין אמיתי מול לקוח. מה גם שאם הנושא יעלה בראיון זה עלול להיות מביך אם לא הוספתם קרדיט. אם אתם מציגים פרויקט שנעשה בשיתוף עם עוד סטודנט/ים אל תשכחו להזכיר אותם. זה לא מחליש מהעבודה שלכם אלא להיפך – זה מראה שאתם עובדים טוב בשיתופי פעולה עם מעצבים אחרים. והכי חשוב: אל תשכחו לתת קרדיט למנחה שסיייע/ה לכם להגיע לתוצאה הסופית. זה לגמרי מגיע לו. וחוץ מזה הוא הולך להיתקל בתיק העבודות שלכם במוקדם או במאוחר ועלול להיעלב ששמו לא מוזכר.

אל תשכחו לתת קרדיט למנחה של הפרויקט,  שהולך להיתקל בתיק העבודות שלכם במוקדם או במאוחר.

5. כך תכתבו פיסקת אודות מנצחת

נכון, לכתוב על עצמך זה לא קל. רוב המעצבים הם אנשים של דימויים ופחות אנשים של מילים. אבל פיסקה טובה על אודותיכם זה פשוט הכרחי. אך אל חשש, יש לנו טריק: שבו עם חבר טוב ונהלו שיחה קצרה ומוקלטת על אודותיכם, פשוט ספרו לו בעל־פה, במילים שלכם, על עצמכם ובקשו ממנו גם להוסיף מידע. אחר כך שבו עם ההקלטה ותמללו חלקים נבחרים ממנה. בגדול, פיקסת אודות מושלמת מורכבת משלושת החלקים הבאים:

  1. מידע יבש – איפה ומתי נולדתם, איפה למדתם וכו׳
  2. הגישה העיצובית שלכם – אם אתם לא מזהים את הגישה העיצובית שלכם, התבוננו בעבודות שלכם ונסו להבין מה מעניין אתכם בעיצוב? למה בחרתם להיות דווקא מעצבים? איך זה משפיע עליכם?
  3. תחביבים ותכונות אופי – אילו דברים מעניינים וייחודיים אתם אוהבים לעשות? אולי יש לכם אוסף נדיר של שבלולים או אולי אתם מכורים לבמבה. אולי אתם אוהבים להרכיב רהיטי איקאה או לארגן מלחמות מים שכונתיות.

הפיסקה צריכה להיות כתובה באופן תמציתי וקליל – בגוף ראשון. אורך מומלץ הוא סביב ה־5-6 משפטים (כ־80 מילה). כדאי גם להוסיף לעמוד האודות פרטי יצירת קשר וגם אפשר להוסיף קישור להורדת ה־CV שלכם.

מה מעניין אתכם בעיצוב? למה בחרתם להיות דווקא מעצבים? איך זה משפיע עליכם?

6. אל תשכחו להוסיף תמונה שלכם

תמונת פרופיל שלכם בעמוד האודות זה בגדר חובה ודרך מצויינת לחשוף עוד קצת מהאופי הייחודי שלכם. אם אתם לא אוהבים להצטלם – חשבו על דרך יצירתית להציג דימוי ויזואלי שלכם: איור מדליק, gif אינימטיבי, תקריב מסתורי, אווטאר או אפילו צללית. העיקר שיהיה משהו. אגב, גם בקורות החיים שלכם מומלץ שתוסיפו תמונה שלכם.

7. איפה עוד אפשר למצוא אתכם?

בתחתית עמוד "אודות ויצירת קשר" כדאי למקם לינקים אל הפרופילים שלכם ב־2-3 רשתות חברתיות. אם מישהו/י אהב/ה את העבודות שלכם ורוצה לעקוב אחריכם. זה תמיד טוב להראות שאתם לא מנותקים, וממילא מי שיזמין אתכם לראיון – סיכוי גבוה שיחפש אתכם קודם בפייסבוק. מה שמוביל לטיפ החשוב הבא.

8. בחייאת, סדרו את פרופיל הפייסבוק שלכם

אמנם הנושא של הכתבה הזו הוא תיק העבודות, אבל בשנת 2018 כל הנוכחות האינטרנטית שלכם – בין אם אתם רופא שיניים, פסיכולוג או מעצב גרפי – היא חלק מהתדמית המקצועית שלכם. אם אתם מנסים להתקבל למשרד עיצוב צאו מתוך הנחה שהמראיין שלכם יחפש אתכם בפייסבוק לפני הראיון (ואם לא לפני אז אחרי, אם הראיון היה מוצלח). המראיין מעוניין לגלות עוד פרטים עליכם שיעזרו לו להחליט האם אתם מתאימים. ולכן זה הזמן לנקות את הפרופיל שלכם מתמונות מביכות שלכם דופקים צ׳ייסרים במסיבות גג בפלורנטין. תשאירו רק את מה שתורם לכם לתדמית שאתם מעוניינים לשדר. או לחלופין פשוט חסמו את הפרופיל שלכם לזרים. בנוסף, אל תשכחו להוסיף בפרופיל הפייסבוק שלכם קישור אל תיק העבודות שלכם. כל הסעיף הזה תקף גם לשאר הרשתות החברתיות בהן אתם פעילים (אינסטגרם, טוויטר וכו׳).

כדאי שאתר הפורטפוליו יהיה כמה שיותר פשוט ונקי.

9. תנו את הבמה לעבודות

אתרי הפורטפוליו היותר המוצלחים הם פשוטים, נקיים ועם ממשק נוח. תשומת הלב של הגולש צריכה להיות ממוקדת לעבודות שלכם, ממש כמו קטלוג אמנות שנותן את הבמה ליצירות של האמן. אתם לא רוצים להעמיס ולפגום בחווית הצפיה בעבודות שלכם. אז ההמלצה שלנו היא: בחרו טמפלייט לבן, בחרו פונט כותרת, פונט טקסט־רץ, צבע ללינקים, העלו לוגוטייפ שלכם. וזהו זה. העבודות שלכם הן שצריכות להראות את היכולת העיצובית שלכם. לא האתר.

10. הגהות לפני פיבלוש

לפני שאתם מפבלשים את האתר (מלשון publish) השאירו זמן ל־proofing (מלשון הגהה). שפרו את הדימויים ותקנו שגיאות כתיב ותחביר. בקשו מחבר שמבין בכתיבה שיעבור על כל הטקסטים של האתר, התייעצו עם חבריכם לספסל הלימודים, בדקו שכל הלינקים תקינים. רק כשהאתר מוכן פיקס העלו אותו לאוויר בקול תרועה רמה. מזל טוב!

11. זה לא מסתיים כאן...

תיק העבודות שלכם הוא לא דבר סטטי והוא לא מסתיים ביום שהעליתם אותו לאויר. אתר פורטפוליו טוב צריך להשתפר ולהתפתח יחד איתכם. סגלו לעצמכם שגרה של עדכון האתר לפחות פעמיים בשנה, כדי שהוא לא ירגיש מוזנח ומיושן. בכל כמה זמן העלו פרויקטים חדשים, ואם אתם שמים לב שהשתפרתם כמעצבים והפרויקטים הישנים נראים לכם לא רלוונטיים – הוציאו אותם לטובת החדשים.

ולסיום, בהצלחה!

אנא שתפו את החברים שלכם – אולי הכתבה הזו תעזור גם להם. ♥
ואם יש לכם עוד טיפים, ספרו לנו בתגובות.

 


יש לכם משהו להגיד? השאירו תגובה למטה או הצטרפו לדיון בעמוד הפייסבוק שלנו.



תגובות פייסבוק