אחרי שנה מאתגרת במיוחד, שהטביעה חותם גם על עונת תערוכות הגמר, המשכנו בדרכנו להעניק את פרס אאא, שנוסד במטרה לקדם ולעודד יצירה ומחקר בתחום הטיפוגרפיה והשפה העברית. הפרס מוענק מדי שנה לבוגרות ולבוגרים טריים ממחלקות התקשורת החזותית ברחבי הארץ, שפרויקט הגמר שלהם עוסק בתיעוד, שימור, היסטוריה או החייאה של העברית; בפיתוח פונטים עבריים; או בעיצוב גרפי מקומי ראוי לציון.
השנה יוענק הפרס, מינוי שנתי לספריית הפונטים של אאא, ל: רם סלים, ליאור קימל, עדן מייזלס, ליאן וינשטיין, סער דאובה, אליהו לרנר, חנה גרידיש־כהן ועדן־ג׳נט בוחניק.
ברכות חמות לזוכות ולזוכים!

עדן מייזלס
אוניברסיטת חיפה
אסתריקה — פיסת היסטוריה שמקבלת חיים חדשים
״מושא ההשראה לפרויקט הוא סבתי אסתר ז"ל, ילידת סלוניקי וצאצאית למגורשי ספרד דוברי לאדינו – בעיניי, נציגה של קהילה שלמה שדובריה הולכים ומתמעטים, ואיתם נשחקים השפה, הכתב והמסורת. הרצון למצוא ביטוי חזותי לשפה שהכרתי כל חיי כדיבור הוביל אותי לגילוי ה׳סוליטריאו׳ – כתב־יד יהודי־ספרדי ששימש את דוברי הלאדינו, במיוחד במדינות הבלקן, לכתיבה יומיומית. כתב זה נעלם כמעט כליל עם החייאת העברית ואימוץ כתב־היד האשכנזי הרהוט, המוכר לנו כיום. הפרויקט מתמקד בעיצוב גופן המחייה את כתב הסוליטריאו, בהתבסס על מסמכים מהמחצית הראשונה של המאה ה־20, במטרה להנכיח פרק היסטורי שנזנח ולשמרו – ולהעניק לו חיים חדשים בתרבות עכשווית, שבה הכתב והשפה הגוססים קמים לתחייה.״
מנחה: כפיר מלכא
instagram.com/edenmeisels
fb.me/eden.meisels.2025
edenmeisels8.wixstudio.com/portfolio

ליאור קימל
בצלאל
ליברטו — גופן קלאסי ברוח עכשווית
ליברטו הוא גופן סריפי וריאבילי קלאסי־עכשווי, בהשראת אותיות אשכנזיות שפורסמו בלייפציג בשנת 1825 ונשכחו עם השנים. בעיצובו שזורים קווי ׳דידו׳ ו׳בודוני׳ לצד השפעות מגופן ׳סת״ם׳ של פרנצ׳יסקה ברוך, והוא כולל ציר משקל רחב (100-900) וציר גודל אופטי (8-120) המותאם גם לכותרות גדולות וגם לטקסטים קטנים. באתר הפרויקט נחשפים המחקר ההיסטורי והפרשנות העיצובית החדשה, המעניקים לאותיות בנות מאתיים שנה חיים מחודשים בעידן הדיגיטלי.
כתבה מורחבת על הפרויקט
אתר הפרויקט
הנחיה: אלי מגזינר, נעם שכטר ומיכל סהר

עדן־ג׳נט בוחניק
סמינר הקיבוצים
בימים ההם בזמן הזה — קליגרפיה בין תנ״ך להווה
סדרת פאנזינים הבוחנת את נקודות המפגש בין סיפורי התנ״ך לבין המציאות הישראלית העכשווית, דרך עדשה ביקורתית על המצב הפוליטי, המדיני והחברתי. תהליך היצירה החל בחקירה קליגרפית בהשראת הפונט התנ״כי, אותה סרקתי בזוויות וקומפוזיציות שונות, ולאחר מכן עבר לעבודה ידנית בגילוף בלינולאום – ליצירת טקסטורה, עומק ואופי חזותי המעניקים לכל פאנזין ייחוד משלו, ממש כמו המסרים החדים והאישיים שבתוכו. השילוב בין התוכן הביקורתי לטכניקה הידנית יוצר חיבור חי בין עבר להווה.
מנחה: יואב עינהר

רם סלים
שנקר
שלושה כתבים — שלוש דרכים חדשות לכתוב עברית
"שלושה כתבים" הוא פרויקט טיפוגרפי המציג שלוש מערכות כתב עברי חדשות, שכל אחת נולדה מתפיסה שונה של המילה – כמקור כוח מאגי, כרעיון קדמוני וכצופן – ומבוססת על שיטה ייחודית לעיצוב האות: ערכים גימטריים, כתב קדם־כנעני וערכי יוניקוד. הפרויקט נפרש כציר התפתחותי של הכתב, מהשלב המחקרי המתועד בספר ההסברים, דרך החוברת האסתטית המציגה גופנים לכל מערכת, ועד לשלב היישומי שבו ספר העיצובים ממחיש את האותיות בפעולה בהקשרים עכשוויים.
הנחיה: בתיה קולטון ונדב שלו

סער דאובה
בצלאל
כתב־קול — מחקר פֿוֹנֵטִי־טיפוגרפי המתרגם קול עברי לצורה גרפית
מחקר טיפוגרפי הבוחן את המפגש בין קול, שפה וסימן, ומתמקד בפונטיקה של העברית – בצלילים הנוצרים בזמן הדיבור – ובדרכים לתרגם את גלי הקול לביטוי חזותי. הפרויקט מציע מערכת כתיבה חדשה, שאינה עוד אוסף סימנים מוסכמים המייצגים צלילים בהחלטה תרבותית־היסטורית, אלא כתב המשקף באופן ישיר את צורתם של גלי הקול – הוא הצלילים עצמם. מאחר שהכתב מבוסס ישירות על הפֿוֹנֵטִיקַה, סריקתו במחשב (בדומה לניתוח של גלי קול) מפיקה צלילים הנשמעים כדיבור אנושי.
מנחים: נעם שכטר ואלי מגזינר

אליהו לרנר
אמונה
תזמורת — פונט עברי פרמטרי המגיב לעוצמת הקול
״פונט עברי סנס־סריפי פרמטרי (Variable Font) הנע בין משקל דק וצר לבין משקל עבה ורחב. עיצובו משלב מבנה אותיות פשוט ומוכר עם פרטים צורניים בלתי שגרתיים, ליצירת איזון בין קריאות לאופי עיצובי מובהק. בתערוכה הוצבה עמדת אינטראקציה הרגישה לעוצמת קולו של המשתמש: קול חלש הפעיל גרסה דקה וצרה של הפונט, ואילו קול חזק חשף גרסה עבה ורחבה. כך הפך הפונט לכלי נגינה חזותי – מגיב, חי ודינמי – בהתאם לשמו, "תזמורת". הפיתוח נשען על מחקר טיפוגרפי בפונטים עבריים סנס־סריפיים, במטרה להרחיב את אפשרויות הביטוי של המעצבים בשפה העברית. "תזמורת" ימשיך להתפתח עם משקלים נוספים, וכבר כעת ניתן להתנסות בו בעצמכם – פשוט דברו אליו דרך המיקרופון הביתי בקישור המצורף.״
מנחה: אלרון בוקאי
instagram.com/eliyahuler
ליאן וינשטיין
אוניברסיטת חיפה
עקבות — פונט וריאבילי בשלושה סגנונות כתב
"עקבות" הוא פרויקט טיפוגרפי־מחקרי שבמרכזו גופן עברי וריאבלי המורכב משלושה משקלים, המבוססים על טכניקות כתיבה שונות – קליגרפיה, דפוס ומסך. כל משקל נוצר מתוך התאמה לצורך, לחומר ולטכנולוגיה ייחודיים, אך כולם נשענים על שלד צורני אחד, המבוסס על עקרונות הגופן "הדסה" ומהותו: "מושרשת בעבר, אך מעוצבת ברוח ימינו" (הנרי פרידלנדר). הפרויקט מתרגם מחקר היסטורי־טכנולוגי לכלי טיפוגרפי פונקציונלי, המותאם לשימושים מגוונים הן בדפוס והן במסך. פונט "עקבות" מאפשר להתבונן בשינויים החזותיים ובהתאמות של האות העברית בהתאם לצורך, ולחוות אותה כצורה חיה, נושמת ומתפתחת.
הנחיה: עופרי פורטיס, רמי רשתי
lianweinsteiniki.myportfolio.com
instagram.com/lianweinstein

חנה גרידיש־כהן
השלוחה החרדית, בצלאל
אות מנהיגות — כשהעבר כותב הווה
״הפרויקט בוחן את הקשר בין ההיסטוריה היהודית להתפתחות הכתב העברי, ומתבסס על סקירה מחקרית שערכתי לספר. ציר זמן חזותי המתאר את השתנות העם והכתב לאורך הדורות, מתוך תפיסה שהכתב העברי הוא חלק בלתי נפרד מהזהות היהודית ומשקף את סיפורה. הסקירה מתמקדת בארבע תקופות הנהגה מרכזיות: תקופת החשמונאים, מרד בר־כוכבא, הפריחה הרוחנית בגלות במאה ה־11, וראשית הציונות בימי שלמה זלמן שוקן. לכל תקופה פיתחתי גרסה דיגיטלית של כתב מייצג, ששימשה לעיצוב סדרת פוסטרים בסגנון פשקוויל. דרך השפה הטיפוגרפית ההיסטורית, הפוסטרים בוחנים את מושג המנהיגות כיום ומעלים שאלות על אחריות, לאומיות והרוח היהודית.״
מנחה: טלי איילון
ארכיון פרס אאא
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2025
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2024
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2023
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2022
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2021
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2020
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2019
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2018
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2017
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2016
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2015
- זוכת פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2014
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2013
- זוכת פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2012









