בוגרים.ות לאן להמשיך מכאן? המלצות לסטודנטים/יות המסיימים/ות לימודי תקשורת חזותית

מטרת לימודי תקשורת חזותית היא להכשיר ולהכין אתכן/ם אל ״העולם האמיתי״, ועכשיו שסיימתם/ן, נותר לכל אחד ואחת מכן/ם להבין מה הדרך שהכי מתאימה לו.ה להמשיך בה

מברוק! סיימת ארבע שנות לימוד בחממה הנעימה של הלימודים. אחרי שלקחת נשימה עמוקה – כי בכל זאת עבדת קשה כדי לסיים את התואר – עולה השאלה: ״מה הלאה?״. את/ה עוד צעיר/ה וכל הדרכים פרושות בפני(י)ך. רגע לפני שאת/ה קופץ/ת למים, זה הזמן לבחון את האפשרויות שעומדות בפני(י)ך ולהבין מה הכי מתאים לך ואיפה תממש/י את עצמך בצורה הטובה ביותר.

 

ריכזנו את כל הדרכים שבהם תוכל/י ללכת בתחום התקשורת החזותית, ולך רק נשאר לבחור. כמובן, שום החלטה היא לא לכל החיים, ואם התחלת, למשל, בהייטק תמיד תוכל/י להחליט לעשות שיפט לכיוון אחר כמו לפתוח סטודיו עצמאי או להמשיך לתואר שני. אבל להתחלה יש חשיבות רבה כי כשאת/ה יוצא/ת מהלימודים את/ה עדיין טרי/ה, רלוונטי/ת וצעיר/ה. והעולם, כידוע, שייך לצעירים ולצעירות.

מעצב/ת עצמאי/ת

רבות נכתב במגזין זה על היתרונות של החיים העצמאיים והסיפוק הגדול של ההצלחה בכוחות עצמך כמעצב/ת. כפרילנסר/ית תוכל/י לבחור את הלקוחות שלך ואת הפרויקטים שעליהם את/ה רוצה לעבוד. תוכל/י לעבוד איפה שאת/ה רוצה, מתי שאת/ה רוצה ובקצב שאת/ה רוצה. והכי חשוב, אין לך בוס על הראש. ניהול הזמן העצמאי מאפשר לך גם לעבוד על פרויקטים אישיים – כמו שתמיד רצית. תוכל/י להשקיע בסטודיו הקטן שלך ולראות אותו מתפתח וגדל – וזה, יקירי/תי, דבר מספק מאוד.

הכי חשוב, אין לך בוס על הראש. ניהול הזמן העצמאי מאפשר לך גם לעבוד על פרויקטים אישיים – כמו שתמיד רצית

כמו כן, מכיוון שאנחנו חיים/ות בעידן של התפתחויות טכנולוגיות מואצות – חשוב לשמור על גמישות מחשבתית ולא להתקבע אל תוך מקום הנוחות שלנו, ולכן עבודה דינמית ועצמאית שומרת עלי(י)ך צעיר/ה ורענן/ה. העדפה של הבטוח והמוּכּר היא האויב שלך. כפרילנסר/ית את/ה נדרש/ת כל הזמן ללמוד דברים חדשים ולהתפתח למקומות שמעניינים אותך כדי לא להתקבע.

אז אם את/ה בעל/ת תושייה ומשמעת עצמית גבוהה, אוהב/ת ללמוד, והפּאשן שלך הוא לעצב – אין ספק שהדרך הזו תיתן לך סיפוק עילאי.

מצד שני, יש בחיים העצמאיים מידה מסוימת של בדידות שלא מתאימה לכל אחד/ת. אך גם לזה יש פתרונות. אם את/ה [כזה|כזו] שאוהב/ת להיות מוקף/ת באנשים, תמיד תוכל/י לשכור לך פינה קבועה בחלל עבודה שיתופי שבו עובדים עוד פרילנסרים ופרילנסריות כמוך. כמו כן, קח/י בחשבון שבתור עצמאי/ת תצטרך/י להתעסק לפעמים באדמיניסטרציה של העסק שלך, שזה משהו שתלמד/י מהר מאוד. זה אפילו יעזור לך להבין קצת יותר על איך הכלכלה עובדת ועל איך לנהל עסק מוצלח – שזה סופר־פאוור לחיים.

מעצב/ת־על

זה התואר הנכסף. אם סיימת את הלימודים וכבר הגעת לשלב הזה, אין ספק שאת/ה יחיד/ת סגולה, מהבודדות/ים שמצליחים/ות לפתח את הכישרון שלהםן בזמן הקצר של הלימודים. ואם את/ה עדיין לא בשלב הזה, אל יאוש – את/ה יכול/ה להמשיך לעבוד קשה בסטודיו לעיצוב או כפרילנסר/ית, ואט־אט לעשות את דרכך אל הצמרת. בכל מקרה, כל מי שמגיע/ה אל התואר הזה עבד/ה קשה והרבה כדי לפתח את היכולות הוויזואליות שלו/ה. אם זו השאיפה שלך, לך/י בדרכם של המעצבות והמעצבים הגדולים משיעורי תולדות העיצוב הגרפי – פשוט עצב/י, והרבה. אם את טוב/ה, את/ה תשאיר/י חותם! דן רייזינגר ופרנציסקה ברוך מחכים לך בספרי ההיסטוריה שייכתבו על תולדות העיצוב הגרפי. איך אפשר להגיע לזה? בזכות כישרון ובעיקר הרבה עבודה קשה.

אם את/ה לא מרגיש/ה את עצמך מעצב/ת־על – אל חשש, יש המון דוגמאות של Late bloomers שעבדו קשה והתפתחו. {מעצבים/ות מעטים/ות מגיעים/ות} לתואר הנכסף הזה, והוא מצריך שנים של עבודה אינטנסיבית. היתרונות הברורים הם שחברות גדולות ירצו לעבוד איתך בזכות סגנון העיצוב הייחודי שלך, מי שירצו את הטופ של הטופ יבואו אלי(י)ך ותוכל/י לבחור בפינצטה את הפרויקטים שעליהם תעבוד/י.

מעצב/ת שמנהל/ת סטודיו

ישנם/ן מעצבים/ות שמגיעים/ות לכאן במקרה, ולאחרים/ות זה חלום שמתגשם – לפתוח סטודיו שהוא רק שלך. תוכל/י למתג לעצמך את הסטודיו, לגייס {מעצבים/ות מוכשרים/ות} ולבחור את הפרויקטים שמדברים אל(י)יך. כמנהל/ת סטודיו יש לך סיכוי לשגשג ולהצליח, ובאמצעות הכישרון שלך, תוכל/י להשפיע על עולם עיצוב הגרפי הישראלי.

זה כמובן לא מתאים לכל אחד ואחת. את/ה צריכ/ה משמעת עצמית טובה, יכולת ניהול, חוש עסקי ואופי של יזם/ית. אבל גם אם לא התברכת בכל התכונות הללו, תוכל/י לחבור {לשותפים/ות עסקיים/ות} שישלימו אותך במקומות הניהוליים. החיסרון בלהיות מנהל/ת סטודיו הוא שהעבודה מלווה אותך בכל שעות היממה והשבוע. מצד שני, אם החלום שלך הוא לפתוח סטודיו, את כנראה איש/ה שמסור/ה מאוד לעבודה ונוהג/ת לקחת אותה איתך הביתה בלאו־הכי.

ניהול עיצוב הוא תפקיד חשוב ומרתק שכולל עריכה, אוצרוּת והאצלת סמכויות, אבל מלאכת העיצוב עצמה תופסת פחות מקום

על־מנת להגיע לסטודיו גדול כדאי להתחיל קודם מלהיות עצמאי/ת (או שכיר/ה בסטודיו כתחנה זמנית) ואז לגדול בהדרגה. או שאפשר פשוט לקפוץ ראש למים העמוקים ולפתוח את משרד העיצוב שתמיד חלמת לפתוח. או לחלופין אפשר גם להקים שותפות עם {מעצבים/ות אחרים/ות} או עם {שותפים/ות עסקיים/ות}.

הבעיה היא שברגע שיש לך סטודיו לתפעל את/ה כבר לא עוסק/ת רק בעיצוב. זה כמו להיות מאמן/ת של קבוצת כדורגל, או שף/ית במסעדה גדולה. ניהול עיצוב הוא תפקיד חשוב ומרתק שכולל עריכה, אוצרוּת והאצלת סמכויות, אבל מלאכת העיצוב עצמה תופסת פחות מקום. שזה לא בהכרח דבר רע. אז אם את/ה אוהב/ת לנהל – יאללה קפוץ/י ראש לתוך המים העמוקים.

מעצב/ת בסטודיו לעיצוב/פרסום

החיים העצמאיים לא מתאימים לכל אחד/ת. לפי מחקר שנעשה בישראל לפני כמה שנים, רק 13% מהישראליות/ים בוחרים/ות להיות עצמאיים/ות. זה אומר שהרוב הגדול יעדיפו לעבוד במסגרת מסודרת – במקום קבוע, עם בוס, תלוש, אירועי חברה ומשימות מוגדרות מראש. מזל שעיצוב הוא מקצוע מבוקש ואפשר לבחור מבין משרדי עיצוב/פרסום רבים. מובן שאם פני(י)ך מוּעדות לנתיב הזה, את/ה תעדיפ/י לעבוד במשרדי העיצוב המוצלחים יותר, או לחלופין אלה שמשלמים יותר. יש בארץ מאות משרדי עיצוב איכותיים שתוכל/י לנסות לעבוד בהם. המשרדים הגדולים בולטים יותר בנוף, אבל אם תעש/י מחקר קטן תגל/י שיש המון משרדי עיצוב בוטיקיים בכל רחבי הארץ ברמות שונות ועם התמחויות בתחומי עיצוב שונים: מיתוג, אינטראקטיב, פרינט, פרסום, ברודקאסט וכו׳.

אם את/ה חושב/ת שבעתיד יש סיכוי שתרצה/י להיות עצמאי/ת, העבודה במשרד עיצוב/פרסום יכולה להיות תחנה מצוינת בדרך להגשמת ה״חלום העצמאי״. כך תוכל/י להשתפשף, להתפתח וללמוד עוד על התחום לפני שאת/ה קופץ/ת למים העמוקים. רבים/ות מהעצמאיות/ים התחילו במשרדי עיצוב ומיתוג לפני שיצאו לדרך עצמאית.

בסטודיו את/ה תעבוד/י בדרך כלל בשעות מסודרות, מתשע בבוקר עד שש בערב. ולפעמים, תלוי בסטודיו, יש ימים של דדליינים בהם תתבקש/י להישאר לעבוד גם עד שעות החשכה.

מעצב/ת עבור חברה (studio in-house)

העבודה בחברה גדולה יכולה להיות דינמית מאוד. תוכל/י ללמוד ממחלקות אחרות ותחומים אחרים בחברה, כמו שיווק מכירות, פיתוח מוצר, ייצור וכו׳. תוכל/י גם לקבל הזדמנויות להתפתח לתחומים אחרים בחברה אם תרצה/י. בפן החברתי, תפגוש/י הרבה אנשים בעלי תחומי עניין והתמחות אחרים. במקרים רבים, כמעצב/ת, המקצוע שלך יבלוט בתוך סביבה מגוונת מאוד של מקצועות.

כמעצב/ת בחברה (למשל, חברת אופנה, קוסמטיקה, אוכל וכו׳) היתרון העיקרי הוא שלעיתים את/ה [זה|זו] שקובע/ת את הטון העיצובי. את/ה האוטוריטה בתחום העיצוב של החברה, איך שהיא נראית ואיך שהמוצרים נראים. אך עם כל הנאמנות, עיצוב עבור מותג יחיד עלול להתגלות עם הזמן כמנוון ברמה הקריאטיבית, ומעבר לכך לעיתים יש פחות גמישות יצירתית, כי את/ה חלק ממערכת גדולה.

עובד/ת בסטארטאפ

איזה כיף להצטרף לחברה קטנה שבה את/ה יכול/ה להתוות את הקו העיצובי ולסייע לבנות את החזון. הכסף בדרך כלל טוב, וחלקו אף מגיע לעיתים בצורה של אופציות/מניות, שיכולות לעשות אתכםן עשירות/ים בתרחיש של אקזיט, אז כדאי שגם תאמינו במוצר {ובמייסדים/ות}, כי אם הסטארטאפ ייכשל – לא תראו שום דיבידנד. התנאים בסטארטאפ שואפים להיות דומים לתנאים בהייטק (ע״ע), וקחו בחשבון שאם הסטארטאפ מצליח הוא הופך עם הזמן לחברת הייטק – אז תוודאו שזה הנתיב שבו אתםן רוציםות ללכת.

עובד/ת בהייטק

אם פחות בוער לך להשאיר חותם עיצובי־תרבותי ברמה המקומית, אין שום דבר רע בלאמץ חלום אחר. החיים של המעצב/ת ההייטקיסט/ית טובים ומפנקים: שכר גבוה, אוכל טוב, רכב, שעות עבודה נוחות, פינוקים וחופשות.

אנחנו נמצאים היום בתור הזהב של ההייטק. החברות הגדולות מגייסות כאילו אין מחר. יש שיגידו שזו ״בועה״ ויש שיגידו שזה פשוט העתיד, אבל אם את/ה הולכ/ת להייטק, את/ה בעצם מנתק/ת את עצמך מהעשייה המקומית, כך שאם כעבור כמה שנים יתעוררו בך רגשות חרטה (וזה עשוי לקרות) ותרצה/י לחזור ולהשאיר חותם אישי בעולם – הדרך חזרה תהיה, איך לומר, מאתגרת. כן, אנחנו מאמינים לך שאת/ה עושה שם בהייטק עבודות שמאתגרות אותך, אבל בינינו, הלכת ללמוד ארבע שנים וחלמת להיות [סטפן סגמייסטר|ג׳סיקה וואלש], ועכשיו את/ה מעצב/ת כפתורים כל הבוקר ויושב/ת בפגישות צוות משמימות בזום כל אחר־הצהריים. אז קח/י בחשבון שאת/ה נכנס/ת לכלוב של זהב שקשה לצאת ממנו, ואם בוער בך הרצון להשאיר חותם, לחולל שינוי ולבטא את הכישרון שלך – תגיד/י יפה לחלום שלום.

לקחת פסק זמן מעיצוב

ויש עוד אופציה שהיא לקחת את הלפטופ איתך לאיזה אי־טרופי ושם לשלב בין עבודה וטיול

אם הלימודים ממש התישו אותך, לא יזיקו לך כמה חודשים של הפסקה. צא/י לעשות את שביל ישראל או טוס/י לטיול במזרח הרחוק או הקרוב ונקה/י את הראש. קח/י בחשבון שכשתחזור/י יהיה לך קשה יותר למצוא עבודה, כי המשרות השוות נתפסו בזמן שטיילת, אבל תמיד תוכל/י להיות פרילנסר/ית, שזה החלום האמיתי. ויש עוד אופציה שהיא לקחת את הלפטופ איתך לאיזה אי־טרופי ושם לשלב בין עבודה וטיול. תהיה/י עצמאי/ת אמיתי/ת – נווד/ת דיגיטלי/ת.

להמשיך לתואר שני

אם את/ה יותר מדי אוהב/ת להיות סטודנט/ית, אין לך סיבה לצאת מהחממה. זה ממילא לא זמן טוב עכשיו לחפש עבודה, עם המצב הכלכלי והכל. אם תמשיך/י לתואר שני בעיצוב תוכל/י להעמיק בתכנים שלמדת בתואר הראשון, לחקור וליצור עבודות שהן לא בהכרח מסחריות אך בעלות עומק ועניין עיצובי ותרבותי. יש אנשים שהם אקדמיים במהותם והמקום שבו הם מצליחים לבטא את היצירתיות שלהם בצורה טובה.

רק תזכור/י שמתישהו תצטרך/י להתמודד עם השאלה מה עושים אחרי הלימודים. אז אחרי שתסיים/י את כל התארים שלך כדאי שתחזור/י לכאן לקרוא מה האפשרויות שעומדות בפני(י)ך.

 


הכתבה הותאמה לקריאה שיוויונית באמצעות עבריתה – מערכת של כלים טיפוגרפיים בקוד פתוח ליצירת שפה עברית שוויונית לכל המגדרים.

בהכנת הכתבה השתתפו יונתן כהן, אור סגל, שי בן־ארי ואברהם קורנפלד. תודה לחן אלוני, ניר טובר, אמנון אילוז, נופר דסקל ונדב ברקן על הסיוע בהכנת הכתבה.



2 תגובות

02
נעה

בתור מישהי שעשתה את המעבר מסטודיו להייטק חייבת לומר שזו אמירה קצת פשטנית. לתת חותם בעיצוב יכול להיות עניין קצת יותר עמוק מפתרון ויזואלי כזה או אחר (יצירתי ככל שיהיה). העניין הקיים בהייטק נמצא בפיתוח המוצר כמובן, החדשנות, היצירתיות והחותם יבואו לידי ביטוי בדרך שבה את/ה תפתרו בעיות. שם מסתתר רובד עמוק מאוד של חשיבה עיצובית של בניית מערכות מורכבות, של הבנה של התנהגויות ושל משתמשים. האתגר מגיע ממקום אחר לגמרי ולאנשים יצירתיים זה יכול להיות מסלול מרתק ולפעמים גם רב השפעה