בוגרים.ות בית — עשרה ניסויים טיפוגרפיים

לי קאופמן זכתה בפרס אאא לקידום ולעידוד יצירה בתחום הטיפוגרפיה והשפה העברית לשנת 2016. ביקשנו ממנה לספר לנו על פרויקט הגמר שלה

סמוך למעמד בחירת הנושא לפרויקט הגמר, בישרו לי הורי שהחליטו למכור את בית ילדותי בקריית טבעון, בו ביליתי את מרבית חיי. למרות שכבר שנים איני מתגוררת בו, אותו מבנה בו גדלתי כילדה ונערה מתבגרת מסמל עבורי את המושג המופשט "בית" – אותו מונח מורכב שפרשנותו משתנה מאדם לאדם, מעלה בכל אחד אסוציאציות, זיכרונות ורגשות במנעד שונה על סמך עברו וחווייתו.

בפרויקט הגמר שעשיתי בשנקר בחרתי לחקור את משמעות המונח דרך דימויים טיפוגרפים. באנגלית, למילה בית יש שני פירושים: "Home"  ו־"House", והמחקר שלי בחן את מה שנמצא ביניהם: מהו בית עבורי? ומה הופך את ה־House הזה ל־Home שלי? האתגר המרכזי מולו ניצבתי היה לתת פרשנות ויזואלית למונח מופשט ופילוסופי.

תהליך העבודה

יצרתי רשימה בת חמישים מושגים, מעין שמש אסוציאציות אישית וייחודית לתפיסתי את המונח. מתוכם הדגשתי את עשרת המושגים המשמעותיים ביותר (משפחה, אישי, חפצים, הרגלים, הגנה, תקשורת, נוחות, שליטה, יציבות ומבנה) שהחלטתי לחקור באופן פיזי עם חומרים בסיסיים על גבי ניירות, ולאגד לכדי ספר.

מרכיבי היסוד בעבודה הם נייר וטקסט. בדקתי את נפחיות הטקסט והמבנה שלו על גבי הנייר בשיטות שונות. תוך כדי עבודה מצאתי שקיים דמיון בין "בית" ל"מילים": בבית יש מבנה כמו שבמילים יש חללים וצורה, ולמילה יש משמעות כמו שלבית יש תוכן. בעצם בדקתי את הקשר שבין צורה לתוכן – מבנה ומשמעות.

הספר

בסופו של דבר יצרתי ספר. את הספר עשיתי בפורמט לא שיגרתי, קונטרס אחד של 356 עמודים עם כריכת נייר חשופה. בתוכו נמצאת רשימת המילים ההתחלתית והמושגים שבחרתי. ראיתי שבקיפול פשוט אפשר לשנות את חזותה ומשמעותה של המילה. לכל אחד מהמושגים התאמתי שיטה ייחודית של קיפול או/ו חיתוך נייר. כל מושג מהווה פרק, וכל פרק מכיל את הכללים לקיפול או/ו חיתוך הנייר, הניסויים הטיפוגרפיים עצמם בצילומי שחור־לבן והמסקנות הגרפיות שחילצתי מתוך הניסויים. את הספר סיכמתי בסדרה של שישה צילומים של פינת העבודה בחדר שלי, אותו רוקנתי בהדרגתיות מהשולחן ושאר החפצים עד שנותרו בו קירות חשופים בלבד.
״בחודשי עבודה ספורים ומפרכים לאין שיעור, רכשתי ארגז כלים חדש ומרתק שיצרתי לעצמי במו ידיי״

לאחר מעשה

בהסתכלות אחורה על מהלך העבודה ומה שלקחתי איתי, הבנתי שהבית היווה עבורי פלטפורמה להתעסקות בכלי הבסיסי ביותר – טיפוגרפיה. למדתי שטיפוגרפיה יפה גם כשהיא שבורה, עקומה ולא שלמה. הניסויים גרמו לי ליצור שיבושים מחושבים למילים ולאותיות של הפונט הקלאסי והמוכר פרנק ריהל. בעזרת הקיפולים והחיתוכים יצרתי טיפוגרפיה חדשה ולא מוכרת.

העבודה על פרויקט הגמר שלי העמיקה את הערכתי לטיפוגרפיה ומלאכת עשיית הספר. בחודשי עבודה ספורים ומפרכים לאין שיעור, רכשתי ארגז כלים חדש ומרתק שיצרתי לעצמי במו ידיי, אתו אני יוצאת לעולם העיצוב בשאיפה להמשיך ולעסוק בעולמות תוכן שונים ומגוונים, להמשיך ללמוד, ליצור ולהתפתח.

לי קאופמן זכתה בפרס אאא למצויינות לשנת 2016. שווי המענק: 5,000 ש"ח לרכישת גופני אאא.
פרסי אאא למצויינות מוענקים מידי שנה לסטודנטים/ות בשנתם האחרונה ללימודיהם ולקראת צאתם אל החיים העצמאיים. מטרת הפרסים היא לקדם ולעודד יצירה בתחום הטיפוגרפיה והשפה העברית. וגם סתם ככה לפרגן לאנשים מוכשרים.

מנחות הפרויקט: נירית בנימיני ויעל בוגן.
צילומי הספר: דדי אליאס

_MG_6229

_MG_6222

_MG_6223

_MG_6224

_MG_6225



3 תגובות