דווקא אחרי השנה הקשה והמורכבת שעברנו, שהשפיעה גם על עונת תערוכות הגמר וגם ובמיוחד על הפגמ״רים, החלטנו שחשוב שנבחר ונעניק את פרס אאא, שנוסד על מנת לקדם ולעודד יצירה ומחקר בתחום הטיפוגרפיה והשפה העברית. הפרס מוענק בכל שנה לבוגרות ולבוגרים טריים מהמחלקות לתקשורת חזותית בארץ, שפרויקט הגמר שלהם עוסק באחד מהנושאים הבאים: תיעוד, שימור, היסטוריה ו/או החייאת השפה העברית; פיתוח פונטים עבריים; ועיצוב גרפי מקומי ראוי לשבח.
הפרס – מינוי שנתי לספריית הפונטים של אאא – יוענק השנה ל: שלי פיחה, נועה אולישבסקי, אלעד אליקים, אביבה קביליו, טל אלכס אשר, יובל ברוקשטיין ונתלי לוי.
ברכות לזוכות ולזוכים!
נתלי לוי
שנקר
בין האותיות — מערכת סימני פיסוק חדשה בעברית
"בין האותיות" היא מערכת סימני פיסוק חדשה שעיצבתי, שנועדה לשפר ולדייק את ההבעה בשפה הכתובה בהשוואה לזו המדוברת .המערכת מרחיבה את סימני הפיסוק הקיימים באמצעות הוספת סימנים חדשים המבטאים ניואנסים ורבדים מורכבים כמו רגש, טון ,הפסקה וקצב הדיבור. בעזרת הסימנים האלו אני מאמינה שנוכל לאפשר מנעד רחב יותר של ביטוי בכתיבה וקריאה, בדומה לאפשרויות הקיימות בדיבור.
מנחים: מיכל פאוזנר ובן בן־חורין
natvis.myportfolio.com
instagram.com/nat.vis
fb.me/Natalielevyyy
שלי פיחה
ביה״ס לעיצוב של אוניברסיטת חיפה (ויצ״ו)
מרגלא בפומיה — פרויקט הנצחה קליגרפי לזכר נופלי חטיבה 401
הפרויקט כולל סדרה של 31 כרזות המכילות דימויים קליגרפיים בסגנון דיוואני־מוסלמי לזכר כל אחד מנופלי חטיבת השריון 401 שבה אני משרת כקצין המבצעים במילואים במהלך מלחמת 'חרבות הברזל'. כל כרזה משלבת בתוכה קליגרפיה ייחודית של שם הנופל, לצד ציטוטים מאפיינים שנאמרו על ידם ונמסרו לי על ידי משפחותיהם ומפקדיהם במטרה להנציח את דמותם ואת אישיותם. באמצעות הקליגרפיה, אני מבקש לשקף את דמותם המיוחדת של החללים ולהחיות את זכרם.
הכרזות תלויות באופן מסודר ואחיד בחלל באופן המאזכר בית עלמין צבאי ומעמיקות את ההנצחה על ידי יצירת דימויים קליגרפיים שמאתגרים את הקריאה הראשונית ודורשים מהצופה להתאמץ ולחפש את האותיות החבויות. תהליך זה מדמה את הזיכרון – לעיתים הוא ברור וחד, ולעיתים אנו רק מודעים לקיומו ומנסים לפענח אותו כל פעם מחדש. באופן זה האינטראקציה של הצופה עם הדימויים מעמיקה את הקשר הרגשי ואת ההבנה של הסיפור שמאחורי כל חלל.
כחלק מהפרויקט נוצר עולם הנצחה צבאי קליגרפי הכולל את דרגות צהל, סמלי היחידות ואלמנטים נוספים המעבירים את סיפור הלחימה שלי תוך נפילתם.
מנחה: רינת הדר
יובל ברוקשטיין
בצלאל
עברית דינאמית — מעבדת Variable Type
Variable Type היא טכנולוגיה לעיצוב אותיות המאפשרת להניח על ציר שתי צורות (או יותר) וליצור ביניהן אין־סוף נקודות ביניים. כך אפשר לבחון מנעד של מאפיינים של גופן כמו משקל, רוחב והטיה. בטיפוגרפיה העברית כלי זה משמש בעיקר למעבר בין משקלים. אך אני טוענת – למה שזה בעצם יעצור שם?
”עברית דינאמית“ היא מעבדת Variable Type במסגרתה אני בוחנת אפשרויות נוספות בהן ניתן להשתמש בגופנים פרמטריים עבור הטיפוגרפיה העברית — ככלי מחקרי, לימודי ורגשי. הפרויקט כולל סדרת ניסויים גרפיים אשר מתייחסים לסוגיות עיצוביות, בלשניות, היסטוריות ותרבותיות תוך שימוש בגופנים קלאסיים של הטיפוגרפיה העברית.
מנחה: נעם שכטר
נועה אולישבסקי
שנקר
קומונסנס — השכל הישר או היגיון בריא
עיצבתי מייצג הבוחן את המשמעות והפרשנות הסובייקטיבית של ״המילה הכתובה״ במרחב הישראלי.
באמצעות מערכת פונטים ייחודית המורכבת משישה משקלים שונים, בחנתי השפעת שינויים צורניים
בסקאלה הדרגתית של פירוק האות העברית, בכדי להזמין את הצופה לבחון מחדש הבנה של הנחות קיימות, ולהפנות אותו למצוא את פרשנותו האישית במרחב.
מנחים: עידן עם-שלם ויעל בודשר
טל אלכס אשר
מוסררה
קורקט — תיקון לכתיבה שוויונית מגדרית
אחת הסיבות המשמעותיות לדעתי לחוסר השוויון המגדרי בישראל היא השפה העברית. הפרויקט הזה מכיל רעיון ליצירת פיצ׳ר, מקלדת דיגיטלית שניתן להוריד לטלפון או למחשב כך שתבצע באופן אוטומטי תיקון של הטקסט המוקלד לכתיבה שוויונית מגדרית.
עיקר הפרויקט מתרכז בחוברת מניפסט טיפוגרפית שמציגה באופן מתריס את הבעיה הספציפית בשפה העברית כשפה מגדרית הנוטה להיכתב ולהאמר בהטייה זיכרית. עשיתי זאת בעזרת צילומים, דימויים טיפוגרפיים, והצגת פתרונות קיימים לתיקון הכתיבה. בלב החוברת מופיע השיר ״עברית היא סקס מניאקית״ של יונה וולך.
הלוגו שעיצבתי מקיים אלמנט גרפי מוביל של הלוכסן האופיני להצגת מילה בזכר ונקבה (בנים/נות) והוא מתרבה והופך גם לכוכבית המסמלת תיקון בדיגיטל.
מנחה: גיא גולדשטיין
instagram.com/talex_010אלעד אליקים
בצלאל
פונט שטארק — מחקר ועיצוב פונט עיטורי
הפרויקט המחקרי־עיצובי שעיצבתי מתמקד בפיתוח פונט עברי חדש, בהשראת עבודותיו של יעקב שטארק שהיה התלמיד הראשון בבצלאל. בשנת 1906, שטארק ערך מחקר סגנוני שבו השתמש באותיות עבריות כעיטורים, בחן את הקריאות שלהן באמצעות הכפלה, חיתוך וחיבור, במטרה ליצור סגנון עברי חדש. לצערנו הוא נפטר בגיל צעיר ולא זכה להשלים את מחקרו. אני בחרתי לקחת על עצמי את המשימה להמשיך את דרכו, להחיות את המחקר ואף לשכלל את עבודתו באמצעות יצירת פונט חדש.
במהלך המחקר שערכתי גיליתי רק 12 מאותיותיו המעוצבות של שטארק, ובהשראתן עיצבתי פונט חדש הכולל עשרה משקלים שונים, תוך השלמת האותיות החסרות ויצירת פינות ואריחים. הפונט, מיועד ליצירת עיטורים מודרניים בהקלדה בלבד. מטרת הפרויקט היא להחיות את הסגנון העיצובי־עברי ההיסטורי של שטארק ויצירת כלי עיצובי חדש.
מנחה: אורי סוכרי
אביבה קביליו
המכללה למנהל
נחת רוח — אותיות הנפש
נחת רוח הוא פרויקט טיפוגרפי דתי־רוחני, בו לכל אות יש משמעות וכוח מיסטי. הפרויקט שעיצבתי מציע דרך חדשה לגילוי המילים המופיעות בדת היהודית, ומשלב טקסיות תפילה עם עיצוב מוצרים המשמשים בקודש. המוצר המרכזי הוא ספר הדרכה לתפילה אישית, המבוסס על טיפוגרפיה המדגישה את חשיבות המילה והאות. בנוסף, הפרויקט כולל טלית מודרנית מאוירת המסמלת הודיה על עצם החיים, וקערת קטורת המדגישה את הנשימה כדרך למפגש עם הנשמה. כל אלה מלווים בפונט חדש שעיצבתי בשם "נחת רוח" שמעניק לכל אות תיאור רוחני.
הנחיה: שרון רהב, מיכאל ששון, תומר ארבל ומיכל קסטיאל
avivakabillio.com
instagram.com/aviva_m_kabillio
fb.me/aviva.miller.50
ארכיון פרס אאא
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2024
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2023
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2022
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2021
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2020
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2019
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2018
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2017
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2016
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2015
- זוכת פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2014
- זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2013
- זוכת פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2012
3 תגובות
בין האותיות פרויקט מדהים
תותחים ותותחיות
אחלה פרוייקטים. כל הכבוד!
"נחת רוח" נראה מעניין במיוחד, האם יש מקום שניתן לראות בו את הספר כולו? האתר של היוצרת לא זמין יותר.