הגדה מאויירת לפסח – ראיון עם עורכת ההגדה של אסופה

בכל שנה אסופה – חנות לעיצוב ישראלי, אוספת 45 מעצבים ומאיירים ישראלים במטרה ליצור ביחד את הגדת הפסח. עם השנים ההגדה של אסופה הפכה לדבר הכי מעניין בשולחן החג, ולפרויקט מוכר ומוערך בקהילת העיצוב הישראלי. שוחחנו עם האנשים שמאחורי ההגדה

ההגדה של אסופה נולדה בשנת 2013 ביוזמת ליאור ימין מחנות אסופה ביפו, ומאז בכל שנה יוצאת מהדורה חדשה וייחודית. השנה, לכבוד הוצאת המהדורה השמינית של ההגדה פגשנו את ניצן אורלובסקי, האחראית על האוצרות והעריכה של ההגדה, וביקשנו ממנה לספר לנו ממקור ראשון על תהליך העריכה והאוצרות ואיך הם בוחרים את המשתתפים והמשתתפות.

היי ניצן, ספרי למי שלא מכיר – מה זה בעצם ״ההגדה של אסופה״?

ההגדה של אסופה היא יצירה מקומית ומקורית, שמשלבת סגנונות, שפות גרפיות ופרשנויות שונות. לקחנו את הגדת פסח הקלאסית והחלטנו להציע אלטרנטיבה מעוצבת, מעניינת ובעיקר מרעננת לטקס של ההגדה שעובר מדור לדור. בכל שנה אנחנו לוקחים את הטקסט המסורתי ומחלקים אותו ל־44 מקטעים, אותם אנחנו שולחים למאיירים ולמאיירות. התוצאה היא הגדה שבה כל כפולה שונה לחלוטין מקודמתה ומהווה סוג של קטלוג מאיירים שכל שנה מתחדש. מעבר לשימוש החד־שנתי שלה, ההגדה שלנו נהפכה לפריט אספנות, ויש לא מעט אנשים שאוספים אותן כל שנה ושנה כדי להציג על כוננית הספרים בסלון.

איך אתם מחליטים מי ישתתף בכל שנה?

בכל שנה אנחנו מקבלים הרבה פניות ממאיירים ומאיירות שרוצים להשתתף בפרויקט. בנוסף לזה, אנחנו גם אוספים שמות במהלך השנה – מתערוכות גמר, תערוכות עיצוב שונות, באינסטגרם ואפילו מבקשים ממעצבים להמליץ על חבריהם ש"חייבים" להשתתף בהגדה.

״התוצאה היא הגדה שכל כפולה בה שונה לחלוטין מקודמתה ומהווה סוג של קטלוג מאיירים שכל שנה מתחדש״

מגניב, אבל מה יוצא להם מזה?

פרויקט ההגדה אינו פרויקט כלכלי. ההגדה מודפסת בהוצאה פרטית, בכמויות קטנות יחסית. ובכל זאת, חשוב לנו לצ'פר את המשתתפים, וכל שנה המשתתפים מקבלים שוברי מתנה לחנות שלנו ועוד הפתעות. מעבר לצ׳ופרים, ההגדה הפכה לפרויקט הדגל של אסופה, ובכל שנה מאיירים רוצים לקחת בה חלק – אם זה בשביל הניסיון, החשיפה ואפילו בשביל הכיף. אנחנו מאושרים לראות איך נוצרים שיתופי פעולה שמקדמים את המאיירים בעקבות ההשתתפות בהגדה.

אם זה לא כלכלי, למה בעצם אתם עושים את זה כל שנה?

מטרת העל של ההגדה, ממש כמו החנות "אסופה", היא להציג מעצבים ומאיירים מקומיים, ישראלים. כל שנה אנחנו מוציאים לאור הגדה חדשה, עם 45 כשרונות חדשים. בכל כפולה מצוין שם המאייר או המעצב, ובעמודים האחרונים של ההגדה קיים אינדקס עם שמות כל המשתתפים ופרטי ההתקשרות שלהם.

מה הבריף של המאיירים והמעצבים?

המאיירים מתבקשים לאייר את הכפולה שלהם ביד חופשית, תוך היצמדות לטקסט המקורי של ההגדה, הקפדה על כתב קריא והימנעות מפרובוקציה, כדי שממש כולם יוכלו להנות מההגדה.

מה הערך התרבותי של ההגדה של אסופה?

״עד כה השתתפו בפרויקט 360 מאיירים ומאיירות מוכשרים, סטודנטים צעירים לצד מעצבים ותיקים״

כחלק מהאג'נדה של אסופה, שמנו לעצמנו למטרה לקדם מעצבות ומעצבים ישראלים. כל העשייה שלנו נעה סביב המטרה הזאת – בחנות עצמה שמציגה מעל 250 מעצבים, וגם כבית לעיצוב ישראלי שמייצר שיתופי פעולה חדשניים ומקוריים, ויוזם פרויקטים העוסקים בחיבור בין מעצבים, בין סגנונות ובכלל, בתרבות ישראלית. השנה אנחנו חוגגים את יציאת המהדורה השמינית של ההגדה! עד כה השתתפו בפרויקט 360 מאיירים ומאיירות מוכשרים, סטודנטים צעירים לצד מעצבים ותיקים וכל עוד אנחנו יכולים, נמשיך להוציא עוד ועוד מהדורות ולהראות את המגוון ואת היופי בעולם העיצוב הישראלי.

מה מיוחד במהדורה החדשה של 2021?

השנה, הוצאנו את המהדורה השמינית החדשה עם ארבע כריכות שונות שאיירה אורטל ברמלר (שגם עיצבה השנה את ההגדה). ארבעת האיורים: חתול, גמל, ספינקס ופרעה, גם מתחברים ביניהם לאיור אחד גדול (תוכן ההגדות זהה בכולן). בעמודים הראשונים של ההגדה, בנוסף לטקסט המסורתי, ישנו "פתח דבר", טקסט מודרני שנותן פרשנות נוספת למשמעות החג: על חירות, על יציאת מצרים ואפילו על ערב החג. השנה פתח הדבר נכתב על־ידי יובל לוי, שחקנית ואמנית "ספוקן וורד", בו היא כותבת על החג בצל הקורונה. ההגדה כשרה לפסח, בעלת כריכה קשיחה וזמינה לרכישה בחנות אסופה יחד עם עוד כמה מהדורות משנים קודמות. לאספנים.

כמה כפולות מתוך ההגדה של אסופה 2021:

עיצוב: טל פוגל

ג׳רד ווטקין

עיצוב: נריה צור

עיצוב: ליהי ארליך

עיצוב: טוהר שרמן פרידמן

עיצוב: מאיה נאור

עיצוב: נופר דסקל

עיצוב: ארז שמח

עיצוב: אלי באבז׳נוב

עיצוב: ליאור בן־זקן

עיצוב: אלעד אורן

עיצוב: אנה איבניר



תגובה אחת