בוגרים.ות זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2020

אנחנו שמחים להכריז על שמונת הזוכים בפרס אאא לקידום ולעידוד יצירה בתחום הטיפוגרפיה והשפה העברית לשנת 2021

כמו בכל שנה, גם השנה אנחנו גאים להעניק את פרס אאא, שמטרתו לקדם ולעודד יצירה ומחקר בתחום הטיפוגרפיה והשפה העברית. הפרס מוענק בכל שנה לבוגרים טריים מהמחלקות לתקשורת חזותית בארץ, שפרויקט הגמר שלהם עוסק באחד מהנושאים הבאים: תיעוד, שימור, היסטוריה ו/או החייאת השפה העברית; פיתוח פונטים עבריים; עיצוב גרפי מקומי ראוי לשבח.

הפרס – מינוי שנתי לספריית הפונטים של אאא – יוענק לבוגרים הבאים: אלה יהודאי, ענבר גליימר, גלעד יזרעאל, דנה ברקאי, אלעד אורן, ערן בן־ברק, ליאל קריספין ונועם גרין.

ברכות לזוכות ולזוכים!

 

אלה יהודאי

אלה יהודאי

בצלאל

מְעַלַּק <span>— כתב ספרדי רהוט</span>

מְעַלַּק — כתב ספרדי רהוט

״ פרויקט הגמר שלי עוסק בכתב־היד שלא שמעתם עליו, ועד לא מזמן גם אני – כתב המְעַלַּק. כתב־היד בו אנו כותבים וכותבות היום הוא כתב־יד אשכנזי, ועד לפני זמן לא רב כתבו גם בכתב־יד ספרדי שהתפתח על ידי יהודים בארצות האסלאם. במסגרת הפרויקט שלי למדתי לכתוב ולקרוא בכתב, מתוך ניסיון להחיות אותו ולהתחקות אחרי הייחוד הצורני והטיפוגרפי שלו אשר הושפע מהכתב הערבי ומהתרבות המוסלמית, בהתאם למרחב בו הוא התפתח. הכתב לעתים מחובר ועמוס בליגטורות ובשונה מהכתב האשכנזי ומאותיות הדפוס, כתב המעלק נכתב מתחת לשורה. הנראות של הכתב משתנה מכותב לכותב ומתפרסת על פני מאות שנים, מה שמעניק לו שפע צורני בלתי נדלה.

הספר שהכנתי מציג מחקר צורני, טיפוגרפי והסטורי על הכתב וחלקו האחרון מוקדש לבחינת התופעה של הדרת תרבות יהדות ארצות האסלאם, בו היעלמותו של הכתב משמשת קרש קפיצה לדיון רחב יותר בנושא.״

כתבה מורחבת על הפרויקט של אלה

מנחה: נעם שכטר

ellayehudai.com
instagram.com/ellayehudai

גילעד יזרעאל

גילעד יזרעאל

שנקר

מטמורפוזה
 <span>— מחולל כתב עברי</span>

מטמורפוזה — מחולל כתב עברי

מכונה שמחוללת סימני כתב עברי קריא, הנשענת על־גבי טכנולוגיות העבר ומסורת הקליגרפיה. המכונה נוצרה דרך ניתוח גופנים קיימים ויצירה של לוגיקה טיפוגרפית המבוססת על ארבעה עקרונות: גריד, גיאומטריה, חומריות ומערכת חוקים צורנית. דרך מניפולציה על העקרונות האלו, המעצב יכול ליצור אינספור ייצוגים חדשים לכתב העברי, במקום לייצרם יש מאין.

לצפיה בסרטון של הפרויקט

מנחים: דקל בוברוב ומיכל פאוזנר

giladizrael.com
fb.me/giladizr
instagram.com/giladiz

ערן בן־ברק

ערן בן־ברק

בצלאל

עלמה
 <span>— פונט מונחה קליגרפיה ב־4 משקלים </span>

עלמה — פונט מונחה קליגרפיה ב־4 משקלים

״נקודת המוצא שלי לפרויקט היתה לבחון את הסיבה שיש כל כך מעט פונטים קליגרפיים בעברית, ולאתגר את עצמי ביצירת פונט מונחה קליגרפיה חדש, שיתפקד גם כפונט לטקסט רץ אם יתאפשר.

כהשראות בחנתי פונטים כגון דוד ונרקיסים, ומכאן הגיע הרעיון ליצור פונט עכשווי מודרני מבוסס מסורת.

רציתי ליצור פונט שישקף את הערכים שאני רואה בחברה הישראלית, פונט קוצני, לא מתייפייף ופרקטי.

כתפיסה טיפוגרפית נתתי לכל משקל אופי שונה שיתאים את עצמו לשימוש. המשקל הרגיל הוא צנוע וקריא, למשקל מדיום צבע טיפוגרפי נעים, והמשקלים בולד ובלאק הם משחקיים עם פרטים שמושכים את העין.״

כתבה מורחבת על הפרויקט של ערן

מנחה: מיכל סהר

eranbb.com
instagram.com/eranbenbarak

ענבר גליימר

ענבר גליימר

ויצו חיפה

נישואים מעורבים באותיות <span>— דיון חזותי באמצעים טיפוגרפיים </span>

נישואים מעורבים באותיות — דיון חזותי באמצעים טיפוגרפיים

״הפרויקט עוסק במפגש בין יהודים לערבים ובמכלול הקשיים הבאים לידי ביטוי במישור החברתי, הדתי והלאומי. הפחד, הבושה וההסתרה של האהבה של זוגות מעורבים הייתה כמעט בלתי נתפסת עבורי. הבנתי שיכול לקרות מצב שהאהבה שלי תהיה תלויה בהסכמתו של גורם חיצוני.

המחקר שלי התבסס ברובו על בחינה של כתבי קודש משתי הדתות כייצוגים לקונפליקט. הפניה לכתבי קודש כמו הקוראן הייתה נקודת מוצא רעיונית, תכנית וחזותית. תוך כדי תהליך ומחקר נפלה ההחלטה להשתמש בשמות בני הזוג המיוצגים באמצעים טיפוגרפים. השמות יהוו מתווך לאמירה הדנה בקשרי אהבה בלתי אפשריים בין יהודים לערבים. במציאות מורכבת כמו שלנו כאשר הסכסוך בין ערבים ליהודים מתגבר והקושי בקבלת זוגות מעורבים מתעצם, הפכו האותיות למוטיבים דמויי תכשיטים החוגגים את הקשר בין שתי הדתות. העיסוק בטיפוגרפיה בפרויקט היה לי לכלי חזק כדי להעביר את המסר, ליצור חיבור שחוגג אהבה כמו שחוגגים פונט חדש שיוצא לאור.״

כתבה מורחבת על הפרויקט של ענבר

מנחים: פרופ׳ טרי שרויאר ואבירם בן־שושן

https://inbarglaymer.myportfolio.com
instagram.com/inbarglaymer1

אלעד אורן

אלעד אורן

שנקר

האמינו יום יבוא <span>— סדרת כרזות אוטופיות </span>

האמינו יום יבוא — סדרת כרזות אוטופיות

סדרת כרזות המציגות מציאות חלופית דמיונית בהתייחס לשבע מלחמות ישראל המשתנות בהתאם להקשר של שמן וזמנם של הזיכרונות, הסיפורים והתקופה. הכרזות מציעות מחשבה אלטרנטיבית לשאלות כמו ״מה אם לא היו מלחמות?״, ״מה אם היה יותר שיתוף פעולה אזורי?״, ״איך היה נראה עולם שבו היו יותר אירועי תרבות, ספורט, קדמה ופיתוח?״. המקום לא משתנה, וגם לא האנשים, אך התוצאה שונה.

הדימויים המאוירים המופיעים מתייחסים לאירועי התקופה, זיכרונות המלחמה, סמלים ואיקונות. ההיגיון הגיאוגרפי והרעיונות המשותפים בהיפוך אוטופי מתקשרים עם המציאות הכתובה. הכרזות מציגות סיפור בדיוני בקשר למלחמה שאותה הן מחליפות, ומתקיימות בעולם על זמני, נטול חוקים והיגיון, פרט לזה שהן יוצרות לעצמן.

כתבה מורחבת על הפרויקט של אלעד

הנחיה: רגב קונטס ורוני עזגד

eladoran.wixsite.com/oioioi
instagram.com/eladoran

דנה ברקאי

דנה ברקאי

המכון הטכנולוגי חולון

פוסט/Post <span>— דפוס בעידן הדיגיטלי</span>

פוסט/Post — דפוס בעידן הדיגיטלי

סדרה של שבע כרזות המציגות את היתרונות הבולטים של הדפוס בעידן הדיגיטלי. כל כרזה מודפסת ועושה שימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה (AR) המוסיפה רובד דיגיטלי. בעזרת טכנולוגיה זו ניתן לראות דרך מסך הסמארטפון את שילוב יתרונות הדיגיטל עם יתרונות הדפוס.
בנוסף, הכרזות מלוות בספר המסביר ומרחיב על יתרונות הדפוס על־פני הדיגיטל בליווי מאמרים, מחקרים וסקרים שנעשו.

מנחה: גולן גפני

danabarkay3.myportfolio.com
fb.me/dana.barkay
instagram.com/barkaydana

ליאל קריספין

ליאל קריספין

גורן

טיפותרפיה <span> — טיפוגרפיה כתרפיה וביטוי אישי וחברתי</span>

טיפותרפיה — טיפוגרפיה כתרפיה וביטוי אישי וחברתי

״טיפוגרפיה תמיד הרגיעה אותי. מלקשקש אותיות על קירות נגד החוק כילד בן 15 ועד היום כסטודנט לעיצוב.
מילים הן פורקן להרבה אנשים, אני זכיתי לתת למילים משמעות ויזואלית. בימים הקשים והסגורים של תקופת הקורונה, ברחתי שוב לאותיות ומילים. לתרפיה יום יומית שנותנת פורקן לרגשות, דעות ומסרים על גבי פורמט של כרזה, באמצעות טיפוגרפיה. לאקט עצמו ולפרויקט בפרט, אני קורא – טיפותרפיה.״

מנחה: ענת סאקס

lielkrispin.com
fb.me/liel.krispin.7
instagram.com/lk.lielkrispin

נועם גרין

נועם גרין

מנשר

גס מהודר <span>— כתב עברי מסודר ומפוזר</span>

גס מהודר — כתב עברי מסודר ומפוזר

פונט עברי בהשפעת סגנונות של אמני גרפיטי מרחבי העולם. גגות־האות העבות והבולטות יוצרות קונטרסט עם המשיכות האקספרסיביות למטה, בדומה לנזילת צבע או קווים מהירים בתנועה קליגרפית. באמצעות הפתרון הזה אנחנו מבינים טוב יותר את האנטומיה של האות העברית ורואים שילוב ייחודי בין קו־דפוס לבין קו קליגרפי וכל זאת באותו רצף אותיות.

מנחה: מאיר סדן

fb.me/noam.green.7
instagram.com/od_echad