8 הרצאות טיפוגרפיות מהפצ׳ה קוצ׳ה שאתם צריכים לראות

לכבוד הפצ'ה קוצ'ה ה־19 הקרב ובא אספנו שמונה הרצאות בנות 6:40 דקות בנושא טיפוגרפיה שהוצגו במהלך השנים

פֶּצָ'ה קוּצָ'ה הוא ערב השראה שנולד לפני יותר מעשור בטוקיו וכיום הוא מתקיים בכאלף ערים ברחבי העולם. האירוע הובא לתל־אביב בשנת 2007 ע"י ענת ספרן ואיתי מאוטנר ומאז שניהם אוצרים ומנחים אותו יחדיו. עם השנים האירוע הלך וגדל והיום בתל אביב מתקיים הפצ'ה קוצ'ה הגדול בעולם עם למעלה מ־8,000 צופים בכל אירוע שנפרש על־פני 4 סבבים.

אך מכיוון שבאות־אות־אות בענייני טיפוגרפיה עסקינן ליקטנו עבורכם 8 הרצאות טיפוגרפיות שהוצגו על במת הפצ'ה מאז ועד היום. פנו לכם בלו"ז חצי שעה – וספגו השראה במיטבה.

 

זאב ליפמן (פצ'ה קוצ'ה 9)

פגישה מעוררת השראה עם אחד מחלוצי העיצוב הטיפוגרפי בארץ. זאב ליפמן למד בבצלאל החדש בשנים 1936-1939. בהרצאתו הוא מספר לנו על גישתו לעיצוב ומעניק לנו הצצה אל מגוון עבודותיו לאורך השנים. בין העבודות תעודות קלף טיפוגרפיות, עבודות טיפוגרפיות שונות, כריכות לספרים, וכרזות רבות שליוו את התרבות הישראלית לאורך השנים.

 

 

שי גולן (פצ'ה קוצ'ה 11)

שי גולן, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בויצו חיפה, חוקר תהליך של אובדן זהות תרבותית באמצעות חקירה של אובדן הזהות הטיפוגרפית. הוא מדבר על פונט "פרנק־ריהל", שעד היום שולט ברוב המדיה המודפסת בישראל. ועל גופן "אריאל", הניטרלי ונטול הזהות, ששולט כיום במדיה הדיגיטלית. גולן מדבר על דור שלם שאת רוב התוכן הטיפוגרפי צורך דרך המדיה הדיגיטלית וחווה את השפה העברית דרך פונט "אריאל". בהרצאתו הוא מדבר על דור נטול "פרנק־ריהל", דור נטול זהות, מה הייחודיות שלו ואיך הוא נראה.

 

 

ינק יונטף (פצ'ה קוצ'ה 12)

ינק יונטף עלה לישראל בגיל 16 ולמד עיצוב גרפי בבצלאל. יש לו חולשה לחפצי השראה טיפוגרפיים, ומלבד היותו מעצב וטיפוגרף הוא עוסק בתיעוד לטרינג במרחב הציבורי. בהרצאתו המרתקת הוא חושף בפנינו את תהליך העבודה שלו כמעצב, את מקורות ההשראה שלו לכמה מהפונטים שהמציא, ואת הדרך המופלאה והלא שגרתית בה הוא חוקר את המרחב הטיפוגרפי והחומרי ללא הרף.

 

 

ניר ביטון (פצ'ה קוצ'ה 12)

ניר ביטון בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בויצו חיפה, נותן לנו הצצה לפרויקט הגמר שלו. ניר חוקר את המושג תיווי גרפי - יצירת שפה עם נגן על בסיס מערכת ויזואלית שאינה תווים רגילים. הוא יצר סיסטמה שמטרתה למצוא ייצוג גרפי אינטואיטיבי לפרמטרים השונים של הצליל. בהרצאתו הוא מספר לנו על תהליך העבודה, ומציג בפנינו כיצד סאונד יכול להיות מבוטא ע"י ויזואל.

 

 

אוהד זלוטניק (פצ'ה קוצ'ה 13)

אוהד זלוטניק, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בויצו חיפה, עיצב את הפונט "חיים" מחדש, אך הפעם עם ממד נוסף - הממד השלישי. כדי להעביר את הפונט מהמחשב אל החלל הפיזי, האותיות נפרסו ושוטחו לפריסות דו־ממדיות, שהפכו לייצוג גרפי מופשט. אוהד בחן את ק־המתאר שמותירות האותיות מזוויות שונות, וממנו יצר את פונט "פרלקס". בהרצאתו אוהד משתף אותנו בדרך מעוררת ההשראה שעבר עד לתוצר הסופי.

 

 

עודד עזר (פצ'ה קוצ'ה 13)

עודד עזר הוא מעצב גרפי וטיפוגרף, מוכר בארץ ובעולם בזכות מגוון עבודותיו. בהרצאתו הוא משתף אותנו בשלושה פרויקטים שונים - קעקוע, דגל ודף ראשון של ספר. הפרויקטים אמנם שונים זה מזה בתכלית ובמהות שלהם, אבל כולם משקפים את אופן החשיבה הבלתי שגרתי בו עודד ניגש לפרויקטים, ומסתכל על העולם דרך עיני המעצב.

 

 

יואב גתי (פצ'ה קוצ'ה 16)

יואב גתי, בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, מציג בפנינו את פרויקט הגמר האינטליגנטי שלו בו  הוא בוחן מה היה קורה אילו מדינת היהודים היתה מוקמת באפריקה ולא במזרח התיכון. גתי חוקר את הישראליות לעומק ומציג בפנינו מציאות מדומה אוטופית. בהרצאתו הוא משתף אותנו במחקר הרחב שעשה, ומציג לנו את המיתוג למדינה הדימיונית הממוקמת באוגנדה.

 

 

לירון לביא (פצ'ה קוצ'ה 17)

לירון לביא טורקניץ', בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר, מספרת לנו על פרויקט הגמר שלה - "ערברית". לירון הוקסמה מהשפה הערבית שנמצאת בכל מקום בארץ אך אינה מובנת לה, והחליטה לעשות פרויקט אקספרימנטלי של יצירת מערכת כתב היברידית המשלבת בין עברית לערבית. פרויקט זה התאפשר לפיה בשל העובדה שבערבית אנחנו זקוקים בעיקר לחלק העליון של האות כדי להצליח לקרוא, ובעברית אנחנו זקוקים בעיקר לחלק התחתון. בהרצאתה לירון מספרת על התהליך החכם, הרגיש והמורכב, שהוביל ליצירת פונט שמותאם למרחב הציבורי בישראל.



תגובה אחת