ריימונד לפני ריימן: על הלוגו של Lucky Strike

או: כיצד לצבור הון תדמיתי באמצעות שטח ריק?

אמנם מ״הפונט בר־הקימא היפה ביותר בעולם״ ציפיתי למשהו קצת פחות תוקפני, אבל בכל זאת לחצתי download. אחרי הכל, איזה מעצבת תסרב לפונט ״אלגנטי, קריא וחינמי״, שעל-הדרך יעזור לה להציל את העולם?

מסתבר שזה הפונט בר־הקימא היפה ביותר בעולם

מסתבר שזה הפונט בר־הקימא היפה ביותר בעולם

הסרטון שמקדם את הפונט החדש Ryman Eco מספר על ההגיון שעומד מאחורי עיצובו: גוף האות אינו עשוי מקשה אחת. בזכות החללים הפנימיים שנוצרים בו, ניתן לחסוך בהדפסתו כשליש מצריכת הדיו ביחס לשימוש בפונטים סטנדרטיים. פחות דיו = פחות מחסניות פלסטיק = פחות נפט = פחות בזבוז משאבים = כדור הארץ מודה לכם.
בשם החסכון והמודעות הסביבתית יוצאת יצרנית הנייר והדיו Ryman במסר בהול ״לכל אלה מאתנו שמדפיסים, מליונים ברחבי העולם״, קוראת לנו להשתמש בפונט ״אלגנטי, קריא וחינמי״ לכל צרכינו, וכמובן שגם לחלוק את הבשורה עם כמה שיותר מכרים. זוהי מהפכה שיכולה לעזור להציל את העולם, אומרים ב־Ryman, המשך טבעי למהפכת הדפוס.

Ryman Eco איננו רק פונט. זהו מהלך שיווקי מבריק שכולם יוצאים ממנו מורווחים: יצרנית הציוד המשרדי Ryman שקנתה לעצמה תדמית אקולוגית, מעצבת הפונט Monotype שקיבלה יופי של פרוייקט מלווה ביחסי ציבור, המשתמשים שזכו בפונט חינמי, איכותי וממרק־מצפון, ויוזמת המהלך, סוכנות הפרסום Grey, שהוכיחה שניתן לשחזר בהצלחה מהלכים שצלחו בעבר, וגם לגרוף על זה את מלא הקרדיט.

ההחלטה העיצובית הוצגה באור פטריוטי, שהפך את רכישת הסיגריות לאקט אידיאולוגי של תמיכה במולדת.

***

שבעים ושתיים שנים לפני שהגו ב־Grey את הרעיון שעומד מאחורי Ryman Eco, שכרה חברת הטבק האמריקאית את שירותיו של Raymond Loewy, מעצב תעשייתי שהתמחה בעיצוב כלי תחבורה, וחתום בין היתר על הלוגואים של קוקה־קולה, shell, TWA, Exxon ועוד, כדי שיעצב מחדש את חפיסות הסיגריות Lucky Strike.

lucky-strike

Loewy רענן את מראה הלוגו והחליף את צבע האריזה הירוק ללבן, על מנת להקנות לה מראה מודרני וקליל יותר, שיפנה גם לקהל יעד של נשים מעשנות. להחלטה היתה גם משמעות כלכלית, שכן החסכון בצבע הוביל להוזלת עלויות ההדפסה.

בעקבות המהלך יצאה חברת הטבק בקמפיין שכותרתו "Lucky Strike Green has gone to war". השנה היתה 1942, ובחברה טענו שהעופרת המשמשת להפקת הצבע הירוק של אריזות הסיגריות נחוצה לצרכי המלחמה, ולכן הוחלט לוותר על השימוש בו. ההחלטה העיצובית הוצגה באור פטריוטי, שהפך את רכישת הסיגריות מתוצרת Lucky Strike לאקט אידיאולוגי של תמיכה במולדת.

החלפה של משטחי דיו בשטחים ריקים מתגלה ככר פורה לקידומן של אג׳נדות: בשנות הארבעים שווקה האריזה הלבנה כאקט פטריוטי, היום תורמים החללים הלבנים בגוף האות להצלת כדור הארץ. כך או כך, נעים לחשוב שפרט קטן בעיצוב, יכול לשנות סדרי עולם.



2 תגובות