בוגרים.ות זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2013

ספיר אקרמן, בוגרת ויצו חיפה, זכתה בפרס אאא למצויינות על פרויקט הגמר שלה ״אותיות תנועה״

הניקוד הוא שיטה גרפית לסימון הגייה של טקסט. מטרתה היא לסייע לנו בקריאת מילים פחות מוכרות או הומוגרפיות (מילה הנכתבת באופן זהה למילה אחרת) וכמו כן לסייע לילדים ולעולים חדשים ללמוד את השפה העברית. השימוש בניקוד נפוץ כיום בספרי ילדים, בעיתונים של עולים חדשים ובספרי שירה. באופן יחסי, לא מסובך ללמוד לקרוא את סימני הניקוד, אך הצבתם דורשת ידע רב וניסיון, ובדרך כלל נעשית על ידי אנשי מקצוע - מגיהים ועורכי לשון.

במהלך השנים נשמעו – ועדיין נשמעות – קריאות לפשט את מערכת סימני הניקוד או להחליפם לשיטות כתיבה פשוטות יותר. חלק גדול מהקושי עם מערכת הניקוד הנוכחית נעוץ במורכבות הטכנולוגית שבכתיבת טקסט עברי מנוקד. בין אם מדובר בעימוד טקסטים לדפוס או לווב, בדפוס בלט או באפליקציות חדישות - הנקודות והקווים הקטנים יוצרים בעיות טכניות ולא מעט צרות.

המעצבת ספיר אקרמן, בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית בויצו חיפה, עוסקת במחקר צורני והסטורי של החלופות השונות שהוצעו בהמהלך השנים לסימני הניקוד - כולן נדחו על ידי האקדמיה ללשון. בין האנשים שהקדישו מזמנם לשאלת תיקון הניקוד העברי ניתן למצוא במחקרה של ספיר את יצחק בן־צבי, יוסף קפלןיצחק לבני, ומקס בודנהיימר. ספיר מנסה להשיב לחיים את ההצעות - שנעלמו בין דפי הספרים - בעזרת המחשות ויזואליות של האופן שבו אותיות השפה העברית יכלו להיראות היום לו אחת מההצעות היתה מתקבלת ע"י האדמיה ללשון. את הדוגמאות היא מדגימה על־גבי גופן הדפוס הנפוץ ביותר בשפה העברית - הלא הוא פרנק ריהל.

בעבודתה של ספיר מתגלה‭ ‬עולם‭ ‬שלם‭ ‬של‭ ‬צורות‭ ‬טיפוגרפיות מסקרנות המפעילות את הדימיון ומעוררות את השאלה כיצד היו הן משתלבות בתרבות הישראלית של ימינו. ספיר עבדה על הפרויקט בסגרת פרויקט הגמר שלה במרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה, בהנחיית ירון שין ובתמיכת פרופ' יוסף עופר וירונימוס (ירון צור).

מלגות ופרסי אאא לשנת 2013

ספיר אקרמן, בוגרת המרכז האקדמי לעיצוב ויצו חיפה, זכתה בפרס אאא למצוינות על הפרויקט "אותיות תנועה". 

אחת לכמה זמן נחלק מענקים מסוג זה לסטודנטים ולבוגרים, במטרה לקדם ולעודד יצירה בתחום הטיפוגרפיה והשפה העברית. וגם סתם ככה לפרגן לאנשים מוכשרים. בנוסף למלגת המצויינות בחרנו שלושה פרויקטי גמר ראויים לשבח:

עדי ברק, מנשר. עבור הפרויקט "יהודיה וערביה"

אורית כהן, המכון הטכנולוגי חולון. עבור הפרויקט "קללנא"

עדי גיורא, בצלאל. עבור הפרויקט "פיקולו"


הוסף/י תגובה

4 תגובות