עיצוב בחו"ל מה לעשות באנטוורפן? 13 המלצות למעצבים גרפיים

נופר החליטה לתת הזדמנות שניה לעיר נעוריה, ולהוכיח לכולנו שהעיר הבלגית היא לא רק שוקולדים ויהלומים אלא גם יעד תירותי לכל מעצב

לישראלי הממוצע עולות אסוציאציות מאוד מסוימות כשהוא שומע את השם - אנטוורפן: יהלומים, שוקולד, בירה, וצ'יפס עם הרבה מיונז. לא נעים לומר, אבל בתור מישהי שגרה בעיר בתקופת התיכון ו״לא התחברה״, בלשון המעטה, כבר שנים שאני עונה לכל מי ששואל אותי 'מה יש לעשות שם?' - שפשוט עדיף לוותר על היעד. הפעם באתי לביקור סמי־מולדת קצר והייתי נחושה בדעתי לנסות ולשנות את התשובה הקבועה. אני גאה לספר שבהחלט הצלחתי, וחוויתי את העיר מזווית שלא הכרתי. גיליתי מורשת של דפוס, אדריכלות, מוזיאונים וחנויות ששווה להכיר. למיטיבי הלכת, בסוף הכתבה תצורף מפת גוגל עם כל הנקודות השוות, וגם נקודות בונוס נוספות.

 

רובע האופנה

רובע האופנה ממוקם בסמוך לעיר העתיקה של אנטוורפן סביב ה־Nationalestraat, שבו שוכנים האקדמיה לאמנות הידועה של העיר שממנה יצאו מעצבי אופנה בעלי שם עולמי כגון Dries Van Noten ו־Ann Demeulemeester. באותו רחוב ממוקם גם מוזיאון האופנה MoMu. המוזיאון עצמו סגור לשיפוצים עד 2020, אבל מציע כיום סיורי אופנה באזור. חנות הדגל של המעצב Dries Van Noten נמצאת ממש בתחילת ה־Nationalestraat, ומומלץ לשוטט גם ברחובות שיוצאים ממנו כמו Lombardenvest ו־Steenhouwersvest, בהם לצד חנויות המעצבים היוקרתיות שוכנות לא מעט חנויות בגדים יד שניה וחנויות ספרים שוות במיוחד.

רחוב ראשי ברובע האופנה

 

Vitra

מאחורי דלת מוסך שקופה שמתרוממת בפתאומיות לכבוד כל מי שמתקרב אליה נמצא סניף של ממלכת העיצוב של ויטרה. במקום אפשר לשוטט ולהזיל ריר על כסאות של ענקי עיצוב כמו צ׳ארלס וריי אימס, רון ארד ועוד, או לקנות שטויות שלמעצבות/ים אף פעם אין מהם מספיק, כמו וושי טייפ ובובות עץ של אלכסנדר ג׳ירארד, מחזיק מפתחות של הלה יונגריוס, או מתלה 'Hang it all' של צ׳ארלס וריי אימס.
Sint-Antoniusstraat 12

מדפי כיסאות מתוך החנות

 

Ganterie Boon

בפינת הרחוב שמול Dries Van Noten ממוקמת חנות כפפות עור הכי אולד סקול שיש. עיצוב החנות נשאר זהה מאז 1929 ומרגיש כמו בית מרקחת לכפפות – ארונות ושידות עץ כהה שבתוכם קופסאות בצבע ירוק בקבוק. שווה להציץ במקום ולחזור בזמן לכמה רגעים.

Lombardenvest 2

חלון הראווה של החנות

 

Episode

אם לטישת העיניים בחלונות הראווה ברובע האופנה פתחה לכם את תאבון הקניות, תשמחו לגלות את ה־Thrift Shop האולטימטיבית שאפילו נמצאת מעבר לפינה (ראו במפה). החנות גדולה ומסודרת ומציעה מבחר ענק עם כל פריט אופנה שעולה על דעתכם - ממעילי פרווה וברברי ועד לתיקים וכובעים מכל הסוגים. בחנות תוכלו למצוא גם נעלי אולסטארס ואדידס במגוון צבעים ובמחיר שווה לכל כיס.

Kammenstraat 14

קצת סדר בבלאגן בחנות המציאות

 

Copyright

עדיין ברובע האופנה – חנות ספרים שמתפרסת על שתי קומות מרווחות ומציעה מגוון גדול של ספרים בתחומי הארכיטקטורה, אמנות, צילום, עיצוב גרפי וטיפוגרפיה. המקום רגוע ושקט ומוסיקה קלאסית מתנגנת ברקע בדרך כלל. בלטו בהעדרן: פינות ישיבה שהיו מאפשרות להשתקע במקום כמה שעות טובות.

Nationalestraat 28/A

מצליחים לשמוע את המוזיקה הקלאסית ברקע?

 

מוזיאון פלנטין־מורטוס

במרחק 5 דקות הליכה מרובע האופנה, תוכלו למצור בכיכר Vrijdagmarkt (בתרגום מילולי – שוק של יום שישי) את מוזיאון לתולדות הדפוס, שממוקם באחוזה מהמאה ה־16 השייכת לשושלת פלנטין־מורטוס שהוכרזה לאחרונה כאתר מורשת של יונסקו. באחוזה שכנה הוצאת הספרים שהקים פלנטין שכללה גם סדנת דפוס וחנות. אנטוורפן של המאה ה־16 הייתה עיר עשירה עם מיקום אסטרטגי – העיר שוכנת על נהר הסכלדה, שהיוה ערוץ מרכזי להעברת סחורות, ולכן בחר פלנטין הצרפתי לעבור דווקא אליה ולהקים בה את ההוצאה שלו. במוזיאון ניתן לצפות במכבשי הדפוס העתיקים בעולם ומתבצעות בו גם הדגמות של הדפסה בדפוס בלט. במוזיאון מוצגים גם ספרים ומפות שהדפיסה ההוצאה. פלנטין אגב, דאג תמיד לקנות ממעצבי האותיות גם את התבניות והמטריצות בכדי שתהיה לו בלעדיות על טיפוס האות שעיצבו עבורו. בין המעצבים שעבד איתם היה Claude Garamont, הטיפוגרף שעל פי עבודתו נוצר הפונט הידוע Garamond ו־Robert Granjon, שיצר טיפוס אות שהיווה את הבסיס ל־Times New Roman. ההוצאה הדפיסה ספרים במגוון שפות, ואפילו בעברית! בין היתר הדפיסה תנ״ך לקהילות יהודיות בצפון אפריקה, ולכן אותיות העופרת העבריות במקום מעוצבות דווקא בסגנון כתב ספרדי ולא אשכנזי. בנוסף מתקיימות במקום תערוכות הדפסים מתחלפות של אמנים עכשוויים.
חשוב לדעת: כל המוזיאונים בעיר סגורים בימי שני, לכן כדאי לתכנן את הלו״ז השבועי שלכם בעיר בהתאם.

מוזיאון שכל טיפוגרף חייב לראות

 

t Stad Leest'

מאחורי מוזיאון פלנטין־מורטוס נמצאת חנות הספרים t Stad Leest' (בתרגום חופשי - העיר קוראת). החנות מציעה מגוון עצום של ספרים מכל הסוגים עם תשומת לב לעיצוב טוב: ספרי בישול, מדריכי ערים, ספרי מתנה, ספרי ילדים, אינספור כרטיסי ברכה, כרזות, ומגדירי צמחים כולם מאויירים וכלי כתיבה שיקיים מזהב. צוות החנות אדיב ונחמד והם ישמחו לארוז את כל המתנות שקניתם בנייר עטיפה עם פאטרן מהמם.

Steenhouwersvest 16

כשחנות ספרים פוגשת עיצוב טוב

 

אדריכלות

אנטוורפן מעניינת מאוד מבחינה אדריכלית וניתן למצוא בה מגוון של סגנונות מייצגים מכל מאה ב־2,000 השנים האחרונות. בכיכר המרכזית Grote Markt ובסמטאות הסובבות אותה שולטת אדריכלות מימי הביניים. על גדות הסכלדה תוכלו להבחין בבניינים מעניינים שנבנו בשני העשורים האחרונים כמו מוזיאון MAS, ולצידם את המצודה האיקונית של העיר שנבנתה במאה ה־3 לספירה. ברחבי העיר מפוזרים בניינים בסגנון ארט־נובו, בארוק ורנסאנס. מבנה מרשים ששווה לא לפספס הוא תחנת הרכבת המרכזית שנבנתה ב־1905 בסגנון אקלקטי ועברה שיפוץ מסיבי לאחרונה. כדי לתפור את כל הנקודות הללו אפשר לקחת מנקודות המידע לתיירים, המפוזרות ברחבי העיר, מפת אדריכלות חינמית לטובת סיור אופניים עצמאי, או להירשם לסיור מודרך.

Grote Markt. אדריכלות טיפוסית מימי הבינים

 

Chelsea Records

קרוב לגדת נהר הסכלדה שחוצה את אנטוורפן נמצא רחוב Kloosterstraat ההיפי משהו. הרחוב מלא בחנויות רהיטי מעצבים (כמו espoo design shop) ויד שניה, חנויות בגדי מעצבים בסגנון רטרו וחנויות השייכות למעצבים תעשייתיים מקומיים (כמו Kabinet Unique). רוב החנויות פתוחות גם ביום ראשון, בניגוד לרוב החנויות בעיר, ולכן המקום שוקק תיירים בסוף השבוע. ברחוב נמצאת גם חנות התקליטים צ׳לסי רקורדס. בחנות מונחים ומקוטלגים בסדר מופתי מאות אלפי תקליטים ודיסקים חדשים ומשומשים. צוות החנות אדיב וישמח לעזור לכם למצוא את מבוקשכם. התקליטים מתומחרים לא רק לפי רמת הביקוש או הנדירות אלא גם בהתאם למצבם, ובמידה ותחליטו לקנות תקליט שאינו במצב כמעט חדש, המוכר בקופה יוציא אותו ויעבור איתכם על כל שריטה בכדי שתהיו מודעים למצבו.

Kloosterstraat 10

תקליטים ודיסקים ישנים וחדשים באחריות

 

De Koninck City Brewery

בסופו של דבר, אנחנו מדברים על בלגיה, וכנראה שאי אפשר בלי לכוון אתכם לנקודת ציון אחת הקשורה לבירה. מבשלת הבירה המקומית דה קונינק פתחה השנה מרכז מבקרים, וחלקים ממתחם המבשלה ההיסטורית חודשו והפכו, בהתאם לטרנד העולמי, למתחם קניות ובילויים שיקי. במתחם פועלים בעיקר עסקים מתחום המזון כגון מסעדות וביסטרו, חנות גבינות, שוקולטייר, קצביה ומאפיה, אבל גם חנות קונספט של אופניים. מרכז המבקרים מציע סיורים המשלבים חוויה אינטראקטיבית שסוקרים את ההיסטוריה של העיר והמבשלה, וגם מסבירים על תהליך ההכנה של הבירה המקומית. בסוף הסיור יש טעימות בבר שמציע מגוון של בירות בלגיות. ניתן גם להגיע ישירות לבר או לחנות המזכרות של המבשלה. שימו לב שלמרות שמרכז המבקרים פתוח עד השעה 18:00, הסיור האחרון יוצא ב־16:30. גם הבר נסגר בימי חול בשש בערב (ובשבת ב־22:00), אז אל תבנו עליו כמקום בילוי לילי. שימו לב שבדומה לכל המוזיאונים בעיר המקום סגור ביום שני. עוד חיסרון הוא שהמבשלה ממוקמת באיזור מגורים ולא במרכז העיר, כך שצריך להגיע אליה במיוחד. אבל בסמוך אליה נמצאים שני פארקים נעימים, ואפשר לקנות גבינות ובירה במתחם ולשבת לפיקניק בחוץ אם מזג האוויר מאפשר.

Mechelsesteenweg 291

המבשלה. ככה היא נראית מבחוץ

 

WasBar Graaf

אם נתקעתם בלי בגדים נקיים באמצע הטיול או שקרה וסחבתם איתכם פרויקטים גם לחו״ל ואתם מחפשים בית קפה נעים לשבת בו עם המחשב בלי ייסורי מצפון, מומלץ ממש לשבת באחד מסניפי WasBar – בית קפה שהוא גם מכבסה. הסניף שביקרתי בו מעוצב בצבעי אבקת כביסה פסטליים וגורם למטלת הכביסה להיראות כיפית מאי פעם. המקום פתוח מ־9:00 עד 19:00. מבחינת אוכל, רוב המנות שמוגשות בבית הקפה עשויות מרכיבים שמכינים במקום, כמו מנת הדגל שלהם, הבייגל־בורגר.

van Egmontstraat 5

הזדמנות נהדרת לבהות בכביסה מסתובבת בזמן ששותים הפוך

 

FOMU

עוד מקום שלא כדאי לפספס הוא מוזיאון הצילום של אנטוורפן. המוזיאון ממוקם בכיכר גדולה ליד נהר הסכלדה, שמארחת בחודשי הקיץ מיני לונה פארק בשם Sinksefoor. אם יצא והגעתם בחודשי החורף דעו שהמוזיאון נמצא במיקום קצת רחוק מהמרכז, אבל שווה להגיע בכל מקרה כי לא רחוק משם נמצאים גם המוזיאון לאמנות מודרנית והמוזיאון המלכותי לאמנות. במקום מוצגות תערוכות צילום מתחלפות ויש בו גם ספריה עם ארכיון מכובד של ספרי צילום.

Waalsekaai 47

שווה להשקיע קצת ולהגיע גם לפה ולמוזיאונים מסביב

 

Sostrene Grene

לחובבי שופינג סטייל Flying Tiger כדאי להכיר את הרשת הבאה. החנות של הרשת הדנית ממוקמת ב־Stadsfeestzaal, מרכז קניות שבעברו היה אולם נשפים מפואר ונמצא באמצע רחוב ה־Meir, רחוב הקניות המרכזי של העיר בו תוכלו גם למצוא את שאר חנויות האופנה האירופאיות המפורסמות. הצבע השולט בעיצוב החנות והמוצרים הוא בגווני פסטל ואדמה, מה שמכניס את הקונות (אי אפשר להתעלם מכך שהעיצוב באוריינטציה נשית מובהקת) לעולם חלומי של רהיטים ואביזרים לבית, כגון כסאות קטיפה, שולחנות צד, אביזרי־נוי כמו גלובוסים ואגרטלים, כלי קרמיקה, חומרי יצירה ואף כלי מטבח ותבלינים. הכל באסתטיקה שמשלבת את סגנון הניו־מודרן עם הניקיון האופייני לעיצוב הנורדי. ב־Stadsfeestzaal יש כמובן גם דוכן של Flying Tiger.

עוד רשת דנית בסגנון ששווה להכיר היא Hema, וחנות שלה נמצאת ב־Meir 65.

Meir 78

בתוך החנות Sostrene Grene. העיצוב הדני הגיע גם לפה

למפת גוגל עם כל המיקומים
+ מקומות מעניינים נוספים