צמד חמד שירה ואיתם מעצבים בשניים, בסטודיו Grotesca

הגרוטסקאים סיפרו לנו על יצירה תוך כדי אכילת בצקים, וחשפו אותנו לפלייליסט הבלתי נגמר שלהם

איתם טובול ושירה גליק למדו יחד לימודי הפקות דפוס במכללת הדסה והפכו חברים טובים מאד - כולל טיול שביל ישראל אחד ומגורים יחדיו בדירה שכורה. די מהר נוצרה הערכה גדולה זה לעבודתו של זה והייתה תקווה שיום אחד יצא מזה משהו משותף. לאחר שנתיים מסיום הלימודים, כשאיתם היה כבר מעצב פרילנס לעילא, הוא הזמין את שירה, שעבדה אז כשכירה, להצטרף כשותפה בעסק שהלך וגדל.

עבודה לשבוע העיצוב ירושלים

סטודיו גרוטסקה פועל כבר למעלה מ־7 שנים וממוקם במרכז־מרכז העיר ירושלים, וגם מונה היום שתי עובדות נוספות. הסטודיו עוסק במיתוג עסקי ואסטרטגיה, מיתוג לתרבות ופנאי וגם בעיצוב ואוצרות תערוכות, כולל יוזמות עצמאיות.

איך העבודה בצמד?

התחלנו קודם־כל כחברים מאד טובים, וכמובן שבמהלך הדרך היה צריך ללמוד איך לאזן בין חברות לבין שותפות עסקית. העבודה המשותפת ביננו החלה דווקא כי ידענו שאנחנו מאד שונים בדרך העבודה שלנו ושכל אחד יביא משהו אחר לעסק ולפרויקטים.
זה משהו שאנחנו משתדלים לזכור כל הזמן; מחלוקת היא לאו דווקא דבר רע, והיכולת של כל אחד לתת משהו טיפה שונה היא יתרון גדול מאד. אנחנו עובדים הרבה שנים יחד, כך שזה כבר נראה כמו מצב טבעי למעצב, שיהיה תמיד מישהו שמגיב באופן שיוויוני לעיצוב של השני, מעיר, מאיר ומפתח לעוד רבדים.

מהי חלוקת התפקידים?

אחד מבולגן ומתחרע, אוהב הרבה ועמוס, חובב מסכים, איש של בוקר.
אחת מסודרת ומאופקת (חשש קל ל־o.c.d), אוהבת מנימליסטי ונקי, חובבת פרינט, אשת לילה. ולהיפך, אבל בקטנה. אפילו קו אחד, לנצח לא יראה לנו מיושר בצורה זהה לעמוד.

כרזה ל"חשיפה בינלאומית" למוזיקה ישראלית

הניגודים האלו באים לידי ביטוי בעבודות שלנו, משרתים זה את זה ויוצרים תהליך עבודה מיוחד. למרות כל זאת, שנינו יחד מעורבים בכל הפרויקטים והרבה פעמים פרויקט עובר אצל שנינו, כך שכל אחד מוסיף משהו משלו. זה גורם לנו ללמוד ולהתפתח הרבה מעבר לאיזורי הנוחות שלנו, עד לרמה שיש פרויקטים שאף אחד כבר לא בטוח מי עשה מה.

מה היתרונות ומה החסרונות של עבודה בזוג?

העסק מאפשר עצמאות גדולה מאד ויכולת לבחור את סוג העבודות שבהן אנחנו נעסוק. בנוסף תמיד יש מפגש מאד מעניין של דעות, הסתכלויות והתייחסויות - זה דוחף כל אחד למקומות שהם לאו דווקא מוכרים לו, מעודד זווית ראיה שונות ובעיקר מלמד. לכל אחד יש נקודות חוזק אחרות, ואם יודעים למנף אותן (וזה לוקח קצת זמן) זה יתרון גדול מאד. כשיש פרויקט תקוע זה בהחלט עוזר שאפשר להתחלף, כיף שאפשר לגוון, לקחת אתגרים שאחד רוצה והשני פחות, ואז לגלות שבעצם זה פרויקט מעניין, או לגבות במקרים שצריך.
החסרון הוא, ככל עבודה אינטנסיבית שכוללת ניהול של עובדים נוספים, שזה יכול ליצור התנגשויות בין תגובות ומנגנוני התמודדות. אבל בגלל שאנחנו מכירים את מנגנוני ההתנהגות אחד של השני, פיתחנו גם יכולת הכלה לחולשות או ״לימים הרעים״ של האחר - ותמיד יהיה צד שני שיאזן. חסרון נוסף הוא לעיתים בויכוחים, אבל גם שם למדנו לשחרר אחד לשני, ואולי גם ברצונות למשוך לכיוונים שונים, ואז פשוט מתנסים בעבודות ופרויקטים שלא חשבנו שנגיע אליהם.

האם יש לכם המלצות לעבודה משותפת טובה?

לדבר כל הזמן על החזון, לראות איך משלבים חלומות יחד

הכלה וסבלנות, לדעת לעודד כשצריך, לדעת לתת יד ובעיקר לדעת להקשיב (עם ראש ולב פתוחים). לדבר כל הזמן על החזון - לראות איך משלבים חלומות יחד, וללמוד גם מתי לוותר. לשים הרבה מוזיקה טובה ולאכול כמות מספיקה של בצקים.

ספרו על פרויקט מעניין שעליו אתם עובדים בימים אלו

בימים אלו ממש אנחנו עובדים על עיצוב אתר אינטראקטיבי שילווה סרט דוקומנטרי על תעלומת כתר ארם צובא, נושא מרתק בפני עצמו. האתר מתפקד כחוויה משלימה לסרט ונעשה בשיתוף פעולה עם סטודיו הליוס הקנדי. האתגר הוא להציג אווירה בלשית וישנה־נושנה, שנובעת מההתרחשות של הסרט, ועם זאת רלוונטית, אינטואיטיבית ועכשווית. אתגר נוסף הוא להנגיש ולפשט את האתר גם לקהל מבוגר מאד, חובב ספרים בני גילו ויותר...

עיצוב הספרים "רומיאו ויוליה" ו"אותלו", הוצאת רעב

מאיפה אתם שואבים השראה?

מקור השראה עיקרי בעידן הרווי בעיצוב, אנחנו רוצים לומר שמגיע בעיקר מהמדיום האינטרנטי, אבל בגלל עומס - שלא לומר הפצצה - בדימויים באופן אינטנסיבי ויום יומי, הרבה פעמים אנחנו מוצאים שיותר נכון לחפש השראה במקום אחר.
זה יכול להיות סטרוקטורות: מבנה של שיר, מהלך טיעון לוגי וריף של גיטרה. זה יכול להיות גריד שנמצא בכל מקום, ובטח במרחב העירוני, בזהויות העמוסות שלנו, וזה יכול להשמע קלישאה, אבל ירושלים גם היא מהווה מקור השראה לא מבוטל.

מה אתם שומעים בסטודיו?

בגדול אין ז׳אנר (כמעט) שאנחנו אומרים לו לא ואף פעם אין שקט בסטודיו. מוזיקה היא ה־השראה שלנו והיא מגיעה בכמויות גדולות ומשלל מקומות (שנינו גם התנסנו בקטנה בהנחיית תוכניות רדיו).
רק על איתם יש כמה הגבלות משירה: האבי־האבי־האבי דארק מאטל, ג׳אז אובר־אקספרימנטלי וכל דבר שקשור בחלילים :)
חוק בל יעבור - חמישי זה חיים משה.

אישיות

איתם: סבא וסבתא.
שירה: באפי ציידת הערפדים.

מוטו

איתם: פחות דיבורים יותר מעשים.
שירה: השועל הזריז קופץ מעל גבו של הכלב העצל.

פונט

הדסה. מופת של איזונים שגולפו ביד אמן רגישה ויציבה במשך שנים.

בקרו באתר של איתם ושירה: grotesca-design.com וגם בפייסבוק.



3 תגובות