בוגרים.ות הפורטפוליו המושלם

הפורטפוליו הוא חלון הראווה של המעצב, דרכו אנחנו מציגים לעולם את יכולותינו ולכן חשוב לדעת להציג אותו בדרך הכי טובה שאפשר.

סיימתם את הלימודים: פרויקט גמר, תערוכה, פירוק, מסיבת פרידה, ים, חו״ל והופס מתחילים את החיים שאחרי. רגע, מה עושים עכשיו? אז זהו, שגם בשביל זה אנחנו פה. בפוסטים הקודמים חשפנו בפניכם חמישה סטודיואים ששווה לעבוד בהם וטיפים לבוגרים היוצאים לדרך עצמאית. הפעם, אנחנו כאן בשביל לעזור לכם להכין את הפורטלפוליו הדיגיטלי שלכם שישמש כחלל התצוגה שלכם אונליין. הוא ישמש אתכם בפגישות עם לקוחות או בראיונות עבודה, לרוב תהיה לכם הזדמנות להציג אותו רק פעם אחת. ריכזנו עבורכם מספר עצות שיעזרו לכם לעשות סדר בבלאגן ויכוונו אתכם ליצירת הפורטפוליו המושלם.

התייחסו לתיק העבודות כפרויקט בפני עצמו - כחוויה מייצגת של מיטב הכישורים שלכם

פחות זה יותר

עריכה וסינון הן תכונות חשובות למעצב, וכדאי להיות החלטיים ותמציתיים לגבי איזה פרויקט נכנס ואיזה לא. אז כמה עבודות מומלץ לכלול בתיק העבודות? כלל האצבע הוא בין 5 ל־12 פרויקטים. אפשר תמיד יותר אבל בתנאי שכל פרויקט מפיל את הלסתות יותר מהקודם. אל תתביישו להתייעץ עם קולגות, מרצים ותלמידים. תמיד טוב להיות קשובים לביקורת חיצונית וקשוחים עם עצמכם (אבל לא מידי) ושימו את הרגש והסנטימנטים בצד - כן, רוב הסיכויים שאפשר לוותר על הפוסטר ההוא משנה א׳ למרות שקיבלתם עליו תשבוחות מקיר לקיר. מומלץ להראות את היכולות שלכם מזוויות שונות ולכן כדאי לא לכלול הרבה מאותו הדבר.

Above the Fold

בכל הנוגע לרמה ולאיכות העבודות, קרמבו ממבצע סבתא ניסח את זה בצורה הטובה ביותר - "אתה מתחיל הכי מהר שלך ולאט לאט אתה מגביר". כדאי שהעבודות הטובות ביותר שלכם יופיעו בהתחלה. כולם כיום עסוקים במליון דברים והזמן שישקיעו בעיון בתיק העבודות שלכם קצר. לכן חשוב שהפורטפוליו שלכם יעשה אימפקט כבר בהתחלה, אחרת פשוט ייכנסו לפרויקט הראשון או השני וימשיכו הלאה לאתר הבא.


"אתה מתחיל הכי מהר שלך ולאט לאט אתה מגביר"

ה-פרויקט

התייחסו לתיק העבודות כפרויקט בפני עצמו - כחוויה מייצגת של מיטב הכישורים שלכם - הרי זה פרויקט שערכתם, יצרתם וניהלתם מהבסיס. הוכיחו שאתם יודעים לערוך את העבודות שלכם ולספר סיפור, שאתם מסוגלים להעמיד ולצלם תמונה (או לבחור את הצלם הנכון), שאין לכם בעיה לכתוב בצורה תמציתית על העבודות שלכם ועל עצמכם. הפגינו את כישרונכם הטיפוגרפי ואת יכולתכם לבחור מערך פונטים. הראו שאתם מסוגלים לעצב לעצמכם לוגוטייפ ושאתם בעניינים של מה שהולך היום.

הכירו את קהל היעד

חשוב שתגדירו לעצמכם מה השאיפות שלכם כמעצבים ולמי אתם מכוונים. האם אתם: מעצבים עצמאיים המכוונים ללקוחות פוטנציאליים? מעצבים צעירים שרוצים לעבוד בסטודיו לעיצוב? או שאתם בכלל רוצים להתקבל ללימודי תואר שני? האם קהל היעד שלכם דובר עברית או אנגלית? אם יש צורך, אל תפחדו לבנות גרסא נוספת לקהלי יעד שונים - למשל: אחד לעיצוב גרפי ואחד לאיור או פורטפוליו בשתי שפות. שאלו את עצמכם מי אתם רוצים שיראה את תיק העבודות שלכם? מה אתם רוצים שירגישו/יחשבו/יעשו? והכי חשוב - מה אתם רוצים שהם יזכרו?

משהו אחר

פורטפוליו טוב צריך להיות דינמי. התייחסו לתגובות על הפורטפוליו ובצעו תיקונים ועריכה לקראת המפגשים והפניות הבאות. יחד עם זאת, חשוב שתדעו לשמור על מקוריות וייחודיות. אל תנסו להתחקות יותר מדי אחרי סגנונות עיצוב של משרדים או מעצבים מוכָּרים, ושמרו על ביטחון עצמי בנוגע לעבודות ולסגנון שלכם. הציגו את מי שאתם ואת הקול הייחודי שלכם, ולא רק את מה שאתם חושבים שאנשים אחרים היו רוצים לראות.

תיק עבודות, יפה ככל שיהיה, לא יהיה אפקטיבי אם הוא לא יעזור לכם לספר על אתגר שצלחתם, על תהליך שעברתם או על התשוקה שלכם לעיצוב.

גם מעצבים הם אנשים

בסופו של דבר מי שנכנס לפרטפוליו שלכם יהיה מעוניין לראות מי אתם. פורטפוליו מקצועי צריך לכלול מידע עליכם: תמונה חיננית שלכם, פיסקה וחצי על אודותיכם, וכן קישורים למצוא אתכם ברשתות החברתיות. טקסט "על אודות" מושלם כולל בדרך כלל את: הרקע המקצועי שלכם; איזה סוג של מעצבים/מאיירים אתם; מה האני־מאמין שלכם - זה משפט הפתיחה שלכם; למה אתם אוהבים לעצב; מה אתם אוהבים לעשות חוץ מעיצוב; ואם יש לכם הישגים או פרסים מקצועיים זה המקום לנפנף בהם.

מה יש לכם להגיד?

אחד התפקידים העיקריים של תיק העבודות שלכם הוא להיות מעניין ולתרום לשיחה, המתקיימת בזמן פגישה או ראיון עבודה - בין מעצב/ת ללקוח פוטנציאל או בין מעצב למנהל/ת סטודיו. תיק העבודות יהיה הרבה יותר אפקטיבי אם הוא יסיע לכם לספר על תהליך שעברתם (לפעמים התהליך יותר מעניין מהתוצאה), על אתגר שצלחתם, על בעיה שפתרתם או על התשוקה שלכם לעיצוב.


יש לכם משהו להגיד? השאירו תגובה למטה או הצטרפו לדיון בעמוד הפייסבוק שלנו.