מכתב לפרנצ'סקה ברוך: מחשבות על חלוציוּת גרפית וציונות בעיצוב

מחשבות על חלוציות גרפית וציונות בעיצוב הביאו את רועי קדם לספר למעצבת החלוצית, פרנצ׳סקה ברוך, כמה השפיעה עליו, בין ימי זכרון ותקומה

"תואמה פגישתך ללשכת משרד הפנים בשעה 15:30" הודיע לי ה־sms, רגע אחרי שהזמנתי תור להנפקת דרכון חדש באינטרנט. אם לא די בכל הטוב הזה, מסתבר שכבר לא צריך להגיע עם תמונות הפספורט ארוזות בכיס הפלסטיק המקופל. מה אומר לך פרנצ'סקה? אמריקה. כלומר, ישראל. אני יודע שלא לגמרי הבנת מי זה מר SMS שמודיע לי על פגישות, ואיפה נמצא המקום המסתורי הזה שנקרא 'אינטרנט' שדרכו משרד הפנים מחלק תורים לכל דורש. העניין הוא, שנזכרתי בך בדיוק ברגע בו מסרתי את הדרכון הישן לפקידה, מספר שניות לפני שקיצצה לו הכריכה והכנפיים.

סקיצה לסמל העיר ירושלים בעיצובה של ברוך

היה זה גם הרגע בו התחלתי להרהר בימים הנמרצים של קום המדינה, בה בחרה לבטא את עצמאותה גם בפן האומנותי והעיצובי ואת נקראת אל הדגל. סמלים, בולים, שטרות כסף ודרכונים היו צו השעה, ולוח הזמנים תמיד נקב בתאריך האתמול. את הרי ודאי זוכרת את שעת הלילה המאוחרת בה נדרשת לייצר דרכון, כאן ועכשיו, עבור משה שרתוק (בהמשך שרת), לימים ראש ממשלתה השני של המדינה. ואת סמל העיר שנדמה היה בזמנך כי לנצח תשאר חצויה, והנה היום היא משגשגת ומתרחבת תחת סמלה המרשים, אותו יצרת ביחד עם חבריך לקבוצת "אגודת הציירים הירושלמים לגרפיקה שימושית". כך גם אותן מפות הדרכים שצוירו תחת עששית עבור חברי ההגנה, על מנת שלא יטעו בדרכם לארץ אויב, וכיום תלויות במוזיאון, עדות אילמת לגבורת הלוחמים ומבצעיהם הנועזים.

ישנם כאלה שאולי יתקשו לתאר מציאות כזו לעצמם, אבל בתקופתך לא היו במרחב המקומי גופנים עבריים במגוון ובזמינות שיש לנו היום. ולכן מפעימה אותי העובדה כי בחרת לעסוק באות העברית במטרה לעטר, לפתח ולהנגיש אותה, מתוך חזון אמיתי של חלוציות. לא פעם תואר העיסוק שלך ושל חברייך בתחום הטיפוגרפיה העברית במושגים של פריצת דרך. ההצעה הראשונה שקיבלת ליצור גופן עברי שבְתה אותך בקסמן של האותיות, ומתוך האהבה הזו, הענקת להן טיפול מסור, מדויק והיקפי, תוך התחשבות במאפייני האות. דעי לך כי עד היום אנו מביטים בהערצה על הגופן "שוקן", מתוך שלל עיצוביך, ובמיוחד על הלוגו של עיתון "הארץ", כאשר אנו עוברים ליד דוכני העיתונים או בחנויות הספרים. זהו אותו לוגו שעיצבת מתוך התבססות על אותיות הסת"ם שהיו יקרות לליבך, המאופיינות בקווי רוחב עבים וקווי אורך דקיקים.

תחום העיצוב היום כה שונה ממה שהכרת. הוא מתקדם, טכנולוגי, נוח ומהיר

פרנציסקה, המדינה שנולדה לנגד עינייך חוגגת 70 שנים. תחום העיצוב שלנו היום כה שונה ממה שהכרת - הוא מתקדם, טכנולוגי, נוח, מהיר, עשיר, מגוון וגלובאלי. ודווקא בגלל כל המאפיינים האלו, הוא מאתגר שבעתיים. דעי כי בעולם של שפע ומגוון, המעצב תר אחר טביעת האצבע הייחודית, שלא פעם מִטשטשת בשל האמצעים הטכנולוגיים העומדים ביננו לבין התוצרים שלנו. אנחנו פחות סבלניים היום. דור של כאן ועכשיו. תהליכים ארוכים מעייפים אותנו עוד לפני שבכלל התחילו. אנחנו לא מסוגלים להכיל את השניות הספורות הדרושות למחשב ״לחשוב״.

בזכותך אני מסוגל להבין כמה יעילה הקימה ממסך המחשב והישיבה מחדש עם עיפרון מחודד ודף נקי. כמה חינוכי הוא תהליך המחיקה שמתבצע באמצעות מחק ולא בלחיצת כפתור. כמה משמעותית היא ההשקעה בתהליך המחשבתי שמלווה את מלאכת העיצוב, כדי לצקת בחומרים שלנו את המרכיב החזותי הנכון. כמה נכון לאמץ לעצמנו סבלנות כדי לאהוב ולשפר את מה שאנחנו עושים. לימדת אותנו שיעורים חשובים בעיצוב, אבל לא פחות - באהבת העם והמולדת. לימדת אותנו איך עושים ציונות עם עיפרון מחודד ודף נייר חלק.

כריכת הדרכון לפני ואחרי עיצובה של ברוך. מתוך "הלשכה לטיפוגרפיה עברית"

מתוך עיצוב כריכת הספר "משה" של מרטין בובר. מתוך "הלשכה לטיפוגרפיה עברית".