מחשבים מיתוג מחדש – על המיתוג מחדש של ערוצי הטלויזיה ואיך הולך להשפיע עלינו

בעקבות הפיצול בערוץ 2 ושינוי אפיק השידור של ערוץ 10, רועי כתב סקירה של השינוי במפת המותגים הטלויזיונית בשלט שלכם

מפת המשחק של הטלוויזיה הישראלית עומדת להשתנות בבוקר הראשון בנובמבר: ערוץ 2 יפוצל ויעביר את שתי הזכייניות הפועלות בו "קשת" ו"רשת" לאפיקי שידור נפרדים, 12 ו־13 בהתאמה. ערוץ 10 יעבור לאפיק 14 ותאגיד השידור "כאן" יישאר באפיק 11, משכנו החדש מחודש מאי האחרון.

המיתוג עשוי להשפיע על בחירתם של הצופים שיחפשו את המוכר ויצביעו בשלט

השינוי הדרמטי בטלוויזיה הישראלית מאלץ את גופי השידור להתאים את עצמם גם מבחינת יצירת מיתוג וויזואלי מחודש עבור האפיקים הנפרדים. המיתוג עשוי להשפיע על בחירתם של הצופים שיחפשו את המוכר ויצביעו בשלט. הדבר נכון לגבי ערוץ 10, אבל משמעותי בעיקר בקרב צופי ערוץ 2 שלא בטוח אם הבחינו עד לאחרונה בשליטה הדו־ראשית של המותג וקיבלו את תכניהן של שתי הזכייניות כחבילה אחת.

האתגר החזותי העומד בפניהם של שלושת גופי השידור אינו פשוט: מצד אחד, מדובר בתהליך מיתוג שאינו יכול להתבסס על מספרי האפיקים המוכרים. מצד שני, נראה כי אף אחד מגופי השידור לא מעוניין לוותר על הקשר שלו לאפיק הנוכחי, במטרה לשמר את כוחו ולבסס את מעמדו במיקומו החדש. כיצד יוצרים המשך חזותי למותגים שנשאו על דגלם את הספרות 2 ו־10 וכעת הם עוברים לאפיקים אחרים? ערוצי הטלוויזיה השיקו לאחרונה את מיתוגם החדש הכולל לוגו ושפה גרפית הקורצת לצופים ומזכירה מאיפה באו ולאן הם הולכים.

הקרב על 2

הלוגואים המחודשים של שתי הזכייניות מבטאים את כמיהתם לערוץ 2 הנוכחי. גם "קשת" וגם "רשת" רוצות לזכות בנתח הגדול יותר של צופי הערוץ. בהיעדר המותג "ערוץ 2" יובילו את שתי הזכייניות שמותיהן "קשת" ו"רשת" בסמליליהן הנוכחיים. לצדן כבר מופיעים מספרי האפיקים החדשים באופן המתכתב עם השפה הגרפית של הזכיינית אך בעיקר עם לוגו ערוץ 2: במקרה של "קשת" ספרות האפיק מופיעות כשהן מחולקות בעזרת קו עדין, ובמקרה של "רשת" כשהן מורכבות משני פסים משלימים. בשני המקרים נראה כי מדובר באימוץ סימן ההיכר הבולט ואולי היחיד של לוגו ערוץ 2 הבקרוב־מנוח.

 

הלוגו החדש של קשת 12, בעיצוב יפעת רז

הזכיינית "קשת" פותחת ביתרון וויזואלי משמעותי מפני שהספרה 2 מופיעה במספר האפיק החדש שלה (12). הנוכחות של הספרה 2 מקצרת עבור "קשת 12" את עבודת המיתוג ואת הדרך להפוך לממשיכת דרכו של ערוץ 2. לעומתה נאלצת הזכיינית "רשת" להזיע קצת יותר ולשחק עם הספרות החדשות 1 ו־3 באופן שיסביר לצופים באופן חזותי משכנע שהם היו פעם 2. הפתרון שנמצא מראה את הקשר בין הספרות בעזרת אנימציה. במעברון הווידאו של הזכיינית עשו מה שלא ניתן להראות באימג' אחד בודד: הפסים של לוגו ערוץ 2 הנוכחי נמתחים והופכים ל־13 החדש של "רשת". השתכנעתם? נבדוק את זה בשלט בעוד כחודש.

לא הכל 10

בערוץ 10 המצב מעט מורכב יותר. יתרון בולט של הערוץ לאורך שנות קיומו הוא המספר העגול שלו, בעל המשמעות החיובית ומשחקי הלשון הרבים. אך האתגר של ערוץ 10 גדול עוד הרבה יותר: בניגוד ל"קשת", "רשת" ואפילו "כאן" הצעירה, במקרה של ערוץ 10 מספר האפיק הוא שמו של המותג עצמו. האם יש זכות קיום למותג שנקרא "ערוץ 10" באפיק בעל מספר אחר לגמרי?

הלוגו החדש של ערוץ 10 בעיצוב אדם פיינברג

אין ספק כי העברתו של הערוץ לאפיק 14 מערים עליו קשיים הנוגעים לזהותו הבסיסית ומתוך כך גם לאופן הצגתו החזותית המחודשת. על אף הבילבול, נראה כי בערוץ לא מיהרו לוותר על הספרה העגולה שמופיעה גם במותגיו השונים. בערוץ החליטו להמיר את הסיפרה במילה 'עשר' ולקוות שהמשמעות המילולית תספיק. הלוגו החדש של הערוץ כולל את המילה "עשר" בתוך עיגול, סימן מוכר מן הלוגו הקודם. בניגוד ל"קשת" ו"רשת", המספר 14 מופיע בעיגול קטן, כעובדה שפשוט צריכה להיות שם. ייתכן כי הערוץ מקווה שמספר האפיק לא יהיה עבור הצופים יותר מעוד פרט טכני.

עד כאן

המנצחת בסיבוב היא ללא ספק זו שהשינויים פשוט עוברים לידה. השחקנית הצעירה ביותר על המגרש יכולה לצפות במתחריה המיוזעים כשהם מסתדרים אחריה באפיקים 12, 13 ו־14. תאגיד השידור "כאן" נשאר במקומו באפיק 11 עם המיתוג שהחליף בזמנו (ברוח סערה ותחת ביקורת) את המיתוג של רשות השידור. באופן אירוני נדמה כי בראשון לנובמבר יהיה תאגיד השידור "כאן" שהושק לפני כארבעה חודשים בלבד, הדבר המוכר ביותר על מסך הטלוויזיה שלכם.



תגובה אחת

01
דן מנו

חלמאות מיתוגית של קשת, רשת וערוץ 10.

נתחיל עם סדר, בעוד שבועות ספורים:
קשת שכרגע חלק מערוץ 2 ובאפיק 22 עוברת לאפיק 12
רשת שכרגע חלק מערוץ 2 ובאפיק 22 עוברת לערוץ 13
והכי מוזר שערוץ 10 שבאפיק 10 עובר לאפיק 14 (למה זה היה נחוץ?)

עכשיו עזבו את ההחלטה המוזרה הזו ומה הוביל אליה (לא לפצל, אני בעד הפיצול), בשלושת הערוצים החדשים האלו היה צריך להתמודד עם השינוי ולהחליט על מיתוג מחדש, או מיתוג מעבר. אז במקום להשלים עם העובדה שהחליפו להם ערוץ, כל אחד מהערוצים בחר בבחירה מוזרה משלו.

נתחיל עם ערוץ 10: המצב החדש מוזר מאוד כי הערוץ שקוראים לו ערוץ 10 ישב באפיק 14. הבחירה של ערוץ 10 היא להוריד את הספרה עשר ולהחליף אותה במילה עשר ובעיגול קטן שבקושי רואים למקם את הספרות 14. אז איך קוראים לערוץ, אני מניח שעדיין 10 וצריך להסביר לצופים איכשהו שהוא עובר ל 14. אז או שתחליפו לו את השם ל 14 ותסגרו עניין, אבל אתם חוששים כי זה יפגע במותג וכו׳; או שתלכו עד הסוף עם הסיפור של לוותר על הספרות ולעבור למילים באפיק החדש ותורידו את הספרות 14 המיותרת כי בסוף סיימנו עם המילה עשר שכתוב לידה 14, זה מבלבל ועושה כאב ראש. בהצלחה.

קשת שאנא תקנו אותי אם אני טועה היתה הזכיינית המובילה בעשרים שנים האחרונות והביאה המון חדשנות בכל כך הרבה תחומים בחרה במהלך מוזר גם כן. הם אמרו בואו נשמר את העיצוב של הספרה 2 של ערוץ 2 ורק נוסיף לה את הספרה 1, הם בטח הרגישו ששיחק להם מזל ויש להם עם מה לעבוד, אז הם עיצבו את ה 2 של ה- 12 כמו 2 ואת ה- 1 של 12 כמו 2. והכל בצבעי הקשת, גאונות! לא מבין למה הם לא פשוט החליפו את השם קשת בערוץ 12 וסגרו עניין, יכלו אפילו לקשט אותו בצבעי הקשת או להוסיף סלוגן: קשת של טלוויזיה - ערוץ 12. בהצלחה.

לרשת לא היתה הספרה 2 אז הם אמרו נלך על משהו מקורי, נעצב את ה- 1 וה- 3 של המספר 13 כמו ה- 2 של ערוץ 2. יש רגעים שנדמה לי שצוותי המיתוג של קשת ורשת ישבו ביחד, אולי זה אותו משרד פרסום שמכר לשתיהן את אותו הרעיון. אז יצא לנו 13 שמעוצב כמו ה 2 וגם כמו ה- 12 של קשת (שגם נשמע כמו רשת, קשת, רשת, קשת) בהצלחה.

השמות קשת ורשת גם ככה דומים ומבלבלים ורוב הציבור, לא הברנז׳ה, לא בהכרח מבין מי זו מי ואלו תכניות שייכות למי. זה גם לא ממש אכפת היה לציבור מכיוון שהוא פתח את הממיר על אפיק 22. רוב הציבור גם לא לחלוטין הבין או זכר אלו ימים שייכים לאלו זכיינית (ובטח שאף אחד לא ממש מבין למי שייכת חברת החדשות). אז איך? אני לא מבין אף אחת משתי הזכייניות לא ראה את השינוי כהזדמנות, לקחת את האפיק החדש ולמתג אותו חזק, לזרוק את השם המבלבל ולהתחיל מחדש - כי זה מה שקורה הרי, הן מתחילות מחדש עם תנאי פתיחה שונים לחלוטין. כמובן שגם קיימת האפשרות של קשת ורשת לשמור על השמות כמו שעשו אבל השימור של הפונט של הספרות מסיט את הפוקוס ואותי קצת מבדר, במיוחד ה 13 שלכאורה מעוצב כמו ה 2 של ערוץ 2.

פורסם בפייסבוק ב 2 לאוקטובר 2017