יובל ארביב
- בוגרת
- שנקר
- פגמ״ר
- קולבו
בפרויקט החשוב הזה מציג עיצוב אריזות לקואופרטיב חברתי בעל דרך שונה לצריכת מוצרי מזון בסיסיים. המוצרים נארזים בשיטה ייחודית וחסכונית, גם במשלוח וגם באחסון בבית. שלושה עקרונות מרכזיים עולים מההתבוננות בעיצוב – צבעוניות, צניעות וחסכוניות. כוחו של הפרויקט בשקט המיתוגי שלו שתופס את העין מיידית – כשנכנסנו לחלל התצוגה הלכנו מיד להתבונן בו. בתוך עולם של רעש, האנטי־מיתוג השקט שמציע הפרויקט הוא כמו אוויר לנשימה.
instagram.com/yuvalvisual
מאיה נודלר
- בוגרת
- המכללה למנהל
- פגמ״ר
- שליש שני־שליש
״שליש שני־שליש״ הוא פרויקט על דור־הביניים של העליה הרוסית, אלו שגדלו בבית שבו שררה תרבות רוסית אך בתוך סביבה שכולה תרבות ישראלית. מדובר בפרויקט ספקולטיבי העוסק במדינה מדומיינת שקמה בבקו״ם – המקום בו הופכים באופן סימבולי להיות ישראלים. מאיה יצרה שפה ומיתוג למדינה שהקימה, והיא מתבססת על פרשנות גרפית לשטיחי קיר רוסיים בשילוב אלמנטים מתוך התרבות של דור ה״שליש שני־שליש״ – סנדלים עם גרביים, צ׳יבורשקה, מטריושקה ועוד. המיתוג מקיף ביותר – כולל שפה איורית, המחשות שונות שלה ופונט המורכב מהלחמה של אותיות עבריות וקיריליות.
instagram.com/maya_nudler
קריסטין אנריקז
- בוגרת
- מנשר
- פגמ״ר
- אלו אלו
היו לא מעט פרויקטים השנה שעסקו ברב־תרבותיות הישראלית ובחוויה של סטודנטים שהם בעצמם עולים חדשים מהתפוצות השונות. אבל הפרויקט של קריסטין שמורכב ממספר חוברות המאויירות בצבעוניות יחודית נגע לנו ללב במיוחד. אנריקז מעבירה בפרויקט מספר חוויות המדברות על השכבות השונות המרכיבות את הזהות שלה, ועושה את זה בטכניקה פשוטה של איור בצבע אחד שמאחד את הכל לדמות הרבגונית שהיא בעצמה היום.
instagram.com/petite_xtine
אסתר שיראל טורנק
- בוגרת
- אמונה
- פגמ״ר
- נגזר
פרויקט מרתק המנסה לשקף את הזרמים השונים כיום בעולם הדתי וכיצד כל קבוצה נתפסת בעיני האחר. השפה הגרפית משלבת מעין תבנית משחק הרכבה של מודלים במטרה ליצור חיבור ויזואלי בין שייכות לייחודיות ובין המקום של הכלל למקום של הפרט. את זה היא עושה על ידי עיצוב כל מגזר כלוח תבנית, המציג את הניראות הסטיגמתית של המגזר בעיני החברה. התבנית מעוצבת באופן שמזמין את הצופה לפרק מתוכה את המאפיינים שמותאמים אליו.
instagram.com/shireltornek
שרון אבני
- בוגרת
- שנקר
- פגמ״ר
- For Starter
פרויקט מחקרי הבוחן את המחמצת כחומר גלם. הפרויקט מתחיל מלמידה על שלבי הכנת המחמצת ואפיית לחם ומוביל למחקר צורני, אסוציאטיבי וקונספטואלי. הספר עשוי היטב מבחינת דפדוף, טיפוגרפיה ועבודה עם דימוי. חשוב לציין את האינפוגרפיקה העוסקת בארבעת היסודות ומחזיקה את היסוד המחקרי והויזואלי של הספר. אחת העבודות הכי מעניינות שראינו בשנקר השנה.
instagram.com/shashu_avni
ויקי אטלן
- בוגר
- בצלאל
- פגמ״ר
- מעורבב
יריד האוכל "מעורבב" מציג את המגוון התרבותי־ישראלי הרחב במעטה עשיר של קולינריה ושל מאכלים כלל תרבותיים. באמצעות האוכל, היריד מציף סוגיות תרבותיות אל פני השטח ושואל שאלות על מורכבות, על חיבורים, על מפגשים תרבותיים חד פעמיים ועל "יצורי כלאיים קולינריים" המייחדים את מדינתנו. כחלק מזה, השפה הגרפית שיצר ויקי עבור הפרויקט היא כזו המבוססת על פירוקים, הרכבות, חיבורים, אובייקטים ספק פיגורטיביים וספק מופשטים, המתחברים ומתערבבים אחד עם השני לבליל גרפי־קולינרי ייחודי.
instagram.com/vicki_atlan
עדינה סלומון
- בוגרת
- ויצו חיפה
- פגמ״ר
- שמות בספט
חכם סיני זקן אמר פעם: ״בעולם של טרנדים, תהיה אותנטי!״ סתם, אנחנו לא בטוחים שהוא באמת אמר את זה, אבל הוא ממש צדק. ובין כל הפרויקטים שראינו השנה, הפרויקט של עדינה, שעוסק בשמות האתיופים המקוריים, ממש בלט לטובה באותנטיות ובעיצוב הייחודי שלו. עדינה בחרה לדבר על החזרה של צעירים אתיופים לשמות המקוריים שקיבלו באמהרית לפני שניתן להם השם העברי־ישראלי, ועל המשמעות הייחודית של השמות האלה, ועושה את זה באיורים בטכניקה אתיופית מקורית על סלי הנצרים המסורתיים. תודה על העיצוב המרענן!
אביב כץ
- בוגרת
- מנשר
- פגמ״ר
- בראשית בראה
הסיפור הזה הלך עמוק מאוד. אביב לקחה את הסיפור התנ״כי של שלוש דמויות נשיות, שבמבט המסורתי והאוביקטיבי לכאורה של התנ״ך יכולות להראות כמו קורבנות - חוה, דלילה, ואשת לוט, והחליטה להתעמק בסיפור שלהן מנקודת מבט אחרת. היא איירה סדרת דימויים סמי־אבסטרקטיים והעמידה אותם על פטנט האקורדיון של יעקב אגם, כך שכל נקודת מבט היא סובייקטיביות של בחירת צד בסיפור. מתוחכם מעמיק ויפהפה.
instagram.com/avivkatz
יהונתן דהאן
- בוגרת
- בצלאל
- פגמ״ר
- Cropped & Skewed
מחפשים דרך חדשה לצרוך את המוזיקה שלכם? הפרויקט הבא בדיוק בשבילכם; ״Cropped & Skewed" הוא נסיון לבחון את המפגש של מוזיקה ועיצוב גרפי. בעזרת כלים לניתוח שמיעתי של טראקים בספוטיפיי, יוצר הפרויקט דרך חדשה לגלות ולהכיר מוזיקה דרך אמצעים וויזואלים ולאו דווקא שמיעתיים. מערכת הסימנים המונפשים מורכבת מחוקיות המבוססת על הערכים השמיעתיים הייחודיים של כל שיר, ומאפשרים למאזין/צופה לבחור את השיר הבא על פי אהבתו ומשיכתו לצורה, צבע ותנועה. רבים מהפרויקטים בבצלאל השנה עוסקים בסאונד, וזה אחד המוצלחים שבהם.
instagram.com/yonadahan
יוליה טור
- בוגרת
- שנקר
- פגמ״ר
- לא על הלחם לבדו
הדבר הראשון שראינו כשהתקרבנו לקיר של יוליה טור זה העומס הטקסטואלי והגרפי שמעוצב באופן מלחיץ משהו. התחושה שמתקבלת היא שחייבים לקרוא את הכל ולא לפספס כלום, ולהצליח לנווט בין כל היחסים הגרפיים של ההלחמים שמופיעים לפנינו. יוליה מעבירה בפרויקט המשמעותי הזה את ההתמודדות שהייתה לה כעולה חדשה עם העברית, על כל המורכבויות הצורניות והשפתיות שלה, בצורה חכמה ויפה. אותנו זה ריגש.
instagram.com/julia_tur
עדי וישניצר
- בוגרת
- ויצ"ו חיפה
- פגמ״ר
- ADHD במבוגרים (תסמינים פחות ידועים)
האם ידעתם שקשיי ויסות חושי והיחלשות זיכרון הם מתסמיני ADHD במבוגרים? לעיתים אפילו חלק גדול מהמאובחנים בעצמם אינם יודעים זאת. עדי וישניצר מנסה להעלות את המודעות לנושא זה באמצעות שני חלקים. החלק הראשון הוא סרט המתאר התמודדות עם קשיי ויסות חושי: דרך סאונד, זויות צילום וחיתוכי פריים דחוסים, מצליחה עדי להעביר את החוויה האישית שלה, ולגרום לצופה לחוש גם הוא אי נוחות או הזדהות. החלק השני הוא הדפסי תמונות של הקרובים אליה, אשר פותחו בחשיפת יתר, וממחישים את הפחד מאובדן הזיכרון.
instagram.com/adiwish_design
גיא אבנר
- בוגר
- שנקר
- פגמ״ר
- ניסוי במיתוג
אחד הדיונים המעניינים בעיצוב היום הוא השימוש בקונבנציות וסטריאוטיפים הגורמים להאחדה וליצירת נישות עיצוביות. את הנושא הזה חוקר הפרויקט הנסיוני שלפנינו באמצעות מערכת לעיצוב אריזות בשתי שיטות; עיצוב על פי פרמטרים בתפיסה סטריאוטיפית לקהלי יעד מסוימים, לצד עיצוב עם משתנה רנדומלי - וכך על ידי ההבדלים בניהם נוצרת בחינה מחודשת של הקונבנציות. הרעיון טוב, האריזות מעוצבות נהדר, אך הפלט ה״רנדומלי״, למרבה הצער, לא מייצר שוני רב מספיק מקודמו. לעניות דעתנו, אם היה הגבולות היו נמתחים מעט יותר, זה היה יכול להיות אחד הפרויקטים המשמעותיים בתערוכה.
instagram.com/guyavner
רותם וינשטיין
- בוגרת
- בצלאל
- פגמ״ר
- הזדמנות אחרונה לראות
למרבה הפלא - אחת העבודות שמשכה את תשומת ליבם של המבקרים בתערוכה לא היתה סרט/משחק ווידאו או מיצג כלשהו - אלא סדרת פוסטרים סטייל ״איפה אפי?״. מדובר בפרוייקט ״הזדמנות אחרונה לראות״ אשר מציג פרשנות איורית לספר הנושא את אותו השם מאת דאגלס אדאמס והזואולוג מארק קרווארדיין. בשנת 1988 יצאו השניים למסע בעקבות חיות בסכנת הכחדה - אשר שלוש מהן מתוארות בפרוייקט זה, ומזמין את המתבוננים למצוא אותן בציור, תוך הצגת סביבת המחייה של בעל החיים, את הסכנות אליהן חשוף וגם את המאמצים לשימורו.
instagram.com/the.pool.noodle
טום גינזבורג
- בוגר
- שנקר
- פגמ״ר
- התחתית
הפרויקט הזה הוא התגשמות חלום של כל אחד ואחת מאיתנו - רכבת תחתית בתל אביב. טום פשוט החליט ללכת איתו רחוק יותר (בהיסטוריה) ולמקם את הרכבת על הציר הכרונולוגי של מדינת ישראל החל משנות החמישים, ברוח מבודחת ובסגנון איורי עם ניחוחות של רטרו. עושה חשק להיכנס למאורעות ההיסטורים שמוצגים בדיוק גרפי רב ולהנות מהם יותר (בגלל התחתית אלא מה?).
instagram.com/tom.ginzburg
נועם נבון
- בוגר
- מנשר
- פגמ״ר
- גול עצמי
זה הפרויקט השני שראינו הקיץ בנושא כדורגל וזה כבר עניין משמח מאוד! כבר אמר אחד הסוציולוגים הכי חשובים בישראל - פרופ׳ משה צוקרמן, שאם מישהו יעשה מחקר על תרבות וכדורגל ישראלי הוא יהיה הראשון לקרוא. אז אולי כדאי לשלוח אותו היישר לפרויקט הנהדר של נועם נבון שעיצב מגזין/אלבום מדבקות בנושא כדורגל שמציג בשפה גרפית שובבה ואטרקטיבית את שלל הנקודות הרגישות של התרבות הישראלית, וכל זה דרך סיפור הכשלונות של הכדורגל הישראלי.
instagram.com/noam___navon
לני אזוגי
- בוגר
- שנקר
- פגמ״ר
- Certified
מותג אופנה המאפשר ללבוש זהות וירטואלית. הקונספט ונקודת המוצא של הפרויקט רלוונטיים ומעניינים מאוד – הפער בין הנוכחות הוירטואלית לבין הנוכחות שלנו בעולם הפיזי. המעצב בחר להציג לא רק את מה שאנחנו אומרים על עצמנו אלא גם את דריסת הרגל שלנו ביקום הוירטואלי – נתונים על גזענות, אנטישמיות והומופוביה, למשל. הפרויקט מעלה שאלות על הגדרה עצמית – האם אנחנו מוגדרים לפי הדרך שאנחנו מציגים את עצמנו או לפי הפעולות שלנו? ומה קורה כשהנוכחות הוירטואלית שלנו מתנגשת עם הפיזית?
instagram.com/lenny_azogui_design
אביה זרחיה
- בוגרת
- בצלאל
- פגמ״ר
- גיה
אביה יצרה מיתוג אקספרמנטרלי שכולו עשוי מחומרים ממוחזרים אורגניים. את הנייר יצרה מקליפות של פירות הדר ואפילו את הדיו שאיתו הדפיסה על גבי האריזות רקחה בעצמה. התוצאות מלאות ברגישות ופשטות ומעוררות שאלות לגבי שיטות ההדפסה הלא אקולוגיות הקיימות כיום.
נועה ביו
- בוגרת
- מנשר
- פגמ״ר
- אות עברית חדשה
זה לא הפרויקט הראשון שראינו שמעביר את האות העברית מדו־ממד לתל־ממדיות מצודדת. אבל טיפוגרפיה בגופים תלת־ממדיים תמיד משמחת אותנו, ויותר מכך, ממש היה אפשר לזהות את הכיף שנועה הצליחה להעביר בגופים ובממשק האינטרקטיבי. הממשק איפשר גם לשחק ולבחון בעצמנו את הקריאות של האותיות המדליקות האלו, והבחירה בתנועה מעגלית, חצי רוקדת, רק עשתה להם טוב. גם הבחירה בחומרים השונים והצבעוניות הזוהרת הרגישה נכון יותר מצבע ניטרלי כלשהו שהיה משאיר את האותיות במקום הטקסטואלי בלבד.
instagram.com/noabeyo
אביגיל בלסון
- בוגרת
- בצלאל השלוחה החרדית
- פגמ״ר
- חיים תחת השמש
הפרויקט מציג פרשנות נוספת לדברי קהלת (כבר היה לנו עוד פרויקט על המגילה בחלק א׳) באמצעות מקורות טקסטואליים מגוונים, עתיקים ומודרניים של הוגים, חוקרים וסופרים שונים מתחומי הפילוסופיה, המקרא, השירה והספרות. לאורך הספר כולו נעשה שימוש בטקסטים ובצילום כפרשנות מודרנית לפסוקי המגילה. הצילומים מסייעים להנכיח את התוקף והרלוונטיות של דברי קהלת באמצעות התבוננות בחלל ובטביעת רגלם של בני האדם המצויים בו כחיפוש אחר משמעות החיים שבדברי שלמה. הספר מציע קריאה של הטקסט ופרשנותו דרך תצלומים, ולהפך: התבוננות בתצלומים ופרשנותם באמצעות הטקסט ׳חיים תחת השמש׳.
instagram.com/avigail_belson
אורן מרקל
- בוגרת
- ויצו חיפה
- פגמ״ר
- עץ ללא שורשים
פרויקט נוסף שנסך חיוך על שפתינו הוא סדרת האיורים היפהפיים המציגים סיפור אישי של עולה חדשה מארצות הברית. הסגנון, הצבעוניות והטיפוגרפיה הכתומה המינימלית יוצרים שפה מזמינה וכיפיית הן בצפייה במסך והן בדפדוף. בעיקר תפס אותנו הפריים של הבית שמנסה להדחס בצפיפות רבה לתוך מזוודה קטנה, ולו רק בגלל הפרופורציות הנהדרות שלו. התחברנו לדמות הילדה חסרת השפתיים והמראה הנאיבי שמתחבר מאוד לסיפור, הטכניקה אישית מאוד ומציגה את יכולותיה המעולות של המאיירת להעביר בסקאלת צבעים מצומצמת ומינימליסטית את סיפורה.
instagram.com/orenmarkel.des
אביגיל בוחניק
- בוגרת
- אמונה
- פגמ״ר
- קפיצה לגובה
אביגיל בחרה לעסוק בגובה שלה, שהוא מיוחד ושונה בנוף (185 ס״מ). באמצעות איורים נקיים, הומוריסטיים ומעט נאיביים היא מספקת הצצה אל איך זה להיות אישה גבוהה ביחס לסביבה. הסגנון האיורי של העבודה שלה הוא נקי ובעל משטחי צבע חלקים בצבעים בסיסיים (אדום, כחול, ירוק וצהוב). האוירה הנאיבית והתמימה הזו מקנה לפרויקט שלה אוירה נעימה ומוצלחת. זו אחת העבודות שהיה לנו כיף לחזור אליה שוב ושוב ולגלות בכל פעם פרטים חדשים ומפתיעים.
בהכנת הכתבה השתתפו אור סגל, נטע סינר, עומר בינדר, בת־אל בן־חורין ואלעד יאנה.
עוד בסדרה
- מה, כבר פגמ״ר?! סיקור תערוכות בוגרי תקש״ח 2022 – חלק ג׳
- מה, כבר פגמ״ר?! סיקור תערוכות בוגרי תקש״ח 2022 – חלק ב׳
- מה, כבר פגמ״ר?! סיקור תערוכות בוגרי תקש״ח 2022 – חלק א׳