עיצוב בחו"ל מה לעשות באתונה? 13 המלצות למעצבים גרפיים

עדי לזר־בלום העפילה לפסגת האקרופוליס ואז ירדה לסיבוב בשכונות הציוריות של אתונה, וכל זה רק בשביל להביא לנו קצת ניחוחות עיצוב יווני, שנמצאים במרחק טיסה קצרה מפה

אתונה, בירת יוון, היא פֿיוז׳ן של טעמים, קולות, וריחות. במבט ראשוני, היא דומה להרבה ערים אירופאיות אחרות, אבל הקסם האינסופי שהיא יכולה להציע הופך אותה ליוצאת דופן. רחובות מודרניים וסואנים שלפתע ממשיכים בשכונה פסטורלית, שרידים ארכיאולוגיים וסמטאות ציוריות נסתרות, מקומיים ומהגרים שחיים יחד, והרבה אוכל יווני אותנטי וטעים. ריח המאפים המושחתים והסופלקי ילווה אתכם בכל מקום אליו תלכו, והרחובות המפותלים יקראו לכם לבוא ולגלות את כל מה שיש לעיר להציע. אך אפילו עם כל ההקדמה המשלהבת שהצלחתי לנסח כאן, אני מודה שהגעתי לאתונה בלי הרבה ציפיות. אני רק יכולה לומר כך - יש כאלה שמתאכזבים ממנה וכאלה שמתאהבים בה. אני התאהבתי.

 

שכונת Psyri

פסירי היא שכונה צבעונית, מלאת חיים. כל רחוב בה שונה מחברו. מדרחוב עמוס בתי קפה וטברנות, שדרה של חנויות תבלינים ומעדניות, ואזור שלם של חנויות סיניות (הגרסה המקומות לצ׳יינה־טאון). כך שיתכן שתחוו אותה כקדחתנית, אבל אין ספק שהיא אחת השכונות הטרנדיות בעיר.

אחד הרחובות הכי צבעוניים בשכונה, הוא רחוב Evripidou, רחוב ריחני במיוחד עמוס בחנויות תבלינים ומעדניות קטנות. שם תוכלו למצוא בין היתר את Elixir, אחת מחנויות התבלינים המפורסמות באזור. תוכלו למצוא בה אורגאנו ותבלינים מקומיים, שמן זית, אוזו וסוגים שונים של דבש. החנות נראית כמו בית מרקחת עתיק והתבלינים מסודרים במגירות־מגירות עד לתקרה.

Evripidou 54 , Athina 105 54, Greece

 

בלב השכונה נמצאת כיכר iroon, כך שלא משנה איפה תסתובבו ולאן תלכו, תמיד תגיעו אליה. בכיכר תוכלו למצוא את בית־הקפה/המסעדה עם המאפים הכי טובים באתונה, Bougatsadiko thessaloniki. במרכז המסעדה עומד הטבח שמותח, מגלגל ומעיף באוויר את בצק הפילו וממלא אותו במלית מלוחה או מתוקה. פה תוכלו למצוא גם את הלוקומדאס, הסופגניות המפורסמות של יוון.

Pl. Iroon 1, Athina 105 54, Greece

 

באיזור הזה תוכלו למצוא גם חנות קונספט קטנה ומגניבה, Duck House Athens. גן עדן קטן לכל אספני הברווזים שביניכם (אני יודעת שאתם שם).

Agiou Filippou 11, Athina 105 55, Greece

 

עוד פנינה מופלאה שתוכלו למצוא בשכונה היא בית־הקפה Little Kook, המקום המושלם לכל מי שאוהב עוגות מוגזמות ומושחתות. בית הקפה נראה כאילו יצא מסרט של דיסני, וכל עונה התפאורה במקום מתחלפת. המארח בכניסה והמלצריות לבושים בהתאם ומהווים חלק חי בפנטזיה הנבנית שם. אל תתפלאו אם תתקלו בפקק תנועה של צילומי סלפי ואינסטגרם בדרך פנימה.

Karaiskaki 17, Athina 105 54, Greece

 

TAF - the art foundation

באחת הסמטאות בשוק הפשפשים המפורסם של העיר (Monastiraki Flea Market) מסתתר מתחם סודי ביותר, TAF. קבוצה עצמאית של אמנים השתלטה על הבניין הנטוש והפכה אותו למרכז תוסס המעודד יצירה ושיתופי פעולה. במהלך היום המקום מתפקד כבית קפה וכגלריה המציגה תערוכות מתחלפות. בלילה החצר הגדולה של המתחם הופכת לבר ומתמלאת במוזיקה ובאנשים.

Normanou 5, Athina 105 55, Greece

six d.o.g.s

קומפלקס בילוי ותרבות מגניב ומסקרן לא פחות הוא six d.o.g.s. המקום מחולק לשלושה אזורים - חלל הופעות (מועדון), חצר עם בר גדול, וחלל קטן לתערוכות מתחלפות (מציג בעיקר אמנות מודרנית מקומית). המתחם פעיל משעות הבוקר ועד שעות הלילה המאוחרות והמטרה העיקרית שלו היא לעודד יצירה מקומית.

6-8 Avramiotou str., 10551, Athens, Greece

 

Forget Me Not

בין כל חנויות המזכרות בשכונת plaka, מתבלטת חנות אחת יוצאת דופן. Forget Me not היא חנות המזכרות האולטימטיבית ששמה לה למטרה להגדיר מחדש את הזהות היוונית דרך עיצוב. כל המוצרים הנמכרים בחנות הם תוצרת של מעצבים צעירים מכל התחומים, ותוכלו למצוא כאן תיקי בד, הדפסים, גלויות ומחברות, בגדים, תכשיטים וכלי בית שפשוט יעשו לכם חשק לקחת הביתה פריט יווני מעוצב משלכם.

Adrianou 100, Athina 105 58, Greece

האקרופוליס

אין ספק שהמקום הכי מפורסם באתונה הוא האקרופוליס, ״העיר העליונה״. הדרך למעלה לא פשוטה, אבל שווה כל פסיעה. האקרופוליס הוא אתר ארכיאולוגי ייחודי, שנותן הצצה קטנה לימי הזוהר של יוון, ומשתרע על שטח ענק. תוכלו לראות בו בין היתר את הפרתנון, שנבנה במאה החמישית לפני הספירה לכבוד האלה אתנה, ומהווה דוגמא לאסתטיקה היוונית בשיאה. ואם כבר הגעתם עד לפה, אל תפספסו את מוזיאון האקרופוליס החדש שמוצגים בו מעל ל־4,000 פריטים עתיקים שנתגלו במהלך החפירות באקרופוליס.

Athens 105 58, Greece

 

בדרך למטה אל תשכחו לעבור ב־Anafiotika, שכונה קטנה וציורית למרגלות האקרופוליס. Anafiotika היא בעצם מבוך צר ומפותל של רחובות עם בתים קטנים צבועים בלבן. המקום המושלם לעצור, להנות מהרגע ולספוג השראה.

 

אמנות רחוב

כמו חלק מקודמיי במדור, אחד הדברים האהובים עליי בחו״ל, זה פשוט ״ללכת לאיבוד״. אני חושבת שזאת הדרך הכי טובה להכיר מקומות חדשים ולהיתקל בין היתר, בגרפיטי וציורי קיר. אתונה מלאה בהם. תוכלו למצוא כאן הרבה עבודות אנטי־פוליטיות וביקורתיות, בעיקר בנושאים של גזענות, ניצול וקפיטליזם. בדומה לכמה ערים נוספות באירופה, בשנים האחרונות, העירייה התחילה לשתף פעולה עם אמני גרפיטי במבצעי צביעה מחדש של בתים ישנים בשכונות העיר. למי שמתעניין, אפשר למצוא גם כמה סיורים רגליים מודרכים בדגש על הגרפיטי בעיר.

 

למפת גוגל עם כל הנקודות