בוגרים.ות זוכי פרס אאא לבוגרים ובוגרות 2015

החל ממשחק אל״ף-בי״ת אינטראקטיבי לילדים עם קשיי הגיה, דרך מחקר צורני של האותיות העבריות ועד איורי חיות ואותיות - בחרנו את עבודות בוגרים שהכי עניינו אותנו

עונת תערוכות הבוגרים בשיאה! במהלך יולי-אוגוסט מתקיימות תערוכות בוגרי בתי־הספר הגבוהים לעיצוב בארץ. לכבוד המאורע, החלטנו לצאת מהסטודיו הממוזג ולספוג קצת השראה ממעצבי העתיד - והשנה הם מלאים ברוח יצירתית במיוחד. לוח תערוכות הבוגרים עשה לנו סדר בבלאגן (וזה הזמן להודות לעצמנו), ובעזרתו יצאנו לבקר בתערוכות ברחבי הארץ. אז מה הכי עניין אותנו? טיפוגרפיה (כמובן), האות אל״ף (וגם בי״ת וגימ״ל), השפה העברית וגם עבודות שהן פשוט יפות ו/או מעניינות.

מה נגיד לכם - היה מתיש. כל־כך הרבה תערוכות וכל־כך מעט זמן, אבל הצלחנו לעשות את זה ויותר חשוב שרדנו כדי לספר לכם על פרויקטי הגמר שהכי עשו לנו את זה ושאנחנו ממליצים לכם לא לפספס.
קבלו אותם:

רוני שניידר

רוני שניידר

שנקר

קיפול פנימה, קיפול החוצה, חתך <span>— מחקר פורמליסטי של 22 האותיות העבריות</span>

קיפול פנימה, קיפול החוצה, חתך — מחקר פורמליסטי של 22 האותיות העבריות

"מתוך אהבתי הרבה למינימליזם ופשטות החלטתי לעשות מחקר פורמליסטי על האמלנטים הבסיסיים ביותר מעולם העיצוב הגרפי – 22 האותיות העבריות. מטרת המחקר הייתה לפשט את האותיות לשלד הבסיסי שלהן ואז ליצור אותן מחדש על ידי שלושה חוקים שנובעים מהחומר עצמו: קיפול פנימה, קיפול החוצה וחתך. בכל שלבי העבודה על הפרויקט השאלות שהנחו אותי היו כמה ניתן לזקק את צורת האות מבלי לוותר על קריאותה וכיצד אפשר לעשות זאת במינימום מאמץ והתערבות חיצונית. תחילה, בחרתי בחומר הכי פשוט שהוא הנייר. בסיום תהליך העיצוב על גבי הנייר הרגשתי שאין לי שליטה מלאה בתוצאה מכיוון שהנייר הוא חומר גמיש וקל שחוזר לצורתו הראשונית השטוחה ולכן החלטתי לייצר את האותיות ממתכת וכך לקבע את צורתן לאובייקטים יציבים, בעלי מסה, שניתן להחזיק אותם ולהרגיש את משקלם."

מנחים: נדב שלו ויעל בוגן

תמר מושינסקי

תמר מושינסקי

בצלאל

שלום על ישראל / איזור התעשייה אֵסֶל <span>— איזור תעשייה אוטופי המתקיים במציאות של שלום</span>

שלום על ישראל / איזור התעשייה אֵסֶל — איזור תעשייה אוטופי המתקיים במציאות של שלום

"אוטופי, כלומר על הגבול בין משהו שיכול וצריך להתקיים, אך איננו ריאלי. שלום, משום שאני מאמינה שעוד יש לנו סיכוי. ואיזור תעשייה, מפני שהוא מתרגם באופן מעשי את מה שהשלום ייתן לנו – האפשרות להסתכל קדימה מעבר לשגרת החירום שאנו כה רגילים בה, אל עבר מציאות שבה האינטרסים הופכים משותפים, הבחירה איננה כפויה, וקיימים בה גיוון, מחויבות ואחריות הדדית.
השם אֵסֶל מקורו בעברית, ומשמעותו המוט המאזן את דליי המים הנישאים מן הבאר. השפה החזותית שיצרתי מבוססת על טיפוגרפיה: שני פונטים ניטרליים, בעברית ובערבית, שמפורקים ומורכבים מחדש לכדי יישות אחידה. הבחירה במיתוג טיפוגרפי נועדה ליצור מערכת, שמתפקדת ממש כמו השפה – מאפשרת סקרנות, מפגש והתמודדות עם שוני. באיזור התעשייה קיימים 26 מפעלים, חציים ישראלים וחציים פלסטינים. הוא מוקף גבולות ברורים (כי זה קצת חסר לנו פה), משמר גבול (של שלום!), מנהלה, ועד עובדים ואפילו מסעדה. הוא שוכן לחופי עזה – כי אם כבר אוטופי, אז למה לא לדמיין."
מנחים: מיכל סהר ונעם שכטר


יוליה קרפי

יוליה קרפי

ויצו חיפה

מעברים <span>— חוויית נדידה ויזואלית</span>

מעברים — חוויית נדידה ויזואלית

"הפרויקט עוסק בזיהוי של המושג "home" מתוך המושג "house" ועל האופן שבו מבנים ארכיטקטוניים ואלמנטים שונים יכולים לספר את חווית המעבר ממקום למקום. דרך עבודתי אני מספרת חוויית הנדידה ממציאות אחת לאחרת, ועל זיכרון והחפצים שנשארים או נעלמים.
"

מנחה: נועה סגל

ורד חגאג

ורד חגאג

שנקר

שומרי השם <span>— מיתוג לרבנות חדשה</span>

שומרי השם — מיתוג לרבנות חדשה

"מיתוג לרבנות חדשה המיוצגת על ידי שלושה איקונות של 'שומרי השם' המעלה לדיון את תופעת התמסחרות הדת. מטרת הפרויקט היא להנכיח את זילות הקדושה דרך שימוש בפלטפורמות דיגיטליות בעידן גלובלי-ווירטואלי בו הכל זמין, נגיש ומהיר. כל פלטפורמה עוצבה לשם הקצנה של המסר באופן שבו המשתמש יוכל להמיר ברכה או קיום מצוה תמורת כסף. בפרויקט השתמשתי בשני פונטים מהממים שלכם: בר־לב ומוגרבי. בנוסף גם בדרגולין המוכר והטוב."

מנחים: קובי פרנקו ובתיה קולטון

אדם בני־עודה

אדם בני־עודה

מנשר

מחתרת דן
 <span>— סדרת כרזות עבור מחתרת הקוראת לאוטונומיה על תל־אביב</span>

מחתרת דן
 — סדרת כרזות עבור מחתרת הקוראת לאוטונומיה על תל־אביב

"מתוקף זכותנו לחיים נורמליים, חיים של חופש והוגנות, חיים הנשענים על ערכי הומניזם וליברליות, חיים המכבדים את מרחב המחייה של כל הקבוצות בקרבנו ותומכים בו – מתוקף כל אלה, אנו מכריזים בזאת על הקמת מדינה שפויה בארץ־ישראל – היא מדינת דן". טקסט זה הינו חלק ממניפסט הקמת מחתרת דן הקוראת להפיכת העיר תל אביב למחוז אוטונומי המנותק מיתר חלקי המדינה. יצרתי סדרת כרזות המהוות חשיפה ראשונית לאג'נדות עליהן מתבססת המחתרת.

מנחה: הילה שאלתיאל

שגיא ארד

שגיא ארד

בצלאל

אָהוֹי <span>— אפליקציה ללימוד כתיבה וקריאה</span>

אָהוֹי — אפליקציה ללימוד כתיבה וקריאה

"כשלמדתי בכיתה א'-ב' התמודדתי עם קשיים רבים בהבנת הנקרא ובכתיבת אותיות האל"ף-בי"ת, לקות למידה שמתאפיינת כאמור בכתיבה לא נכונה של אותיות, וקריאה שהיתה עבורי מאתגרת אף יותר. בשנים האחרונות עלתה מאוד המודעות לנושא לקויות הלמידה, וילדים הסובלים מקשיים אלה כבר לא מתויגים כבעייתיים, אלא ישנן עוד ועוד גישות חדשות ללימוד. אחת הדרכים היא שילוב של טכנולוגיה ומשחק המאפשר למידה עצמית-פרטנית מצד אחד ומשעשעת וחווייתית ומצד שני. כשהתחלתי לעצב את האפליקציה היה קושי למצוא פונט שיתאים לסגנון האיורי שלי, שיהיה מוגדר צורנית כמה שיותר פשוט לילד להכרה ראשונית, ללא סיגנון תגיות מופרז או ״מורכב צורנית״. כבר מההתחלה פונט סטנגה התלבש עם האיורים שלי כמו כפפה."

מנחה: רותו מודן

ניצן פודה יוסטר

ניצן פודה יוסטר

המכון הטכנולוגי חולון

גן הגיות <span>— משחק אודיו אינטראקטיבי לילדים עם קשיי הגיה</span>

גן הגיות — משחק אודיו אינטראקטיבי לילדים עם קשיי הגיה

"נולדתי בקיבוץ זיקים שבדרום, אחת משלישיה. גדלתי בלינה משותפת ולא הרגשתי צורך לדבר יותר מידי בילדותי. תמיד היה מי שדיבר בשבילי (אחי שהיה צמוד אלי כבר מגיל 0). עברתי טיפולים אצל קלינאית תקשורת והרגשתי שחוויה כזו, באמצעות הטכנולוגיה הזמינה לנו כיום, יכולה לעבור בצורה שלמה יותר ומהנה לילד. "
בפרוייקט הגמר שלי יצרתי משחק אודיו אינטראקטיבי לתיקון ההגיה על ידי תרגול. המשחק מיועד לילדים המטופלים אצל קלינאית תקשורת בגילאים 3-6 (גיל רכישת העיצורים). הפרויקט מגיע מתוך צורך שעלה בקהילת קלינאות התקשורת למשחק שמדבר לילדים בשפתם ויוצר אינטראקציה ומוטיבציה להמשיך לשחק ולתרגל את מתודות הטיפול בבית. קצת על המשחק עצמו: ב״גן הגיות״ יש 22 חיות (חיה לכל אות) וכל חיה מהווה משחקון בה הילד מתרגל את 5 ההגיות השייכות לכל אות. האפליקציה מזהה את קולו של הילד ויודעת לזהות אם הגה את ההגיה בצורה נכונה. באמצעות קולו הילד מפעיל את החיה לעבור מכשולים ולתפוס אוביקטים שצוברים לו נקודות.״

מנחה: עמית וורגפט


הוסף/י תגובה

8 תגובות

    אנחנו לא בונים את הרשימה באופן כזה שהכרחי שלכל בי״ס יהיה נציג. יש עוד בתי ספר שאין להם נציג ברשימה ואין פה פוליטיקה אלא שיפוט אוביקטיבי. שנה שעברה היתה ברשימה נציגות של אבני והשנה לא. נשמח לשמוע ממך איזה עבודות של אבני מהשנה היו צריכות להיכנס לרשימה.