צ׳יטוט שיחה עם חברי סטודיו זֹהרה

לקראת פתיחת שנת הלימודים - בחרנו להכיר את חברי סטודיו הריזוגרף הירושלמי הצעירים ולשמוע מהם איך עושים את זה נכון. אז אם אין לכם מושג על מה מדובר – כדאי לכם לקרוא את זה

אהלן אלעד!
חברי זהרה כאן.

היי אלי. מה שלומכם? והיי למאיה ויותם.

היי, נעים מאוד!

שלום שלום!

מגניב, אז אתם בעצם שלושה?

בדיוק. אני אענה רוב הזמן, יותם ומאיה יידחפו במקרה שאני אגיד שטויות...

בואו נתחיל, השם 'זהרה' זהו שמו של הסטודיו שלכם??

נכון (:

מה זה בעצם אומר? אתם קואופרטיב עיצוב?

זה סטודיו ששלושתנו הקמנו. כרגע אנחנו מתעסקים בעיקר בדפוס ריזו ובעתיד המאוד קרוב גם בעיצוב, איור, ומתכננים להקים גם חנות קטנה. ממש בימים אלו אנחנו עובדים על הוצאה של פנזין במסגרת ארועי החורף של ארגון רוח חדשה.

אוקיי, מה בעצם מייחד אתכם? הריזו?

הייתי אומר שקודם כל האהבה שלנו לדפוס ועיצוב. הריזו הוא דרך מצויינת לעזור לבטא את זה.

אני שואל כי מהאתר נראה שזה התחום העיקרי שלכם בנתיים, וגם לא זכור לי ששמעתי על כמותכם בארץ.

אני חייבת להוסיף לתשובה של אלי - הריזו מביאה איתה אופי שלם - אנחנו חייבים להיות אקספרמינטליים, קשה לצפות מה תהיה התוצאה - ותמיד יש הפתעות טובות.

רגע רגע, אם אתם רוצה להפתיע, תפתיעו (עם תמונות ולינקים) - אל תדברו! :)

הופה! הנה אינסטגרם! www.instagram.com/zoharariso

והנה ה-אתר! www.zoharariso.com

אינסטה מהמם! את האתר ראיתי כבר, גם חתיך.

טוב העניין הזה של ההפתעות נהיה מעניין. תסבירו בבקשה קצת את אלמנט ההפתעה של הריזו, כי אני בטוח שלא כל הקוראים שלנו מכירים את סוג ההדפסה הזה, וגם, זה נשמע הפוך קצת מאיך שמעצבים גרפיים עובדים בדרך כלל - זאת אומרת לדוגמא - מגיעים לדפוס עם קבצים סגורים ויודעים מה ייצא, או שאני טועה?

תהליך העבודה בריזו הוא שילוב בין דפוס דיגיטלי להדפס רשת מסורתי. מצד אחד הפשטות והמהירות של ייצור העותקים, ומצד שני הייחודיות של כל הדפסה.

עדיין נשמע לי מאוד טכני, בוא נשאל ככה - מה אני צריך להביא לדפוס, קובץ?

הבנתי אותך. אז ככה, יש שלל שלבים בדרך שמשנים מאוד את התוצר הסופי, למשל, סדר הדפסת הצבעים במהלך העבודה.

במכונה שלנו אפשר לעבוד בשתי דרכים שונות: או באמצעות סריקה ישירות למכונה, או בשליחת קבצים מהמחשב.

טוב חברים יקרים, בלבלתם אותי לגמרי :) אין לי מושג מה עושים בריזו, חוץ מזה שברור לי שהתוצאה מדהימה. הנה ההזדמנות שלכם להסביר להדיוטות כמוני איך זה עובד מהרגע הראשון.

אוקיי, אם אתם מאיירים, מעצבים או חובבים, ואתם רוצים להדפיס בריזו אתם צריכים להביא את הדימוי שלכם מופרד לשכבות לפי צבעים (או לתת לנו לעשות את זה). המדפסת תיקח כל שכבה כזו, ותהפוך אותה לרשת להדפס. הרשתות מודפסות אחת על השנייה על הדף, בדיו נקי וצבעוני.

בגדול, אם מדברים על תהליך העבודה אז כדי שההדפסה תצא מותאמת ביותר לריזו, יש צורך בתכנון מראש. הקובץ צריך להיות מופרד לפלטות לפי כל צבע, לאחר מכן מעבירים את הקבצים באופן דיגיטלי למדפסת שמתרגמת אותם לגלופות, דרכן מועבר הצבע לנייר. זה התהליך שעובר בעצם כל צבע שמודפס. כמה צבעים - כמה פעמים.

בסוף - זה מאוד פשוט, קצת יותר מסובך מלהשתמש במכונת צילום.

אגב, פרט מגניב, הגלופות (אנחנו קוראים להם מאסטרים) והדיו עשויים מחומרים טבעיים ומתכלים לגמרי.

בדומה לדפוס משי, חפיפה בין צבעים ירכיבו צבע נוסף - הצבעים שקופים ויוצרים צבע שלישי בחפיפה בינהם.

זה באמת מדהים!

ככה נראות הדפסות של כמה מאסטרים של אותו איור:

אור יוגב


הו, עכשיו אני מתחיל לקלוט! הסברתם לאט והנה הבנתי מהר.

במקרה של האיור למעלה הדפסנו בכחול, צהוב וורוד

בסדרים שונים של הנחת הצבעים יצאו תוצאות שונות...

הכתום למשל זה צהוב ו־ורוד יחד.

בואו נחזור רגע אחורה. איך באמת החלטתם להקים בית דפוס מיוחד כל כך, ועוד בירושלים ובגיל צעיר יחסית?

אלי ואני היינו בחילופי סטודנטים בגרמניה בשנה האחרונה (בשתי ערים שונות), שם דפוס הריזו מבוסס ויש מספר בתי דפוס ותיקים שעוסקים בתחום. כשחזרנו לארץ רצינו להמשיך ולהתנסות בכיף הזה.

ומאיפה הידע הדרוש להקמה? היה יקר להקים? זה עסק משתלם בכלל? ורגע, אתם עדיין סטודנטים?

בדיוק סיימנו (: התחלנו להקים את העסק ממש בתחילת החשיבה על פרוייקט הגמר. קנינו את המכונה, מצאנו סטודיו שנוכל לחלוק ברוח חדשה בבית אליאנס, ואז הנחנו את זה בצד לתקופה של העבודה על הפרוייקט.

אנחנו לא לגמרי ״בית דפוס״, אלא שלושה חברים עם מכונה ממש מגניבה. זה נוצר מתוך חשק לעסוק במשהו שאנחנו אוהבים, ושונה מאוד ממה שעשינו במהלך הלימודים, במובן של התמקצעות במשהו לטווח הארוך.

מה שאומר שאנחנו עוד לומדים את כל הפן העסקי.

כמה פרטים קטנים שפספסתי - מאיפה קניתם את המכונה?

מחברת RISO היפנית.

חתיכת מסע היא עשתה... אז מה החזון שלכם בעצם?

החזון הוא להפיץ את הטכניקה, להתמקצע, ליצור דברים בעצמנו ולאפשר את החוויה לכל מי שרוצה להתנסות.

מאוד חשוב לנו שאנשים יראו מה המכונה יכולה לעשות. אנחנו עדיין מתלהבים מכל דף שיוצא מהמכונה.

מאיה וספי להק

תם קריב

אור יוגב

אלי בבג'נוב. דוגמאות לכמה דפים ש"יצאו" מהמכונה


אנחנו לגמרי מתלהבים איתכם.

🤩

אתם יכולים קצת לשתף אותנו בתהליך הלימוד בגרמניה במהלך חילופי הסטודנטים שלכם? מעניין אותי להבין איפה זה התחיל אצלכם בדיוק.

יש הערכה גדולה שם לפרינט בכלל ולטכניקות מסורתיות יותר בפרט. ויש באירופה המון המון ריזו - קהילה שלמה וצבעונית.

וקהילה תומכת - שעזרה לנו הרבה בטיפים טכניים ובכלל.

ולמרות שהם מכירים את זה טוב מאוד, עדיין יש גם אצלם תורים ארוכים מאוד למדפסות ריזו בבתי הספר.

יש לינקים לבתי הדפוס ובתי הספר שלמדתם?

הנה למשל הסטודיו המוביל להדפסה בברלין: www.drucken3000.de . יותם הדפיס שם כמה פעמים ויש לנו חברה טובה מהלימודים שנסעה לשם במיוחד בזמן הלימודים בבצלאל.

כל הידע והלימוד שלנו על הריזו היה מאוד אוטודידקטי. המון ניסוי וטעייה, שאלות בקבוצות ריזו בפייסבוק ועוד.

זה הספיק? ואם יש לינקים תרגישו חופשי לשתף.

הנה בית ספר לעיצוב בברלין, עם סדנת ריזו נחמדה www.udk-berlin.de

והנה הויקי של קהילת הריזו בעולם stencil.wiki, ימבה מידע ואטלס של סטודיואים.

לשאלתך, אנחנו עדיין שוברים את הראש על דברים מסויימים, המון דפים מתבזבזים על דימוי בודד כדי להפוך אותו למושלם.

ככה זה בכל העולם? או שזו תורה סדורה? מתי זה הומצא בעצם?

המכונה הומצאה בשנות השמונים בחברת ריזו היפנית בתור מכונת צילום משוכללת. היא יועדה לשימוש משרדי אבל מאומצת מאז בחום על ידי מעצבים ומאיירים.

כשאתה מכיר את כל הצבעים כמו שצריך ומספיק מנוסה ויודע לצפות מה ייצא, אז אני מניח שזה רץ די חלק. עדיין, דימוי בכמה צבעים מצריך לא מעט עבודה והתאמה. אולי זו גם הסיבה שכמות עותקים גדולה היא זולה מאוד ביחס לכמות קטנה. רוב העבודה נעשית בהתאמה של הצבעים והמיקום.

אוקיי, נראה לי שיש לנו כבר לא מעט ידע על הדפסת ריזו אבל נדמה לי שקצת פספסתי את השותפות שלכם, למשל - איך מאיה הצטרפה?

שלושתנו חברים טובים מלימודים. כל אחד מגיע ממקומות אחרים בעולם העיצוב והדפוס. מאיה התעניינה בעיקר בתחום של עיצוב ספרים ופנזינים. התפקיד של כולנו הוא די זהה בסטודיו, אנחנו פשוט עושים הכל. מכיוון שמאיה ויותם גרים בירושלים ואני בתל אביב, אז הם מדפיסים יותר ואני מתעסק בדברים שמסביב ומדפיס פחות. ):

בואו נגיע לפרט הכי חשוב, איך אני מגיע להדפיס אצלכם?

אנחנו ממוקמים בבית אליאנס בירושלים, שזה בניין שהוסב לטובת רוח חדשה - תנועת צעירים בירושלים. בגלל שאנחנו חולקים סטודיו עם עוד חמישה יוצרים אחרים, כל אחד בתחומו, אין לנו אפשרות באמת להזמין אלינו לקוחות וכל התקשורת היא טלפונית או במייל. אבל כמובן שאם מישהו ממש ירצה לבקר נזמין אותו בשמחה! בגלל שאנחנו מגיעים "מבפנים" כמאיירים ומעצבים, אנחנו יודעים כמה חשוב לדעת איך יוצאת ההדפסה, ולכן במהלכה אנחנו נמצאים בקשר עם המזמין ומעדכנים ושולחים צילומים. את ההדפסות אפשר לאסוף או מהסטודיו בבית אליאנס, או מהבית שלי בתל אביב.התוכניות שלנו בעתיד הקרוב הן לרכוש עוד צבעים, שזה החלום של כל בית דפוס ריזו (כרגע יש לנו חמישה), לפתוח איזו חנות אינטרנטית ובעיקר להמשיך ליצור ולייצר.

רק לדייק את הסוף - אתם חולקים את הסטודיו ולכן הסדנאות הן אישיות?

נכון. נמצאים יחד ועובדים בנפרד. בגלל האופי של רוח חדשה יוצא לנו להיפגש לא מעט, ולפעמים גם לבצע פרוייקטים משותפים.

מגניב, נראה לי שהקפנו את הכל. אז מה נאחל לכם לשנה החדשה?

הקפנו כמעט הכל - רק אוסיף פרט קטן  - שמעבר לשיגרה הרגילה של יוצרים שמגיעים להדפיס אצלנו דברים מהממים מאז הפתיחה הרשמית לפני כשלושה חודשים, שלושתנו מאוד מצפים לפתיחת שנת הלימודים, ככה שאפשר לאחל לנו שתהיה מלאה בסטודנטים שיעשו אצלנו דברים יפהפיים!

או! זה נשמע מעולה, נאחל לכם שתדפיסו לנו שנה של דברים מדהימים בשכבות של צבעוניות בוהקת!

תודה רבה! תבואו לבקר!