חג שמחת תורה הוא חג יחסית חדש, ״רק״ בן בערך אלף שנים, אבל המנהגים המוכרים ונהוגים כיום – כמו הקריאה ההמונית בסיומה של התורה, הריקודים עם הספרים הכבדים, ובעיקר דגלי התורה המאויירים והמעוצבים לילדים – ״חדשים״ אפילו יותר, ונהוגים רק במאות השנים האחרונות.
עם הקמת המדינה, נוספו לדגלים אלמנטים ציוניים המעודדים את ישוב הארץ והעלייה אליה
אחד האלמנטים הגרפיים היהודיים הראשונים שאנחנו מכירים – דגל שמחת תורה, כנראה הופיע כבר לפני המאה ה־17, אבל עדויות בכתב על דגלים כאלה אנחנו מוצאים רק משנת 1671 בפולין. מאחר והדגלים הללו הודפסו כדי לחבב את חגיגות סיום התורה בחג על הילדים הקטנים, הם נקרעו במהרה ולא נשמרו, כך שאת הדגלים הממשים הראשונים שנשתמרו ניתן למצוא רק החל מהמאה התשע־עשרה באירופה. באופן כללי, מנהג הדגלים בחג רווח יותר בארצות אשכנז, ורק מן המאה התשע־עשרה ניתן למצוא כאלה גם בארצות המגרב וגלות ספרד.
הידעת?
למרות השם המחייב, חג ״שמחת תורה״ לא מופיע בכלל בתורה. אמנם חג ״שמיני עצרת״ מצוין בספר ״במדבר״ והוא חל שמונה ימים אחרי סוכות, אבל החג מתייחס בעיקר לדברים הקשורים לבית המקדש, ולא למחזור השנתי של קריאת התורה.
המוטיבים המרכזיים במאה התשע־עשרה בקהילות היהודיות היו פסוקים או משפטים מאוירים מפיוטים הקשורים לאהבת התורה שנכתבו בטיפוגרפיה ידנית ושימשו אלמנט חינוכי בעידוד הילדים ללימודי הקודש. עם ראשית הציונות ואף יותר עם הקמת המדינה, נוספו אלמנטים ציוניים המעודדים את ישוב הארץ והעלייה אליה. בקטלוג שמצאנו מהתערוכה ״הדגלים של שמחת תורה – מן האמנות היהודית העממית לתרבות העברית־ישראלית״ (באוצרותה של ניצה בהרוזי־ברעוז) מוצגים עשרות דגלים המראים את השינוי האמור, מתוך מבחר אוספים של חוקרי אמנות יהודית ומעצבים ישראליים כפרופ׳ שלום צבר, ד״ר חיים גרוסמן ודוד טרטקובר, ואנחנו שמחים לשתף אתכם בחלק מהם.
מעצב ומאייר שראוי לציין כאחד מן היוצרים הבולטים של דגלי שמחת תורה הוא מ׳ אריה, שנפטר בשנה שעברה. אריה (מוסקוביץ) אייר עשרות ספרי ילדים ולא מעט מסמלי צה״ל אבל בין היתר גם עשרות דגלים, שאת חלקם אתם יכולים לראות כאן ובקטלוג. פרט מעניין נוסף הוא שבתפקידו הציבורי היה אריה גבאי של אחד מבתי הכנסת בצפון הישן בתל־אביב במשך עשרות שנים, כך שבוודאי יצא לו לראות את מעשי ידיו מתנופפים בחגיגות שמחת התורה בבית הכנסת שלו, שנה בשנה.
חג דגלים שמח!

ישראל, שנות ה־60, דפוס לוין אפשטיין, אוסף מוזיאון ארץ־ישראל

וילנה, ליטא, 1865, דפוס ר׳ מ׳ ראם, אוסף משפחת גרוס

שלהי שנות ה־60 של המאה ה־20, אוסף דוד טרטקובר

דפוס צוקרמן, ירושלים. סוף המאה ה־19, אוסף מוזיאון ארץ־ישראל

עיצוב: דוד טרטקובר, 1979

ירושלים, 1935ֿ, אוסף משפחת גרוס

איור: צבי לבני, ישראל, 1950, אוסף אריה רייכמן

ישראל, שנות ה־80, אוסף תמר טליסמן

ישראל, 1958, אוסף אריה רייכמן

לבוב, אוקראינה, 1870, אוסף משפחת גרוס

עיצוב: מ׳ אריה, ישראל, שנות ה־70, אוסף אריה רייכמן

ורשה, פולין, 1873, דפוס חיים קלטר, אוסף משפחת גרוס

עיצוב: דוד גלבוע, ישראל, סוף שנות ה־40 של המאה ה־20, אוסף אריה רייכמן

עיצוב: מ׳ אריה, ישראל, סוף שנות ה־60, אוסף ד״ר חיים גרוסמן
4 תגובות
וואו, מ.אריה הזה התגלה כחתיכת מ.ארנב - הלך לי כל היום. תודה על ההפנייה!
הוא גם חתיכת אריה! שיבואו ימים טובים יותר, אמן.
האם ניתן לעשות שימוש בתמונות?
ממי צריך לבקש אישור, לצורך העלאת מורל
נראה לנו שניתן לעשות בהם שימוש לא מסחרי, אבל חובה לציין שזה מקטלוג התערוכה וכן את המעצבים, כמו שציינו מתחת לכל תמונה. בשורות טובות!