דגלי המדפיסים הם למעשה סימן ההיכר הגרפי של בתי הדפוס החל מסוף המאה החמש־עשרה, בקרבה כרונולוגית להמצאת הדפוס, כמובן. דגל המדפיס נוצר כאשר בתי הדפוס רצו ליצור להם סימן שיבדיל את תוצרתם מאלו של מתחריהם ויוצג בדף הראשון של הספר המודפס בבית מלאכתם, ולכן יצרו להם סמלים שהיו למעשה תחריטי־עץ שהוטבעו בבית הדפוס. מבחינת המשמעות שלהם – הם היו מעין לוגואים המייצגים באופן גרפי אלמנט מסוים הקשור לייחוס משפחתם, מיקומם הפיזי, שם משפחתם וכדומה.
בנוגע לשם דוד, זוהי גם הפעם הראשונה שבה אפשר למצוא את השם ״מגן־דוד״, כמוטו לדגל מדפיס שרצה לציין את שמו, בבסיס הסמל המוכר שעד אז נקרא ״מפתח שלמה״
בשונה מדגלי המדפיסים הלא־יהודיים, שהושפעו מאלמנטים פיזיים הקשורים לסמלי הגילדות המקצועיות או השיוך לבני האצולה המקומיים, וכיוצא מכך לסמלים ההראלדים שלהם, התבססו הדגלים היהודים על מוטיבים הלקוחים מתוך המסורת העתיקה. באופן זה נוכל למצוא את סמל כפות הידיים הצמודות המציין את תנועת ברכת הכהנים ולכן מצביע על היותו של המדפיס ממשפחת כהן, בדומה לאריה המופיע בסמלים אחרים המסמל את היות המדפיס מיוחס לשבט יהודה, וביתר דגש, מיוחס לצאצאי בית דוד. בנוגע לשם דוד, זוהי גם הפעם הראשונה שבה אפשר למצוא את השם ״מגן־דוד״, כמוטו לדגל מדפיס שרצה לציין את שמו, בבסיסו של הסמל הכל כך מוכר לנו היום אבל עד אז היווה סמל מיסטי בשם ״מפתח שלמה״.
מעניין לראות כיצד התחברו הסמליים המקומיים הנוכריים, כגון מצודת העיר סונצינו בצפון איטליה בדגל המדפיסים של דפוס שונצינו, שגם השפיע על ההחלטה למקם את הפסוק מספר ישעיה המדבר על מצודה, במוטו התחתון של הסמל. הדגלים המוצגים בכתבה הם חלק מאוסף עצום שליקט אברהם יערי, שהיה חוקר התרבות העברית ובעיקר של ספרים עבריים, ועבר על כחמישה־עשר אלף ספרים וכתבי־יד ישנים ועתיקים על מנת לשמר את דגל המדפיס שלהם, ולחקור את מקורותיו, כך שיוכל גם לשפוך אור על המקום והתנאים בהם הודפס הספר. את תוצאות מחקרו פרסם בספר ״דגלי המדפיסים העבריים״, ואת חלקם תוכלו לראות בדימויים שלפניכם.
4 תגובות
כאספן ספרים, כמעט כפייתי, תענוג אמיתי לקרוא את הכתבה. גם אם היא לא חידשה לךי היא מסכמת את הנושא יפה מאוד.
איזה כיף לקרוא את התגובה שלך יוסף. תודה רבה ושמחים שנהנית!
מרתק ומעניין ממש!
תודה על הכתבה
זה מהמם ומרתק וגורם לי לרצות גרסאות וקטוריות של הכל!