חלוצי הדפוס דגלי מדפיסים – חותמות מאוירות ישנות של בתי דפוס יהודיים

יש שיאמרו שמדובר בלוגואים העבריים הראשונים, ויש שישוו אותם לסמלי הגילדות המקצועיות של ימי־הביניים, אבל אין ספק שמדובר בסממן גרפי היסטורי בעל חשיבות רבה, ובעיקר בתולדות העם היהודי

דגלי המדפיסים הם למעשה סימן ההיכר הגרפי של בתי הדפוס החל מסוף המאה החמש־עשרה, בקרבה כרונולוגית להמצאת הדפוס, כמובן. דגל המדפיס נוצר כאשר בתי הדפוס רצו ליצור להם סימן שיבדיל את תוצרתם מאלו של מתחריהם ויוצג בדף הראשון של הספר המודפס בבית מלאכתם, ולכן יצרו להם סמלים שהיו למעשה תחריטי־עץ שהוטבעו בבית הדפוס. מבחינת המשמעות שלהם – הם היו מעין לוגואים המייצגים באופן גרפי אלמנט מסוים הקשור לייחוס משפחתם, מיקומם הפיזי, שם משפחתם וכדומה.

בנוגע לשם דוד, זוהי גם הפעם הראשונה שבה אפשר למצוא את השם ״מגן־דוד״, כמוטו לדגל מדפיס שרצה לציין את שמו, בבסיס הסמל המוכר שעד אז נקרא ״מפתח שלמה״

בשונה מדגלי המדפיסים הלא־יהודיים, שהושפעו מאלמנטים פיזיים הקשורים לסמלי הגילדות המקצועיות או השיוך לבני האצולה המקומיים, וכיוצא מכך לסמלים ההראלדים שלהם, התבססו הדגלים היהודים על מוטיבים הלקוחים מתוך המסורת העתיקה. באופן זה נוכל למצוא את סמל כפות הידיים הצמודות המציין את תנועת ברכת הכהנים ולכן מצביע על היותו של המדפיס ממשפחת כהן, בדומה לאריה המופיע בסמלים אחרים המסמל את היות המדפיס מיוחס לשבט יהודה, וביתר דגש, מיוחס לצאצאי בית דוד. בנוגע לשם דוד, זוהי גם הפעם הראשונה שבה אפשר למצוא את השם ״מגן־דוד״, כמוטו לדגל מדפיס שרצה לציין את שמו, בבסיסו של הסמל הכל כך מוכר לנו היום אבל עד אז היווה סמל מיסטי בשם ״מפתח שלמה״.

מעניין לראות כיצד התחברו הסמליים המקומיים הנוכריים, כגון מצודת העיר סונצינו בצפון איטליה בדגל המדפיסים של דפוס שונצינו, שגם השפיע על ההחלטה למקם את הפסוק מספר ישעיה המדבר על מצודה, במוטו התחתון של הסמל. הדגלים המוצגים בכתבה הם חלק מאוסף עצום שליקט אברהם יערי, שהיה חוקר התרבות העברית ובעיקר של ספרים עבריים, ועבר על כחמישה־עשר אלף ספרים וכתבי־יד ישנים ועתיקים על מנת לשמר את דגל המדפיס שלהם, ולחקור את מקורותיו, כך שיוכל גם לשפוך אור על המקום והתנאים בהם הודפס הספר. את תוצאות מחקרו פרסם בספר ״דגלי המדפיסים העבריים״, ואת חלקם תוכלו לראות בדימויים שלפניכם.

שלמה בן מרדכי הכהן ומשה בן יוסף בצלאל הכהן, פראג, 1593-1597

משה קאשמן בן אליהו עמריך, אמסטרדם, 1688-1689

אברהם בן שבתאי הכהן, ונציה, 1719

אברהם יוסף בשבי, סלוניקי, 1594-1605

גרשם בן משה שונצינו, קונסטנטינופול, יוון, 1522-1533

מרדכי בין גרשם הכהן, פראג, 1569-1592

מרדכי סופר מאיר בן דוד הלוי, צ׳כיה

גד בן שמואל, פיזה, איטליה, 1803

אליעזר סולומון, מנטובה, איטליה, 1776-1792

אברהם יוסף מדפס, לבוב, 1860

צבי בן אברהם קלונימוס לובלין, יפו,  1604-1628

רפאל עמנואל חי ריחי (ריאחי) -ליבורנו, איטליה, 1742

אליעזר סעדון, ליבורנו, איטליה, 1790-1805

קופיס, יפו 1804-1828

פאולוס פאגיוס, גרמניה, איזני 1541-1542

 יהודה הירש בער, אהרן פרנקל ואהרון יצחק שאול, גרמניה, פרנקפורט 1746

האחים שלמה של העגור ואברהם של הבז, גרמניה, פרנקפורט, 1699 1700

יצחק בן ישעיהו, גרמניה, פרנקפורט 1692

יצחק בן משה מפאס (מרוקו) - איטליה, פירנצה 1744 1755

צבי הירש בן יוסף הלויגרמניה, פירט תקנ"א 1695

יצחק בן אהרן מפרוסטיוב (צ'כיה) -  1569-1612

יצחק בן אהרן מפרוסטיוב (צ'כיה) - פולין, קרקוב 1569-1612 - דגל מדפיס נוסף

צבי הירש בן יחזקאל מקוצק (פולין) -הולנד, אמסטרדם 1706

צבי הירש בן יצחק מפשמישל (פולין) -הולנד, אמסטרדם תקכ"ז 1776

דוד ושמשון בלוך, הולנד, אמסטרדם 1777

האחים יוסף, יעקב ואברהם פרופס, הולנד, אמסטרדם 1739-1773

יואל משה סלומון, יחיאל בריל ומיכל הכהן, ירושלים 1863

טוביאס פואה,איטליה, סביונטה 1551 1559


הוסף/י תגובה

4 תגובות