כל העולם הצגה
כן חברות וחברים, נראה שלפחות בנוגע להרצאות – דרך הצגת העבודות חשובה יותר מהעבודות עצמן. לא חשוב כמה שנושא ההרצאה היה מעניין, או כמה טיב העבודה היה משובח, הרצאה שהתנהלה ללא נרטיב קוהרנטי סוחף, מסר ברור, כריזמה בימתית או פשוט הומור – לא עבדה. לעומת זאת, הרצאות שעל פניו כלל לא עניינו אותנו ברמה העבודות שהוצגו בהן, התגלו כמרתקות בעזרת מרצים ומרצות כריזמטים וכריזמטיות עם אנרגיות גבוהות או סיפור מרגש ומפתיע. זה אומנם לא פשוט לכל אחד להעביר הרצאות, וזה קצת לא הוגן לשפוט עבודה של אדם רק על פי הדרך שבה הוא מציג אותה, אך זה המדיום – ויש לו כללים שצריך לשמוע להם. תזכרו את זה בפעם הבאה שאתם עולים על הבמה עם פרויקט שעיצבתם.
זכורים לטובה: סטודיו OMSE, שלמרות כל מה שכתבתי כאן, הצליחו להתגבר על ההתרגשות והקול הרועד בעזרת פרזנטציה מהממת, שהכילה שילוב מנצח של סיפור טוב עם עבודה ברמה גבוהה. (היו אפילו כמה דמעות שזכו למחיאות כפיים סוערות).
מה הלקוח מבין בכלל?
אני יודע שלקוחות זה כאב ראש גדול, אבל אם נשים בצד רגע את הזלזול בלקוח ובהבנתו – נצליח לזקק תובנה אמיתית שחזרה על עצמה בכנס - אנחנו בעלי המקצוע. תגרמו ללקוח שלכם לסמוך על הניסיון שלכם - הוא בא אליכם מסיבה מסויימת. אל תשאלו אותו מה הוא רוצה ותבצעו, אלא תבינו מה הצורך שלו ותציעו לו את הפתרון הכי טוב עבורו. FOR the brand, WITH the clint.
זכורים לטובה: סטודיו COLLINS שהראו איך בעזרת הקשבה ללקוח, קריאת השוק, ניסיון והבנת הצרכים של הברנד - ניתן להציע פתרונות ויזואליים מדויקים.
עדיף כישלון מפואר מחלומות במגירה
מדהים שבתעשיה שמבוססת על יצירתיות, כמעט בכל הרצאה, לאחר הצגת הפרויקט, נשלפו מארכיון הרשת שלל ביקורות גרועות על העבודה. ממש כאילו היו שחקנים המקריאים ביקורות רעות שנכתבו עליהם בתחילת הדרך. זה טריק ידוע; מציגים פרויקט מעולה ומרשים שגם הצליח, ואז מצחיקים את הקהל עם כמה טרוליי מקלדת שלא מבינים כלום וקוטלים את העבודה בביקורת עילגת. זה גורם לקהל להזדהות ולפתח אמפתיה (מי מאיתנו לא קיבל ביקורת גרועה?), ועל הדרך גם מוציא אותך מגניב וצנוע. גם בסצנת העיצוב המקומית אוהבים את הטריק הזה (גילוי נאות, את פסטיבל OFFF TLV של שנה שעברה מיתג הסטודיו שלנו, והנושא של השנה היה לא אחר מאשר "כשלונות"). זה פשוט עובד. אין מה להגיד. אבל אם כולם עושים את זה - זה כבר לא מקורי ואנחנו מצפים ליותר :)
זכורים טובה: סטודיו CODEA שאכן הציגו את הטעויות והכשלונות שלהם לאורך הפרזנטציה, אך הראו גם מה הם למדו מכל נפילה, ואיך זה בא לידי ביטוי בפרוייקט שהגיע אחריו.
רק שואוריל זה כבר לא מספיק
כולנו יודעים כבר שהצגת קייס סטאדי (או "מקרה בוחן" אם תרצו) לבדו יכול להיות מאוד משעמם ומיגע. כמעט כל סטודיו או מעצב מפיקים לעצמם ShowReel שיכבד את עשייתם. מדובר בדרך כלל בסרטונים באורך של דקה פחות או יותר אשר מציגים את הרפרטואר העיצובי שלהם. בפסטיבל כמו OFFF שבו מתקיימים בכל שעה 4 הרצאות במקביל במשך שלושה ימים, אין מנוס מלהשוות בניהן. כמעט כולן נפתחו או הסתיימו עם שואוריל שכזה. ההרצאות הבולטות שבהן – עשו את זה שונה מאחרות ולא חזרו על אותו שטאנצ' של פוטג'ים מרשימים המתחלפים בקצב מסחרר על גבי מוזיקה קצבית.
זכורים לטובה: סטודיו PANIC שהציג לצד שואוריל המסורתי גם סרטון קצר, מאוייר עם אנימציה קלילה ומלאת הומור, המסביר ללקוח פוטנציאלי את עבודת הסטודיו. מכיוון שזו היתה הקרנת בכורה לסרטון שנעשה לכבוד הפסטיבל – אין באפשרותי להציג לכם אותו – אבל תעקבו אחרי הסטודיו – הם אמורים לפרסום אותו בקרוב…
ה-AI כאן כדי להישאר
יאפ, כולנו חיים בתקופה משונה, שבה המכונה סוף סוף עלתה עלינו בחוכמתה ומסוגלת לייצר בשניות יצירות טקסטואליות וחזותיות ברמה גבוהה שמתעלה על היכולת האנושית. חושבים שכולנו הולכים להיות מובטלים? אל דאגה! אם מקשיבים לדוברי הכנס – הבינה המלאכותית לא תחליף אותנו. להפך! היא רק עוד כלי חדש ונפלא שאנחנו צריכים ללמוד להשתמש בו... אני עדיין לא יודע אם הנבואות האופטימיות האלו נכונות או לא (למרות שכולם חזרו עליהן בביטחון רב כל כך, שוב ושוב), מה שבטוח - מי שלא ילמד להסתגל אל העידן החדש במהירות, ימצא את עצמו בחוץ.
זכורים לטובה? סטודיו VASAVA שהיה אחראי על סרטון הנושא של הכנס, הציג את הפלט שנתנה לו התוכנה כאשר הזינו לתוכה את הקונספט העיצובי של הכנס. מה אני אגיד לכם? היא לא עשתה עבודה רעה כל כך כמו שניסו להציג שם...
בקטנה
שני דברים נוספים שבלטו בכנס היו טיפוגרפיה ופוליטיקה. גזענות, שוביניזם, קפיטליזם, ופוטין היו נושאים שעלו פה ושם בהרצאות (את המצב בארץ השאירו בחוץ הפעם). בנוסף, כמעט בכל הרצאה הוצג בגאווה פרויקט מבוסס טיפוגרפיה, (הופתעתי לראות שכמעט כל סטודיו שמכבד את עצמו מייצר לעצמו פונט בשלב כזה או אחר). סטודיו ששילב את שני הנושאים האלו היה סטודיו SNASK שהציגו גופן חדש בצורה מושקעת ומעניינת, לצד הערות פוליטיות רבות שסחפו את הקהל.