פרידה מעדלי סטוק (1960–2025)

נפרדים מהמעצב שגידל דורות של תלמידים והפך מותגים ישראליים לאייקונים – מסע חייו של עַדְלַי סטוֹק, מהכיתות בבצלאל ועד משרדי שֵׁיסֵיידוֹ בטוקיו

הבוקר נפרד עולם העיצוב הישראלי מעדלי סטוק – מעצב, מורה ואיש של חזון. מי שהטביע חותם בלתי־נמחק על התרבות החזותית המקומית הלך מאיתנו, והשאיר אחריו עשרות מהלכי מיתוג פורצי דרך, מאות תלמידים, וקהילת עיצוב שלמה שהושפעה ממנו.

עדלי נולד בארצות הברית ב־1960, וב־1985 סיים את לימודיו בבצלאל כסטודנט מצטיין. משם המשיך ליפן, שם למד תואר שני באוניברסיטת אאיצ'י לאמנות ומוזיקה. עם שובו לישראל הקים את סטודיו Adlai & Partners, שהפך בתוך זמן קצר לחברת מיתוג מהמובילות בארץ. שם הוביל תהליכים רחבי היקף עבור מותגים כמו בזק, מזרחי טפחות, טרה, Muller, הפניקס, פז, שטראוס, טבע ועוד. עבודותיו זכו בפרסים בארץ ובעולם, והוצגו בתערוכות בינלאומיות.

אך מעבר להישגים, עדלי תמיד דיבר על העיצוב כעל מפגש מרתק בין אנליטיקה ליצירתיות. "מה שמשך אותי לתחום," אמר באחד הראיונות, "הוא הצורך להתמודד עם בעיה שמחייבת פתרון אסטרטגי, ניתוח וכלים שכלתניים – אבל הפתרון חייב להיות גם מקורי וקריאייטיבי. השילוב הזה, בין מוח ימין למוח שמאל, זה מה שהחזיק אותי בעיצוב כל השנים."

כמרצה בכיר בבצלאל משנת 2007, הוא נודע כמורה קשוב שידע להעניק לתלמידיו ביטחון ומרחב. רבים מהמעצבים הצעירים בארץ חבים לו את הצעד הראשון, את האמונה שאפשר וצריך לחבר בין חזון עסקי לעומק עיצובי.

סטוק גם לא היסס לבקר את השוק המקומי. הוא התעקש להסביר שוב ושוב לעסקים ולחברות את הערך המוסף שעיצוב מעניק. "ביפן יש כבוד עמוק לעיצוב – השיח מתחיל מנקודה אחרת לגמרי," אמר. "בישראל אנחנו עדיין עסוקים בלשכנע לקוחות למה זה חשוב. זה פספוס, כי הערך המוסף הזה הוא ההבדל שמטה את הכף."

בשיחות איתו היה אפשר להרגיש את חדות המחשבה לצד סקרנות תמידית. הוא לא חדל לשאול, לחפש, לנתח, ולבסוף להוציא החוצה פתרון פשוט ומדויק – כזה שכל אחד יכול להבין, וכל מותג יכול להתגאות בו.

עדלי סטוק השאיר אחריו מורשת רחבה: לא רק מותגים חזקים שניכרים בכל פינה בישראל, אלא גם דור שלם של מעצבים שימשיכו לשאת את עקרונותיו – שילוב של דיוק, יצירתיות ואנושיות.

יהי זכרו ברוך.

 

"דרכינו" (כרזה ליום העצמאות)ֿ, עדלי סטוק, 2004 

 

"ארץ מחוררת / The Holey Land", כרזה ליום העצמאות, עדלי סטוק, 2005

 

מיתוג מחלבות טרה, 2011, סטודיו Adlai & Partners