מפתיע איך פתאום באמצע החיים, אתה מגלה שיש לך מתחת לאף (כלומר באיזה מחסן) אוצר. אוצר של ממש, שמכיל אוסף משוגע של עיצוב ישראלי נוסטלגי, פונטים מיוחדים שאין באף מחשב, וקומפוזיציות טיפוגרפיות שמרכיבות אריזות ותוויות שאתה רואה לרוב בחו"ל. וזה שלך. ולא כי מצאת או קיבלת, כי זה שייך להיסטוריה של המשפחה שלך.
כמו בסיפורם של רומיאו ויוליה, הזוג הצעיר נפגש, התאהב, והקים את מה שלימים יהפוך להיות מוסד תל־אביבי ידוע
את האוסף הנדיר הזה, מצאנו לפני מספר שנים, כשעשינו סדר במחסנים של בית המרקחת "שור טבצ'ניק", שסיפורו התחיל אי־שם לפני 90 שנה. השם המוזר הזה של בית המרקחת הוא חיבור של שמות המשפחה של מי שייסד אתו: הרוקחים יוסף שור ואשתו טובה טבצ'ניק. סבא וסבתא שלי. נצר לאבותיהם, גרשון שור וחיים טבצ'ניק, מהרוקחים הראשונים של העיר, שהיו למעשה מתחרים באותה תל־אביב הקטנה של 1925. כמו בסיפורם של רומיאו ויוליה, הזוג הצעיר נפגש, התאהב, והקים את מה שלימים יהפוך להיות מוסד תל־אביבי ידוע.
אחת העדויות הבודדות שנמצאה למיתוג של בית המרקחת של גרשון שור, שמוקם ברחוב אחד העם 26, תל אביב
מקווי הפרדה בעוביים שונים, טיפוגרפיה דומיננטית, ושימוש באותיות גדולות - ניתן לראות כל כך הרבה סגנונות גרפיים, שהיום כה שמישים וטרנדים, אבל למעשה אי־שם בתחילת המאה הכל התחיל. חיים טבצ'ניק, לא היה רק רוקח מאד מוצלח, אלא גם סוחר ואיש עסקים חד ומוכשר. הוא היה מבעלי רשת בית המרקחת הראשונה בישראל תחת השם "בלפוריה", אשר מנתה 3 סניפים ברחבי תל־אביב. ובמקביל, הוא גם הקים את המותג הפרטי הראשון למוצרי קוסמטיקה, וצריכה שונים, אשר נשא שם קצת מוזר: "חאוטה" (ראשי תיבות שמו: חיים אושר טבצ'ניק).
עם השנים חיים טבצ'ניק המשיך להמציא מוצרים שונים (ממשחות שיניים, טלק, דאודורנטים ועד לחומרי חיטוי והדברה), והסגנונות העיצוביים השתנו בהתאם לרוח הזמן:
גם הרוקח גרשון שור שלא נשאר חייב, הוא יצר את "האיר רסטורר" - משקם שיער. שימו לב, לא רק לעיצוב המעניין של שילוב הצבעים צהוב וסגול, ול־overlay שנוצר בדפוס, אלא גם לניסוחים שעל גבי האריזה, וכמה ניתן ללמוד על רוח התקופה של אז: "התרופה אינה מלכלכת את הכבע" - הגברים ונשים חבשו לראשם מגבעות וכובעים, ועל כן היה צריך להזהירם. כאן גם ניתן לראות את הלוגו של בית המרקחת "שור'ס".
בימים אלו השקנו את האתר החדש של בית המרקחת שור טבצ'ניק - הפרק האחרון בתהליך המיתוג המורכב, שהחל לפני מספר שנים, ושהיתה לי הזכות לנצח עליו. בחרתי, באופן לא שגרתי, להקים באתר דף ייחודי שמספר את ההיסטוריה והמורשת של המפעל הזה. ניתן למצוא בו עוד המון תוויות שעוצבו לאורך השנים, גופנים עבריים שטרם נראו, סגנונות גרפיים מגוונים, ואת התפתחות הלוגו של הרשת לאורך ההיסטוריה, כולל סקיצות (שמעצבים רבים יוכלו להזדהות עם הלבטים שונים שנראים שם).
הסיפור כאן הוא לא בית המרקחת שור טבצ'ניק, ולא רק חגיגה של גופנים ועיצובים עבריים נוסטלגים, כי אם סיפור של תעשייה מקומית שלמה של מעצבים גרפיים, טיפוגרפיים, מעצבי אריזות ובתי דפוס שפעלו כאן במרץ וביעילות כבר לפני מאה שנים. זהו סיפורם של יזמים ציוניים שהאמינו במקום הזה ובפיתוח שלו, סיפורה של התרבות המקומית שלנו.
מהיום האוצר שלי, הוא גם שלכם, תהנו.
כל הזכויות על הצילומים שמורות לארכיון "שור טבצ'ניק".
14 תגובות
מרתק.
האתר החדש יפהפה!
מרגש!! מבט קטן להיסטוריה הפרטית שלי, אך גם מבט רחב לתקופה כולה!
תודה על החשיפה!
אפרת, נכדה נוספת של השושלת.
איזה יופי.
שמחתי ללמוד עוד פרק בהיסטוריה המקומית.
תודה.
פעם ראשונה שאני רואה מס' טלפון עם 4 ספרות..
איזה מרגש ומרתק, כנכדה נוספת של השושלת הצלחת ללמד אותי עוד קצת על האוצר שלנו
וואו נהדר!
מרתק!
מדהים!! שאפו על העבודה ועל המורשת!!
מה שמפורסם כאן הוא אוצר בלום של ההסטוריה בתל אביב ובארץ ישראל של אותם ימים. כל הכבוד לשתי המשפחות שיצרו משהו ייחודי וממשיכות לשמור באותה תנופה על הגחלת. החומר שעודד מצא מחייב עבודה יותר רצינית של חקר ההסטוריה של אותם ימים. כל הכבוד!
תודה מרלין. בהחלט.
.הסתכלתי על כל דף ודף ונהניתי. ראה את ההערה שלי מהפייסבוק פה למטה
מרתק!
איזה יופי
מדובר לא רק בהיסטוריה של בית מקרחת שור-אלא בתיאור מענין מאד השופך אור על התקופה בכלל,על התעשיה,הלכי הרוח(מדוע כל כך רצו להסיר נמשים???היום זה נחשב מלא חן),ריבוי הפונטים,אספקטים שיווקיים(ראיתי שכבר אז היו משלוחים הביתה),קידום מכירות אגרסיבי למדי(מובטח 100%הצלחה) .
ממש אוצר המתאר את רוח התקופה.
וכל הכבוד על השימור והתיעוד!
מעניין מאוד, לא ידעתי על הקשר שלך לשושלת הרוקחים
הפונט של "מטרמופוזה" מזמין ריבייבל