עיצוב בחו"ל מה לעשות במילאנו? 11 המלצות למעצבים גרפיים

נופר קפצה למילאנו ובדקה מה יש לבירת האופנה להציע, היא חזרה אלינו עם המלצות סודיות והרבה קפה מצוין

קפצתי לבירת האופנה האירופית, מילאנו, בסוף אוגוסט. העיר שקיבלה שם של עיר תעשייתית ומשעממת התגלתה כג׳ונגל אורבני יפיפה. גיליתי עיר שטוחה עם תחבורה ציבורית ידידותית ונוחה, רחובות נקיים ומוקפדים והמון קפה טוב. כשהגעתי למילאנו, העיר הייתה כמעט שוממת ממקומיים. כמו בערים אירופאיות רבות בחודש אוגוסט, כולם ברחו ממנה לרגל החופשה השנתית שלהם, שנמשכת לפעמים עד אמצע ספטמבר, החודש שבו מתקיים שבוע האופנה.

 

האקדמיה לאמנות בררה

האקדמיה טומנת בחובה פנינים שרק יודעי דבר מכירים. בקומה הראשונה נמצאת הספריה ההיסטורית של האקדמיה, אליה באים הסטודנטים ללמוד. החלל המרכזי קסום ומעורר קנאה. חלונות ענקיים מטילים אור על שולחנות כבדים מעץ כהה וספרים בני מאות שנים מסודרים במדפים המגיעים עד לתקרה הגבוהה מאוד של הספריה. בעיקרון, תיירים אמורים לבקר בימים ובשעות ספציפיות, אבל הטריק הבא אמור לעבוד: לפני הכניסה לספריה משאירים את התיק בלוקרים שנמצאים חצי קומה מתחת, ואם אחת הספרניות הזעופות (כולן שם כאלה) תשאל אתכם משהו באיטלקית, נפנפו במפתח הלוקר. המקפידים גם יטענו שהם סטודנטים בתוכנית החילופים של ארסמוס. בחצר האחורית של הבניין ממוקם גן בוטני קסום לא פחות, ובו ערוגות עם זנים שונים של צמחים וירקות. יש בו בריכות קטנות וברווזים שמשוטטים לאורכו, ובמקום מפוזרים גם כמה ספסלים מוצלים. מהגן נצפה גב בניין האקדמיה, שנראה ממש כמו טירה עזובה. אם תגיעו לפני 16:30 אולי גם תספיקו לקפוץ לפלנטריום שנמצא בכיפה המרכזית בקומת הגג.

Via Brera, 28, 20121 Milano MI, Italy

 

Via Brera

הרחוב שבו האקדמיה נמצאת והסמטאות היוצאות ממנו, הוא אחד האיזורים עם הסצנות היותר חמודות בעיר. האיזור מלא בחנויות קטנות: חנות של גלובוסים ומפות ישנות, בוטיק גלויות ומזכרות גרפיות וחנויות ענתיקות ויד־שניה. אבל אל תטעו - לא מדובר בחנויות יד־שניה של בגדים. משלא מצאתי כאלה, החברה המקומית שלי הסבירה לי שאין תרבות של קניית בגדים משומשים באיטליה. האיטלקים בוחרים היטב את המלתחה שלהם וקונים מעט בגדים באיכות ובמחירים גבוהים ושומרים עליהם לאורך שנים. אחת המציאות ברחוב היא חנות וינטאג׳ ויד־שניה בשם Il Cirmolo. החנות מלאה בשלטים מוארים, בובות ישנות של מיקי מאוס וחברים, סיפולוקסים וכלי־בית. ניכר שכל חפץ שמוצע למכירה נבחר בקפידה ושיש סדר ששולט בעומס היפה הזה.

 

Rinacente

חנות הכלבו הידועה ביותר של האיטלקים מתפרסת על פני תשע קומות במרכז העיר, במרחק כמה צעדים מהדואומו. מומלץ להתחיל בקומה 1- ב׳דיזיין סופרמרקט׳. בקומה ישנן כלי־בית ומכשירי חשמל מעוצבים של Smeg ודומיו, אינספור סוגים של מצלמות לייקה, פולארויד ו־Instax, פטיפונים, ספרים, פינת Moleskine, פינת Muji, המון כלי קרמיקה יפים, תיקים, מחברות, פרטי דקורציה וחלל עם גופי תאורה. בקיצור, גן־עדן למעצבים. אני ממליצה על ביקור בקומת הגג, אבל לפני, בדרך לשם, תציצו בקומות הבגדים ותוכלו לראות נשים סעודיות קונות מלתחות שלמות של דולצ׳ה וגבאנה לצאצאיהן בעשרות אלפי אירו - חוויה. בקומת הגג נמצא ה־Food Court ומומלץ להגיע אליו גם כשלא רעבים. המקום מספק כל־כך הרבה השראה לעיצוב אריזות. לכו לאגף שמן הזית ותראו איך מתייחסים לשמן־זית ברצינות. בקומת הגג יש מרפסת עם מסעדה שצופה על גג הדואמו ממש מקרוב. שווה להציץ.

Piazza del Duomo, 20121 Milano

 

Liberia Bocca

אפשר לפספס בקלות את חנות הספרים הקטנה הזו, שנבלעת בין כל חנויות היוקרה בכניסה לגלריה ויטוריו עמנואל מכיכר הדואומו. בעלי המקום טוענים שזו חנות הספרים העתיקה ביותר באיטליה. היא נוסדה לפני 240 שנה והיום מציגה מגוון ספרי אמנות והדפסים ישנים. החנות עלולה להראות לכם מעוצבת ועמוסה מדי, זה בגלל שחברת הרהיטים Oasis בחרה בחנות כחלל התצוגה שלה. כל כורסאות הקריאה, גופי התאורה, הספריות והרהיטים שמונחים בצפיפות בחלל הקטן שייכים לאותה חברה.

Galleria Vittorio Emanuele II, 12, Milan, Metropolitan City of Milan, Italy

 

Starbucks Reserve Roastery

קצת קיטש תיירותי לא הרג אף־אחד, אז הנה אחד משובח במיוחד. סטארבקס השכילו להבין שכדי למשוך את אומת הקפה המשובח אליהם, הם יצטרכו קצת יותר מסניף סטארבקס רגיל. וכך הבניין שבעבר שכן בו סניף הדואר המרכזי של מילאנו, הפך לממלכת הקפה האמריקאי. בשער יקבל את פניכם דור־מן במדים של המותג בברכת ברוכים הבאים. החלל מעוצב למשעי בסגנון היפסטרי עכשווי וחמים ומכיל בתוכו בית־קפה, מסעדה, בר וחנות מזכרות. את מרכז החלל תופסת מכונת קלייה ענקית שקולה את הפולים במקום כל כמה דקות, החל משמונה בבוקר ועד לעשר בערב. הפולים המוכנים נשאבים בצינורות נחושת שמסתלסלים בתקרה ומגיעים עד למיכלי הזנים השונים בפינת בית־הקפה שבקומת הקרקע. בחרתי לשבת בקומת הבר, כי הייתי חייבת לטעום קוקטייל עם קפה בחליטה קרה שמכינים במקום. חוויה סופר אסתטית ובוהו־שיקית, והקוקטייל היה מוצלח ביותר.

Via Cordusio, 1, Milan, Metropolitan City of Milan, Italy

 

Caffè Napoli

המקומיים מלחששים שכנראה מדובר בעסק של המאפיה הנאפוליטנית, מכיוון שרשת הקפה שהוקמה לפני 4 שנים כבר מונה 14 סניפים במילאנו. הסניפים מפוזרים במקומות מפתח בעיר וסיפקו לי הפוגות נעימות בשיטוטים ומנוחה לרגליים. הם מעוצבים בסגנון נאפוליטני עם קירות כחולים כהים, רצפת אריחים שיובאו מאמאלפי, שולחנות בר ודלפק שפונה אל הרחוב. הם מציעים משקאות חמים וקרים על בסיס קפה, בתוספת סירופים איכותיים שנותנים קיק מתוק. ממליצה במיוחד על הקפה הקר עם מי הטוניק, שתי אהבות שלי שמעולם לא חשבתי לחבר.

 

Eataly

אם אתם פודיז או חובבי שווקי איכרים זה המקום המושלם בשבילכם: קומפלקס ענק של שלוש קומות הכולל סופרמרקט שיקי, מסעדה וכיתה לסדנאות אוכל. לא הצלחתי להפסיק להתפעל מעיצוב המקום ולצלם את האריזות המרהיבות של המוצרים. לחובבי הז׳אנר יש פה גם אינספור אביזרי אפייה.

Piazza Venticinque Aprile, 10, Milan, Metropolitan City of Milan, Italy

 

Corso Como 10

הבית של עורכת ווג איטליה לשעבר הוא היום מתחם סופר שיקי ובוהמייני שכולל מסעדה-בר וחנות בגדי מעצבים בקומת הקרקע, תערוכות מתחלפות בתחום האופנה בקומה הראשונה, חנות ספרי אמנות ועיצוב ענקית וגלריה נוספת עם תערוכות אמנות מתחלפות בקומה השנייה. הכניסה לתערוכות היא בחינם, רק שימו לב שבימי הקיץ החנות והתערוכות נסגרות מוקדם יותר, שווה להתעדכן באתר ולא לסמוך על גוגל, שלא תמיד מעודכן.

Corso Como, 10, Milan, Metropolitan City of Milan, Italy

 

Bosco Verticale

בשיטוטי בעיר מצאתי את עצמי בוהה בגגות הבניינים. אין בעיר גג ללא גינה, שלא לומר מיני־יער. על כל חומה מטפס לו סרח ויש מקומות שממש הזכירו לי עיר נטושה שהטבע בלע והשתלט עליה. Bosco Verticale הם שני בנייני מגורים בהם גדלים על כל המרפסות עצים ושיחים, מכסים את כל הבניין ומייצרים יער מאונך. מתחת לבניינים ממוקם הבניין של גוגל איטליה ופארק שאפשר לעשות בו פיקניק או סתם לנוח מהשיטוטים. כ־5 דקות הליכה משם, נמצא מרכז קניות חדש ולא מקורה שכולל בין היתר מסעדות, חנות של Muji וחנות של Moleskine, שבה חוץ מהמחברות המפורסמות תוכלו למצוא גם כלי כתיבה וקולקצית תיקים של המותג.

 

רובע האופנה Quadrilatero Della Moda


אי־אפשר לבקר במילאנו מבלי לעשות קצת Window Shopping. האיזור נקרא The Quadliteral מכיוון שהוא מתפרס על ארבעה רחובות: Via Montenapoleone, Via della Spiga, Via Manzoni and Corso Venezia.  תוכלו למצוא כאן את מיטב מותגי־העל האיטלקיים כמו Giorgio Armani to Salvatore Ferragamo, Prada ו־Gucci. לא נדיר לראות שחנויות או מקטעי רחובות נסגרים לזמן מה על־ידי מאבטחי סלבים ואולגרכים שבאו לקניות. חלונות הראווה באיזור ידועים בעיצוב היצירתי שלהם ופעמים רבות מעוצבים על ידי אמנים מקומיים. נחמד לבוא לשם בסוף היום כשהחנויות סגורות, הרחובות ריקים וחלונות הראווה עומדים מוארים באין־מפריע.

 

Armani Libri

במרכז רובע האופנה ממוקם המטה המרכזי של המותג ארמני הידוע. במקום מלון אולטרה יוקרתי בדירוג של חמישה כוכבים, בית־קפה, חנות פרחים, שוקלוטייר וגם חנות ספרי עיצוב שיקית במיוחד. אפשר למצוא בה מגוון ספרי אופנה ואוסף רציני של ספרי אמנות, עיצוב־פנים, צמחים ומגוון גדול של ספרים בתחום העיצוב הגרפי. למרות האווירה הסופר מתוחכמת אפשר למצוא בחנות גם ספרי כיס או גלויות ב־5 אירו.

Via Alessandro Manzoni, 31, Milan, Metropolitan City of Milan, Italy

 

Fondazione Prada

בקצה נידח של העיר, בשטח עצום שבתחילת המאה הקודמת שכנה מזקקה, נפתח ב־2015 הפרויקט היומרני של בית האופנה Prada. בשטח נבנו שלושה בניינים נוספים, בהם מוצגות תערוכות קבועות ומתחלפות של אמנות עכשווית. אחד הבניינים שבו מוצגת תערוכה קבועה נקרא ׳הבית הרדוף׳, מבנה של ארבע קומות המצופה בזהב 24 קראט. המתחם מתפרס על פני 19,000 מטר מרובע, עם חללי תצוגה גרנדיוזים, קולנוע שבו מוצגות יצירות וידאו ארט וחצר עצומה בין הבניינים. בכניסה למקום נמצא בר ורדרד ומקסים שעיצב הבמאי ווס אנדרסון ברוח בתי הקפה המסורתיים של מילאנו.

Largo Isarco, 2, Milan, Metropolitan City of Milan, Italy

 

מפה עם כל הסימונים



2 תגובות

01
א א

הכל יפה ומוקפד, אבל משהו קטן הוחמץ בעריכה הלשונית. אנא ערכו את "על כל חומה מטפס לו סרח" ל"שרך". שרכים מטפסים אינם סרח עודף.
ואם כבר עורכים: "בקומה ישנן כלי־בית ומכשירי חשמל" - ישנם ולא ישנן.
אנא ערכו ואל תפרסמו את התגובה. תודה.