ההיסטוריה של התפתחות הכתב העברי מהעת העתיקה ועד ימינו היא בת אלפי שנים, וניתן ללמוד עליה בספרה של עדה ירדני, חוקרת ומעצבת, ספר הכתב העברי, הוצאת כרטא, ירושלים, 1991.
עיצוב האות נובע מהטכנולוגיה. כלי הכתיבה (חרט / קולמוס / ציפורן / מכונת כתיבה / דפוס), המצע (אבן / חרס / קלף / נייר / מסך מחשב), ואמצעי ההפצה (דפוס שקע / בלט / משי / אופסט / דיגיטלי / מחשב / טלפון נייד / שילוט).
בעבר רוב הפרסומים היו כתבי קודש, עם חידוש היישוב היהודי בארץ דרך הקמת מדינת ישראל, העברית הפכה לשפת יום יום, ואיתה גם הפונטים. כל עוד הטכנולוגיה לייצור פונט לדפוס הייתה מסובכת, עסקו בעיצוב פונטים מעצבים שהתמחו בעניין זה, ותהליך העיצוב לקח שנים. כניסת המחשב לחיינו הביאה איתה מיידיות טכנולוגית, ובעקבותיה שפע של פונטים.
נכון להיום פועלות מספר חברות לעיצוב פונטים, ובהן מספר רב של מעצבים. המציעות מבחר גדול של פונטים. לאור ההתפתחות הטכנולוגית המאפשרת טיפוגרפיה חיה באינטרנט, שוקדות חברות אלו על פיתוח גופני רשת בנוסף לגופני דפוס.
בפרסום זה סקירה (חלקית) של התפתחות עיצוב הפונטים במאה ה־20, ושל חברות עיצוב הגפנים המוכרות בשוק, ושגופניהן עומדים בסטנדרטים מקצועיים.
להורדת המסמך המלא בלשכה לטיפוגרפיה עברית
ותודות לירונימוס.
עוד בסדרה:
מושגי יסוד בטיפוגרפיה א' – מבנה האות
מושגי יסוד בטיפוגרפיה ב' – עימוד
מושגי יסוד בטיפוגרפיה ג' – סיווג פונטים