שנה טובה מאיתמר דוד

אוסף חבוי של איגרות שהתגלה לשני אבני בין בארכיון האמן והטיפוגרף בניו־יורק, מאחל לנו שנה (אזרחית) טובה, בדיוק בזמן

שמו של איתמר דוד מזוהה בארץ בעיקר עם משפחת פונט דוד, אותה עיצב במהלך שנות ה־30 ועד שנות ה־50. אך מסתבר שמאחורי השם המפורסם עומד הרבה יותר מאשר טיפוגרף מחונן. סקירה נרחבת של עזבונותיו לימדה אותי כי היה גם מעצב רב תחומי, אומן, מורה וסופר, ופעל לאורכן ולרוחבן של מדיות רבות ומגוונות: קליגרפיה, איור, עיצוב ספרים, עיצוב חפצי יודאיקה ואדריכלות.

דרך הברכות בא לידי ביטוי קולו האישי של דוד

לפי מיטב המסורת, מידי שנה דוד היה מעצב ומדפיס איגרת איחולים לבוא השנה החדשה ושולח אותה בדואר אל לקוחותיו ועמיתיו. מבין האוצרות השמורים בארכיון עבודותיו שברוצ׳סטר, ניו־יורק (The Cary Graphic Arts Collection, RIT) קיים אוסף נכבד הכולל עשרות איגרות שעיצב לאורך השנים בעברית ובאנגלית. דרך הברכות, שמטרתן היא בעיקר לשמח את הלב והעין, בא לידי ביטוי קולו האישי של דוד.

מסקירה המתחילה עם ברכות שעיצב דוד עבור לקוחותיו בירושלים עם קום המדינה, ועד האיגרת האחרונה שיצר בניו־יורק זמן קצר לפני פטירתו בשנת 1996, ניתן להתרשם מגוף עבודותיו הנכבד. זוהי הזדמנות נדירה ללמוד על יצירתו ברמה ההיסטורית ולבחון את התפתחותו האמנותית לאורך שנות פעילותו הארוכות. אתם מוזמנים לצפות במסע המופלא דרך האיחולים השנתיים של דוד - Greetings from Ismar David.

שתי ברכות שעיצב דוד עבור לקוחותיו בירושלים עם קום המדינה

שורת לינוטייפ של פונט דוד במשקל רגיל, איתה הדפיס דוד ברכת שנה טובה בשנות ה־50 בניו יורק

ברכת שנה טובה משנות ה־50 בניו יורק. האיור בהשראת הפסוק מתהלים: ״אֶשָּׂ֣א עֵ֭ינַי אֶל-הֶהָרִ֑ים מֵ֝אַ֗יִן יָבֹ֥א עֶזְרִֽי״

סקיצה והדפסה סופית של לטרינג לברכת שנה טובה משנות ה־70

ברכת שנה טובה משנת 1994 לצד ברכה משנות ה־60 המוקדמות

התמונות באדיבות The Cary Graphic Arts Collection, RIT, כל הזכויות שמורות להם.