עיצוב בחו"ל מה לעשות בטורונטו? 15 המלצות למעצבים גרפיים

גלעד, שאולי זכור לכם מהחיפוש אחר המילה העברית לטיפוגרפיה, מתגורר בטורונטו כבר כמה שנים, וזאת סיבה נהדרת לשתף אתכם בידע המקומי שלו

מיומה הראשון היתה טורונטו יעד מבוקש להגירה, ולכן כיום היא העיר המגוונת ביותר בקנדה. אבל למרות הפוטנציאל הרב־תרבותי שלה נתפסת טורונטו בעיני רבים לעיר קצת משעממת. אולי בשל חודשי החורף הארוכים והחשוכים שלה והבנייה המאסיבית לגובה של בנייני דירות כעורים המשנה את האופי הכפרי שהיה לה. טורונטו מתעוררת לחיים בסוף אפריל, לאחר שהשלג מפשיר סוף סוף והטמפרטורה מתחילה לטפס, הכל נעשה ירוק ברגע והאנשים ברחוב כבר פחות עצובים. הטבע נכנס לתוך העיר במקומות מפתיעים ותוך רגע אתם מוצאים את עצמכם מוקפים יער. הכי כדאי להגיע לפה מסוף אפריל ועד סוף ספטמבר.

 

מחוז העיצוב על רחוב קינג (The King East Design District)

מראה החנות מבחוץ

במרכז העיר הישנה של טורונטו משתרכת שכונת העיצוב – אזור לאורך רחוב קינג וברחובות המקבילים אליו מרחוב צ'רץ' (Church - הרחוב הגאה) ועד רחוב ריוור (River). האזור מאופיין בבתי עסק רבים המתמחים בעיצוב וגם חנויות לעיצוב רהיטים. המפורסמת בהן היא Umbra - חנות מפעל טורונטיאנית לעיצוב רהיטים וכלי בית. נוסדה בשנת 1979, אחת הנחשבות בעולם, ממוקמת סמוך למכללת העיצוב OCAD. את העיצוב הייחודי של הבניין ניתן לזהות כבר מרחוק. החנות מחולקת לשתי קומות, בקומה העליונה נמצאת פינת העבודה של המעצבים עם חלל תצוגה של אבטיפוסים. בחלל התחתון תוכלו לרכוש כלי בית, אביזרי משחק וריהוט בעיצוב עכשווי מתוחכם. הצוות מאוד אדיב ושמח לענות על שאלות.

www.umbra.com/flagship-store165 John St

 

צ'אינה טאון

חנות בצ'יינה טאון

כמו כל עיר צפון אמריקאית שמכבדת את עצמה גם לטורונטו יש עיר סינית בעלת אופי ייחודי וטיפוגרפיה מזעזעת עד שקשה להתעלם מהחן שלה. צ'אינה טאון ממוקמת על רחוב דאנדס (Dundas). הרחוב היה בעבר אזור יהודי, לפני שכל היהודים עברו צפונה, אך עדיין מתפקד שם בית כנסת אשכנזי שהוקם על ידי מהגרים בלארוסים ממינסק.

www.theminsk.com10 St. Andrew Street

 

שוק קנזינגטון (Kensington Market)

האזור ההיפי של טורונטו, מכיל בעיקר חנויות בגדים מיד־שנייה וסמרטוטים למיניהם במחירים סבירים. הבתים צבועים בצבעים עזים, ריח החשיש (כן, חוקי) נידף לכל עבר, שורה של בארים נחמדים ממוקמים אחד ליד השני והאווירה שם נינוחה משהו. עם זאת הייתי נזהר ממלכודת התיירים Blue Banana - חנות הממוקמת בלב שכונת קנזינגטון ומציעה מרצ'נדייז "מגניב" תוצרת סין במחירים מופרזים – לאמזון היצע דומה ברבע מחיר.

ממש ממול ממוקמת Bungalow שמשלבת באופן מעט תמוה בין רהיטים יקרים בסגנון שנות החמישים לבגדים פשוטים במחירים מופרזים. נחמד להעיף שם מבט בשביל לשטוף את העיניים, אבל לא בטוח אם כדאי לקנות שם משהו. בקצה אזור שוק קנזינגטון נמצאת חנות הקומיקס הקטנה The Beguiling בה תמצאו במקביל למבחר הבנאלי של חוברות מרוואל, מוצגות למכירה גם חוברות קומיקס בפורמטים מעניינים של מאיירים עצמאיים.

The Beguiling - חנות קומיקס קטנה ומטריפה

www.beguilingbooksandart.com319 College St

 

אדריכלות

מאז היווסדה טורונטו פתוחה לרעיונות אדריכליים, ולכן כשמסתובבים בעיר אפשר לראות מגוון רב של צורות בנייה מרחבי העולם, שנבנו מאז המאה ה־19. עם זאת לטורונטו שתי צורות בנייה ייחודיות לה: בתי הגמלון: בנייני עץ ואבן בעלי גגות חרוטיים עם חלון מפרץ גדול בחלקם העליון. ובניינים בסגנון אנקס (Annex) – בנייני הלבנים של העשירון העליון שנבנו במהלך המאה ה־19, ונמצאים בעיקר באזור שכונת אנקס.

 

Honest Ed's

השלט בחזית החנות שאיננה כבר

חנות הכולבו המפורסמת של טורונטו, היא דוגמה מצוינת לביקורת העולה מתושבי העיר לגבי השינוי האדרכלי האלים שמתבצע בעיר בעשורים האחרונים. הבניין האייקוני על צומת הרחובות בלור ובת'רסט (Bloor and Bathurst) עם השילוט הגרנדיוזי היה תאווה לעניים. מי שהסתובב בפנים הרגיש כמו נוסע בזמן, מאחר ונראה היה ששום שינוי עיצובי לא נעשה במקום מאז שנחנך בשנת 1948. יכולתם למצוא שם הכל: כלי מטבח, רהיטים, ביגוד באופנה שלא צלחה את שנות התשעים ואפילו ארונות קבורה, מכונות הימורים וכרכרות אסייתיות.

המבצעים נכתבו בכתב יד בסגנון אחיד ומאוד ייחודי והיו למעין מיתוג שאי אפשר היה להתעלם ממנו. חנות הכולבו אף מופיעה במספר סרטים וסדרות טלוויזיה שצולמו בטורונטו כשההופעה המפורסמת בהן מרחשת במהלך הסרט: Scott Pilgrim vs. the World. לאחר מותו של הבעלים ואחרי שנים של דשדוש, המגרש נמכר על ידי בנו והחנות שוטחה לאתר בנייה מדכא. השלט האייקוני של החנות הוסר ואמור להיות מותקן מחדש מעל תיאטרון אד מירוויש (הבעלים המנוח), ברחוב ויקטוריה.

 

בניין העירייה

לכו להצטלם ליד עלה המייפל

אחד האתרים המפורסמים בעיר, נחנך בשנת 1965. עוצב על ידי ויליו רבל (Viljo Revell) ותוכנן על ידי האנס קארל בנדל (Hanns karl Bandel). רחבה גדולה עם בריכה מובילה לבניין מוארך שעל גגו ממוקמת מעין צלחת מעופפת ושני בניינים מקומרים לא אחידים בגובהם ניצבים כזוג כנפיים מרשימות. נחמד להסתובב שם גם אם לא למטרות מנהליות.

www.toronto.ca/city-hall100 Queen St W

 

אוניברסיטת טורונטו

אחד מבנייני האוניברסיטה

מעניין מאוד לטייל באזור האוניברסיטה של טורונטו, ולחזות בסגנון הבנייה מכונה גותי־ויקטוריאני או ניאו־גותי, הוא סגנון הבנייה האנגלי מהמאות ה־18 וה־19 שבא להחיות את את רוח הבנייה הנוצרית המהודרת של הכנסיות והארמונות של ימיי הביניים. כתוצאה מכך ניתן גם להבין את התפיסה קתולית־שמרנית הבאה יד ביד עם סגנון זה. עד לשנות השישים של המאה הקודמת הייתה קנדה מדינה קתולית דתית מאוד – ולכן גם האוניברסיטה הגבילה את כמות היהודים שיכלו להתקבל ללימודים.

www.utoronto.ca27 King's College Cir

 

ספריית רוברטס

תערוכה על עיתונות יידישאית בספריה

האדריכלות הברוטליסטית שהייתה פופולרית בין שנות החמישים לשבעים של המאה הקודמת השאירה חותם משמעותי בעיר. אחת הדוגמאות הייחודיות לעיצוב זה, היא ספריית רוברטס באוניברסיטת טורונטו. המבנה מבוסס על צורת הטווס, וחובבי הז'אנר יוכל לבוא ולהתפעל מהבטון החשוף והעוצמה הכוחנית. בחלל הספרייה ישנן תערוכות מתחלפות בנושאים שונים הקשורים לשפות, סופרים או ספרים. התערוכות הרבה פעמים בעלות עניין טיפוגרפי ושווה להעיף שם מבט אם כבר נמצאים באזור – זה בחינם.

פעילות נוספת שמתרחש בספריה, בחינם, היא ערב סרטים פעם או פעמיים בחודש. מארגני הערבים מביאים סרטים עצמאיים מארצות שונות בעלי תפיסה קולנועית שונה מהסטנדרט ההוליוודי. לאחר ההקרנה בדרך כלל הולכים לשתות בירה ולדבר על הסרט. פרטים על מועדי הקרנה אפשר למצוא בבלוג שלהם.

www.onesearch.library.utoronto.ca/ROBARTS130 St George St

 

בניין המכללה לעיצוב - OCAD

הגג המיוחד של בית הספר לעיצוב

ישנן דעות חלוקות לגבי הטעם האסטטי של בניין האוניברסיטה, אך על דבר אחד אין עוררין: הבניין מושך תשומת לב. עם עמודי תמיכה בצורת עפרונות צבעוניים והקוביה הלבנה עם המשבצות השחורות שממוקמת מעל, קשה מאוד להתעלם ממנו.

www.ocadu.ca100 McCaul St

מוזיאונים

ROM

הכניסה למוזיאון - מבט מבחוץ

אזהרה - המוזיאון המלכותי של אונטריו צריך לדעתי אוצר חדש. התצוגות מבולגנות, עם הנושאים ללא קשר ברור, כמו גם המעברים בין תערוכה לתערוכה ובאופן כללי יש תחושה של עומס, בעיקר בגלל הגרפיקה הכבדה. כמה פעמים התקשיתי למצוא את הדרך לתחנה הבאה, ותחושה של הליכה במעגל וחזרה לאותן תצוגות גורמת בעיקר תסכול. המוזיאון מערבב מוצגים מתולדות תרבות האדם ומוצגים מעולם הטבע.

החלק החדש של המוזיאון (אגף הקריסטל) תוכנן ע"י האדריכל דניאל ליבסקינד בעל השורשים הישראליים. קירות האגף עשויים זכוכית המשקפת את הרחוב והולכי הרגל. לטעמי כדאי להסתפק במבט מבחוץ על המבנה המרשים וללכת למוזיאון ישראל או מוזיאון ארץ ישראל כשתחזרו הביתה. אם אתם מתעקשים לבקר במוזיאון (היקר ביותר מבין אלו שיש בטורונטו), אל תעשו זאת בסופי שבוע. אלא אם אתם ממש אוהבים ילדים.

www.rom.on.ca/en100 Queens Park

 

AGO

הכניסה לגלריה

גלריית האומנות של אונטריו, הנחשבת לאחד מהמוזיאונים הגדולים ביותר לאומנות בצפון־אמריקה, היא למעשה בעלת ממדים די צנועים. אחרי ביקור במוזיאונים העצומים של אירופה, ניו יורק ו־וושינגטון יש משהו מעט מאכזב במוזיאון הזה. האוסף המוצג לקהל מרגיש מעט דל, יש תחושה של חוסר סדר בתערוכות מבחינת המעברים בין התקופות ובחלק מהעבודות חסר שם האמן. למרות כל זאת אמליץ לא לדלג על הגלריה הזו.

המייצגים המעניינים ביותר בעיניי מייצגים משהו שיש בו את המימד של "מאחורי הקלעים", כגון רישומי הכנה ומודלים. ב־AGO לא ראיתי הרבה מהם, אבל ישנה תערוכה מעניינת על עבודת שכפול הפסלים של בנג'מין צ'וורטון (Benjamin Cheverton), באמצעות שחזור מיניאטורי של מכשיר השכפול שבנה בשנות ה־20 של המאה ה־19 ודגמי פסלים משוכפלים. בקומת המרתף נמצאת תערוכת מרשימה של דגמי אוניות. חלק מהאוניות נבנו על ידי אסירים בריטים מחומרי גלם פשוטים כמו מקלות, עצמות ושיערות, ורק מבט מעמיק בדגמים חושף זאת. קומות ארבע וחמש היו בשיפוצים בביקורי האחרון אבל בדרך כלל מוצגות שם עבודות מתחלפות של אומנים עכשוויים. המוזיאון נמצא ממש מעבר לצ'יינה טאון, סמוך ל- OCAD ופתוח בחינם בימי רביעי מהשעה 18:00 ועד הסגירה.

www.ago.ca317 Dundas St W

 

DX - design exchange

מבט פנימה אל תוך מוזיאון העיצוב

גלריה מעניינת, בעיקר בתחום עיצוב המוצר. הבניין ממוקם ברחוב ביי, ששימש בעבר כבניין הבורסה. בכל שנה מקיימת הגלריה תחרות עיצוב לסטודנטים מפרובינציית אונטריו בנושא שיפור העיצוב בחיי היום יום של התושבים. הזוכים בתחרות מציגים את רעיונותיהם בחלל הגלריה במשך שנה. במקביל מאורגנים במקום מפגשים בין המעצבים לבעלי מניות בניסיון לשדך ביניהם במטרה להביא למימוש רעיונותיהם בעולם האמיתי. הכניסה בחינם וכדאי לעבור שם כדי לקבל השראה. בקומה השנייה חלל הבורסה הישן שהוקם ב־1938.

www.dx.org234 Bay Street

 

Aga Khan Museum

טיפוגרפיה איסלמית המוצגת במוזיאון

מוזיאון התרבות האסלאמית ממוקם רחוק יחסית ממרכז העיר, בצפון יורק. המבנה נראה כמסגד עתידני בעיצוב מאוד נקי ושקט עם רחבה גדולה בסגנון יפני בכניסה. במרכז המבנה נמצאת חצר מרובעת עם קירות זכוכית גדולים שעליהם אורנמנט מזרחי לבן. זהו מוזיאון צנוע בעל שני חללי תצוגה בלבד. בקומה הראשונה תערוכה קבועה מהאוסף הפרטי של המוזיאון ומכילה טיפוגרפיה ערבית בעיקר, מימי הביניים ועד סוף המאה ה־19. בקומה השנייה תערוכות מתחלפות. בימי רביעי הכניסה למוזיאון בחינם מהשעה 16:00 עד הסגירה. כשביקרתי שם בפעם האחרונה הייתה הופעת ריקוד הודי, ללא תשלום. למרות החוויה המצוינת שהייתה לי בפעמיים שביליתי שם, מיקומו בעייתי. המרחק אל המוזיאון ממרכז העיר בתחבורה ציבורית אורך כ־45 דקות.

www.agakhanmuseum.org77 Wynford Dr, North York

 

כל מיני

אומנות רחוב

לטורונטו אמנות רחוב מרשימה, וניתן למצוא אותה בעיקר ברחובות מרכז העיר. טורונטו גאה באמני הרחוב שלה ומאז 2012 היא משיקה את פרויקט אומנות הרחוב (StART), יוזמה המזמינה אמני רחוב ליצור במרחב הציבורי של העיר. הרשמה למיזם ניתן למצוא בקישור פה. הפרויקט יצר מרחבים מרתקים שכדאי לבקר בהם כמו Ossington Laneway - מתחם הנמצא מתחת לכביש ראשי בין רחוב קווין ורחוב האמבר (Queen and Humber street). כמו כן, באתר של העירייה ניתן למצוא קישורים להצטרפות לטיולים מודרכים רגליים.

 

פסטיבל tiff

פסטיבל הסרטים הבינלאומי tiff, אחד החשובים בעולם הקולנוע, מתרחש בחודש ספטמבר ומושך אליו המון מבקרים וכוכבי קולנוע מפורסמים. הסרטים בפסטיבל לרוב מוקרנים בהצגת בכורה וניתנת במה רחבה לסרטים עצמאיים.

*פסטיבל tiff יתקיים השנה החל מה־6 ועד ה‏־16 בספטמבר.

 

TO DO - Toronto Design Offsite Festival

אם נפלתם על הראש והחלטתם להגיע לטורונטו בחודש ינואר הקפוא, תוכלו להשתתף בפסטיבל העיצוב של טורונטו. עם יותר ממאה מציגים, TO DO הוא הפסטיבל הגדול ביותר בקנדה בנושא עיצוב.

פרטים והרשמה ניתן למצוא באתר הפסטיבל: todesignoffsite.com

*הפסטיבל הבא יתרחש בין התאריכים: ה־18 עד ה־27 בינואר 2019.

 

שלוש הערות אחרונות:

  1. טורונטו היא עיר של בירה ויש בה מבשלות רבות. סוג הבירה הוא בעיקר אייל (Ale) שטעמו קצת זר לחך הישראלי המורגל בשתיית לאגר. עם זאת, שווה לעבור בין מדפי פחיות הבירה באחת מחנויות האלכוהול LCBO (הרשת העיקרית בעלת רישיון לממכר אלכוהול) ולהתרשם מהצבעוניות והיצירתיות של עיצוביהן.

מדף בירה קנדי טיפוסי

  1. שימו לב למטבעות של 25 סנט. על אף שרובן גנריות, מדי פעם יתגלגל לידיכם מטבע שעוצב לציון מאורע כזה או אחר. המטבעות המיוחדים משלבים הדפסות צבע על גבי המתכת דבר שלא יצא לי לראות במקומות אחרים בעולם.

הם מדפיסים גם על מטבעות

  1. מגזין NOW. "עכבר העיר" של טורונטו מחולק חינם ברחבי העיר, כדאי לאסוף ולהתעדכן. ויש גם אתר אינטרנט: www.nowtoronto.com

למפת גוגל של נקודות בסיור